Přepis z Poslanecké sněmovny o mzdách a platech 

Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Kde jsme byli 20 let, na 25 let na nějakých úrovních hodnotách a kde jsme nechávali ty lidi a kde tahle změna vůči těmto lidem bude jednoznačně rychlou pozitivní změnou a bude samozřejmě logicky vytvářet tlak na celý pracovní trh a na celou otázku odměňování mnohem víc, než kdybychom ponechali současný stav současné minimálně zaručené mzdy a ponechali na hodnotách, které tady byli poslední 20, 25 let. Tak jenom, prosím pěkně, tohle vnímejme. Myslím, že celá řada tady kolegů, kteří jsou opoziční poslanci, také pracoval na manažerských pozicích, byli třeba nebo jsou majitelé firem, tak vnímají i tuhle otázku, že si myslím, že je potřeba se na to i to optikou z pohledu toho, kdo to platí, a to jeden zaměstnavatel. Děkuji za pozornost.

mluvčí 1,
——————–
Děkuji, pane ministře, nyní s přednostním právem pan místopředseda Juchelka.

Aleš JUCHELKA, poslanec, člen sněmovního sociálního výboru /ANO/
——————–
Prosím, děkuji moc. Já budu jenom jakoby už velmi stručně, abychom se dostali k hlasování. Tu minimální mzdu u nás bere 130 000 lidí. Já samozřejmě, že ta minimální mzda jako taková, a je to transpozice evropské směrnice, tak bude asi 3 % pod hodnotou toho, co po nás chce Evropská komise, protože tam je 50 %, ale to já nerozporuju. Pokud je to dohoda, tak budiž. Nicméně ten tlak na pracovní trh a mzdy, tak ten je přece vyvíjen také tím, jakou máme a nemáme zaměstnanost a nezaměstnanost a pokud my v tuto chvíli máme velmi vysokou zaměstnanost, tak já se jakoby divím samozřejmě, a to padlo i na tom výboru pro sociální politiku, že si třeba i odbory nedokážou vyjednat vyšší mzdy a bylo tam řečeno, aby se na tom vypjatém výboru byl, že ten sociální dialog prostě mnohdy nefunguje právě tím, jakým způsobem se tam naráží. Pokud se to tím zákonem změní, tak my budeme jenom v rámci kolektivního vyjednávání, vyjednávání rádi.Tady možná ještě z úst pana ministra financí zaznělo, jako kdyby najednou to bylo všechno zalité sluncem. A ten růst reálných mezd byl opravdu.

mluvčí 1,
——————–
Omlouvám se, pane místopředsedo, že vás přerušuji. Prosím o klid, kolegyně, kolegové, děkuji, pokračujte, prosím.

Aleš JUCHELKA, poslanec, člen sněmovního sociálního výboru /ANO/
——————–
Byl jakoby nastartován právě v tuto chvíli a že to pořád poroste. Já jenom znovu připomenu, že za celé vlády pana premiéra Fialy ty reálné mzdy klesaly, stoupají až teď, poslední měsíc, dva je stoupají růstem 4,8 %, například ten nejvyšší propad byl v roce 2022 o 11,6 % a ani tento růst samozřejmě. A ukazoval jsem to na tom čísle z ministerstva financí, nebude dosahovat roku 21, v roce 27, no, a to se týká toho Polska. Vždyť to je naopak velikánská ostuda, že nás prostě po tolika letech ti Poláci právě předběhli, jak jsem říkal, rozdíl mezi průměrnou mzdou v Česku a Polsku v roce 21 byl 7 900 Kč ve prospěch České republiky a v tuto chvíli toho samozřejmě už nedosahujeme.

mluvčí 1,
——————–
Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr Jurečka, poté s přednostním právem paní předsedkyni Schillerová, prosím, máte slovo.

Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Děkuju. Já už velmi stručně jenom zareagovat, když je tady argumentováno evropskou směrnici a poprosím pana kolegu Juchelku, kdyby mohl ocitovat přesně tu část směrnice, která říká, že členský stát musí stanovit úroveň minimálně na 50 %, ať to řekne úplně přesně, v které části směrnice taková věta je, že musí, není to tam, tak to prostě nepoužijme v debatě tady na úrovni parlamentu, že doporučení, to je jedna věc, a to doporučení neříká, jaká má být metodika stanovení a víme, že v těchto hodnotách jsou státy, které to stanovují na základě dat staťáku, které už se staly. Proto říkám, že ten rozdíl v tom, že mi to stanovuje z predikce, je pro ty lidi daleko příznivější a když to dopočítám, ten rok a půl, pěti lidem garantuju, že budeme nad 50 procenty, tak to je metodologická věc a faktická a druhá věc, jenom chci říci, že se podívali na data, na data z trhu práce a když potřebujeme, a to všichni říkáme, aby tady byl systém trhu práce flexibilnější, dynamičtější, tak v těch datech vidíme jednu zajímavou, pozoruhodnou věc, když lidé mění, na to se bavíme o datech posledních měsíců, mění práci a přecházejí z práce do práce, aniž by šli na Úřad práce, tak jejich mzda rozroste o 12 %.Když lidé jdou tou změnou práce přes Úřad práce, tak jejich mzda v průměru vzroste o 8 %. Tím říkám, že je jednoznačné to, že pokud se bavíme i o tom, jak pomoci lidem zvýšit jejich výdělky, zvýšit konkurenceschopnost této země, tak je velmi důležité a já ty cesty a ty konkrétní kroky mám připravené, budu o nich mluvit v příštích týdnech a měsících, abychom umožnili větší flexibilitu trhu práce. A nebavím se o výpovědi ve z udání důvodu, to se o tom fakt nebavím. A jsou jiné nástroje, které podpoří, podpoří to ekonomiku, konkurenceschopnost, inovace, ale především to pomůže těm lidem zvýšit jejich příjmy, jejich domácností, její konkrétních osob, či na to ty data máme jako tvrdá.

mluvčí 1,
——————–
Děkuji, pane ministře. Nyní s přednostním právem. Paní předsedkyně Schillerová, prosím, máte slovo.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu, místopředsedkyně hnutí /ANO/
——————–
Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. No, když jsem byla ministryní financí, tak jsem několikrát chtěla otevřít problematiku zaručených mezd, ale byla jiná doba, rostly nám mzdy, prostě vyvíjela se, Šlapala ekonomika. To znamená, tady je otázka, jestli teď je ta správná doba a já bych se zeptala, vy stejně už teď ty dva roky, co stanovujete minimální mzdu, a tam jsou potom dány poměry krát dvě. Nebudu to opakovat. Říkal to pan ministr financí a ob 10 % ty jednotlivé stupně, tak já se zeptám, máte nějaká čísla, musíte je mít s těmi aparáty v zádech, kolika lidí se to bude týkat? My jsme měli jednání se zástupci odborových organizací. Já vím, že samozřejmě v rámci tripartity jsou na to různé názory, vůbec se tomu nedivím, i v našem klubu jsou různé názory a každý se k tomu postaví v hlasování tak, jak to bude cítit a tak, jak prostě má ty informace třeba i z regionů a od různých zástupců, buď firem nebo třeba i odborových organizací. Ale máte, vy ta čísla, že zatím jenom slyším, to se týká přes 90 % lidí, to nebere. Ano, dobře. To možná může být reálné, já nevím, ale vy se přece musíte opírat o konkrétní čísla, pane ministře Jurečko, vy musíte vědět, kolika lidí se to dotkne, protože já jsem vyslechla celou řadu příběhů a teď se snažím být skutečně nestranná a nestranně to posuzovat skutečně příběhů, třeba od zástupců odborných organizací, třeba z oblasti zdravotnictví, že jsou lidé i v tom soukromém sektoru, kteří prostě by na tu zaručenou mzdu, kdyby nebyla, tak by na ni nedosáhli. Takže disponujete takovými čísly, máte ta čísla, jste schopen je tady prostě nějakým způsobem uvést, protože si myslím, že by mohla mít vliv na celkovou debatu a potom na konečné hlasování. No, co se týče minimální mzdy, samozřejmě v tom prvním stupni.Jak říkal můj ctěný kolega. Místopředseda sněmovny Aleš Juchelka. Je to asi 130 000 lidí. Přejme jim to, přejme, aby rostla, aby tam bylo jakési procento, my pořád nějak ještě nedosahujeme toho procenta na úrovni zemí OECD, ať se zvyšuje, ale je otázka, jakou dáváte záruku, že to tak skutečně bude, že do těch pěti let budeme na těch 47 nebo vy jste dokonce mluvil o 50 %. Tam nebude problém třeba pro malé firmy, pro střední firmy, já jsem mluvila s celou řadou firem ve svém politickém působení malých firem, kde prostě si mě stěžovali, že s tím mají problém. Čili jaká je záruka? Není to zase jenom plácnutí, že to tedy, že se tady teď bijeme v prsa, že to tak bude a ono to tak nakonec vůbec nebude.

