Zbytečná tragédie  

 NOVA


Tragický pád slepce do kolejiště na pražské lince metra B vyvolal řadu otázek, které se týkají bezpečnosti v podzemní dráze.

Dozorčí ve stanici si nejméně dvě minuty nevšiml, že se něco stalo. Cestující, kteří pád zaregistrovali, zase nevěděli, jak reagovat.

K tragédii by přitom nemuselo dojít, kdyby na nástupištích byly bezpečnostní zábrany. Ty jsou v cizině běžné. Na místech, kde jsou, je riziko pádu do kolejiště podle expertů téměř nulové.

Tragická událost, které se dalo zabránit. Nevidomý spadl do kolejiště a dlouhé nejméně dvě minuty měl šanci na záchranu. Ta nepřišla. Přestože se svědci snažili pomoci, nikdo z nich nestiskl nouzové tlačítko. Mávali sice na kamery na dispečera, ten si jich ale nevšiml. Od začátku letošního roku do kolejiště v pražských stanicích metra spadl člověk už jedenadvacetkrát.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT
——————–
V zahraničí, třeba v asijských zemích, tam je standardně oddělené kolejiště od nástupiště, třeba v Tchaj-peji, tam jsou takové metrové plůtky a vlastně, když přijede vlak metra do stanice, tak zastaví vždycky na stejném místě, otevře se nejdřív branka v té zábraně a pak se otevřou dveře toho vlaku, to znamená riziko toho, že by cestující spadl do kolejiště, je prakticky nulová.

redaktorka
——————–
V Praze, nic takového není. Ani zábrany, ani čidla v kolejišti, která by na pád člověka upozornila. Bezpečnost má na starosti dozorčí, který sleduje kamery. Podle dopravního podniku ale může být někdy unavený nebo na něj také často mávají turisté.

Daniel Šabík, mluvčí, DPP
——————–
Dohlíží nad vším, co se děje ve stanici. To znamená, že on má celou řadu povinností a úkolů, to znamená, že nemá v popisu práce jenom to, aby 100 % svého pracovního času koukal na desítky obrazovek zobrazujících záznamy z desítek kamer. Má spoustu, řadu dalších úkolů. Pak je to člověk a občas taky potřebuje samozřejmě si odskočit na toaletu.

redaktorka
——————–
Dopravní podnik sice ve stanici metra Zličín testuje automatické bezpečnostní stěny a dveře, ty by ale měly sloužit, až v metru začnou jezdit soupravy bez řidiče, a to na budoucí lince D a stávajícím céčku.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT
——————–
Tak je to vždycky otázka peněz a času. A musíme si uvědomit, že městská hromadná doprava v Praze je poměrně významně dotována desítkami miliard korun. To znamená, ta investice dobudovat takováhle zábrany jsou další stovky milionů. To znamená, dopravní podnik by na to musel někde vzít peníze, no a on má v podstatě pouze dva zdroje příjmů. Tím prvním je jízdné a tím druhým je dotace od magistrátu.

redaktorka
——————–
Podobné zábrany jsou ve stanicích metra třeba ve Velké Británii nebo ve Francii. Kristýna Bezděková, televize Nova.

Lucie Borhyová, moderátorka
——————–
Podle pražských starostů a zastupitelů jedinou možností, jak do budoucna podobné tragédii předejít, je právě výstavba bezpečnostních stěn, které oddělují nástupiště od kolejiště. Pomoci by mohla také osvěta nebo viditelnější tlačítka SOS. Situací by se měla zabývat na konci měsíce dozorčí rada dopravního podniku.

redaktor
——————–
Více než dvě minuty. Tolik času strávil nevidomý člověk v kolejišti pražského metra, než došlo k osudné srážce. Jak je to možné, je otázkou, na kterou by rádi našli odpověď i pražští zastupitelé.

Patrik Nacher, zastupitel hlavního města Prahy, poslanec /ANO/
——————–
Já se určitě budu ptát pana ředitele. Předpokládám, že i náš zástupce v dozorčí radě, protože pokud člověk leží, jestli je to pravda, že byl dvě minuty v tom kolejišti, tak určitě stojí za to jakoby vědět, jestli to byla lidská chyba, nebo technická a jak je to vlastně možný. Jak je vůbec možný, že k tomuhle došlo.

Tomáš Portlík, starosta MČ Praha 9 /ODS/
——————–
Připadá mi to prostě šílený, ale ono vlastně to je můj lidskej pocit. Na druhou stranu, umím si představit, že ty dvě minuty jsou vlastně strašně krátká doba, že ve chvíli, kdy lidi mají pocit, že přijíždí vlak, že vzniká kolem toho hysterie.

Ondřej Gros, starosta MČ Praha 8 /ODS/
——————–
Existuje tlačítko v metru, kde se tomu dá zabránit, že se dá zastavit ten vlak, ale řekl bych, že Dopravní podnik a Magistrát hlavního města Prahy má do budoucna dluh v tom, aby to lidi věděli, to znamená větší osvěta, že něco takhle existuje a možná, že i přemístit to tlačítko tak, aby bylo jasně viditelná.

