
Přepis z Poslanecké sněmovny
poslankyně Ožanová
——————–
Takže na kom chce nejvíce vláda ušetřit na sobě? Ne na důchodcích? Ti se nedokáží tak intenzivně bránit jako mladší populace. Chápala bych za snahy o zásahy do důchodů poté, co byste se pokusili vypořádat například se zneužíváním dávek. Vím, že pan ministr se o to snaží, že něco připravuje, je to v médiích, ale není to tady na plénu sněmovny. Tady se neustále zabýváme důchodci.
Zatím už prošli jednou důchodci. Teď zase myslíte, pane ministře, děkuju, že pan ministr mi tady napovídá, že to je něco před prvním čtením, to stihneme do konce volebního období. Jako první jste dali tisky, kde se zabýváte, jak zatočit s důchodci. Takže promiňte mi, je to tak a s tím se nedá nic dělat. Já se dovolím podělit o zážitek z minulého týdne. Byla jsem velmi překvapena a týká se to svým způsobem zneužívání dávek. Když jsem jela v tramvaji tady v Praze, protože předpokládám, že v Ostravě bych se asi k takové konverzaci nedostala. Kde mladá slečna vyprávěla svým přátelům, že má plat těch 50 000 a že si řekla, že chce ani stát pomůže s náklady na bydlení a že teda vtipně, že jí teda odsouhlasili a že 58 Kč, tak se tam čílila. Víte, zvláštně to, že někdo, kdo bere 50 000, vůbec podá takovou žádost. To znamená, něco je špatně, to, že se slečina ani nestyděla, to bylo taky špatně. Domnívám se, že by bylo vhodné to nějak nastavit. Já, prosím vás, chápu jednu věc. Nesmíme s vaničkou, vyli dítě, jsou lidé, kteří skutečně potřebují pomoc. Na tyto má být cílené, ne na ty, kdo si zneužívají a dělají z toho srandu. A samoživitelka, ta ne. Samoživitelka, samostatná osoba s padesátitisícovým platem, si dokonce dovolí žádat o příplatek na bydlení. Prosím vás, to mi přijde hodně absurdní, to nemluvím o té částce, protože těch 58 Kč je pro některou rodinu taky denní příděl na jídlo. Takže slečně se to možná zdá vtipné, některým jiným rodinám by se to tak vtipné nezdálo. Takže pomoc státu má být určena těm, kdo ji skutečně potřebují a ne parazitujícím osobám či osobám s vysokými výdělky. Takže kdyby toto bylo dřív, pane ministře, tak samozřejmě potom by chápala, nepodařilo se nám srazit náklady. Tak teď se přesouváme třeba bohužel i k těm důchodcům.Mám tady další kapitolku druhou, já mám pouze tři kapitolky, kterou mám nazvanou 50 plus. Já už jsem se trošku o tom zmiňovala v prvním čtení, původně jste neměli zastropovaný věk do důchodu s tím, že se věk mohl zvyšovat tak, jak se vám zachťo. Měsíce, měsíc tam, že by se při dovršení 50 let dozvěděl člověk, v kolika teda půjde do důchodu, přičemž to šlo i přes 70 let. Ano, pozměňovací návrh asi byla velká diskuze asi přece jenom tak, teď už tam máte 67, ovšem nevíme ještě, jestli ten pozměňovací návrh projde, protože v původním návrhu zákona to samozřejmě není a je tam vlastně neomezené zvyšování věku do důchodu. Nechápu, co vás k tomu vedlo, ale k tématu 50 plus zkoušeli jste se někdo podívat, jak to vypadá na trhu práce u osob 50 plus. Kolegyně, která pracuje tady ve sněmovně. V určité pozici mi to říkala, když se snažila najít zaměstnání, posílala životopisy, poctivě vypisovala ročník narození, datum narození, nikdy nic, tak jednou udělala jednu věc, že nenapsala, kdy se narodila najednou.Bylo by to výhodné. Jste skvělá, počítáme s vámi, no, a kdy jste se narodila? Potřebujeme to. Tak. My se vám ještě ozveme. Přestože ji chtěli vzít, zjistili, že je stará, tak už ji nevzali. Jak si myslíte, že takoví lidé potom 60 plus jaké oni mají šanci na trhu práce? Žádné skoro žádné. Nikdo je nebude chtít vzít, protože zaměstnavatelé prostě nechtějí ani lidi 50 plus. Ono je to velmi složité a na tuto generaci málo myslíme. Je to chyba i těch zaměstnavatelů, protože si neuvědomují, že ty životní zkušenosti a schopnosti, co jim jsou