mluvčí 2,
——————–
Děkuji.
S faktickou poznámkou vystoupí nyní pan ministr Jurečka. Prosím, máte slovo.

Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Pokud jde o data, tak mi tím, že nemáme systém, který by nám dával přesně reporting z pohledu měsíčního hlášení, který tady není, ale který budujeme a který by měl v příštím roce se rozeběhnout. Tak my dneska víme, kolik lidí bere minimální mzdu, co tady zaznělo, to jsme zhruba na 122 tisících lidech v této zemi, zhruba polovina je mzdová, polovina platová oblast. Ale pro ty jednotlivé kategorie, abychom vám řekli úplně přesně, kolik je v té stupnici 1–8, respektive 2–8 lidí v té minimální zaručené mzdě, tak to dlouhodobě tento stát přesnou statistiku nemá. My máme nějaké odhady, to jsme zpracovávali, ale přesný reporting, tak to není, protože vlastně není na to nastaven systém, aby ten zaměstnavatel úplně přesně měl srovnatelně popsány ty konkrétní přesné pozice a aby to byl schopen takto reportovat. Toto budeme mít, počítáme v průběhu roku 2025 v rámci jednotného měsíčního hlášení.V závěru vlastně jsem trošku úplně nepochopil to, co jste, paní kolegyně, říkala s těmi malými firmami, protože pak si to asi trochu protiřečí s tím, co zase říkají jiní vaši kolegové z hlediska těch ambicí a toho tempa růstu a toho zvýšení.

mluvčí 1,
——————–
Děkuji.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Pane ministře, táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy, není tomu tak. Rozpravu tedy končím, táži se. Na závěrečná slova má pan ministr, omlouvám se, pane ministře, že vás.Ruším, vysvětlili jste si to dobře. Tak pan ministr nemá zájem o závěrečné slovo. Paní zpravodajka.

mluvčí 3,
——————–
Ano, zpravodajko.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Závěrečné slovo nejprve není zájem.A nyní bychom přikročili, nyní bychom přikročili k hlasování o návrzích a nyní prosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim jsem sdělila stanovisko. Prosím.

