Jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247 z roku 2014 Sb. O poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, o změně souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů a další související zákony, sněmovní tisk číslo 714, prvé čtení a pověření vlády předložený návrhové místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ubněte se slova.
mluvčí 7,
——————–
Děkuji. Dobré odpoledne. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové hosté. Si dovolím tedy stručně uvést novelu zákona č. 247, 20, 14 Sb. o poskytování služeb péče o dítě v dětské skupině, o změně souvisejících zákonů. Sněmovní tisk číslo 716. Jsme první čtení, tento návrh zákona upravuje oblast podmínek poskytování právě péče o dítě, o děti v dětských skupinách. Ty navržené opravy měly přispět k tomu, abychom tento systém zefektivnili, zpružnili a zároveň dokázali také reagovat na situaci, kdy stále nemáme dostatečně uspokojené potřeby kapacit na našem území tak, aby rodiče měli možnost svobodné volby při skloubení své rodiny, rodinných, rodičovských osobních potřeb a zároveň své kariéry. To znamená, jdeme tou cestou, abychom opravdu odstranili bariéry, které tady ještě dneska rodičům v této oblasti stále necháváme.My tady také v těchto změnách opouštíme ten dosavadní princip, kdy poskytovatel služby mohl být pouze zaměstnavatel. Rodiče. A tady to rozšiřujeme také i z pohledu těch vyjmenovaných typů právnických osob, stát a nepodnikající právnické osoby budou moci poskytovat službu péče o dítě dětské skupině bez omezení, zatímco podnikající právnické osoby jen jako doplňkovou činnost ke své hlavní činnosti fyzické osoby podnikající budou moci poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině jen svým zaměstnancům, tedy také pouze jako doplňkovou činnost k podnikatelské činnosti. Fyzické osoby nepodnikající budou moci poskytovat novelnou službu péče o dítě tak v tzv. sousedské dětské skupině, která je zvláštním typem dětské skupiny a je to nový prvek, který přinášíme touto novelizaci do našeho systému, je to systém a princip, který funguje v mnoha zemích vlastně u nás velmi často byl zmiňován příklad Německa, kde vlastně tato forma výrazně pomohla rozšířit právě dostupnost služeb péče o děti předškolního věku, dále sousedská dětská skupina vzniká za účelem další podpory služeb péče o děti a maximálně o rozšíření spektra služeb v gesci MPSV poskytovat téhle, této nové sousedské dětské skupiny bude moci pečovat o maximální čtyři děti ve svém obydlí nebo v jiných vhodných prostorách s ohledem na charakter péče o dítě v sousedské dětské skupině se minimální provoz stanovuje v rozsahu šest hodin denně, do toho počtu dětí jsou započítávány i děti takovéhoto poskytovatele, to znamená, není možné, aby tento rodič činnost čtyři děti své vlastní a třeba ještě čtyři další.Úřad práce České republiky bude vydávat stanovisko požadavků na prostory a provoz sousedské dětské skupiny a kontrolovat poskytování této služby. V souvislosti se zavedením nových povinností pracovníků Úřadu práce se navrhuje úprava zákona o Úřadu práce České republiky ve smyslu doplnění působnosti Úřadu práce. Návrh zákona dále upravuje problematické oblasti poskytování příspěvku na provozické skupiny ze státního rozpočtu a souvisejícího správního řízení. Úpravy umožní efektivnější proces přiznání příspěvku a jeho následného vyplácení, rovnoměrnější finanční pokrytí poskytování služby a také snížení administrativní zátěže za účelem podpory služeb péče o děti a efektivního sladění profesního aního života. Se současně novelizuje zákon o státní sociální podpoře upravující podmínky pobírání rodičovského příspěvku s účinností od 1. ledna. 2026 se podle předloženého návrhu stanovuje povinnost obce zajistit kapacitní místo v dětské skupině, mateřské škole nebo alternativně povinnost úhrady skutečně vynaložených nákladů na zajištění výchovného výchovné péče, kterou si rodič zajistí sám, do stanoveného limitu se shodnou účinnosti se zavádí povinnost rodiče informovat poskytovatele o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání a oprávněním MPSV monitorovat obsazená kapacitní místa a personální zabezpečení služby péče o dítě v dětský skupinách a tomu odpovídající povinnost součinnosti poskytovatelů. Účinnost těch ostatních změn se navrhuje od 1. ledna. 2025. Děkuji za pozornost.
