Ministerstvu práce se podle znaleckého posudku nevyplatí investovat do úprav nynějšího informačního systému pro výplatu dávek, s nímž má potíže. Jedinou cestou ke zlepšení situace je pořízení úplně nového systému. Jaký je krizový scénář?
„Stávající stav je nevyhovující, celková architektura technického řešení (systému) je rozsáhlá a komplikovaná. Technické porovnávání jednotlivých částí či použitých technologií je zavádějící či spíše nemožné,“ uvádí znalec. Podoba systému má podle něj vliv na provozní náklady a „zcela neodpovídá stávající situaci v oblasti elektronizace veřejných služeb“.
Cestou ke zlepšení je prý veřejná soutěž na úplně nový systém. Tendr se chystá ministerstvo vyhlásit, a to za 1,4 miliardy korun. Nové technologie chce mít od roku 2015. „Znalec říká: V zásadě nemáte jinou možnost, než to přesoutěžit a postavit znovu. Cena se podle jeho odhadů liší v řádu desítek procent. Jestliže my jsme odhadli 1,4 miliardy, mohlo by to stát o 20, možná o 30 procent méně,“ řekl náměstek.
Před týdnem představil krizový scénář pro dobu, kdy by muselo ministerstvo nynější systém přestat používat. Zvažovalo buď nové uzavření smluv s nynějšími dodavateli, či návrat k původním aplikacím OKsystem, které mělo do konce roku 2011. Znalec radí zajistit jen nezbytný provoz současného systému a nynější smlouvy nahradit novými – s nižší cenou a optimalizovanými službami.
„Pokud bychom otevřeli smluvní jednání, tak by mělo dojít ke snížení ceny. Zafixovat to v tomto stavu pod novou smlouvou a nedosáhnout ničeho, to by pro mě bylo osobně obtížně přijatelné. Měli bychom dosáhnout snížení ceny v řádech desítek procent,“ míní Krůček.
Možné varianty nyní podle něj posoudí právníci. Zaměří se třeba na to, zda může ministerstvo ukončit nynější smlouvy bez konečného verdiktu antimonopolního úřadu. Teoreticky je podle náměstka možný ale i návrat k OKsystemu, pokud by se nepodařily nové dohody s nižší cenou. Konečný scénář by měl být do poloviny června.
Ministerstvo nyní vyplácí měsíčně 1,9 milionu dávek za zhruba 6,3 miliardy. Firma OKsystem zajišťovala od roku 1993 do roku 2011 čtyři systémy – OK dávky, OK práce, OK nouze a OK služby. Za vývoj, údržbu a podporu ministerstvo v roce 2008 platilo 370 milionů, v roce 2011 už 480 milionů. Cena nezahrnovala provoz datových center a jiné záležitosti.
Firmě Fujitsu, která zajišťuje agendu zaměstnanosti, hmotné nouze, sociálních služeb, postižených a veřejné služby, resort loni zaplatil 623 milionů. V sumě je i provoz. Dalších 205 milionů pak stál systém dávek, který ještě provozoval OKsystem.
Drábek minulý rok uvedl, že agendové systémy v roce 2010 stály téměř 473,8 milionu, předloni 477,4 milionu, loni 361 milionů. Letos se suma měla pohybovat kolem 281 milionů a příští rok kolem 272 milionů.
Současný informační systém používá ministerstvo práce od loňska. Nepořídilo ho v soutěži, připojilo se jen k rámcové smlouvě ministerstva vnitra s firmou Fujitsu Technology Solutions. Za výběrem stál někdejší náměstek tehdejšího ministra Jaromíra Drábka (TOP 09) Vladimír Šiška. Toho policie obvinila z podplácení.
Podle antimonopolního úřadu obě ministerstva porušila zákon o veřejných zakázkách. Zakázal proto technologie používat, a to pět měsíců poté, co jeho rozhodnutí začne být pravomocné.
Parlamentnilisty.cz
Přidejte odpověď