mluvčí 4,
——————–
Děkuji za slovo. Paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych načetla hlasovací proceduru, a to tak, jak ji doporučuje výbor pro sociální politiku, který mě k tomuto pověřil jako zpravodajku. Takže návrh na zamítnutí návrhu zákona nebo podán jako první bychom hlasovali legislativně technické úpravy, které jsem načetla v obecné rozpravě, za druhé bychom hlasovali pozměňovací návrh pod písmenem a jedna, za třetí pozměňovací návrh pod písmenem a dvě, za čtvrté, pozměňovací návrh pod písmenem a 31 až a tři společně jedním hlasováním, za páté pozměňovací návrh pod písmenem a 41 až a 47, společně jedním hlasováním za šesté pozměňovací návrh pod písmenem b, za sedmé pozměňovací návrh pod písmenem C1, za osmé pozměňovací návrhy pod písmenem C2 a g společně jedním hlasováním, protože návrhy jsou obsahově totožné za deváté pozměňovací návrh pod písmenem e, bude li přijat jeden hlasovatelný, nebude li přijat, budeme hlasovat následně d, takže za desáté d, pokud nebude přijat e za jedenácté pozměňovací návrh pod písmenem e, za dvanácté pozměňovací návrh pod písmenem h a za třinácté budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.Ještě řeknu, že výbor pro sociální politiku zaujal stanoviska ke všem pozměňovacím návrhům a taky mě pověřil k načtení legislativně technických úprav, což, jak říkám, už jsem učinila. Takže tolik k hlasovací proceduře.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Ano, děkuji. Nyní bychom tedy hlasovali o návrhu a procedury tak, jak zde zazněl. Já přivolám kolegy z předchá.Hlasování a táži se, kdo je pro.Hlasování číslo 260 přihlášeno 149 poslanců a poslankyň pro 147 proti. Žádný návrh byl přijat a nyní budeme hlasovat o jednotlivých návrzích. Prosím.

mluvčí 4,
——————–
Takže jako první hlasujeme návrhy legislativně technických úprav, které byly načteny v obecné rozpravě.

mluvčí 1,
——————–
Já zahajuji hlasování a táži se, kde je pro.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 261 přihlášeno 149 poslanců a poslankyň pro 147 proti, žádný návrh byl přijat. Prosím.

mluvčí 4,
——————–
Tak jako druhý budeme hlasovat návrh pod písmenem a jedna, je to návrh výboru pro sociální politiku a jedná se o možnosti sjednat odměnu z dohody s přihlédnutím případné noční práci, práci ve ztíženém pracovním prostředí nebo práci v sobotu a neděli. Stanovisko výboru.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Doporučující stanovisko navrhovatele, souhlas. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.Hlasování číslo 262 přihlášeno 149 poslanců a poslankyň pro 129 proti, žádný návrh byl přijat. Prosím.

mluvčí 4,
——————–
Pokračujte jako další, je to pozměňovací návrh pod písmenem a dvě. Jedná se o úpravu účinnosti, stanovisko výboru doporučující. Stanovisko navrhovatele souhlas. Děkuji, zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 263 přihlášeno 149 poslanců a poslankyň pro 145 proti, žádný návrh byl přijat. Prosím, pokračuji.

mluvčí 4,
——————–
Tak hlasujeme pozměňovací návrhy.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Ano, zaznamenala jsem žádost o odhlášení, tak vás tedy všechny odhlásím ještě než bude paní zpravodajka pokračovat a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami, než se ustálí počet přihlášených, já přečtu omluvy. Omlouvá se Pekarová Adamová, Markéta. Od 19. 15 do 11. 30. Z pracovních důvodů pačíková Jana od 11 hodin z rodinných důvodů, Hofman Jan od 10 hodin z pracovních důvodů, kohajda Michael. Celý jednací den pracovní důvody, Metnar Lubomír od 930 z pracovních důvodů, Vlček Lukáš, celý jednací den, pracovní důvody a z členů vlády se omlouvá Jana Černochová po celý jednací den. Z pracovních důvodů. Tak počet přihlášených se nám ustálil. Můžeme tedy pokračovat, prosím, paní zpravodajko.

mluvčí 4,
——————–
Takže další pozměňovací návrh pod písemmenem a 31 až a 33. Společně jedním hlasováním, je to opět pozměňovací návrh výboru pro sociální politiku a týká se reakcí na požadavky a potřeby, potřeby praxe v oblasti subdodavatelské odpovědnosti, stanovisko výboru doporučující.

