Svobodová: Zaměstnanci ve výrobě by měli dostat finanční kompenzaci za to, že si sami nemohou rozvrhnout pracovní dobu  

Eva Svobodová

NOVA – Televizní noviny

A ve vysílání je s námi ředitelka Asociace malých a středních podniků Eva Svobodová.

Dobrý večer. Paní ředitelko, tak jak reagují firmy na zavedení možnosti rozložení pracovní doby zaměstnance? Máte na to už nějaké reakce?

Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků
——————–
Dobrý večer. V podstatě jde o legislativní ukotvení toho, co už dneska běžně firmy realizují, to znamená, týká se to hlavně těch administrativních pozic, zkrátka těch, které mohou pracovat z domova na dálku. To jsou třeba IT pracovníci, marketingoví pracovníci, administrativní síly a podobně, ale vždycky to bude na dohodě zaměstnavatele a zaměstnance, a i tak si budou muset v té pracovní smlouvě anebo v dohodě stanovit určité mantinely, že třeba ten pracovník bude pracovat v době mezi osmou a dvacátou podle svého rozhodnutí, ale nebude to moci být třeba práce v noci nebo práce o svátcích, o víkendech a podobně, za kterou jsou příplatky.

moderátor
——————–
Vy jste tady zmínila, že už to v podstatě funguje, tak proč tomu ještě upravovat zákon, když už to v praxi stejně funguje?

Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků
——————–
Protože řada firem si nebyla jistá, co všechno musí vlastně vykazovat tak, aby dostály všem podmínkám zákoníku práce. Ten je teďka tedy ve velké flexibilní novele. A šlo o to, že konzultovaly tyto situace s různými právními kancelářemi, ty názory nebyly jednotné, a tímto ukotvením v legislativě to bude více jasné. Každopádně je to o důvěře toho zaměstnavatelé a toho zaměstnance, že skutečně ten zaměstnanec odvede tu práci v daném termínu a v kvalitě, v jaké tedy ten zaměstnavatel to požaduje. Takže není to možné pro všechny pozice. A tady se samozřejmě dostáváme do rozporu s výrobou tak, jak už bylo zmíněno v té reportáži před tím, že lidé z výroby to samozřejmě neradi vidí, protože oni nemohou mít home office, oni nemohou pracovat některé hodiny, které jim se hodí. Takže jsou i firmy, které prostě home office vůbec nenabízejí tak, aby nenastávaly rozpory právě mezi pracovníky z výroby a z administrativy.

moderátor
——————–
Odbory ale právě toto kritizují. Předpokládám, že s jejich kritikou se tedy smířeni. Nicméně vy si od této normy slibujete, že zlepší flexibilitu pracovního trhu, tak jak by se to mělo projevit? Protože český pracovní trh, pokud vím, trpí tím, že se nedostává zaměstnanců v některých oborech, tak jak toto pomůže?

Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků
——————–
Je to tak. Skutečně v některých oborech nastupuje třeba teďka i mladá generace, která přijde prostě na pohovor a jednoznačně vyžaduje home office jako podmínku nástupu. Pokud jsou to ty administrativní pozice, je to samozřejmě jednodušší, ale pokud to jsou výrobní pozice, tak té firmě nezbývá, než těmto zaměstnancům tento benefit, který můžou zaměstnavatelé dát jenom těm administrativním pozicím, tak ve výrobě nahradit finanční odměnou nebo jinými prostředky, to znamená třeba nějakým příspěvkem na zotavenou a podobně. Těch možností je celá řada, ale musí ti zaměstnanci cítit, že jsou rovnocenní těm, kteří pracují v těch kancelářích.

moderátorka
——————–
Paní ředitelko, děkujeme za váš čas a přejeme vám hezký večer.


Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.