Jan Skopeček, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/
——————–
Děkuju, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterým je paní poslankyně. Marie Jílková.
mluvčí 9,
——————–
Vážený pane předsedající, děkuji za slovo, kolegové, kolegyně. Vláda tento návrh zákona schválila 22. května, ve sněmovně, byl předložen 28. května. A byl vám rozeslán jako tisk 716 téhož dne. Jak už pan ministr řekl, cílem novely zákona je zajištění větší dostupnosti služeb, snížení administrace na základě podnětu z praxe a technickou úpravu spočívající ve zpřesnění obecných podmínek poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, upravují se poskytování příspěvků na provoz a nově se zavádí koncept sousedské dětské skupiny pro péči o děti v malém kolektivu čtyř dětí fyzickou osobou. Všechny tyhle úpravy mají za cíl snadnější provozování dětských skupin ze strany poskytovatelů, protože aktuálně k dispozici velké množství prostředků z národního plánu obnovy právě pro budování dětských skupin a zařízení péče o děti, a tím by se vytvářely podmínky pro rozvoj služby a zvýšení místní i finanční dostupnosti dětských skupin.Doplňkově se zavádí povinnost obce zajistit podmínky pro výchovnou péči a tento koncepce zpřesňuje o finanční kompenzace rodičům, kde tato předškolní vzdělávání splněno nebude, a to i třeba formou právě dětské skupiny. Tolik asi. Za mě děkuju.
Jan Skopeček, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/
——————–
Paní poslankyně, já otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí paní poslankyně draži.
mluvčí 10,
——————–
Tak pěkné odpoledne ještě jednou. Já bych vás ráda seznámila se stanoviskem klubu. ANO, k této novele určitě souhlasíme, že cílem té novely, a že je potřeba zefektivnit ten stávající systém fungování, protože v průběhu toho procesu se přišlo už na některé věci, které je potřeba zefektivnit a určitě to bude dobře. Schválení dětských skupin byla určitě dobrá myšlenka, ty dětské skupiny fungují dobře a já musím i z praxe potvrdit, že jsou vyhledávané jen tak. Pro zajímavost, jsem si vytáhla nějaké čísla, že ke konci roku minulého, ke konci roku 23 jsme v České republice měli 1643 dětských skupin a v dubnu 24 to bylo 1717 dětských skupin s celkovým počtem 23 115 míst. Jak už jsme zde slyšeli, cílem novely je podpořit kapacity služeb předškolní péče pro děti od dosažení tří let věku prostřednictvím dětských skupin tam, kde kapacity mateřských škol jsou nedostačující. Ano, i s tímto lze souhlasit.Novela si dává za cíl snadnější provozování, vytvoření podmínek pro rozvoj této služby, zvýšení místní a finanční dostupnosti a zřejmě kvůli té místní dostupnosti je to právě zřízení sousedských dětských skupin, a to si myslím, že bude v průběhu projednávání právě předmětem sporů, protože v tuhle chvíli vůbec nebo neznáme podrobně představu předkladatele o fungování tady těchto sousedských skupin, o dodržování hygienických podmínek, o zastupitelnosti pečující osoby, nevíme, podle jaké metodiky bude postupovat Úřad práce, který bude rozhodovat o vzniku, bude kontrolovat ten byt nebo to místo, kde sousedská dětská skupina vznikne. Spousta mých kolegů má tady s tímto problém, protože jsou zde úplně jiné podmínky pro provozování mateřských škol, dětských skupin a nyní tedy těch sousedských skupin. A přesto, že všude mají proudit veřejné finance, takže já určitě nebudu podávat návrh na zamítnutí, ale říkám dopředu, že v průběhu toho legislativního procesu budeme chtít ještě vyjasnit spoustu věcí.