schopni nabídnout v kombinaci s tím, že mají třeba ve firmách i mladší generaci, mohou přinést větší zisk, než když mám jenom jednostranně zaměřený kolektiv.A teď k poslední kapitolce. Já jsem říkala, že nebudu dlouho zdržovat důchody na dluh. Ano, budu opakovat část svých postřehů z prvního čtení, ale opakování je matka moudrosti v prvním čtení tady kolega Michálek s kolegyně Richterovou uváděli počty pracujících na jednoho seniora. Já už jsem se tehdy docela čílila, že jsem říkala, že se nikde neuvádí počty pracujících na jednoho dlouhodobě nezaměstnaného zdravého muže či ženu ve věku, dejme tomu, 40 let. Pokud se jedná o důchody pro zdravotně postižené sirotky, je zcela na místě solidarita. Určitě. Snad ani vy nemůžete říci, že jejich důchody jsou na dluh. Víte, co dělali? Další osoby mající nárok na důchod, pracovali, odváděli peníze na důchodové sociální pojištění, prokazovali solidaritu. Ale vy jdete tou lehčí cestou, poštváváte mladou generaci proti svým rodičům namísto toho, abyste řešili opravdu velký problém a uznávám hůře řešitelný problém, a to je zvyk, který se v mnoha rodinách i dětí, a to je žíze sociálních dávek a nepracovat.Už vám někdo kolegové do očí řekl, však pracuji, ať můžu dostat dávky, pokud ne, tak u nás je to docela běžné, že se tohle to říká do očí. Zdraví lidé bez fyzických handicapů, kteří znají náš sociální systém s nadsázkou, snad lépe než ministerští úředníci, nepracují a jen žijí z dávek a tomuto životnímu umění učí i své děti. Důchody jsou na dluh, ale dávky pro zdravé lidi. Na sezení doma na dluh nejsou. Domnívám se, že tady by se daly najít úspory, uznávám. Je jednodušší donutit déle pracovat lidi, kteří pracovali celý život, než donutit pracovat lidi. Jejich životním cílem je nepracovat.
mluvčí 4,
——————–
Tak nyní faktická poznámka pana ministra.
Prosím.
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Děkuji. Já teď opravdu reaguju velmi ráda paní kolegyni ožanovou, protože vlastně to, co ona říkala ve většině svého vystoupení, tak je obsaženo v návrhu revize dávek, což je vlastně nový zákon, který vláda schválila 18. září. Od minulého pondělí od 23. 9. To máme jako poslanci v systému. Můžete se na to podívat pod sněmovní dokumentem číslo 779 a 800. To už jsou čísla těchto dokumentů. A je tam vlastně opravdu jasně za cíl na to, aby za prvé, ten, kdo může pracovat, je v produktivním věku a nebude pracovat, tak odstříhne od dávek to v té revizi dávek je a naopak to, kdo se snaží, i když má třeba ten nižší příjem, tak toho motivujeme tím pracovním bonusem a jasně tam říkáme, že prostě chceme být normální funkční vzory, prostě ten, kdo má pracovat, ať rodič pracuje, ať rodič posílá dítě do školy a za to ten systém po té revizi bude toho člověka oceňovat, bude ho k tomu motivovat, stejně jako odstraňuje ty body zlomu. Takže jako i ten rozhovor, který jste tady citovala z té tramvaje, ten skončí, nebude možný, včetně toho, že tam máme řešení problematiky byznysu s chudobou, nastavení nějaké minimální standardu pro to ubytování, to, co tady jako opravdu dlouhý roky, já si pamatuju ještě to minulé, i to předchozí období jsme diskutovali, že prostě nemáme nastaveno, že nám to prostě nefunguje motivačně, že je pro lidi lepší být doma na dávkách, nesnažit se nedělat, tak to v té revizi dávek, to jsme fakt chystali rok a půl a k tomu extrémně dobrá jako analýza dopadů, protože jsme počítali na víc jak 300 tisících modelových konkrétních situacích těch lidí, protože máme databázi. Já jsem počítali, jak ten systém správně na nastaven, aby se správně choval, a to tam je zhmotně. A že já se budu těšit. My máme to před prvním čtením, myslím, že teďka v říjnu na to první čtení dojde, takže můžeme o tom vést debatu a hledat ještě nějaké třeba podněty, které máte i vy.
