Přepis z Poslanecké sněmovny
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Dobré dopoledne. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, veřejnosti na galerii zdravím taktéž. Já si dovolím uvést tedy novelu zákona nebo respektive vládní návrh nového zákona o sociální integračním podniku, zároveň také připomenu, že tady tato zákona, úprava má také doprovodné změnové zákony, které jsou v tom dalším tisku, takže já se teď vyjádřím vlastně k oběma záležitostem těchto dvou tisků, a to je vlastně to, proč to celé děláme. Sociální integrační podnik má za cíl, aby výrazným způsobem nám tady rozšířil možnost, jak opravdu smysluplně a zároveň efektivně více pracovat s lidmi, nejenom se zdravotním postižením, ale s lidmi, kteří mají celou řadu dalších handicapů s lidmi, kteří například přicházejí a vrací se do života po výkonu trestu. Vrací se zpátky do společnosti. Například po léčbě se závislostí různých typů.A dnešní systém vlastně chráněného trhu práce na tyto situace úplně nepamatuje. My vlastně pamatujeme a vlastně efektivně řešíme pomoc zaměstnávání lidí, kteří mají ten zdravotní handicap, vytváření pracovních podmínek pro to, aby takováto firma mohla třeba to pracovní místo upravit, patřičně vybavit. Vytváříme tou finanční podporou také i podporu pro ty firmy. Je tady příspěvek státu, který každý rok roste na právě zaměstnávání osob se zdravotním postižením a vlastně chybí nám institut, který by právě podpořil ty lidi, kteří mají ty své specifické potřeby a kde kromě toho, že řešíme třeba na tom pracovišti právě tu úpravu proto, že ten člověk je třeba na invalidním vozíku nebo má nějaké další zdravotní komplikace, které snižují jeho výkonnost, tak ale nemáme dobře nastavený systém pro to, abychom podpořili třeba tu individuální práci i v té sociální rovině, v tom, že je potřeba prostě u toho člověka opravdu pracovat se všemi dalšími okolnosti, okolnosti pro tu jeho správnou integraci, aby zvládl tu práci, aby vůbec zvládl nástup do toho běžného života právě třeba v situaci, kdy se člověk vrací třeba po 10, 15, 20 letech z výkonu trestu a nám jde o to, abysme v těchto krocích nastavit ten systém lépe, aby ti lidé měli šanci práci získat a měli šanci práci udržet.A vlastně ta motivace v tom zákoně vtělena tak, že to není jenom o toho člověka v tom systému základním udržet, ale i tady motivace pro ty sociální integrační podniky v tom, že když se jim podaří toho člověka dostat a ten otevřený trh práce a udržet ho tam stabilně, tak potom vlastně dostávají ještě finanční ocenění. Díky tomu, jak je ten zákon nastaven, to znamená, nám jde opravdu o to, abychom nastavili smysluplně efektivně tu sociální trampolínu a aby ten systém opravdu nám, pokud to bude možné, vždyť, že to možné není. Pomáhá k tomu ty lidi opravdu dostat ten otevřený trh práce k vlastní zodpovědnosti, k vlastnímu přístupu, spravování těch všech životních okolností a potřeb, ale samozřejmě v sociální oblasti je často i úspěchem, že vůbec zvládneme toho člověka nějak zákony zastabilizovat a víme, že třeba už nejsou možnosti ho posunout dál, takže samozřejmě i to v tom systému je takto zohledněno v tom návrhu také i diskusi nad pozměňující návrhy.Řešíme tu otázku, jakým způsobem správně nastavit ten pohled na standardní chráněný trh práce, jakým způsobem zohlednit ta specifika sociálně integračního podniku zároveň, jak vytvořit větší motivaci toho, aby firmy opravdu zaměstnávaly lidi se zdravotním postižením, lidi se specifickými potřebami a aby třeba nebylo tak vlastně jako běžné, že je jednodušší vlastně udělat to zaplacení té tzv. sankce vůči státu nebo přes náhradní plnění, protože to je někdy velmi diskutabilní, ale abysme opravdu snažili se vytvářet motivační prostředí především pro faktické zaměstnání těch lidí, to