mluvčí 2,
——————–
Tak děkuju. Nyní vystoupí paní poslankyně Pastuchová jako další přihlášená do obecné rozpravy. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Jana PASTUCHOVÁ, poslankyně /ANO/
——————–
Děkuji, pane místopředsedo. Tak spoustu věcí zde řekla zpravodajka našeho klubu, kolegyně Lenka Dražilová. Vaším prostřednictvím. No, já se vrátím zpátky do minulých volebních období, kdy jsme tady dlouhá a dlouhou dobu probírali vlastně vznik a pokračování ohledně financí dětské skupiny. Víte, že jsme se k tomu scházeli mnohokrát, kdo tu byl a diskutovali jsme tam a udělali jsme opravdu tenkrát nějaký kompromis a byli jsme rádi, že vlastně to bude i financováno a že se tam dostali i jak z koalice i vás, nynější koalice, kdy jste byli v opozici a ten návrh jsme projednali. Opravdu to byla dlouhá cesta a mě teď strašně překvapilo, že to tu tak asi rok, dva, to, co jsme nastavili ty finance a najednou se nám tady objeví samozřejmě něco tam je. Dobře, ale já se stále nemůžu smířit se sousedským hlídáním nebo sousedské skupiny, já si to neumím představit. Potažmo k tomu, co jsme tady chtěli po dětských skupinách.Teď to funguje tak, že si čtyři kamarádky ve vesnici nebo, nebo prostě v paneláku řeknou, že si pohlídají děti a finančně se vyrovnají. Znám ženu, která hlídá čtyři vietnamské děti a ta vietnamská rodina jim za to zaplatí. A my to teď převádíme na to, že teda tato žena, která hlídá třeba čtyři vietnamské děti, si založí sousedskou skupinu a bude to platit stát úplně stejně jako dětské skupiny, které musí něco dodržovat. No, tak ona si udělá sousedské hlídání, sousedskou skupinu, to nebude moct, když bude mít k tomu potřebné, bude to zdravotní sestra, bude mít profesi, bude, já nevím, kde to má být, jestli v bytě nebo na zahrádce, jestli tam budou postýlky v obýváku. Čtyři nočníky na toaletě v paneláku. My jsme tady vytvořili něco nádhernýho, to jsou ty dětský skupiny se všema parametry a s tím, jak se budou financovat. A teď přijde sousedská skupina, kde mohou být čtyři děti.Ale já opravdu. A teď to má kontrolovat nebo schvalovat Úřad práce, já jsem si teda na jeden Úřad práce zavolala, zeptala se, jestli o tom vědí, že třeba je tohle čeká, no, tak samozřejmě nevědí a jsou zděšeni z toho, že už teď jim odchází zaměstnanci. Valí se to na ně ze všech stran a teď jim dáme ještě další kontrolu sousedských skupin. Nebo jak? To Já prostě.
Nemůžu o tom ani mluvit, protože se mi to opravdu nelíbí. A toto má být ještě hrazeno z veřejných peněz. Vždyť jste tady říkal, pane ministře, že máte tolik peněz na vznik těch dětských skupin a vy to ještě teď budete rozmělňovat do sousedského hlídání. Já nevím, kdo s tím nápadem přišel, nechci opravdu nikoho obviňovat, vím, že o tom dlouhodobě mluvila paní místopředsedkyně Richterová, vaším prostřednictvím, že to funguje v Německu všude, ale když nemáme to, jak jako jaká tam bude hygiena, jako tam budou nočníčky nebo tam bude místnost na spaní, rozdělají se postýlky v tom bytě nebo protipožární, já nevím, bude to v paneláku, bude hlídat 44 roční děti, jak jako tohle jsme všechno řešili u dětských skupin strašně dlouho a teď mě hrozně překvapuje teda, já jsem asi nějaká jiná generace, to je pravda, ale u nás to opravdu fungovalo, takže když jsme si potřebovali pohlídat děti, tak jsme si je po dohodě pohlídali, ale nepotřebovali jsme na to veřejné finance. Děkuju.
Jan Skopeček, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/
——————–
Pan ministr Jurečka s přednostním právem.
Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Já jsem připraven samozřejmě reagovat a vlastně argumentačně se také vypořádat s některými obavami, které tady jsou a já vůbec nezlehčuji. My jsme se více jak dva roky zabývali vlastně tou přípravou této změny a tím, jakým způsobem ten úspěšný dobře fungující model z Německa přinénést do České republiky ten systém tags MT. Si myslím, že dlouhé roky jsme i my tady v této sněmovně i já dokonce zmiňoval minulé opoziční období, že bychom chtěli, abysme ho tady do České republiky dokázali aplikovat. My jasně si bereme ten základ toho, co dneska u dětských skupin funguje dobře, připravujeme také to, abychom měli k tomu kvalitní metodické podmínky. A já chápu, že dneska zavoláte běžnému úředníkovi na Úřad práce, který dělá hmotnou nouzi. Tak, a nemůže mít o tom ponětí, ale na úrovni kolegů a kolegyň z MPSV a lidi, kteří na generálním ředitelství Úřadu práce pracují, tak hledáme právě to, abychom toto dokázali dobře nastavit a počítáme s tím, že to budeme mít připraveno teď v průběhu příštích měsíců, pokud se podíváme na tu rovinu toho zajištění a toho fungování v praxi.