Luboš Zajíc, predzident sjednocené Organizace nevidomých a slabozrakých ČR
——————–
To, že to trvalo tak dlouho, je šokující, jednak je divné, že ten člověk nebyl schopen sám se zvednout, ti lidé se snažili pomoct prý, mávali na strojvedoucího a přijíždějící metro a tak. Samozřejmě je smutné a škoda, že nevěděli o tom tlačítku.

redaktor
——————–
Těch by tak podle některých pražských zastupitelů mělo být ve stanicích víc nebo by měla být výrazně viditelnější. Řešit to bude zřejmě i dozorčí rada pražského dopravního podniku.

Ondřej Prokop, zastupitel hl. m. Prahy, člen dozorčí rady DPP /ANO/
——————–
Určitě se na to budu ptát, budu se ptát na to, jak je to možné, že se to stalo, že tomu nikdo nezabránil, i vlastně z obsluhy a vedení té stanice, budu chtít, aby se udělala osvěta mezi pasažéry, že to tlačítko existuje, aby bylo lépe viditelné.

Tomáš Portlík, starosta MČ Praha 9 /ODS/
——————–
Jediná cesta, která je prostě k tomuhle úplně jakoby bezpečná, je vlastně v tuhle chvíli automatizace metra a zavíraly by se vlastně ty dveře dřív, než tam to metro přijede tak, jak to známe z některých modelů ze zahraničí, ale k tomu si myslím, že bude cesta ještě dlouhá.

redaktor
——————–
Bezpečnostní stěny zahrnující automatické dveře, které se otevřou jen při příjezdu soupravy do stanice, které by měly být součástí nové linky metra D, jsou řešením i podle nevidomých.

Luboš Zajíc, predzident sjednocené Organizace nevidomých a slabozrakých ČR
——————–
To určitě je do budoucna dobrá cesta pro větší bezpečí nevidomých a potom bychom určitě uvítali, kdyby současné vodící linie, což samo o sobě byl velký pokrok, že byly zbudovány tam, kde jsou potřeba, ale bylo by fajn, kdyby byly o něco výraznější, ideálně, aby byly poznatelné nášlapem nohy.

redaktor
——————–
Takové podle Organizace nevidomých a slabozrakých už v mnoha evropských městech jsou. Marek Bruna, televize Nova.

Reynolds Koranteng, moderátor
——————–
Tak a ve vysílání je s námi náměstek pro dopravu hlavního města Prahy Zdeněk Hřib z Pirátské strany. Dobrý večer.
Pane náměstku, jak se to může teď v 21. století stát, že člověk spadne do pražského metra do kolejiště, dozorčí o tom dvě minuty nic neví? Neselhal tady fatální způsobem bezpečnostní systém?

Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy /Piráti/
——————–
Já musím říct, že tohle je opravdu velice tragická událost, nicméně to skutečně systémové řešení přinesou až ty nástupištní stěny, které se budou instalovat v pražském metru spolu s tou automatizací metra. Rozhodně nehrozí, že by to bylo nějaké sci-fi. Je to záležitost, na které už je vyhlášená veřejná zakázka od jara tohoto roku. Ty nástupištní stěny se ostatně, ty skutečné fyzické, testují už na stanici Zličín, to znamená, to automatizované metro skutečně přinese nejenom to zkrácení intervalů, a to znamená častější metro ve špičce. Ale právě také vyšší bezpečnost.

moderátor
——————–
Rozumím. A kdy se to stane? Protože máme srpen 2024, tak kdy bude pražské metro bezpečnější?

Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy /Piráti/
——————–
Tak je to spojeno s kompletní instalací automatického metra, to znamená toho metra bez řidičů, jak se říká lidově, to znamená, to je velký projekt, protože se musí vyrobit i ty vlaky, které budou kompatibilní s těmi novými nástupištními stěnami, musí se rozhodnout, jestli budou virtuální, nebo fyzické, to znamená skutečně ty skleněné a podobně, a musí to být na metru C otestováno a nainstalováno předtím, než zahájíme provoz na metru D, kde ty nástupištní stěny budou také, to znamená někdy v roce 2029, 2030. To znamená, zhruba pět let to potrvá.

moderátor
——————–
Teď máme rok 2024 a za letošní rok spadlo do kolejiště pražského metra už 21 lidí. Máme mrtvé, máme tady ten poslední případ toho naprostého selhání toho systému. Není tedy čas do té doby, než bude k dispozici to, co jste teď prezentoval našim divákům, provést alespoň analýzu toho stávajícího bezpečnostního systému a udělat všechno pro to, aby lidé věděli, kde jsou ona bezpečnostní tlačítka, co se stane, když je stisknou? Protože někteří cestující si stěžují, že jsou třeba umístěny vedle hydrantů a oni myslí, že spustí jenom požární poplach. Nezanedbali jsme v tomto celou tu škálu bezpečnostních opatření?

Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy /Piráti/
——————–
Samozřejmě já jsem velice rád, že se tomu tématu věnujete, protože skutečně tady chybí větší osvěta. Já jsem viděl na nějaké anketě, která byla na internetu právě u jednoho článku k této tragické události, že zhruba jenom 10 % lidí vlastně ví o těch nouzových tlačících na zastavení vlaku. Ale přitom je to skutečně to, co právě může zabránit té tragédii, a je to vlastně ta první věc, co se musí zmáčknout, když se stanete svědky takovéto události. Případně na eskalátoru jsou ty tlačítka také.

Reynolds Koranteng, moderátor
——————–
To máte pravdu, pane náměstku, ale není to chyba těch cestujících. Tady by možná měl dopravní podnik za prvé zviditelnit ta tlačítka tak, aby každý ho měl v dosahu a aby každý věděl, /nesrozumitelné/…

Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy /Piráti/
——————–
To je samozřejmě záležitost, na které už se pracuje, tak dopravní podnik už řeší to, jakým způsobem ta tlačítka zvýraznit tak, aby byla, řekněme, viditelnější, aby si jich lidé více všímali. Ony jsou na koncích toho nástupiště, takže možná i doplnit nějaké šipky na podlahu toho nástupiště, to jsou záležitosti, kterými se zabývá dopravní podnik právě v těchto dnech.

moderátor
——————–
Kdy se to stane, kdy budeme vidět výsledek z vašeho pohledu?

Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy /Piráti/
——————–
No, a předpokládám, že nějaké větší orámování těch záležitostí může začít už tento rok. Pochopitelně je to ve všech těch desítkách stanic metra, zabere nějaký čas, ale myslím si, že to řešení se podaří najít rychle.

moderátor
——————–
Dobrá. Tak, pane náměstku, děkuji za odpovědi, díky, že jste si na nás udělal čas.

Tlačítko pro nouzové zastavení vlaku  

ČT 1 – Události

Pády lidí do kolejiště v metru. Policisté k nim vyjíždí několikrát měsíčně a případů přibývá. Oproti loňskému roku je jich o čtvrtinu víc.

Jedna z posledních nehod se stala minulý týden. Vlak usmrtil nevidomého muže. Přijíždějící soupravu je přitom možné zastavit. Jenže lidé často nevědí jak.

Týden stará situace ve stanici metra Křižíkova. Do kolejiště spadl osmašedesátiletý nevidomý muž. Cestující na nástupišti se snaží přivolat pomoc, volají na tísňovou linku, mávají do kamer.

Josef Jeníček, vedoucí jednotky Provoz Metro, DPP
——————–
Nevidomá osoba v této spojovací chodbě mezi nástupišti ztratila orientaci. Špatně si tou hůlkou tady načetla ten bezpečnostní pás, který je značně jako upraven k těmto účelům. A krokem do mimo hranu nástupiště spadla do kolejiště.

redaktorka ČT
——————–
Na záchranu byly zhruba 2,5 minuty. Vlak v té době vyjížděl ze sousední stanice, přestože se lidé snažili muži pomoct, on dál nehybně ležel na kolejích, přijíždějící souprava mu způsobila vážná poranění, na místě jim podlehl. Nouzové zastavení vlaku. Dopravní podnik cvičně ukázal, jak tlačítko, které u přijíždějící soupravy aktivuje nulovou rychlost a zastaví ho, funguje. Ve stanicích jsou u každé koleje poblíž nástupišť už od zprovoznění metra.

Eduard Votava, vedoucí odboru Technologie provozu metra, DPP
——————–
V případě, že by ty cestující zmáčkne to tlačítko neprodleně, tak by nedošlo k tomu neštěstí, ke kterému došlo.

Eva Kropáčová, policejní mluvčí, Praha
——————–
Velmi málo lidí ví o této možnosti, kde mohou zmáčknout tlačítko. A proto bychom velmi rádi veřejnosti tyto informace předali.

redaktorka ČT
——————–
Tady právě ve vestibulech, jestli víte, že jsou.

Petr Kraus, cestující
——————–
Tak to netuším, nikdy jsem si toho nevšiml ani upřímně.

Ladislav Maleček, cestující
——————–
Jako vím, že existujou, ale nevšímal jsem si, je to takové…

redaktorka ČT
——————–
Vy víte jak vypadá třeba?

Ladislav Maleček, cestující
——————–
Podle mě je to takový menší červený tlačítko s krytem.

redaktorka ČT
——————–
Počet neoprávněných vstupů, pádů do kolejiště a střetů lidí s vlaky metra za letošních sedm měsíců stoupl meziročně o dvě desítky. V posledních dvou letech se nejčastěji podobné události stávají na lince B.

Česká televize.



(7, 1)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.