mluvčí 6,
——————–
Děkuji za dodržení času. Paní poslankyně Ožanová bude pokračovat s faktickou poznámkou. Prosím.
mluvčí 1,
——————–
Děkuji. Pane ministře, já vím, že jste to hodně v médiích i o tom mluvil, ale mi vadí jedna věc, proč jste toto neudělali dřív, před tím tzv. změnami těch důchodů? Proč ne? Napřed toto, tam by to bylo úplně jednoznačné a tam si myslím, že i ta diskuze tady bude vypadat úplně jinak, protože v zájmu nás všech, aby vlastně ti, co potřebujou, dostali tu pomoc a ti, co jí nepotřebujou a pouze zneužívají systém, prostě o ty peníze přišli. Ale proč teď hned na ty důchodce? Proč jste nezměnili to pořadí? To je ten problém, protože důchodci jsou jednodušší, je to jednodušší, jsou to pouze parametrické změny. Neříkejme, že ne. Váš původní návrh bylo se s prominutím až po 70 let. A já nevím, já jsem říkala dítěti, ať se odstěhuje, jde někam, kde se do toho důchodu dožije, dokonce jeden z vašich kolegů to docela řekl, když už se toho důchodu dožijou. Ta diskuze byla intenzivnější při tom prvním čtení.Není tak intenzivní právě kvůli tomu pozměňovacímu návrhu, který, kterým už to takzvaně chcete zastropovat na 67, ale tehdy jste to v tom návrhu neměli vůbec zastropováno, proto ta diskuze byla výraznější. Ano, ale proč jste nepřehodili to pořadí? Takhle to vypadá, že to jdete tou jednodušší cestou po těch zranitelnějších a tohle jste si nechali až nakonec jako nakonec volebního období na to, kdy není jisté, že se ty zákony stihnou projednat, protože všechno, co jde ke konci volebního období, bývá problematické. Byly dobré věci i v minulém volebním období a prostě jsme je nestihli, i ty věci, na kterých by byla politická shoda koalice s opozicí tehdejší, i to se prostě někdy nestihne, a to je mi líto. Pokud je to tak, jak říkáte, jsou tam ty parametry, chcete změnit to, co jste tady uvedl za mě? Ano? A proč jste to nedali dřív?
mluvčí 6,
——————–
Děkuji za dodržení času. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou…. Pan poslanec.Tak prosím.
Jiří Mašek, člen zdravotnického výboru /ANO/
——————–
Pane předsedající, děkuji za slovo také k panu ministrovi. Ona mě to teda vzala už kolegyně ožanová, ale pane ministře, vy jste měli začít tou revizí sítě těch dávek, vždyť to je jeden ze zdrojů, kde byste získali finance i pro toho financování nebo doplnění toho důchodového účtu. Tady není o čem mluvit a bavili jsme se tady o tom, že těch zdrojů mohlo být víc, je to toto zmíněné EET, je to řada zdrojů a vy jste vůbec k těm parametrickým změnám nemuseli, nemuseli přistoupit, takže můj dotaz je stejný jako u kolegyně ožanové jednoznačně, proč jste nepředřadili právě ty parametrické změny čerpání dávek? Ono by to řadu lidí z domu zvedlo, aby chodili do práce. A jeden, ještě jedna poznámka. Ten starobní důchod prostě do těch 65. Já se k tomu dostanu ještě ve svém standardním příspěvku. Také. Kdybyste ho nechali, tak řada lidí by neutíkala.Do předčasného důchodu, dožili by do těch 65 a řada z nich by třeba ještě souběžně pracovala, ale vy jste je v podstatě poslali o dva a víc roků dřív do předčasného důchodu, teď to stojí ty peníze, který vám chybí v tom systému.
mluvčí 6,
——————–
Tak s další faktickou poznámkou vystoupí pan ministr, tak prosím.