Já byl hrozně rád, abychom jako taky vnímali, že i ti rodiče, přece každý z nás, kdo jsme rodič, tak si safra hlídáme, kam dáváme své děti do školky, do dětské skupiny, do školy, kdo o ty děti pečuje. A myslím si, že jako míra toho, že i ten samotný rodič se bude velmi intenzivně zajímat, s kým vlastně a u koho bude mít v té sousedské skupiny, a to své dítě, tak to je vlastně i velmi silným nástrojem pro to, aby si dokázali ti rodiče mezi sebou to dobře nastavit a věděli, kam to dítě svěřují. Samozřejmě tam budou ty podmínky stanovené, my je budeme kontrolovat, ale jenom chci jako tady zdůraznit, jako abychom nevynechali ten článek toho, že ten samotný rodič má ten zájem, aby ta péče o to dítě byla nejlepší a víme, že toto si rodiče sledují. Já jsem rodič. Zajímal jsem se o to, když jsme řešili svého času dokonce i chybějící místa ve školce.To byla taková ta dřevní doba období před rokem 2010, kdy se nám dětských sousedských skupina jenom zdálo a museli jsme si vydupat tenkrát vznik nové školky, tenkrát to byla církevní školka, která funguje do dnešních dnů a vím, jak rodičům, záleží na dobrém prostředí, tak nemějme trošku jako takový pocit, že máme podceňovat ty rodiče. Mám pocit, že to tak jako z toho jsem tak jako já malinko nepodsouvám to ale jakovním. Jako kdybychom jim nevěřili, že si dokáží samozřejmě i toto nad rámec toho, že tady ty podmínky budou, my budeme samozřejmě k tomu mít potom i pro praxi metodiky budeme mít tomu i tu kontrolu. Tak to je poznámka tato. Vy jste potom zmiňovala otázku finanční model. Pokud jsme si dobře přečetli všichni ten návrh zákona, tak jasně říká, že z pohledu výdajů veřejných rozpočtů toto bude levnější.Jednak ten koeficient ve srovnání s tím, jak máme koeficienty odvozené obyvatelství školek pro dětské skupiny, tak je nižší na to dítě ten příspěvek toho státu je nižší. No, ale zároveň nám také odpadají ty náklady nejenom na tu výstavbu, ale taky na ten provoz. To, že dneska my dáme těm obcím až 100 procent nákladů na zřízení dětské skupiny, to je sice jako fajn věc, ale ty obce taky ví, že budou platit ten provoz, údržbu těch budov, to také budou jako poměrně velké výdaje. Zatímco v tomhle modelu dělám efektivně to, že si samozřejmě kvalitu nastavuji, budu si kontrolovat, dávám na to z veřejných peněz nižší výdaje. Nemusím řešit ty dlouhodobé starosti o ten provoz těch velkých budov nebo i z těch středních, menších a obcích na městech a vytvářím tím prostor pro to, aby nám v tom terénu mohly případně podle potřeb vznikat tyto kapacity.Tak tolik jsem se snažil tady dovysvětlit a reagovat na některé obavy a my zároveň samozřejmě už dneska tyto věci pilotujeme, máme vlastně na kraji Vysočina v rámci pilotáže toto už dneska testováno a z toho vyhodnocení budeme samozřejmě reagovat ještě v příštích měsících. Jakým způsobem potom případně si víc pohlídat, ještě docizelovat to nastavení těch parametrů a potom i toho způsobu kontroly v terénu. Děkuji za pozornost.
mluvčí 1,
——————–
Děkuji.
mluvčí 2,
——————–
A nyní se s faktickou poznámku hlásí nejprve paní místopředsedkyně Olga Richterová.Prosím, máte slovo.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já děkuju pěkně. Jenom avizuji, že můžu reagovat pouze teď jednou, protože pak se vystřídáme při řízení schůze, tak jenom velice stručně. MPSV připravilo velký informativní web MPSV. Cz/sousedské dětské skupiny právě k těm chystaným principům. Ten pilotní projekt, který běží v kraji Vysočina, se týká mimo jiné toho, že ta potíž s nabídnutím vhodných míst pro děti je různá, v kraji Vysočina je velice obtížné přistavovat školky nebo dělat tu celou větší dětskou skupinu, které pro 12 dětí tam jsou vlastně rozptýlené menší obce a fakt se jim staly přesně ty situace, že mají školku, ale čtyři děti už se do ní nevešly a vědí, že nemá smysl přistavovat další třídu a že to je vlastně krátkodobý výkyv. Takže jedna věc, je to řešení právě pro tyto obce, kde děti dlouhodobě asi takový počet nebude, ale krátkodobě se stane, že tam nejsou schopni své děti umístit, a proto se to pilotuje právě v kraji Vysočina a druhá oblast, kde to je užitečné, jsou právě ta centra větších měst, kde současné předpisy, které jsou u nás přísně nastavené, a to je v pořádku a v kombinaci s památkovou ochranou právě třeba v centru Prahy Brna neumožňují, aby se našlo dostatek prostor pro další místa péče o děti. Tam, kde ty rodiče žijí, pracují a potřebují ty děti umístit.To jsou dvě konkrétní situace, v nichž se taková flexibilní forma péče hodí. Ten princip tagesmuter tagesfater známý z Německa, Rakouska je ale uplatňovaný v podstatě ve všech západních zemích. Právě se menší, ale přece určitou státní podporou proto, že prostě to jsou rodiče, kteří z nějakých důvodů nemohou, třeba proto, že u nás nejsou ta místa v centru Prahy třeba dát dítě do školky, proto by to nebylo fér, kdyby tu podporu alespoň v nějaké nižší míře neměli.
mluvčí 13,
——————–
Děkuju.