mluvčí 1,
——————–
Stanovisko navrhovatele, souhlas. Děkuji. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 264 přihlášeno 146 poslanců a poslankyň pro 129 proti. Žádný návrh byl přijat, prosím, pokračujte.

mluvčí 4,
——————–
Takže další pozměňovací návrh pod písmenem a 41 až a 47 společně jedním hlasováním opět pozměňovací návrh výboru pro sociální politiku. A tady se navrhuje umožnit, aby zaměstnanec se zaměstnavatelem měli možnost mezi sebou uzavřít písemnou dohodu o tom, že si zaměstnanec bude navrhovat pracovní dobu do směn sám. Stanovisko výboru doporučující.

mluvčí 1,
——————–
Stanovisko navrhovatele. Souhlas. Děkuji. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.Kdo je proti.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 265 přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 146 proti, žádný návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.

mluvčí 4,
——————–
Takže nyní budeme hlasovat pozměňovací, pozměňovací, pozměňovací návrh pod písmenem b, je to pozměňovací návrh poslance Igora Hendrycha. A týká se vztažení zaručeného platu na mzdy akademických pracovníků veřejných vysokých škol. Za výbor výbor nepřijal stanovisko. To znamená bez.

mluvčí 1,
——————–
Stanoviskaiska navrhovatele nesouhlas. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 266 přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 72, proti 20. Návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

mluvčí 4,
——————–
Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh poslankyně Lucie Šafránkové pod písmenem C1, který se týká stanovení koeficientu pro výpočet minimální mzdy přímo v zákoníku práce v návaznosti na výši průměrné mzdy. Stanovisko výboru nedoporučující.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Stanovisko navrhovatele nesouhlasí. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.Hlasování číslo 267 přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 24, proti 68. Návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

mluvčí 4,
——————–
Nyní budeme hlasovat společně jedním hlasováním dva pozměňovací návrhy, a to pozměňovací návrh pod písmenem se dvě poslankyně Lucie Šafránkové a zároveň pozměňovací návrh pod písmenem g poslance Aleše Juchelky, které jsou totožné. A tady se navrhuje obnovení institutu zaručené mzdy pro zaměstnance odměňované platem a mzdou. Stanovisko výboru nedoporučující.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Stanovisko navrhovatele.

Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Nesouhlas.

mluvčí 1,
——————–
Děkuji a zahajuji hlasování a táži se, kdo je.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 268 přihlášeno 146 poslanců a poslankyň pro 49, proti 85. Návrh byl zamítnut. Prosímkračuj. Paní zpravodajka.

mluvčí 4,
——————–
My nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh pod písmenem e, pozměňovací návrh poslance Jiřího Navrátila, který navrhuje zvýšit limit pro osobní příplatek až na 100 procent platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen. Stanovisko výboru doporučující.

mluvčí 1,
——————–
Stanovisko navrhovatele, souhlas. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 269 přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 145 proti, nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.

mluvčí 4,
——————–
A protože jsme prohlasovali pozměňovací návrh pod písmenem e, tak pozměňovací návrh pod písmenem d je tudíž nehlasovatelný, takže nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh pod písmenem e, je to pozměňovací návrh poslance Toma Philipa a týká se rozvržení směny v rozsahu 24 hodin, zejména ve zdravotnictví, taky se zavádí nový příplatek za zvýšenou zátěž zaměstnance ve zdravotnictví a zlepšení podmínek pro přípravu vykonání některých odborných zkoušek vybraných zdravotnických pracovníků. Stanovisko výboru doporučující. Stanovisko navrhovatele, souhlas. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.

mluvčí 3,
——————–
Hlasování.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Číslo 270 přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 146 proti, žádný návrh byl přijat, ale mám zde přihláškou k hlasování, pan poslanec Munzar, prosím.