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Já jenom stručně, protože ta revize dávkového systému je věc, která je fakt jako složitá. To není, jako že sednete a řeknete si, jako napíšu to tady za 10 minut. A stejně jako důchodovou reformu jsme tento návrh připravovali v zásadě od mého nástupu na MPSV, když si tu zprávu přečtete těch dvou tisků, kterou jsem tady řekl, tak tam bude, myslím, že jí pochopeno. Proč to třeba i takhle déle trvalo? Protože prostě dopočítat všecky ty varianty, všecky dopady všechny modelové situace je fakt složitá věc. U důchodové reformy byla určitá výhoda, že jsme nezačali úplně na zelené louce, protože jsme vlastně převzali věci, na kterých byla shoda z těch předchozích pracovních skupin za předchozích vlád, ale na revizi dávkového sociálního systému v České republice se předtím nešálo vůbec. Takže my jsme začínali opravdu po těch 25 letech, kdy ten systém tady takto funguje vlastně opravdu na zelené louce a potkává se nám to v čase. Teď tady máme druhé čtení, revizi dávek máme ve stejný měsíc první čtení a já počítám s tím, že nástup toho systému, včetně i IT řešení bude od 1. 7. 2025. To je vzkáz ještě pro paní kolegyni ožanovou odpověď. Spíše, že to opravdu počítám s tím, že ne, že se to stihne až někdy od 1. 1. 2026 a že to schválíme, ale já počítám s tím, že se to i rozeběhne, takže i s tím souvisí opravdu jako velká IT změna, která je srovnatelná s náročností ještě ve větším rozsahu, než že digitalizace stavebního řízení.Pracujeme na tom a věříme, že to zvládneme, že to rozeběhneme a že to bude funkční a smysluplný.
mluvčí 6,
——————–
Děkuji. Vystoupí pan poslanec Mašek s faktickou poznámkou.
Jiří Mašek, člen zdravotnického výboru /ANO/
——————–
Děkuji. Bude to opravdu jenom poznámka, pane ministře, vy jste tady řekl na mikrofon, že než provést revizi dávek, tak je jednodušší škrtnout důchodcům. To máte pravdu, to je jednodušší.
mluvčí 6,
——————–
Tak pan ministr bude reagovat s faktickou poznámkou.
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Pane kolego Mašku, prosím vás, já myslím, že jako já s vámi ta diskuse je vždycky jako věcná, jenom teď opravdu mě v klad něco, co jsem neřekl, protože já jsem v té se faktické taky doplnil to, že rozdíl mezi revizí dávek a důchodovou reformou byl v tom, že u důchodové reformy jsme nezačali na zelené louce, že jsme převzali věci, které byly s pracovní komise, která byla i za naší vlády a z těch předchozích komisí to, co bylo použitelné, tak jsme do té reformy vložili, ale u revize dávek jsme začali opravdu úplně od nuly, tam nebylo odpracováno vůbec nic.
mluvčí 6,
——————–
Tak vracíme se do obecné rozpravy. Pan poslanec Lang je v pořadí.
Prosím.
Máte slovo.
mluvčí 7,
——————–
Děkuju za slovo.
Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážený kolegyně a kolegové, vidím tady nás 23456789 koaličních poslanců, tak je vidět, jak je tato velice důležitá materie, kterou tady řešíme ve druhém čtení. Zajímá pan ministr tady je jenom proto, že vlastně gežčí ministr jinak tady nikoho z vlády nevidím, takže nevím, jaký tomu je přikládán důraz. Na úvod bych chtěl říci, že já nejsem nějaký silnej v oblasti sociálů, ani neočekávám, že bych tady vznesl nějaké silné moudro, které by bylo hodno zaznamenání do nějakých análů, aby pan ministr třeba si z toho udělal nějakou poznámku. Je mi zcela jasný, že stávající 100, čtyřika, tuším, po odchodu Pirátů si stejně své tady prosadí, i přestože my tady máme celou řadu věcných argumentů, myslím si, že dneska už to projednáváme víc jak 10 hodin, jsme v jedenácté hodině projednávání toho tisku ve druhém čtení, samozřejmě x hodin jsme to projednávali v prvním čtení. Jestli jste to někdo vydržel z občanů a sledujete třeba tento přenos, tak jsme měli přednostní hlasy, kde mluvil například náš pan předseda, který jasně řekl, že to je pro nás velice důležitý tisk, že to je věc, která je pro nás stěžejní, protože hnutí ANO samozřejmě má silnou základnu i v seniorech, lidé, kteří se nemůžou sami bránit a hnutí ANO, protože je rozprostřeno napříč vlastně různými voličskými skupinami, tak samozřejmě nás volí i senioři, my za seniory jsme bojovali, bojovat budeme a budeme se snažit samozřejmě i do budoucna vytvářet podmínky pro lidi, kteří už se dostali do toho důchodového věku, sami se nemůžou bránit, mají prostě dneska ztížené podmínky a bohužel, bohužel tato vláda, jak už tady mnohokrát zaznělo, prostě pro ty seniory skoro nic nedělá. Našla si velice, velice jaksi snadný cíl.