Jan Skopeček, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/
——————–
Děkuju za přesné dodržení času. A nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně knech.
mluvčí 2,
——————–
Tak paní poslankyně, prosím vaše dvě minuty.
mluvčí 14,
——————–
Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Já bych ráda zareagovala na pana ministra. Já mám taky důvěru v naše rodiče, ale je potřeba si uvědomit jednu věc, je zásadní, jakým způsobem je postaven finanční rozpočet té konkrétní rodiny? Protože když máte rodinu, kde jsou oba dva rodiče, manažeři s vysokým příjmem, tak samozřejmě ti nebudou hledat sousedské hlídání nebo dětskou skupinu, ty si prostě zaplatí chůvu nebo pečovatelku a prostě budou mít tu individuální péči v okamžiku, kdy jste matka samoživitelka a vlastně máte to svoje dítě nebo děti, tak vlastně člověk je vlastně tím příjmem limitován a hledá, bych řekla, úplně tu nejjednodušší a nejlacinější formu, a to jsou prostě obecní mateřské školy a v některých regionech se opravdu těch míst nedostává, takže jenom v tom posuzování prostě ano. Rodiče určitě ví, co pro své děti chtějí a co je pro ně nejlepší, ale bohužel ta sociální stránka v tom hraje taky velkou roli. Děkuju.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já děkuji pěkně za dodržení času. Vystřídali jsme se při řízení schůze a nyní jenom přečtu, kdo je přihlášen s faktickými. Pan poslanec Janulík, paní poslankyně Pastuchová Jílková. A poté se z místa hlásí pan poslanec Kasal. Prosím, pane poslanče, vaše faktická.
mluvčí 4,
——————–
Děkuju za slovo. No, já bych řekl terminologií mého povolání, že to něco připadá trošku posununout, vždyť se rozhod jako porod mrtvého dítěte, protože já bych vaši pozornost přijel spíš k tomu, aby ty lidi ty děti vůbec měli, protože už jste je tak vyděsili tím, že jsme ve válce. A tak se všecko zdražili, že ta porodnost klesá strašným způsobem. A když chvilku vydržíte, tak ty děti nebudou vůbec a nemusíte žádný problém řešit, protože nebudete mít ani ty školky zaplněné, natož tak nějaké dětské skupiny. Takže abych tu pozornost přijel k tomu, aby se ten demografický vývoj zvrátil. A tohle mě fakt připadá, že jako je to hezké, ale když si uvědomíte, že ten, za kolik 1000, o kolik 1000 dětí ubylo vloni, kolik to bude letos, kolik to bude příští rok a v jakém věku děti chodí do školky, tak si myslím, že je zbytečné ten problém vůbec řešit a tahat do toho státní.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já děkuji za dodržení času, nyní paní poslankyně Jana Pastuchová se svou faktickou.
Jana PASTUCHOVÁ, poslankyně /ANO/
——————–
Prosím, děkuji. Paní místopředsedkyně, tak já bych se tady trošku ohradila proti panu ministrovi, který mi řekl, že nějaký úředník na Úřadu práce o tom nemůže vědět. Tak to nebyl nějaký úředník, byla to nejmenovaná ředitelka Úřadu práce a vy říkáte, že o tom jednáte na ministerstvu práce a s generálním ředitelstvím Úřadu práce, ale ty tam, pane ministře, na ty kontroly chodit nebudou, zase to spadne na ty úředníky z těch malých, malých úřadů práce. Ale já se chci vrátit ještě k jedné otázce. Vy jste tam vlastně řekl, já si myslím, že tady jsou starostové obcí a měst, kde vy dáváte povinnost, myslím, že, že to odložené platit, platit těm obcím za to, že neumístí své děti do nějakého zařízení. Já bych byla ráda, jestli jste tohle řešil se svazem měst a obcí, jaký na to máte názor? Jestli je to v souladu. A mě hrozně mrzí to a řekla jsem to tady několikrát. My jsme u dětských skupin strávili neskutečně času. Kdo tu byl, tak si to pamatuje, kolikkrát jsme to ladili. Paní ministryně Maláčová, chtěla to my, ono kolegové ze sociálu to vědí, hrozně jste to všichni chválili, jak je to skvělý, že jsme tím vyřešili nedostatek míst ve školkách, že jsme tím nahradili zrušené jesle.Je to úžasnej institut, které má nastavené pravidla, i si myslím námi, protože jsme se na tom hodně podíleli a vy teď přijdete prostě se sousedským hlídáním. Proč? Čtyři děti? Říkáte, že vše doděláte, ale jak máme pro to hlasovat, když vůbec nevíme, jaké ty děti tam budou, v jakých tam budou, jako co tam dáte do toho metodického pokynu, jaké tam bude vybavení, říkáte, že to bude kontrolovat zaměstnanci Úřadu práce, takže tam vůbec nepůjde ani hygiena nebo já si to neumím představit. Tak nám to tady podrobně prostě nějak představte.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já děkuji pěkně za dodržení času. Nyní paní poslankyně Marie jíl. Prosím.