mluvčí 5,
——————–
Omlouvám se. Pouze pro stenozáznam v tom předchozím hlasování 269 jsem hlasoval pro, ale na světíně, zdržel se, ale nezpochybňuji hlasování jenom pro stenozáznam.

mluvčí 1,
——————–
Děkuji, paní zpravodajko. Můžeme pokračovat.

mluvčí 4,
——————–
Takže budeme hlasovat poslední pozměňovací návrh, a to pozměňovací návrh pod písmenem h, návrh poslance Víta Kaňkovského, který reaguje na požadavky některých poškozených horníků a dalších profesí, kteří v minulosti utrpěli pracovní úraz nebo onemocněli nemocí z povolání. Stanovisko výboru doporučující. Stanovisko navrhovatele.

mluvčí 6,
——————–
Souhlas.

mluvčí 1,
——————–
Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Hlasování číslo 271, přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 147. Návrh byl přijat, o všech návrzích bylo hlasováno. Ano, je to tak, ano. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona, já přednesu přednes návrh usnesení, Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb. Zákoník práce ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony podle sněmovního tisku 663 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou. Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro.Hlasování číslo 272 přihlášeno 147 poslanců a poslankyň pro 125 proti 17. Návrh byl přijat a já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas a končím projednávání tohoto tisku. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodajce a nyní bychom přešli k bodu číslo 131.Což je vládní návrh zákona o veřejných kulturních institucích a o změně souvisejících zákonů, zákon o veřejných kulturních institucích, sněmovní tisk 654, třetí čtení. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr kultury ministr kultury Martin Baxa, zpravodaj garančního výboru, což je výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, poslanec Jan Lacina. Pozměňovací návrhy jsou vedeny ve sněmovním tisku 654/3, který byl doručen dne 12. června. 2024, usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 654/4. Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit a vzhledem k tomu, že pana ministra vidím u řečnického pultíku, má zájem. Prosím, máte slovo, pane ministře.

Martin BAXA, ministr kultury /ODS/
——————–
Děkuji za slovo, vážená paní první místopředsedkyně, kolegyně kolegové. Došli jsme do třetího čtení návrhu zákona o veřejných kulturních institucích, jedná se o téma, které se kulturního sektoru týká velmi významně. My jsme přesvědčeni o tom, že ten návrh zákona může zásadně pomoci především institucím, které působí v oblasti živého umění. Já moc děkuju za věcnou debatu, kterému, která k tomuto návrhu byla, vidím, že jsou přihlášeny kolegyně, které předkládaly pozměňovací návrhy. Tak já si, paní místopředsedkyně, dovolím potom reagovat ve svém závěrečném slově, kdy určitě zazní i nějaké komentáře k těm pozměňovacím návrhům. Takže pro tuto chvíli ode mě všechno děkuji.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Děkuji, pane zpravodaji. Je typické, že ve třetím čtení zpravodaj už nevystupuje. Jenom připomínám i pro kolegy to, že vystupuje navrhovatel, je z toho důvodu, pokud by také mimo jiné chtěl stáhnout návrh zákona, což musí učinit do zahájení rozpravy ve třetím čtení návrhu, nicméně pan zpravodaj má přednostní právo, takže může vystoupit. Já tedy, já tedy otevírám rozpravu a táži se teda pana zpravodaje, zda chce vystoupit s přednostním právem. Pane poslanče, chcete nebo nechcete.

mluvčí 7,
——————–
Nyní vystoupí. Tedy pan zpravodaj.

mluvčí 8,
——————–
Já jsem slíbil panu ministrovi, že budu velmi stručný.

mluvčí 1,
——————–
Ano, otevřeli jsme rozpravu.

mluvčí 8,
——————–
Já bych jenom řekl, že zákon o veřejné kulturní instituci slibují vlády a parlamenty české kulturní veřejnosti už 30 let a že bych rád pochválil pana ministra Baxu, že on je ten, který to konečně dotáhtáhl a tenhleten dlouholetý dluh konečně plní.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Děkuji, pane zpravodaji. Nyní je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Levko, poté paní poslankyně Pokorná Jermanová, prosím, máte slovo.