Tím snadným cílem jsou senioři a o to pikantnější je, že to vlastně předkládá těžčí ministr za KDU-ČSL, kdy vždycky se KDU-ČSL jaksi zaštiťovala tím, že má na starosti ten sociál, že prostě se stará o ty seniory, o ty lidi slabší a podobně, tak o to je to pikantnější. Já nebudu úplně krátký, protože já jsem i v prvním čtení měl nějaký soubor článků, které mi připravili vesměs kolegové, který se tím zabývají. My tady jednoznačně říkáme, že je to určitá forma obstrukce tohoto tisku, ale není to takováto obstrukce, že bych si tady otevřel, já nevím, tichej dole. Začal tady předčítat od úvodu do závěru, budu se snažit prostě zopakovat některé argumenty, které tady už za těch 10 nebo 11 hodin několikrát zazněly.
Není to čistě ani pro ucho pana ministra, který to ani podle mě ani ode mě nechce poslouchat. Není to ani pro těch 10 koaličních poslanců. Je to čistě. Já jsem hrát, pane ministře, dneska chyt řeči, pak mi přerušíte a musel bych začít od znovu, takže pakliže něco máte, tak se přihvažte, zmáčknete čudlíka, můžeme spolu diskutovat.
mluvčí 6,
——————–
Prosím oba kolegy, aby spolu nekomunikovali tímto způsobem.
mluvčí 8,
——————–
A pane předsedající, když jste pro pořádek, že jste to slyšel, jako já, já prostě tady, když hovořím, tak mi do toho nemá pan ministr skákat.
mluvčí 6,
——————–
Máte pravdu a prosím jak pana ministra, tak vás, abyste nekomunikovali mezi sebou bezprostředně, ale případně prostřednictvím pana předsedajícího. Děkuju oběma.
mluvčí 8,
——————–
Pane předsedající. Těžko se reaguje, když vám někdo skočí do nějaké řeči, protože potom své podstatě musíte třeba začít znovu, což bych teda nerad, ale klidně můžu začít znovu, pakliže mi pan ministr bude přerušovat. Takže vážené dámy a pánové, vážení kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se také já vyjádřil k navrhované důchodové reformě, kterou zde projednáváme ve druhém čtení. Mnohokrát to tady zaznělo, která z našeho úhlu pohledu není ničím jiným než souborem parametrických změn, které mají pouze za cíl zhoršit životní podmínky, zejména našich seniorů. To je prostě Alfa a Omega toho našeho úhlu pohledu na tu věc, že my prostě říkáme, že vy tady jednoznačně jste si vzali za ty rukojmí a za tu oběť seniory, stávající seniory. Tato vláda namísto, aby hledala udržitelné a spravedlivé řešení pro náš důchodový systém, se rozhodla znevýhodnit ty, kteří celý svůj život pracovali a přispívali do tohoto průběžného systému.Tento přístup je nejen nespravedlivý vůči těmto lidem, jak jsem už tady dneska zmiňoval, ale je také neefektivní a velice krátkozraký. Tady několikrát zaznělo, že na těchto věcech musí být nějaká shoda mezi koalicí, opozicí. Jsou to věci, které prostě to, co tady schválí tato ctěná Poslanecká sněmovna našimi, vašimi, spíš vašimi hlasy, tak to bude prostě zasahovat do života lidí na mnoho let dopředu. My jsme jasně říkali, že když prostě na tom nebude nějaká shoda a vy to tady tlačíte na sílu, já za chvilku budu zmiňovat některé věci, kdy to prostě je úplně jasný, že vy prostě si to dali, vy jste si to dali do programu, dali jste si to jako jeden z bodů a tlačíte to, prostě tlačíte to a chcete to protlačit. No, tak co se potom stane, jestliže teda příští rok na podzim 2025 jsou sněmovní volby, ty predikce výsledku těch voleb se vyvíjí, jak se vyvíjí dlouhodobě, když pan premiér říká, že ho nezajímají například výsledky voleb a že všechno bude nakonec jinak, ale pakliže to dopadne tak, že se hnutí ANO vrátí k vládní odpovědnosti. Tak tady ze strany našich čelních představitelů jednoznačně zaznělo, že my prostě do tohoto systému vstoupíme a prostě