mluvčí 6,
——————–
Děkuji za slovo. Já si to dovolím okomentovat z hlediska rodiče, kterého se tohle téma ještě nedávno velmi týkalo, ohledně populace a obav z toho, že nebude dost dětí, ono právě ve chvíli, kdy bude dostatek množství, množství, dostatek služeb pro péči o děti, tak oni ty rodiče jsou potom ochotnější i těch dětí potom mít víc. Tohle to je prokázáno. Co se týče kvalifikace, tak tam je standardně stejná kvalifikace jako u CH v dětské skupině, tak to jenom k tomu sousedskému hlídání, toto, co se týče té poznámky, k tomu, že se vlastně ti rodiče mohou domluvit teďka mohou, nicméně se asi nejedná o soustavné hlídání ve chvíli, kdy těm rodičům, s kterýma se domluvíte, tak chcete po nich, abyste u toho třeba mohla chodit do práce, tak není úplně možný po nich chtít soustavnou činnost bez toho, aniž by to bylo nějak honorováno.Spíše to jako nárazové hlídání, takže to je asi k téhle výtce. A co se týče dětských skupin, tak ty určitě fungují díky tomu, že se zpřísnily hasičské vyhlášky a předpisy, tak řada z nich se teď může potýkat s tím, že budou mít obtíže to naplnit. A tohle je vlastně takové jako doplnění flexibilních dalších forem péče o děti tak, aby ti rodiče podle svých potřeb si mohli vybrat a i obce si mohli vybrat takovou formu péče, která jim nejvíc vyhovuje.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já děkuji pěkně a s přednostním právem musí počkat pan poslanec Kasal, střednostním právem vystupuje pan místopředseda Aleš Juchelka.
mluvčí 7,
——————–
Tak to já ještě se přihlásí po panu Kasalovi.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Dobrá, vznikla dohoda, prosím, pan poslanec Kasal.
mluvčí 8,
——————–
Děkuju. Já se budu snažit být rychlý. A teď spíš pohled pediatrický, tady zaznělo, že rodiče samozřejmě mají, jsou jako nejvíc k tomu vzdělaný, jak chtějí a kde chtějí mít děti. Já vás jenom chci upozornit. Ve chvíli, kdy to bude platit stát, tak se chci zeptat, kdo bude zodpovídat za to, že ta sousedka, která bude hlídat, půjde s nima ven a to dítě bude sražený. Kdo bude řešit, když budou dávat léky? Protože řada těch dětí je nemocných, to všechno se řeší jak v těch dětských skupinách, tak v těch školkách, a to jsou právní záležitosti ve chvíli, kdy to bude financovat stát, tak to bude za státem. A těch věcí je tam jako po zdravotní stránce víc u těch dětských skupin. Já aspoň v našem regionu vidím, že padá očkování, jak to bude s informacema, když nám přivezou to dítě, kdo bude ty informacemi validní? Nechci zdržovat, ať se může dostat ke slovu i pan místopředseda. Ale jako těch věcí po zdravotní stránce, který jsou provázaný na právo, je velký množství a vždycky je potřeba předcházet tomu, než aby se stal nějaký problém.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já děkuji pěkně. Pan místopředseda stahuje, já se tedy táži, zda je ještě zájem o vystoupení, už nikoho nevnímám, takže končím obecnou rozpravu, táži se, zda je zájem o závěrečná slova. Není. A my se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu, kdy organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu, ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu, není tomu tak, my tedy přistoupíme k hlasování, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu, zahájila jsem hlasování, kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko, zvedne ruku, kdo je proti.Hlasování 300 sedmém se účastnilo 125 hlasujících pro 97 proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu a organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, protože se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Pan poslanec Kasal, prosím.
mluvčí 8,
——————–
Z výše uvedených důvodů, co jsem málo času, tak navrhuju výbor pro zdravotnictví.
