Radiožurnál – Ozvěny dne
Od července příštího roku chce vláda změnit některé sociální dávky. Čtyři současné dávky, konkrétně příspěvek a doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí a přídavek na dítě má nahradit jedna nová dávka. Té se v debatách říká super dávka, v zákoně je to dávka státní sociální pomoci. Součástí změn má být i majetkový test žadatelů. Pokud budou mít moc peněz, aut nebo nemovitostí, tak ztratí nárok na tu novou dávku. Detaily dnes dopoledne prezentovali představitelé Ministerstva práce a sociálních věcí novinářům. Já už teď ve vysílání vítám Kateřinu Jirkovou, ředitelku odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek Ministerstva práce a sociálních věcí, dobré odpoledne.
ten návrh na změnu dávek je ve sněmovně v říjnu prošel prvním čtením. Ministr Marian Jurečka z KDU-ČSL přitom avizoval, že je připraven po debatě s opozicí a také s neziskovými organizacemi ten původní návrh případně ještě upravit. Dospěli jste k nějakým změnám? Budete navrhovat nějaké úpravy?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
Určitě ještě nějaké úpravy dozná. Budou se ještě korigovat parametry u jednotlivých složek. Dávky ty, které mají vliv na výši té dávky, součástí toho zákona bude například úprava, která se týká sankčního vyřazování uchazečů z evidence uchazečů o zaměstnání. Upravovali se věci, které se týkají například ochrany samoživitelek s dětmi do sedmi let věku atd.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Když vezmeme některé ty výhrady, které v té debatě zaznívaly v posledních týdnech a měsících detailněji, tak při jednání ve sněmovně se od opozičních poslanců ozývalo, že mícháte chudinské dávky s prorodinnými. To znamená vlastně připomínky k tomu, že všechny ty čtyři dávky se mají spojit do té jedné. Za tímhle tím principem si stojíte?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
Stojíme, protože v tom míchání těch dávek vlastně znamená, my dneska sjednocujeme systém státní sociální podpory a pomoci hmotné nouze, kdy dvě dávky byly v tom systému státní sociální podpory a dvě v pomoci hmotné nouze, ty systémy, jak fungovaly, jak byly postaveny zhruba před třemi desítkami let, tak vytváří poměrně ostré hranice zlomu, což znamená, že v podstatě ti chudší obyvatelé nejsou motivováni z toho systému pomoci v hmotné nouzi přejít do systému státní sociální podpory přímo nebo pak dál vůbec z toho dávkového systému a nebylo to možné odstranit vlastně jinak než sloučením těch dávek do jedné.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Jedním z principů toho nového návrhu je to, že mají být zvýhodněni lidé, kteří pracují samozřejmě za předpokladu, že pracovat mohou. Neziskové organizace ale upozorňovali na to, že to může být někdy až příliš přísné pro celou rodinu. Zástupkyně charity v říjnu ve Dvaceti minutách Radiožurnálu mluvila třeba o situaci, kdy dospělý člen domácnosti zaspí, nepřijde včas na schůzku, na Úřad práce a celá rodina, včetně dětí kvůli tomu může přijít o dávku na bydlení. A kvůli tomu může skončit na ulici. Není to opravdu moc přísné, budete tohleto nějakým způsobem měnit?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
Oni jsou ty příklady často poměrně zkreslené a je to způsobeno často i neznalostí toho systému nebo vůbec toho, jak ta nová dávka bude fungovat. My, jak se scházíme s neziskovými organizacemi, tak jsme se řadu těch věcí vlastně vysvětlili. Tady to například, na co upozorňujete, to je právě jedna z věcí, které jsme si vysvětlili. Pokud jeden z členů domácnosti nesplní podmínky pro tu dávkovou podporu, tak to bude mít vliv jakoby na tu jeho část podpory v rámci té podpory domácnosti, to znamená, ta domácnost podpořena bude, ale přihlédne se k tomu, v té výši dávky, že jeden člen domácnosti jakoby tu, ty podmínky pro tu podporu nesplňuje. Jinak ještě to, na co jste teďko upozornil, nebo na co upozornili kolegyně z charity, tak to se týká sankčního vyřazování uchazečů o zaměstnání z evidence. To je to právě, o čem se omlouvá, že se bude korigovat a tady se to bude trošičku jakoby doplňovat ten zákon ve smyslu, že pokud někdo nepřijde na Úřad práce, je v evidenci uchazečů a neomluví se, nemá pro to vážné důvody, tak v podstatě tam bude možnost přihlédnout k tomu, že jednou z to stát může, ale opakovaně by se to stávat nemělo. To znamená, dochází tam ke korekci zákona.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Neziskové organizace kritizovaly také to, že v případě, že rodina neposílá nebo nebude posílat dítě do školy, tak by přišla o sociální dávky na děti. Není tohle to proti zájmům dítěte?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