je ten cíl. Česká republika má nižší podíl než obvyklé Evropě u osob se zdravotním postižením. A tak, jak se neříkal v úvodu, ten systém je potřeba také rozšířit, abychom pamatovali právě na ty osoby s těmi specifickými handicapy a specifickými potřebami. Tolik asi důvodu těchto dvou tisků a toho smyslu toho nového zákona, proč ho vytváříme a proč dlouhé roky se tady vlastně o něm ta diskuze vede a teď se myslím, že blížíme k tomu, aby opravdu to bylo vtěleno do legislativy, aby ten systém dám, začal fungovat a velmi vhodně doplnil a navázal na ten systém chráněného trhu práce. Děkuju za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já také děkuji, pane ministře. Z pověření nebo návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednávání výboru pro sociální politiku jako výboru, garančnímu usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky číslo 661/1 a dva. Já moc poprosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Vít Kaňkovský a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Vít Kaňkovský
——————–
Dobré dopoledne. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, ministři, milé kolegyně, kolegové. Výbor byl sociální politiku, se zabýval sněmovním tiskem 661 na dvou svých schůzích, bylo to během června, přičemž na té druhé schůzi 19. června. Přijal usnesení, se kterým vás krátce seznámím. Je to usnesení z výboru pro sociální politiku z padesáté schůze ze dne 13. června. K vládnímu návrhu zákona o integračním sociálním podniku. Jedná se o sněmovní tisk 661 po vystoupení zpravodaje poslance Víta Kaňkovská po rozpravě výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za I doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o integračním sociálním podniku. Sněmovní tisk 661 ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, těch pozměňovacích návrhů nebylo mnoho. Nicméně nebudu vám je zde v poneticky číst, odkáži na příslušný dokument, o kterém už mluvil pan místopředseda sněmovny, je to sněmovní dokument 661/2 a za II potom výbor zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já děkuji panu zpravodaji, než otevřu obecnou rozpravu, načtu omluvy. Od 10 hodin se omlouvá z osobních důvodů pan poslanec Aleš Dufek, dále Stanislav Fridrich, od 10 hodin z osobních důvodů Karel Krejza, celý jednací den z pracovních důvodů, Jana Mračková, Vildumetzová celý jednací den z pracovních důvodů pan poslanec Patrik Nacher od 11. Do 12. 30. Z pracovních důvodů a do 945 ze zdravotních důvodů pan poslanec Ladislav Okleštěk, celý jednací den z pracovních důvodů, David Pražák, celý jednací den z pracovních důvodů, Petr Vrána, celý jednací den ze zdravotních důvodů. Vladimír zlínský. Od 11 hodin z pracovních důvodů. A v tuto chvíli já otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Igor Hendrych. V tuto chvíli vidím, prosím, pane poslanče, máte slovo.
Igor Hendrych
——————–
Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, pane ministře, já budu velice stručný, já tuhletu iniciativu kvituji, dlouhodobě se zabývám problematikou začleňování lidí po výkonu trestu za sociální podpora nebo ta institucionální podpora, ta jejich sociální inkluze je v České republice ne příliš vysoké úrovni a je to jeden z důvodů, proč máme vysokou recidivu trestné činnosti, proč máme hodně lidí ve výkonu trestu obecně ve srovnání s vyspěými státy. Tohle by měl být krok, který by měl pomoci tomu, aby ta recidiva byla nižší, abychom v tom výkonu trestu měli méně lidí. Je to zatím v rovině teorie. Já doufám, že se naplní i v praxi, takže tahle ta iniciativa podle mě má smysl. Děkuji.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Taktéž, děkuji. Pořád máme otevřenou obecnou rozpravu, vidím paní místopředsedkyni Olgu Richterovou, která se hlásí do obecné rozpravy, prosím.