mluvčí 9,
——————–
Vážená paní předsedající, děkuji za slovo, kolegyně, kolegové. Já budu také velmi stručná, jsem moc ráda, že zákon doputoval do třetího čtení. Čekali jsme na něj jako kulturní obec dlouho a děkuji panu ministru Baxovi za to, že to dotáhl. Nicméně já jsem přišla hlavně proto, že jsem vás chtěla požádat o podporu svého pozměňovacího návrhu, který jsem podala pod číslem 43, 12 společně se svými kolegy Romanem bělorem a Pavlem Svobodou. Jde v něm o úpravu evidence pracovní doby uměleckých pracovníků. Je to vlastně taková, řekněme, technická drobnost, ale přinese velkou administrativní úlevu a zjednodušení zejména těm větším kulturním institucím, které mají více zaměstnanců. Podrobně ten pozměňovací návrh představil v rámci druhého čtení kolega Roman Bělor, dnes ho budeme hlasovat jako pozměňovací návrh a já vás tímto prosím o jeho podporu. Děkuji za pozornost.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
Děkuji a nyní paní poslankyně Pokorná Jermanová je přihlášena do rozpravy a já ještě přečtu omluvu, omlouvá se paní poslankyně Golasovská od 12. 45. Do konce jednacího dne. Děkuji, prosím, máte slovo a já předávám řízení.

mluvčí 10,
——————–
Děkuji za slovo. Paní předsedající.

mluvčí 11,
——————–
Já budu stručná, já dlouho mluvit nebudu. Já jsem tady vystupovala.

mluvčí 10,
——————–
I v prvním čtení, i ve druhém čtení, bohužel nemohu sdílet nadšení pana zpravodaje, nemůžu ani úplně chválit pana ministra Baxu, jak to činila. Paní Levko, pan ministr ví, že já se na ten zákon dívám velmi kriticky a ještě kritičtěji potom, když vidím, jak se k pozměňovacím návrhům postavil výbor tomu příslušný. Já vás chci všechny požádat, abyste potom při hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích odložili stranické knížky a opravdu přemýšleli o tom, zda je správné, aby například výběr kandidátů na post ředitele veřejné kulturní instituce byl mimo otevřené výběrové řízení. Pro mě je to poměrně zásadní, protože ten ředitel bude zacházet s majetkem, který mu svěří zřizovatel a tím zřizovatelem může být město a kraj a já nevidím důvod, proč by to výběrové řízení nemělo být transparentní?Já jsem doufala, že aspoň kolegové v tom výboru pochopí, že transparentnost při výběru ředitele je důležitá, stejně jako je u všech jiných zařízení, kde jsou veřejné peníze či majetek. Asi není. Nicméně já vás žádám, abyste alespoň tento pozměňovací návrh schválili. Já na tom nevidím vůbec nic špatného, stejně jako nevidím vůbec nic špatného na tom, aby v dozorčích radách těchto institucí, ve správních radách těchto institucí měli zástupce zaměstnanci té instituce. Tento pozměňovací návrh také neprošel. Já si myslím, že to je na škodu. Já jsem předložila těch pozměňovacích návrhů poměrně hodně, já tady nebudu procházet jeden po druhém, protože jsem to tak udělala ve druhém čtení, ale chci vás vyzvat, aby už takto nedokonalý zákon jste umožnili alespoň trošku upravit mými pozměňovacími návrhy.Děkuji vám. Je to moje labutí píseň. V této pozice, ale znovu můžu říct za hnutí ANO my tento zákon i s vědomím, že není dokonalý, k dokonalosti má opravdu hodně, hodně daleko, podpoříme, protože vnímáme jeho potřebnost.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.