ČT 24
Témata, která nepočkají do konce prázdnin. Hostem Interview ČT24 je předseda KDU-ČSL a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/…
Pojďme k dnešnímu jednání vlády, na pořadu dne byla agenda vašeho ministerstva, novela zákona o zaměstnanosti a přidružené normy. Vy jste na té tiskové konferenci po jednání vlády vlastně jako první bod zmínil otázku podpory zaměstnanců s handicapem či zdravotním omezením a částku 10,5 miliardy korun, které to stojí stát každý rok. S tím, že jste dodal: „V tomhle systému jsou bílá místa na mapě.“ Jak tomu rozumět? Tam dochází ke zneužívání nebo neefektivnímu využívání těchhle peněz?
Marian Jurečka,
Určitě bych řekl, že v některých situacích docházelo k neefektivnímu využívání těch finančních prostředků. My jsme proto vedli zhruba více než rok jednání i s těmi samotnými aktéry toho chráněného trhu práce, abysme opravdu s nimi prodiskutovali, kdy ty peníze stát z peněz daňových poplatníků opravdu má směřovat, kdy opravdu víme, že ten náklad je spojen s tím, že tam pracuje člověk, který má handicap, má nižší výkonnost, případně potřebujeme adaptovat to pracovní místo nebo případně podpořit třeba dopravu těch lidí do té práce a z práce. To si myslím, že jsme dokázali vyprecizovat, dokázali jsme to takto upravit zákonně, aby nebylo možné si ten zákon dosavadní vykládat různými způsoby a potom nárokovat finanční prostředky na věci, které už nám nepřijdou efektivní a smysluplné.
moderátor
——————–
Jenom, abych si to představil úplně konkrétně. Někdo je na home officu a dostává jeho zaměstnavatel příspěvek na dopravu?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
To je třeba otázka nákladů, které jsou spojené ve výkladu a z přístupu některých těchto aktérů na tom chráněném trhu práce, třeba z pohledu dovozu materiálu a odvozu, potom případně i těch hotových výrobků i na poměrně velké vzdálenosti. To jsou třeba momenty, kdy já říkám, to už z mého pohledu jako není to, co ten stát má financovat, to už je opravdu to podnikatelské riziko, kam se mají kalkulovat tyto náklady, ale my máme těm firmám a takto jsem se snažil to nastavit, zaplatit ten rozdíl v tom, že ten člověk má nižší výkonnost, že ten člověk potřebuje nějakou adaptaci na to, aby mohl pracovat v nějakém speciálním prostředí, upraveném pracovním prostředí a že případně toho člověka máme podpořit tím, abysme ho do té práce mohli dovézt a z té práce bezpečně odvést. To jsou základní principiální věci, kde ten stát má říct, ano, toto podporujeme a takto garantujeme, že ty peníze budou transparentně doručené a cokoliv nad to je otázkou, kdy jsme to se snažili v té novele upravit, co bylo dneska důležité na vládě, nakonec jsme to schválili s tou úpravou, která dál počítá s tím, že budeme takto finančně podporovat zaměstnávání nejenom osob se zdravotním postižením, ale i se zdravotním znevýhodněním, což byla jedna z připomínek třeba Národní rady osob se zdravotním postižením.
moderátor
——————–
Jenom ještě popište ten strategický záměr a znovu se vrátím k té částce 10,5 miliardy korun, jde o to tuhle částku snížit nebo ji využívat lépe tam, kde to má větší význam?
Marian Jurečka,
Primárně my tu částku vlastně nesnížíme, protože rok od roku nám roste počet osob, které na tom chráněném trhu práce pracují, což je určitě pozitivní věc a naším cílem je, jak jste to vlastně naznačil, ty peníze zacílit opravdu tam, kde to jde za tím člověkem, kde tam vytvářím nebo držím to pracovní místo takového toho člověka a nesanovat tím jiné náklady, které typově mají vlastně i ostatní firmy a vlastně pak už to není efektivní podpora opravdu zaměstnávání osoby se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním.
moderátor
——————–
K tématu nelegální práce. Vy jste zmínil to, že inspektoráty práce by pro příště měly mít větší pravomoci při kontrolování takových prohřešků, včetně možnosti využívat audiovizuální techniku. Ono to zní možná trochu strašidelně, to znamená, že by inspektoráty práce využívaly v podstatě policejní metody ke kontrolování těchhle povinností?