Olga Richterová, místopředsedkyně PSP ČR /Piráti/
——————–
Vážené kolegyně, vážení kolegové, opět u toho předchozího tisku bych ráda ocenila to, že nám prostě, pokud vím, úplně všem, co jsme v této sněmovně, záleží na tom, aby se sociální podnikání v naší zemi začalo rozvíjet. Díky za to. Já jsem chtěla připomenout, že jsme zákon o sociálním podnikání už předkládali v minulém období. Nestihl se projednat. Já jsem byla tehdy jednou ze spolupředkladatelek a věděla jsem, že není dokonalý, ale přála jsem si, ať aspoň uznáme, že tento sektor je významný a že pro část lidí na našem trhu práce prostě není možné obstát bez nějaké podpory. A nyní jsme, řekla bych, u dalšího milníku, který ale ve skutečnosti bude jenom takovým počátečním stavebním kamenem. Jak už řekl můj předřečník, jedna z těch částí je podpora lidí, co jsou sociálně znevýhodnění a nejsou to jenom právě, jak bylo zmíněno, lidé po výkonu trestu, kteří už si ten trest odsloužili, ale potřebujeme, aby se začlenili, aby mohli zvládnout začít normálně fungovat a dnes je to velmi obtížné a máme obrovskou míru recidivy, ale je to i spousta dalších skupin, můžou to být lidé třeba mladí po opuštění dětských domovů nebo jiného typu ústavní výchovy. Tam taky nemáme systémovou podporu a přitom víme, že je pro ně velmi těžké na běžném trhu práce obstát a aspoň do začátku se ta podpora ve finále vyplatí celé společnosti, protože se pak vrátí tím standardním fungováním.A tohle jsou jenom dva příklady za mnoho dalších, kvůli kterým má určitě smysl tento zákon schválit. Já nicméně chci připomenout, že je to určitě jenom začátek, jsou v něm určitá omezení, vypadá to i z toho, jak vypadají pozměňovací návrhy, že si budeme muset vyhodnotit po nějakém roce dvou, jestli všechno, co tam je navržené, bude opravdu fungovat, anebo jestli třeba něco nebude klást zbytečné překážky. A já za to zmíním jednu věc, za tenhle princip vyhodnocování nových zákonů, je tam navržený fond, který já si osobně myslím, že by fungoval lépe, kdyby byl navržený na principu skládání podílu ze zisku a nikoliv z kapitálu, a to se přesně bude muset ukázat v budoucnu, jestli to, k čemu jsme došli nějakými kompromisy, bude fungovat, anebo zda to je opravdu ten stavební kámen, který budeme do budoucna i dále upravovat.Myslím si, že u těch nových zákonů musíme být otevřeni právě tomu druhému, těm budoucím rozšiřováním, ať už směrem od integračního podniku k podnikům třeba dalšího typu, jak jsou známé ze zahraničí, nebo i k úpravě toho vnitřního nastavení a těch regulací, díky, že to už, doufám, brzy bude schválené a budou moci integrační sociální podniky se začít dál rozvíjet.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já také děkuji paní místopředsedkyni Olze Richterové. V tuto chvíli vidím, že do obecné rozpravy se přihlásil taktéž pan předseda výboru pro sociální politiku Vít Kaňkovský. Pane poslanče, máte slovo.
mluvčí 2,
——————–
Já děkuji, pane místopředsedo, za slovo kolegyně, kolegové, já bych nejprve se vyjádřil se stanoviskem klubu KDU-ČSL. My velmi vítáme to, že po celé, po spoustě let, kdy se tady o podpoře sociálního podnikání, jeho rozšíření právě i na nejenom osoby se zdravotním handicapem, ale na osoby, které mají nějaký sociální handicap. Už to tady zaznělo, jsou to lidé po výkonu trestu, ale jsou to také lidé po oddlužení, lidé, kteří už do života vstupují s nějakým sociálním handicapem, protože jsou třeba už z rozvrácených rodin a ta jejich životní perspektiva není jednoduchá i třeba z hlediska jejich absolvovaného či spíše neabsolvovaného vzdělání, tak si myslím, že v této oblasti měla Česká republika velký dluh a já jsem rád, že tady máme dneska na stole tento zákon, který Česká republika potřebuje.Samozřejmě jeho vznik provázelo spousta debat a my jsme se do toho zapojovali už vlastně předtím, než vznikl návrh toho zákona v řadě pracovních skupin a diskuzí se stávajícími vlastně provozovateli sociálních podniků. Snažili jsme se od nich