AI pomáhá nevidomým k samostatnosti, aplikaci vyvíjí i univerzita v Liberci

foto: Rodrigo Favera / Flickr.com

Přečíst si noviny, objednat jídlo v restauraci, nakoupit, dojít nebo dojet veřejnou dopravou z bodu A do bodu B, pro většinu lidí samozřejmé věci, pro člověka nevidomého nebo slabozrakého činnosti, kde se ještě před deseti lety neobešel bez průvodce. Dnes lidem se zrakovým postižením pomáhají ke stále větší samostatnosti nejrůznější aplikace s prvky umělé inteligence, jak je používat, se učí v libereckém TyfloCentru.

„TyfloCentrum Liberec je nezisková organizace, která pomáhá lidem se zrakovým postižením. Naše cílová skupina je od dětí od 11 let až do pozdního seniorského věku. Každý klient potřebuje něco jiného a my nabízíme tři typy služeb – první je průvodcovská a předčitatelská, když potřebují klienti doprovod na úřad, do obchodu, k lékaři. Druhá by se dala nazvat jako aktivizační, máme třeba lezení s klienty na lezecké stěně s pomocí komunikačního zařízení, to jen tak někde nemají,“ řekla ředitelka Lucie Holá.

Klienti se ale hlavně v TyfloCentru učí využívat elektronické kompenzační pomůcky. Jsou to speciálně upravené mobilní telefony s nejrůznějšími aplikacemi, které jim pomáhají s orientaci, přečtou noviny nebo jídelní lístek, popíšou obrázek nebo to, co se děje kolem. „Jedna věc je ty aplikace používat, ale druhá věc je, aby ti klienti ty aplikace používali opravdu bezpečně, protože se bavíme například i o internetovém bankovnictví,“ dodala Holá.

Při nákupu třeba klient zaměří telefon se zapnutou aplikací na zboží a ona mu přečte, co drží v ruce nebo co má před sebou v regále. V restauraci si takhle může přečíst jídelní lístek, ale občas aplikace i chybují. „Přefotili jsme si třeba jídelní lístek v restauraci, aplikace nám přečetla krásně jídelní menu, ale už chybovala v cenách. Nebyly to velké rozdíly, bylo to třeba pět deset korun minus nebo plus, ale chybovala,“ popsala některá úskalí lektorka Ivana Valecká. Učí proto klienty, že vše je třeba brát s rezervou.

„Modely jsou nějakým způsobem omezené, přece jenom hardware, na kterém se pouští, ještě dělá celou řadu chyb. Vy chcete rozpoznávat velké množství různých objektů a to velké množství samozřejmě rozpoznává s nějakou pravděpodobností. Čím budou modely rozsáhlejší a čím budeme mít lepší hardware pro jejich využití, tím bude rozpoznávání úspěšnější,“ vysvětlil chybovost aplikací Josef Chaloupka z Ústavu informačních technologií a elektroniky na Technické univerzitě v Liberci.

I na liberecké univerzitě pracují na aplikaci, která by měla lidem se zrakovým postižením pomoci. „V současné době je schopná rozpoznávat různé objekty v prostoru a chceme rozpoznávat i lidi,“ řekl Chaloupka. Díky externí kameře umístěné třeba v brýlích a rozpoznávání tváří, by pak mohl telefon nevidomého upozornit, díky uloženým fotografiím, že třeba potkali někoho ze svých přátel. Aplikace by ale také podle něj mohla lidem se zrakovým postižením pomoci třeba s hlídáním data spotřeby potravin uložených v ledničce.

ČTK

Liberecký deník

https://liberecky.denik.cz

(10, 1)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.