Marian Jurečka,
V tom návrhu je obsaženo to, že by mohly využít v případě kontrol, kdy je odůvodněné podezření, že dochází k nelegálnímu zaměstnávání nebo zastřenému zaměstnávání osob. Vlastně to, co známe v okamžiku, kdy třeba nás osloví policie městská nebo například dopravní, tak aby ten přestupek bylo možné jasně zdokumentovat a vidět, že ten čin se stal v daný okamžik opravdu na daném místě a my se potýkáme s tím často u těch kontrol, že vlastně ta situace se ve velmi krátkém momentu změní, že najednou přicházíte na pracoviště, kdy ještě vidíte člověka, který reálně pracuje a v řádu jako opravdu třeba minut nebo v okamžiku najednou vidíte člověka, který se tváří, jako že už tam teda nepracuje, že jede náhodou kolem, že vlastně on s tím pracovištěm a s tou firmou nemá prakticky nic společného. A pak vlastně jako velmi těžko dokážete obstát v tom řízení s tím důkazním břemenem, aby z toho opravdu měl, vy jste jako byl schopen říct ano, a ten člověk tam tady tu práci vykonával. On tady stál, on tady opravdu pracoval, takže to jeden z důvodů, protože pokud jedním z opravdu velkých problémů dneska je nelegální zaměstnávání a odhadem nám tady utíkají opravdu velké prostředky, některé studie říkají až 40 miliard korun ročně nám utíká pro veřejné finance. Tak já se snažím opravdu s tímto problémm něco dělat. To znamená, jednak jak změnami, které už jsme udělali z hlediska zpřísnění definice, co to je to nelegální zaměstnávání a omezení kliček, které ty opravdu dobré právní kanceláře v tom zastupování těch firem dokázali najít a my jsme museli třeba dokazovat, že to třeba bylo soustavné, že to, že se to stalo, jednou, neznamenalo, že to je vlastně jako přestupek vůči zákon a porušení zákona, to znamená, já se snažím opravdu jasně, jasně nastavit systém, který toto nebude tolerovat, protože to nefér i vůči všem těm podnikatelům, kteří ty lidi zaměstnávají legálně, starají se o ně, vytváří dobré pracovní podmínky, tak pak ta firma, která toto nedělá, zaměstnává někoho načerno, ještě za naprosto jiných finančních podmínek, to vlastně vytváří nekalou konkurenci vůči těm férovým podnikatelům.
moderátor
——————–
Když jste zmínil kondici veřejných rozpočtů České republiky, bude pro ně znamenat větší zátěž ta skutečnost, že od září končí možnost, respektive nárok ukrajinských uprchlíků, lidí s dočasnou ochranou, nárokovat si bezplatné bydlení, bude to znamenat, že bude třeba zvýšit vyplácení tzv. humanitární dávky tak, aby mohli mít vlastně šanci obstát na volném trhu s bydlením?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
My počítáme s tím, že ta úprava vlastně povede k tomu, že se sníží ty výdaje, my dneska vlastně platíme vůči těm. Poskytovatelům, kteří poskytují toto nouzové ubytování částku 300 Kč za noc a člověka. My počítáme, když toto navážeme na systém té humanitární dávky, který už dneska vlastně umí podporovat náklady na bydlení. U těch ostatních osob, které nebydlí v tom nouzovém ubytování, tak ten systém nás stojí v přepočtu na člověka méně než ten stávající systém toho nouzové ubytování, to znamená, my tady tímto chceme za prvé ty lidi motivovat k té vlastní zodpovědnosti, aby už nám nezůstávali tak dlouho na těchto nouzových ubytovnách, které v ten daný moment jako sehrály důležitou pozitivní roli a dneska říkáme, my chceme toho člověka, pokud se dobře adaptoval a integroval, ať si on pokud možno dokáže najít sám to ubytování a my ho podpoříme v rámci té humanitární dávky.