navnímat, jak oni to vidí, ale samozřejmě ty názory jsou na řadu věcí různé a ten zákon se nerodil úplně jednoduše, KDU-ČSL ho podporuje. Já jsem přesvědčený o tom, že pokud se nám ho podaří schválit, takže to bude velký krok k tomu rozšířit sociální podnikání právě i o tu skupinu těch sociálně handicapovaných a jako klub kdu, KDU-ČSL ho podporujeme, nicméně v rámci projednávání jednak ve výboru, ale v rámci navnímávání ještě i těch reakcí stávajících, stávajících provozovatelů, sociálních podniků, ale i těch potenciálních zájemců o to získat statut sociálního integračního podniku si dovolíme navrhnout ještě variantně pozměňovací návrh k oblasti, které se ti stávající poskytovatelé bojí a mají z toho obavy zejména z hlediska toho, že ty původně nastavené podmínky jsou poměrně tvrdé a oni sami říkají, že až demotivující a já musím říci, že my jsme vlastně kolem té oblasti vytváření integračního fondu a strávili asi nejvíce času, bylo to asi nejvíce střetové téma.Tady má do toho co mluvit ministerstvo financí. Ne vždycky jsme se tam potkávali v těch názorech a já za sebe ty obavy těch budoucích, budoucích provozovatelů nebo těch budoucích adeptů na udělení statutu integračního sociálního podniku tak vnímám. Z toho důvodu jsme se pokusili ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí a v diskusi s ministerstvem financí připravit ještě změkčení těch podmínek pro ten tzv. integrační fond, a to tak, aby ten vkládaný kapitál se tam snížil, protože to byly ty největší obavy, které právě ti uchazeči v tuto chvíli mají v tom původním návrhu zákona bylo, že by vlastně měli vkládat do toho integračního fondu až 30, 30 % vlastního kapitálu, což když si představíte, to opravdu není úplně, úplně malá částka, proto jsme se po diskuzi si dovolili navrhnout, že by se tato částka snížila na 15 %, a to ještě rozloženo do tří let.To znamená, že by ty počáteční obavy mohly být tímto zmírněny. I tak ale ten určitý neklid mezi těmi uchazeči dále trvá, a proto jsme navrhli nebo budu dneska načítat ještě jednu variantu. Já za sebe říkám, že tu upřednostňuji a tam ještě tu částku těch finálně 15 %, snižujeme na 7,5 % s postupným náběhem během tří let, to znamená 2,5, pět a 7,5 % a ta druhá varianta za mě teda o něco méně preferovaná je pět, 10 a 15 %, takže budou to dva pozměňovací návrhy, kterým se pak, ke kterým se pak následně vyjádřím nebo respektive přihlásím v podrobné rozpravě a budu vás velmi prosit, abyste se alespoň pro jednu z těchto variant pak ve finálním hlasování ve třetím čtení rozhodli tak, abychom, tak, abychom dali zelenou tomuto zákonu jako celku. Děkuji vám za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Děkuji moc. V tuto chvíli máme otevřenou obecnou rozpravu, pokud se, a vidím, že už nikdo nehlásí do obecné rozpravy, tak já obecnou rozpravu končím, případně se zeptám pana předkladatele a pana zpravodaje, zdali mají zájem obecnou rozpravu o závěrečná slova nemají a já zahajuji podrobnou rozpravu, připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy zdůvodněni a do podrobné rozpravy se jako první hlásí paní poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková.
Pavla Pivoňka Vaňková, místopředsedkyně poslaneckého klubu /STAN/
——————–
Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který předkládákládám, společně s kolegy Vítem kaňkovským, Martinem Dlouhým, Janou Bačíkovou a Olgou Richterovou, který jsem nahrála do systému pod číslem 4864. Důvodem tohoto návrhu je předpoklad, že pouze jedna výše příspěvku by motivovala integrační sociální podniky k zaměstnávání osob se specifickými potřebami s nižší mírou znevýhodnění a nejednalo by se tak o vhodný motivační prostředek. Z tohoto důvodu navrhuji rozdělit osoby s těmito specifickými potřebami do dvou skupin, a to s lehčím sociálním znevýhodněným a s těžším, tím pádem bude na tyto dvě skupiny poskytován i diferencovaný příspěvek, a to v částce 1 000 Kč za kalendářní měsíc a 2 500 za kalendářní měsíc.
