Jedete do zahraničí? MfD přináší pár rad, co dělat, když se zraníte nebo onemocníte. Nesprávným postupem v zahraniční nemocnici si totiž můžete zkomplikovat situaci a i zbytečně přijít o nemalé peníze. Tipy jsou užitečné zejména pro chronicky nemocné nebo invalidní turisty.
1. Volejte asistenční službu
Podvrtli jste si nohu, necháte se zavézt do nemocnice, zaplatíte na místě a až pak budete řešit věci s pojišťovnou?
Tak to nedělejte. Kontaktujte asistenční službu své pojišťovny. Požádejte o zpětné volání a domluvte se, kam máte zajít. Zaprvé mají pojišťovny s některými nemocnicemi smlouvy (a jednání tam bude vstřícnější), zadruhé asistenční centrály nemocnice pečlivě hodnotí a smlouvy sjednávají nejen podle ceny, ale i podle úrovně služeb (to platí zejména v exotických oblastech). Asistenční služba je neocenitelná ve chvíli, kdy je mezi vámi a zdravotníky jazyková bariéra.
2. Mějte alespoň nějakou hotovost
Je sice běžné platit kartou, ale ve zdravotnictví byste mohli pohořet. Drobná ošetření v zahraničních ordinacích budete hradit v hotovosti a je dobré nechat si nějaké peníze do poslední chvíle.
3. Nevydávejte cestovní doklady jako zástavu
Cestovní doklady ukažte, ale nedávejte je z ruky. A to ani přímo ve zdravotnických zařízeních. Asistenční služby registrují případy, kdy se pacient stal rukojmím – bez dokladů prostě nemůže vstát a odejít.
4. Vezměte si léky do rezervy
Nezapomeňte na dostatek léků pro urgentní situace (nejčastější bolest hlavy, průjem, odřeniny) i pro chronická onemocnění. Léky si rozdělte na několik míst – předejdete tak situaci, kdy všechny budou v kufru, který skončil na jiném letišti než vy. Léčivo nepřesypávejte do cestovních pytlíčků, ale nechte je v originálních krabičkách, usnadníte tak případnou zdravotní péči.
Léky, které užíváte pravidelně, je dobré s sebou mít ve větším množství – nikdy nevíte, kdy budou stávkovat dopravci, objeví se mrak sopečného popílku nebo neodletíte kvůli zranění. A shánět na místě potřebné pilulky je zbytečná komplikace. Pokud jste chronicky nemocní, sepište v krátkosti diagnózu a kartičku přidejte k cestovním dokladům.
5. Nezapomeňte nabíječku a adaptér k telefonu
Bez mobilu většina lidí nedá ani ránu a na dovolené to platí také. Moderní chytré telefony mají jednu nevýhodu – téměř každý den musíte dobíjet. Zásuvky jsou k dispozici i ve většině kempů, problém však může nastat, když zapomenete nabíječku… Jestliže vám telefon „klekne“ v nevhodném okamžiku, například když se vám udělá zle, nepropadejte panice. Asistenční služba zavolá zpět na číslo, které jí sdělíte, takže lze o pomoc požádat kohokoli.
6. Nahlaste, kam jedete
Zejména když do ciziny vyrážíte bez cestovní kanceláře, je užitečné registrovat se v systému DROZD (dobrovolná registrace občanů při cestách do zahraničí), který je spravován ministerstvem zahraničních věcí (drozd.mzv.cz). Cestovatel uvede informace o sobě a spolucestujících, o místě a době pobytu, určí kontaktní osoby v Česku a přidá informace o svém cestovním pojištění.
Mladá fronta Dnes
Přidejte odpověď