vám to shodíme, takže vy jste tady prostě háčkovali něco tři roky tady na tom krvácíte, my na tom tady krvácíme. A když ta shoda není a pravděpodobně není mezi námi a nebude, tak se stane, pakliže hnutí ANO zvítězí v příštích volbách, převezme vládní odpovědnost nebo, a ty volby by tak mohly dopadnout podle těch predikcí, tak my samozřejmě se budeme chovat zcela jinak a budeme tady mít opět zelenou louku a pojedeme od začátku. Takže veškeré to vaše úsilí, které jste tomu věnovali, tady ty boje, které tady svádíme, ty hodiny a hodiny prostě jednání nočních jednání, budeme tady pravděpodobně tři dni do pátku, vidíme, jestli vůbec se dostaneme přes obecnou rozpravu v pátek, tak prostě budou zcela zbytečné.My jednoznačně nesouhlasíme s navyšováním věku odchodu do důchodu nad hranici 65 let.
Pro nás jako pro hnutí je tato hranice zcela nepodkročitelná. Je zcela nepřijatelné, aby naši senioři byli nuceni pracovat až tak až do tak vysokého věku, kdy jim jejich zdravotní stav a fyzické schopnosti často již neumožňují pokračovat v pracovním procesu. Já potom v závěru toho svého vystoupení zase vytáhl jeden článek, který už dneska vy jste dával do tisku, kdy vlastně ve finále potom pro ty ročníky 89 a dále ta délka odchodu do té, do té penze bude až v 67 letech. A tam já opravdu teda si dokážu představit nějakého člověka pracujícího manuálně na stavbě nějakého klempíře nebo nějakého pokrývače, který prostě v 67 letech ještě se někde nebo v 66 letech se pohybuje prostě mrštně a plní nějaké normy na stavbě.
Věk odchodu do důchodu by měl být navázán na nějaký věk dožití ve zdraví. Mnohokrát to tady bylo zmiňováno. Máme tady řadu lékařů, který prostě říkají, že prostě je to zcela nesmysl, prostě v tom věku, tak těch 55, 60 už prostě u toho člověka se začínají projevovat podle toho, kde žije, prostě může na nich skočit nějaká choroba, určité prostě věci, už nejste úplně zdráv a vy tady prostě říkáte, že ty lidé by měli ještě prostě plnohodnotně pracovat a odvádět nějaký výkon, takže nejde o věk dožití ve zdraví, ale nikoliv na průměrný věk do toho dožití. Tam ty vaše predikce, které tam uvádíte, jsou také zvláštně. Já se k tomu ještě dostanu. Zdravotní stav našich seniorů se nezlepšuje tak rychle, aby bylo možno prodlužovat pracovní život i bez negativních dopadů na jejich zdraví a na jejich kvalitu života. Otázku, kterou tady vznáším obecně do pléna, proč by měli naši senioři platit za chyby a nekompetentnost, konkrétně této vlády.Proč, co vám udělali ty senioři, že jste si je vybrali jako za snadnou oběť prostě nějakého vašeho neúspěšného vládnutí, možná špatného výběru prostě finančních prostředků, proč, co vám senioři udělali. Nerozumím tomu, proč má být. Státní rozpočet se má hojit na současných seniorech, na současných důchodcích, na lidech s nějakým handicapem, na lidech, kteří prostě už se nemůžou bránit. Proč to je nějaká sociální politika, nová sociální politika KDU-ČSL? Opět tomu nerozumím.Důchod, prosím vás, není žádná sociální dávka, je to nárok každého člověka, který si zaslouží za své celoživotní úsilí a přispívání do systému. Žijeme a jsem rád, že žijeme v části světa, který je vyspělý, který prostě má nastavený nějaké důchodové prostě připojištění, není to běžné, ve světě jsou v oblasti světa, kde prostě nic takového není, když nemáte nějaký připojištění a prostě, tak to tady máme nastaveno, prostě takto jsme si to tady řekli, k tomu jsme udělali nějaký celospolečenský konsensus a prostě vždycky ta generace, která přichází, tak pokud pracuje, tak se stará o tu generaci, která odchází, která tady prostě vychovala děti, vybudovala