Pardon, výbor zdravotní.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
A já tedy zahájím hlasování o tomto návrhu. Ještě další návrh, prosím, pan poslanec.
mluvčí 9,
——————–
Jelikož se jedná i o agendu. Z pozice zřizovatelů škol a povinnost toho, aby zajistili docházku, abychom rádi, aby tato agenda byla. Probraná i ve školském výboru. Děkuji.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Děkuji. Takže, takže máme zde ještě dva návrhy na přikázání k projednání, já tedy nejprve dám hlasovat o návrhu pana poslance Kasala, návrh přikázání k projednání do výboru zdravotního, kdo je pro tento návrh, než zmáčkne tlačítko a zvedne ruku, kdo je pro přikázání do výboru zdravotního k projednání,
mluvčí 2,
——————–
Kdo je proti.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
A hlasování 300. Osmé. Účastnilo se ho 126 hlasujících pro 60 proti tři. Konstatuji, tento návrh nebyl přijat a nyní návrh pana poslance Šimka přikázání do výboru školského k projednání, zahájila jsem hlasování, kdo je pro tento návrh, než zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu.A v hlasování 300. Devátém bylo přihlášeno 126 hlasujících pro bylo 77, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přijat, takže my jsme tento návrh dále přikázali k projednání výboru školskému. Nic dalšího hlasovatelného nezaznělo. Proto děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto tisku, jakož i končím tento bod devatenáctý a nyní předám slovo na základě § 6 písmena c, slovo třem poslancům, kteří byli zvoleni europoslanci a jako první. Paní. Poslankyni Kláře Dostálové. Prosím.
Klára DOSTÁLOVÁ, místopředsedkyně Poslanecké sněmovny, stínová ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/
——————–
Tak děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, na základě čl. 24 ústavy České republiky se tímto vzdávám mandátu poslankyně Poslanecké sněmovny České republiky. Moji milí, moji milé kolegyně, moji milí kolegové, dovolte, abych vám z celého srdce, opravdu z celého srdce poděkovala za úžasnou spolupráci, za mnoho přátelských kontaktů, za mnoho i dobrých pracovních i životních zkušeností, tady jsme společně sdíleli nejenom ten pracovní život, ale i ten osobní život, všechny ty naše radosti a strasti. Věřte mi, že se mně bude velmi stýskat, ale já věřím, že jsme opravdu navázali takové kontakty, že budeme spolupracovat i v budoucnu. Dovolte mi, abych z tohoto místa poděkovala i členům vlády za spolupráci. Někdy jsme se poškorpili, není liž pravda, na druhou stranu jsme se snažili samozřejmě i v některých zákonech hledat tu společnou notu, abychom českou legislativu udělali co možná nejlepší společnými silami.Dovolte mi i poděkovat paní předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jakož i celému ctěnému vedení za velmi kolegiální spolupráci, protože já sama jsem byla jednou z nich a za opravdu velmi upřímné, upřímné přijetí mě samé právě mezi vedení sněmovny, takže ještě jednou moc děkuju. Fakt si velmi vážím a bylo mi velkou ctí s vámi tady sedm let na půdě Poslanecké sněmovny pracovat a věřím, že naše kontakty se tímto nepřeruší a že budeme spolupracovat i v budoucnu a věřím, že v nástřeh, tak jak na sebou budeme teďko následovat. Máte i své partnery na půdě Evropského parlamentu. Děkuji.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já si také dovolím poděkovat paní nyní již bývalé poslankyni Kláře Dostálové za spolupráci a nyní bych vyzvala paní poslankyni Jaroslavu Pokornou Jermanovou.
mluvčí 11,
——————–
Prosím, vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegové, vážení kolegové, já na základě čl. 24 ústavy České republiky se tímto vzdávám mandátu poslankyně Poslanecké sněmovny. Já vám chci všem poděkovat za spolupráci nejenom svému hnutí, které mě dlouhodobě podporuje, ale i z řad opozice s mnohými z vás se znám už dlouho, protože jsem tady třetí období, bylo mi potěšením. Doufám, že se uvidíme buď v Bruselu nebo ve Štrasburku a přeju vám, aby ten zbývající čas vašeho mandátu byl co nejvíce poklidný a probíhal v přátelském duchu. I když vím, že je to složité, přeju vám všechno dobré a děkuji vám za spolupráci.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Také děkuji paní Jaroslavě Pokorné Jermanové a nyní pan poslanec Jaroslav Bžoch.
Jaroslav BŽOCH, místopředseda sněmovního výboru pro evropské záležitosti /ANO/
—————
Jsem si vzal na pomoc telefon, abych to nezkazil. Já si to možná ještě rozmyslím.