Není a i tohle jsme si vysvětlili, jak v té dávce funguje a zase v té rodině zůstane dávková podpora zachována. A to, o čem oni hovořili, se týká snížení dočasného snížení na tři měsíce dávky zhruba o 500 Kč. V případě, že té rodině je udělen přestupek, za to, nebo rodiči za to, že opravdu tam neplní to dítě povinnou školní docházku. To, co je daleko důležitější v této úpravě, je to, že ten Úřad práce tím, že ta dávka v sobě nese také velmi silný akcent na práci s těmi klienty a vlastně součástí tzv. podpůrný plán, tak to je přesně ta situace, kdyby právě se s tou rodinou mělo pracovat a opravdu mělo jít zkontaktování školy, sociálních pracovníků k tomu, aby v té rodině pomohl.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Hodně debat vyvolává ten nově zaváděný tzv. majetkový test. Stanovuje limity, kolik může maximálně mít domácnost peněz, aby měla nárok na dávky. V tom návrhu je 200 000 Kč v jednočlenné domácnosti, potom 50 000 na druhého a každého dalšího člena domácnosti, ale maximálně do celkové výše 400 000 Kč, k tomu domácnost může mít také maximálně jedno auto na dospělého člena domácnosti. Je tam povolená jedna nemovitost a po dobu tří let, maximálně tří let potom ještě druhá nemovitost. Tyhle ty parametry budete ještě upravovat nebo si stojíte za tím, co jsem teď říkal, tak jak je to v tom návrhu, který je ve sněmovně?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
Tak řekl jste to správně. A každopádně o těchto parametrech probíhá ještě určitá dílčí debata mezi zástupci koalice, zejména jde vlastně o ty limit finančních úspor?
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Takže to bude politické rozhodnutí, nikoliv odbory. Chápu to dobře?
Kateřina Jirková,
Ano.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
K tomu samotnému principu. A teď bez ohledu na to, kde ta hranice je. On ten návrh znamená, že třeba osamělý senior, který má na účtu na horší časy naspořeno 210 000, nemá auto, nemá byt, tak ten by měl ztratit nárok třeba na příspěvek na bydlení, který bude součástí té nové superdávky. Jiný osamělý senior, který má auto za milion, vlastní vilu na účtu mu zůstane 190 000, tak by ten nárok měl mít. Je tohle to spravedlivé?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
My jsme se netajili tím, že ten majetkový test je takovou první vlaštovkou, kterou použijeme v systému nepojistných sociálních dávek, to jsou vlastně tyto dávky, které jsou podmíněny příjmovým limitem. A spíše než majetkový test jde o to, že prostě vlastnictví některých hodnot nebo nemovitostí nebo movitých věcí, co jsou ty automobily, tak tu osobu dočasně vyloučí z toho nároku. My jsme velmi opatrně vlastně modelovali nebo vlastně stanovili ty pravidla právě pro to majetkové testování tak, aby byly postaveny poměrně vysoko. Netajíme se s tím, že dokonale to není, ale co je potřeba vždycky vidět tak vždycky je potřeba vidět, že ten hlavní vstup do té dávky se týká poměru příjmů a nákladů, ten majetkový test je až výrazně sekundární. A za nás jde opravdu o to, abysme si ověřili fungování principu, který pravděpodobně do budoucna bude muset být součástí čerpání nároku z veřejných rozpočtů s ohledem na rozpočtovou zodpovědnost.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Ten návrh je v Poslanecké sněmovně, čeká na druhé čtení. Počítáte stále s tím původním harmonogramem, že byste chtěli ty změny zavést od července? Stíháte to?
Kateřina Jirková, ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
——————–
Ano, stále, stále se s tím počítá. Druhé čtení by mělo být v legislativním procesu někdy zhruba od 20. ledna 1. 7. účinnost je nadále stíhatelná. Je tam půlroční přechodné období a na ministerstvu práce se velmi intenzivně v tuto chvíli pracuje na tom, aby ten systém mohl být implementován, včetně aplikační podpory IT.
Tomáš Pancíř, moderátor
——————–
Ředitelka odboru nepojistných sociálních a rodinných dávek Ministerstva práce a sociálních věcí Kateřina Jirková byla naším hostem. Díky za rozhovor, hezké odpoledne.
Přidejte odpověď