tady něco a potom, když se dostane na konec toho svého života, tak prostě má právo a my jsme si to zakotvily do ústavy, má právo prostě na to, aby si ten, aby si ten život na sklonku toho života nějakým způsobem užívá, že to není žádná hitparáda v našich podmínkách, protože ty naše průměrné přepočtu třeba na europenze k tomu se také dostanou, nejsou odpovídající možná tomu, jak dneska opět vaše vláda všechno šíleně zdražila.Když vezmeme energie, vezmeme náklady na život, náklady na bydlení atd. a víme, že ty starší lidé radši nebudou jíst, ale zaplatí elektriku, zaplatí plyn, zaplatí svoje všechny poplatky a potom nezbyde pár korun na život. I takové případy tady jsou a byly zmiňovány od našich kolegů, který v tom sociálu se pohybují, říkám, opět teda důchod není sociální dávka, ale je to nárok člověka, který si zaslouží za své celoživotní úsilí a přispívá jim do systému valorizace důchodů, by měla být pojistkou proti inflaci. Máme tady nějakou inflaci, můžeme se bavit, kdo ji zapříčinil, v jaké výši zapříčinil a dneska pan premiér říká, že má inflaci kolem 2 %, už zapomněla těch 20 do 25 % a okumulované inflace z těch předchozích let. Vy říkáte, jak prostě proti tomu bojujete a jak je to všechno super. Ale že prostě lidé přišli i díky vaší vládě za ty tři roky o 20, 25 % příjmů, to už jaksi tady nikdo až tolik nezmiňuje, protože proč? Protože to není populární.Pokud by vláda efektivně bojovala s inflací, nemuseli bychom se nyní potýkat s potřebou mimořádných výdajů, navrhovaná úprava mimořádných valorizací, kterou vláda chce nahradit mimořádným příspěvkem, je pro nás nepřijatelná, valorizace důchodů je zásadní pro zachování důstojného života úrovni našich seniorů, nahradit ji nějakou quasi sociálních dávkou, je pro nás za nás nesprávné a je to i nespravedlivé.
Důchodci nejsou žádnými parazity na tomto státě. To je opět věc, kterou jsme tady slyšeli. Je to prostě zcela nepřijatelný. My jsme se vůči tomu výrazně vyhrazovali, protože kdo nazve naše seniory, naše důchodce parazitujícími prostě na nějakých systémech státu, tak prostě to je prostě něco šíleného, to my nikdy nepřipustíme a prostě takto to nemůžeme přece říkat. Vy tady prostě se dopracovali tak daleko, že tady dáváte nějaký klinč mezi mladými a starými, prostě snažíte se tu společnost rozdělit, prostě snažíte se tady vytvořit takovýto blbý slovo, když to řeknu, který nemám rád narativ o tom, že staří lidé jsou prostě něco, co je parazitujícím na státu a že ve své podstatě ty lidé snad ani nemají právo na některé ty věci, na který celej život, na který celý život přispívali, do toho systému a který by nyní chtěli si vyčerpat, tak tomu prostě je ty hlasy zazněly a že by se vůči tomu extrémně někdo vyhrazoval.Neříkám, že třeba tady konkrétně pan ministr asi, tuším, že se vůči tomu vyhradil, ale prostě jiné strany, prostě jsem neslyšel, že by nějak extrémně proti tomu vystupovaly. Důchodci jsou lidé, který celý život přispívali do systému, vybudovali naši ekonomiku a naši společnost. Mimořádné valorizace fungovaly jako efektivní ochrana protiprávně inflaci. Byla to jedna z věcí první, kterou jste změnili, když prostě došlo k tomu, že se jednou aktivoval ten článek, o kterém jste nikdy předpokládal, že bude aktivován, tak hned jsme do toho při nejbližší příležitosti nebo vy jste do toho sáhli a upravili jste to tak, aby vám to vyhovovalo a vlastně jste trvale ty naše seniory poškodili o mnoho a mnoho 1 000 Kč vlastně každý rok. Pokud by vláda dokázala kontrolovat inflaci, nemuseli bychom nyní tady vůbec být a diskutovat o tom, jakým způsobem omezit důchody našich seniorů.