moderátor
——————–
Je to stále ještě masový jev, že uprchlíci spoléhají právě na tohle státem organizované bezplatné ubytování nebo už se velká část z nich vydala na vlastní…
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Tahle naprostá většina uprchlíků s dočasnou ochranou dneska bydlí v ubytování, které si domluvili samy, naprostá většina z nich si ho sama platí. My dneska v rámci té humanitární dávky máme něco kolem 70 000 osob, to jsou ty zranitelné osoby. To jsou děti nebo maminky malých dětí nebo jsou to lidé nad 65 let věku nebo osoby se zdravotním postižením, to znamená, naprostá většina lidí, dneska je to víc jak 122 000 lidí z Ukrajiny nám tady pracuje, to znamená, ti nemají žádné nároky na státní rozpočet, umí se živit sami a platí svoje náklady a ještě odvádí do státního rozpočtu. Ale máme tady zhruba 13 000 lidí, kteří jsou v tom nouzovém ubytování a vidíme, že se nám jako nepodařilo výrazně třeba za poslední rok ty lidi z nouzového ubytování přesunovat do toho běžného nájemního bydlení, to znamená, my touhle změnou chceme také vytvořit opravdu tu motivaci, aby ti lidé vzali tu zodpovědnost sami na sebe a dokázali si to vlastní bydlení hledat. Ten stát je v tom nadále podpoří, ale už ne tou paušální formu, že to platíme na toho ubytovatele, na tu ubytovnu a ten člověk, který tam dneska bydlí, vlastně na rovinu ani nemá tu motivaci a důvod, aby s tím něco dělá, proto jim říkáme docela dostatečně dopředu, včas, pojďte to změnit. Od 1. 9. už to takhle nebude fungovat a vy musíte sami za sebou něco dělat.
moderátor
——————–
K tomu, co jste zmínil a co zmiňovala vláda v minulých měsících, tj, že ukrajinští uprchlíci teď už do veřejných rozpočtů dodávají větší prostředky, než kolik jich čerpají. Vaše ministerstvo to vyčíslilo na tři miliardy plus za první čtvrtletí tohoto roku. Na to říká opozice, respektive ptá se, jsou tam započítané náklady na školský systém, na zdravotnický systém, je to vlastně férově vypočítané?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Já jsem na tento argument opozice i odpovídal na půdě Poslanecké sněmovny. Já jsem vyjmenovával přesně i ty konkrétní položky, které jsou tady zohledněny do toho výpočtu těch nákladů, které jako stát do toho vkládáme, a zároveň i těch výnosů, které jako společnost získáváme. A opravdu i tyto věci jsme do toho započítávali a platí to, co jste naznačil. Od druhého pololetí loňského roku stát a česká společnost víc získává z odvodů pracujících ukrajinských uprchlíků s dočasnou ochranou, než kolik ze státního rozpočtu na oblast zdravotnictví, sociální, školství a dalších, kolik poskytujeme. Já nemám rád stavení, to proti sobě, jestli je to, já to říkám jako konstatování faktů, ale zároveň s vědomím toho, že prostě přece primárně jsme měli a máme pomáhat lidem, kteří prostě utekli před válkou a jejich země je stále ve válce. Ale když už tu debatu vedeme a někdy ta část, některá část opozice to vlastně zneužívá, říká, že tato vláda se stará víc o ukrajinské uprchlíky než o Čechy a že tito lidé jsou tady přítěží a podobné naprosto neférové argumenty, tak jsem ta čísla položil na stůl. Říkám, toto je realita, toto je skutečnost, uvědomme si, že tady opravdu tito lidé přispívají do veřejných financí nás všech. A ještě poslední poznámka. A často dělají pozice, na které fakt jako českého občana neseženete, neseženete už dneska ani člověka jako z běžného pracovního trhu, takže často je potkáme v situacích, kdy je opravdu, je to péče i o nás jako osobně ze zdravotnických zařízeních, v sociálních službách, takže chci to tady jako říct s důrazem na to, že opravdu ti lidé utekli před válkou, ale zároveň vlastně jsou pomocí i naší společnosti.
moderátor
——————–
Necelý měsíc od evropských voleb využiju v těch posledních minutkách toho, že tu máme nejen ministra, ale také předsedu strany. Vám se nepodařilo v těch evropských volbách naplnit jeden z těch tří cílů, tří parametrů, které jste si stanovil k tomu, abyste mohl být dál předsedů KDU-ČSL. To je zisk dvou europoslanecký mandátů. Podle ČTK jste napsal dopis svým spolustraníkům, kde říkáte, ano, nepodařilo se, to, ale chtělo jen trochu štěstí. Koneckonců paní poslankyni Šojdrové chybělo pár set preferenčních hlasů. Přistoupili vaši spolustraníci na tuhle interpretaci?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Přiznám se, nevím, jestli na ně přistoupili a klíčové bude to jejich rozhodování na sjezdu, ale ty tři podmínky jsem si stanovil já sám pro sebe. To mi nestanovil žádný stranický orgán, nikdo to po mně nechtěl, já sám jsem si je stanovil a pro mě to, že jsme jako koalice spolu nedokázali získat sedm mandátů, ale pouze šest, je určité zklamání, to, že nám jako lidovcům ten druhý mandát utekl o 600 hlasů a ten třetí o 2000 je prostě konstatování, to není výmluva. Michala Šojdrová na základě svého vlastního rozhodnutí, do toho jsme my jako předsednictvo nepromlouvali, ani jsme o tom nerozhodovali, ale na základě toho, že byla oslovena nemalým počtem lidí z jejího domovského kraje, kteří jí dali konkrétní preferenční hlas, ale neviděli ho vůbec započítaný ve výsledcích, v těch daných obcích, tak ji oslovili a ona se rozhodla podat tu stížnost k soudu.