Děkuji za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já taktéž děkuji. Další, kdo se hlásí do podrobné rozpravy, je pan poslanec Vít Kaňkovský.
mluvčí 2,
——————–
Ještě jednou dobré dopoledne. Vážená, vážený pane místopředsedo, paní ministryně, páni ministři, jak už jsem avizoval, chtěl bych se přihlásit ke dvěma sněmovním dokumentům, ten první je sněmovní dokument 4887 a je to ta avizovaná varianta číslo jedna u integračního fondu při vytváření integračního fondu se navrhuje, navrhuje v bodě jedna, integrační sociální podnik vytváří integrační fond, který odpovídá alespoň za a 2,5 % vlastního kapitálu v období jednoho roku od okamžiku získání statusu za b 5 % vlastního kapitálu v období od uplynutí jednoho roku od získání statutu do okamžiku uplynutí dvou let od získání statusu a za c 7,5 % vlastního kapitálu v období od okamžiku uplynutí dvou let od získání statutu. Pak to má další pokračování. Pak samozřejmě odkazuji na ten sněmovní dokument 4887, je to za mě ta preferovaná varianta číslo jedna, která je z mého pohledu nejvíce vstřícná k potenciálním žadatelům o statut sociálního integračního podniku a varianta číslo dvě, to je sněmovní dokument 4888, tam už nebudu číst celou tu textaci, ale nominálně se to tam mění.Za první rok 5 % vlastního kapitálu, za druhý rok 10 % a 15 % vlastně po uplynutí dvou let od získání statutu je to tedy jakoby dvojnásobek. Pořád je to ale polovička toho, co je navržené vlastně v tom vládním návrhu zákona. Děkuji za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já také děkuji. A poslední se hlásí do podrobné rozpravy, je paní poslankyně Jana Pastuchová.
Jana Pastuchová, poslankyně /ANO/
——————–
Děkuji, pane místopředsedo, tak já bych tady našla, načetla dva pozměňovací návrhy, za kolegu Aleše juchuchelku, který předsedá, taky nemůže načíst sám, je to pozměňovací návrh načtený v systému pod číslem 4892 a 4893. Pozměňovací návrh 48. 92 se týká článku jedna od, v bodu pět, kde to odůvodním jenom tím, že podle dostupných dat z evidence náhradního plnění je dlouhodobě využíváno maximálně 58 % dostupného objemu limitu náhradního plnění, z toho plyne objektivní potřeba postupného snížení stanoveného ročního limitu. Využití tohoto nástroje i pro obchodní podporu integračních sociálních podniků je potřebným krokem, avšak není jakýkoliv důvod ke zvýhodnění výše limitu ve prospěch integrovaných sociálních podniků, jak je navrhováno, cílem přijetí zákona o integračním sociálním podniku je umožnit skutečné zaměstnávání osob se zdravotním znevýhodněním. A 4893, to je jen změna v části páté článku šest bodů šest a je tam změna, že tento zákon nabývá účinnosti 1. ledna 2025, s výjimkou ustanovení článku jedna bodu šest, kterým nabývá účinnosti dnem 1. ledna. 2026. Děkuji.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já taktéž děkuji. Vidím, že do podrobné rozpravy se už nikdo nehlásí ani z místa. Já tím pádem končím podrobnou rozpravu. Vnímám pravděpodobně, že ani pan ministr, ani pan zpravodaj nemají zájem o závěrečná slova. Tím pádem končím druhé čtení projednávání tohoto návrhu, děkuji všem panu ministrovi i panu zpravodaji.Otevírám bod číslo 12, což je vládní návrh zákona, kterým se mění integrační zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním podniku, sociálním podniku ve druhém čtení. Projednávání tohoto bodu jsme zahájili ve středu 11. září. 2024 a přerušili jej do dnešního dne, do pátku 13. září. Z pověření vlády. Předložený návrh zákona uvede pan místopředseda vlády a ministr práce sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, aby se ujal slova.
mluvčí 5,
——————–
Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Já budu velmi stručný, protože jak jsem říkal už v tom svém úvodním slově k tomu předchozímu tisku tento sněmovní tisk 662 je vlastně navazující tisk na nový návrh zákona o sociálně integračním podniku, kde v souvislostech s přesahem do některých dalších vlastně zákonů upravuje některé záležitosti, které se vlastně týkají otázek veřejných zakázek, náhradního plnění, zakotvení, například profilace klientů osob na trhu práce, byli jsme s nimi dokázali efektivněji pracovat v rámci Úřadu práce, takže to jsou takovéto, řekněme, podstatné, parametrické a někdy i technické změny, které jsou spojené s tím předchozím tiskem. Já se potom ještě vůbec nerozpravě přihlásím, abych odůvodnil pozdní scénář, který budu předkládat. Děkuji.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já taktéž děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru, garančnímu usnesení výboru byla doručen jako sněmovní tisky 662/1 a dva. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Vít Kaňkovský a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Děkuji.