Ne, já začnu, já začnu obráceně. Kolegové kolegyně. Já bych vám chtěl také poděkovat samozřejmě za skoro sedm let spolupráce. Někdy to byla zábava, někdy to už taková zábava nebyla, ale pořád jsem rád, že jsem v téhle instituci mohl fungovat. Byla to velká zkušenost, teď mě čeká nová, nebudu to určitě porovnávat, bude to úplně něco jiného, samozřejmě, pokud kdokoliv z vás bude v Bruselu nebo ve Štrasburku, tak vás samozřejmě moc rád uvidím, takže ještě jednou moc děkuji vám, členům koalice, děkuji samozřejmě mému hnutí ANO, děkuji dalším z opozice, děkuji vládě za tu spolupráci. Byly to někdy krušné chvilky, ale myslím, že se pořád daří, daří tady fungovat. Mám na vás prosbu jednou takovou osobní, která pro nikoho je to maličkost. Mně to některé roky trápilo. Berte tuhle instituci pořád ve vážnosti, a to neberete ve vážnosti pouze tím, jak se zde chováte, ale také, jak jsem, občas chodíte oblečení. A to je kritika prostě i do vlastních řad a myslím to smrtelně vážně, to říkám, prostě ta instituce má mít nějaké své místo, měli bychom ji brát všichni vážně. A ten dres kód nějaký. Je to na každém z nás. Samozřejmě nikoho nechci. Saro. Svědomí k tomu také patří a byl by fajn, kdybychom v té úctě k této instituci nějakým způsobem pokračovali.
Já jsem tady byl za posledních sedm let třikrát bez kravaty, dneska jsem si pro ni doběhnul, abych vás tady neprodělal, mně se sám bez kravaty. Ale teď nakonec na základě čl. 24 ústavy České republiky se tímto vzdávám mandátu poslance Poslanecké sněmovny. A ještě jednou vám moc Ze srdce děkuju.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Já myslím, že mohu všem třem bývalým poslancům a poslankyni popřát mnoho úspěchů na novém působišti. A nyní nás čeká ještě jeden bod, a to by mělo být závěr dnešního jednání. Měl by to být bod volební.Máme tedy zařazen na úplně pevný čas, který nastane za dvě minuty.Pokud nikdo nemá nic proti, tak bych navrhla, abychom projednali bod 100 čtyřicátý, druhý bezprostředně nikdo nic nenamítá, takže tak budeme postupovat. Jedná se o návrh Poslanecké sněmovny na volbu kandidátů na členy rady ústavu pro studium totalitních režimů. Jde o druhé kolo a já tedy otevírám bod 100 čtyřicátý, druhý, jenom zkonstatuji, že jsme se tímto bodem zabývali dne 26. června. 2024, kdy proběhlo první kolo volby, byla to volba tajná a já poprosím, aby pan předseda volební komise Martin Kolovratník zopakoval kandidáty, kteří postupují do druhého kola. Prosím.
mluvčí 15,
——————–
Tak děkuji za slovo. Ještě v návaznosti na ta předchozí Vystoupení doplním za volební komisi informaci, že následně teď vyhlásíme lhůtu na změny v orgánech Poslanecké sněmovny, bude připravena až v tom přespříštím týdnu složí mandát noví poslanci za tři kolegy, kteří se teď s mandátem rozloučili, abychom následně pak v úterý, tuším, že to je 9. 7. Mohli už jednotlivé výbory a komise Poslanecké sněmovny naplnit, ale teď k tomu jedinému volebnímu bodu.
Je to bod z této středy. Kdy nebyla obsazena obě dvě místa návrhu do senátu a senát nás o tu lhůtu žádal právě dodneška, tak věřím, že teď ta volba už by mohla být úspěšná. Je to tedy druhé kolo volby člena Rady ústavu pro studium totalitních režimů, předevčírem v té prvním kole 26. června. Byl na jedno místo zvolen kandidát pan Jan Mrzena s počtem 125 hlasů, kvorum bylo 85. Do druhého kola postoupil jeden kandidát, pan Michal Klíma, bylo to těsné, získal 83 hlasů, ale zvolen tady nebyl. Proto teď zopakujeme to druhé kolo. Je to jeden jediný hlasovací lístek a prosím, paní předsedající, myslím, že na to můžeme dát 10 minut do 14 hodin, jenom prosím ještě, abych schůze nebyla uzavřena, abych po čtrnácté hodině mohl ten výsledek vyhlásit. Děkuji.
Olga RICHTEROVÁ, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
Takže stačí přerušení skutečně do 14 hodin, děkuji. Rozprava se tedy již nevede, byla ukončena, já přerušuji projednávání tohoto bodu na tajnou volbu, přerušuji 100. Osmou schůzi Poslanecké sněmovny do 14 hodin, což je čas stanovený na provedení tajné volby.
mluvčí 5,
——————–
Vážené, paní poslankyně, vážení páni poslanci, ještě přerušuji zhruba o dvě minuty na, do sčítání.
Přidejte odpověď