moderátor
——————–
Teď je zpochybněno vítězství Ondřeje Koláře. Je stále ještě možné, že po rozhodnutí soudu to nakonec bude paní Šojdrová, kdo zasedne v Evropském parlamentu. A vám by se tím pádem podařilo splnit si první z těch podmínek?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
To jsem chtěl doříct, to jsem chtěl doříct.
moderátor
——————–
Skládáte do toho nějakou nabídku?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Toto s tím není spojeno. A já, já jsem to takto říkal i Markétě Pekarové Adamové i Petru Fialovi. Já jsem vlastně tohle neinicioval a vlastně vnitřně chápu, že to je extrémně těžká situace jak pro kolegu Koláře, i pro kolegyni Míšu Šojdrovou, protože i pro ně osobně je to jako diskomfortní. Já oba dva znám, oba dva znám osobně, oběma dvěma jsem se jako potkával samozřejmě s Michalou Šojdrovou mnohem déle, takže já to opravdu nestavím tak, že by měl nějakou radost z toho, že toto podání vzniklo a že by to mohlo přinést ten druhý mandát pro lidovce. Jediný, co k tomu chci říct. Já myslím, že je na místě, pokud je tady podezření, že je potřeba vysvětlit a aby soud jasně posoudil, jestli ty volby byly spočítané správně nebo ne, To není otázka Mariana Jurečky, Michaely Šojdrové nebo mandátu pro lidovce, To je otázka základního principu fair play a volby musí být fair play.
moderátor
——————–
Vy stejně jako europoslanec Tomáš Zdechovský jste spojovali výsledky těchto voleb také s tím, jaká bude budoucnost koalice Spolu. Pan Zdechovský řekl, pokud volby dopadnou špatně, v dalších už bychom nemuseli kandidovat společně. Tak jak dopadly, jak moc špatně nebo jak moc dobře dopadly z tohohle hlediska?
Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Upřímně, když se podíváme na ten pohled získaných mandátů za strany vládní koalice, tak k těm našim šesti za Spolu musíme připočítat ty mandáty, které získali kolegové ze STANu, mandáty, které získali Piráti, to znamená, jsme na devíti mandátech, mandáty opozice tvoří sedm mandátů a pak jsou samozřejmě mandáty, které získaly strany, které nejsou zastoupené v parlamentu. Já z toho nedělám jako žádné překotné, velké závěry ani…
moderátor
——————–
Pro budoucnost koalice Spolu?
Marian Jurečka,
Teď to chci doříct. Když se podíváme na situaci třeba v Německu nebo ve Francii, tam ty vládní výsledky v těch evropských volbách dopadly naprostým fiaskem, ale naprostým fiaskem, u nás to dopadlo tak, že já z toho nejásám a ten výsledek jako není špatný na to, že to někteří se snažili udělat jako referendum o vládě, tak to úplně jako referendum o vládě není to, co asi někteří chtěli ze strany opozice. Pro koalici Spolu to neznamená ohrožení jednání o tom, abychom v příštích volbách do Sněmovny kandidovali jako koalice spolu. Já osobně se k téhle variantě jednoznačně kloním, podle mě tahle varianta dává stabilitu pro Českou republiku, dává šanci pro to, aby tady mohla fungovat nepopulistická vláda, která se snaží opravdu poctivě řešit problémy, které tady jsou a pamatuje i na budoucnost, pamatuje nejenom na příští rok nebo dva, ale na to, abysme ta rozhodnutí dělali opravdu jako správně i z pohledu našich dětí, proto třeba děláme i ty věci, které jsou složité, jako je důchodová reforma, revize dávek, ale děláme i věci, které jednoznačně pomáhají lidem jako digitalizace atd.
moderátor
——————–
Marian Jurečka, ministr práce a sociálních věcí, a také předseda KDU-ČSL, byl naším hostem. Děkuji.
Přidejte odpověď