mluvčí 2,
——————–
Dobré dopoledne. Vážený pane místopředsedo, paní ministryně, páni ministři. Tento tisk jsme projednávali zrcadlově se sněmovním tiskem 661, takže jsme ho také projednávali na dvou červnových výborech a na tom druhém dne 19. června. 2024 jsme přijali usnesení po vystoupení zpravodaje výboru, poslance Víta Kaňkovského, výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za I doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním sociálním podniku. Sněmovní tisk 662 a za II zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny, provedl příslušné legislativně technické úpravy.Z toho usnesení zároveň vyplývá, že na výboru nebyl přijat žádný pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já taktéž děkuji. Tím pádem otevírám obecnou rozpravu, vidím, že do ní se nikdo nehlásí, ani z pléna Poslanecké sněmovny. Tím pádem končím obecnou rozpravu. Promiňte, jo, vy jste se hlásil, promiňte, tak prosím, pane ministře, omlouvám se.
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Nevšiml jsem si vás. Já jsem to avizoval ve svém úvodním slově, že se chcihlásit do obecné rozpravy, já bych s dovolením už teď v obecné rozpravě chtěl odůvodní pozměňující návrh k tomuto tisku, který chci předložit, a to je pozňující návrh, který se týká po delší diskusi úpravy náhradního plnění, protože cílem změn, které tady provádíme, je, abychom využívali především to, že ti lidé budou opravdu daleko více zaměstnáváni skutečně ve firmách, k tomu právě slouží sociální integrační podnik. Vytváříme tím větší prostor pro to, aby firmy byly motivované a abychom opravdu dokázali tyto lidi, osoby se zdravotním postižením, dalšími handicapy daleko efektivněji dokázat zapojit na trh práce. Proto jsme se po dlouhých debatách dohodli na tom, že upravíme tu hodnotu maximální pro náhradní plnění. Dnes je to tedy 28, násobek a já navrhuji tedy tímto pozměňujícím návrhem, abychom toto upravili na poloviční hodnotu, tedy na čtrnáctinásobek od 1. ledna. 2025.A znovu říkám především s tím odůvodněním, abychom opravdu podpořili maximálně zaměstnávání přímo těch lidí se zdravotním handicapem či jiným typem handicapu a také, abychom eliminovali určité míry rizika, která jsou spojená s náhradním plněním, kdy někdy je diskutabilní, zdali náhradní plnění opravdu produkce, skutečná výroba, výrobek z dané firmy atd. Děkuji za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já děkuji, pane ministře, ještě jednou se omlouvám. A v tom případě v tuto chvíli vidím, že se už nikdo nehlásí do obecné rozpravy, tak končím, otevírám podrobnou rozpravu, připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy v přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněni. Tam vidím přihlášku paní poslankyně Jany Pastuchové, vážená paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Jana Pastuchová, poslankyně /ANO/
——————–
Děkuji, pane předsedající. Tak byla jsem nepozorná, školačka ve škole by mě, ať si paní čeka pokárala, nevšimla jsem si, že jsem špatně načetla pozměňovací návrhy k sněmovnímu tisku 661 jsem je načetla, odůvodnila, ale byly to pozměňovací návrhy nahrané k sněmovnímu tisku 662, takže za to se omlouvám a znovu načítám tedy k tomuto tisku pozměňovací návrhy nahrané pod číslem 4892 a 4893, které jsem odůvodnila a načetla jsem je za kolegu poslance Aleše Juchelku.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Děkuji, já taktéž děkuji, do podrobné rozpravy se hlásí taktéž pan ministr Marian Jurečka, prosím.
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Děkuji a nyní v podrobné rozpravě se hlásím k pozměňujícímu návrhu, tedy jsem odůvodnil před chvílí v obecné rozpravě pod sněmovním dokumentem číslo 4880. Děkuji za pozornost.
Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já taktéž děkuji za pozornost, vidím, že už se nikdo nehlásí do podrobné rozpravy, v tuto chvíli ji tedy končím a končím taktéž druhé čtení tohoto návrhu.
Přidejte odpověď