My navrhujeme…..
a já se ještě dostanu k tomu, že i prostě probíhala určitá jednání, mám tady k tomu takový materiál, aby důchodová reforma byla komplexní a zahrnovala druhý a případně i třetí pilíř, jak je to běžné v zemích s úspěšným důchodovým systémem, jako je Švédsko, případně Německo, je třeba vytvořit systém, který bude dlouhodobě udržitelný a spravedlivý. Pro všechny generace. Bez těchto pilířů se nemůžeme bavit o skutečné reformě. Pane ministře, z vaší strany se jedná pouze o kosmetické úpravy, které neřeší podstatu problému, zároveň je potřeba zavést i systém rekvalifikací a podpory pro pracovníky v profesích, aby měli možno přicházet na méně náročné práce v pokročilém věku. Jo, ono když prostě potom už nestíháte nějaký výkon a je vám 55, 58, 60 let, opět to tady zaznělo, dáte si někde inzerát, neuvedete věk, tak vám řeknou, ono přijďte na pohovor, jak se tam objevíte, zjistí, kolik je vám let, tak jste nezaměstnatelný, pakliže třeba ta firma z nějakého, kde jste pracoval, ukončí činnost nebo ukončí činnost díky zvýšením nákladů na energie. To také asi známe, že jo, kdo co se děje v poslední době, atd.Potom samozřejmě pakliže bysme ty lidi byli schopni rekvalifikovat lidi, kteří mají zájem pracovat a jsou ještě schopni pracovat, tak musíme prostě mít nějaký podpůrný pilíř, kam bysme případně mohli směřovat ty prostředky, protože se nám to stokrát vrátí, když ten člověk se ještě udrží na tom pracovním trhu. Prosím vás, takovéto, jak také jsme slyšeli od revoluce mnohokrát, tady a v té západní Evropě to tak není. Prostě starý nebo starší člověk třeba na těch 50, 55 let není do starého železa. Ty lidé mají praxi, tu praxi si zažili, tu praxi si prožili prostě a řada firem prostě čerpá ze zkušenosti těchto lidí, jo, takže nejenom mladý, svěží, atraktivní do 30. Let je člověk, který je prostě použitelný v práci, prostě i lidé s těmito životními zkušenostmi, pakliže bysme je dokázali rekvalifikovat a umístit je třeba do nějakých méně náročných profesí, tak mohou té společnosti ještě mnoho přidat.Ty lidi si zaslouží prostě jim dostat šanci. Vůbec se v této oblasti ještě třeba rekvalifikovat. Na to by měl stát vynaložit finanční prostředky, protože se domnívám, že takto vynaložené cílené prostředky, budeme, se nám více vrátí, než aby ty lidi byly na nějakých sociálních dávkách nebo v nějaké sociálně znevýhodněné situaci. Úřady práce by měly hrát aktivnější roli v tomto procesu, ale bohužel se díky i minulým reformám staly spíše výplatnicemi sociálních dávek. To jsme tady taky dneska slyšeli mnoho, jestliže tato vláda se chlubí, kolik dalších lidí si chodí pro sociální dávky i ze střední třídy, tak prostě to je, to je prostě hrozný a prostě se schopný. I pan premiér o tom hovořil prostě, jak je to vlastně úspěch, že o kolik desítek, stovek tisíc lidí prostě na tom není vlastně tak špatně, protože pobírá nějakou sociální dávku a jsou to lidé, kteří pracují.Jo, kteří pracují, a přesto prostě ta její mzda jim nestačí.
Takže nemůžeme být pouze my vyplatitcemi sociálních dávek než institucemi, které se skutečně pomáhají lidem a musíme prostě najít práci a rekvalifikovat lidi třeba 55, plus prostě daleko víc zaměřit ty programy. Otázka, kolik je tam dáno finančních prostředků, jak je, jestli je vytvořena dostatečně ta síť vlastně té pomoci ze strany státu, aby prostě to nebylo jenom nějaká formalita. Já sám vím, že spousta lidí prostě někam přijde, oni jenom řeknou ano, je vám 55, tady máte papír, zase prostě běžte, přijďte zase za nějaký čas. jo, protože zejména neříkám, že tady v těch velkých městech, ale já mám region….
Přidejte odpověď