Ředitel MŠ: V Praze je kritický nedostatek míst  

Radiožurnál – Ranní interview


Přibývá dětí s poruchami autistického spektra nebo středně těžkou mentální retardací. Míst ve speciální školách, kam by mohly chodit, je ale málo. Vůbec nejhorší situace je v Praze. Tady je jeden příběh.

paní Michaela,
——————–
Tak tady je synův pokoji.

redaktorka
——————–
A vy už jste teda začali s nějakým předškolním vzděláváním v tom loňském roce?

paní Michaela,
——————–
Tak začali jsme, už to vlastně dělal delší dobu, v podstatě od té republice jsme zjistili synovu diagnózu.

redaktorka
——————–
Michaela mi ukazuje pokoj svého sedmiletého syna. Na první pohled se neliší od jiných dětských pokojů, postel, knihovna s obrázkovými knížkami a psací stůl. Na něm leží kartičky s fotografiemi, pod kterými je napsáno máma, táta, babička nebo třeba rohlík. Její syn má totiž poruchu autistického spektra se středně těžkou mentální retardací a kartičky by mu měly usnadnit komunikaci s okolím.

paní Michaela,
——————–
Ten dětský autismus se velmi často pojí s nemožností verbální komunikace, se s tím dítětem prostě nedomluvíte klasickým způsobem.

redaktorka
——————–
Vysvětluje Michaela. Syna přihlásili na 4 školy, na žádnou z nich se ale nedostal.

moderátor
——————–
Děti, které můžou přijmout, proto školy musí losovat. Teď nás poslouchá ředitel Mateřské a základní školy speciální Diakonie Českobratrské církve evangelické Praha Milan Černý. Dobré ráno.

Jak je to u vás ve škole? Byl rozdíl u zápisu třeba v loňském a letošním roce?

Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
——————–
V loňském roce už situace u zápisu byla poměrně napjatá, ale myslím, že potom většina dětí nějaké místo našla, kdežto letošní rok je ta situace z mého pohledu zcela kritická. k nám k zápisu přišlo 50 dětí a z toho jsme jim mohli nabídnout 8 míst.

moderátor
——————–
To je situace tedy u vás a v Praze, jak je to v ostatních krajích?

Milan ČERNÝ, ředitel, MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha
——————–
V ostatních krajích dle informací mých kolegů z jiných škol ta situace takto napjatá není, tam vlastně na těch bývalých zvláštních školách ta místa bývají. A myslím si, že hodně se to týká Středočeského kraje a Prahy, tato situace.

moderátor
——————–
My jsme před chvílí tady slyšeli jeden příběh právě z hlavního města, co mají dělat rodiče s dítětem, které přijato do školy prostě nebylo, jak se to řeší?

Milan ČERNÝ,
——————–
No, buď mohou podat odvolání a potom orgánem, který by tuto situaci měl řešit, to je Magistrát hlavního města Prahy, který by těm rodičům měl pomoci najít pro ně místo.

moderátor
——————–
Je to vůbec reálné?

Milan ČERNÝ,
Vlastně se hledají buď… A co dále…

moderátor
——————–
Protože my jsme mluvili před chvílí o té konkrétní situaci u vás, z 50 žádostí jste vzali 8 míst. Je vůbec reálné, že se děti s těmito poruchami někam můžou dostat kapacitně?

Milan ČERNÝ,
——————–
Já myslím, že letos je ta situace opravdu kritická a bez výrazného navýšení kapacity, bez nějakého krizového scénáře se ta situace nevyřeší. Takže část rodičů si samozřejmě podávala přihlášky na více škol, ale stejně i ty jiné školy, jak mám informace, otevíraly minimum míst, to znamená 3 místa nebo vůbec zápisy nerealizovaly ve speciálních školách.

moderátor
——————–
O jaké děti vlastně jde? Roste třeba počet dětí s některými diagnózami?

Milan ČERNÝ,
——————–
Roste. Určitě výrazný nárůst je dětí s mentálním postižením a s autismem, jsou to děti, které vlastně výrazně jsou stále neustále v pohybu, je problém v komunikaci s nima a potřebují speciální podmínky pro to vzdělávání. Ti rodiče vlastně, když nedostanou místo ve speciální škole, tak se můžou obrátit na spádovou školu, ale většina spádových škol vlastně neví si s těmito dětmi rady, to znamená, ani ty rodiče tam často ty děti nechtějí dát, ani ta spádová škola je tam vlastně nechce a nakonec, když je přijme, tak si s tím neví rady, s tou situací a celý ten systém se dostává do krize.

, moderátor
——————–
A je tohle podle vás cesta. Jenom připomenu, že od roku 2016 funguje právě v Česku inkluzivní vzdělávání a rodiče tedy by mohly děti se speciálním vzděláváním a s potřebami zapsat do běžné základní školy a podle toho, co říkáte, tak to asi nefunguje.

Milan ČERNÝ,
——————–
Já si myslím, že pro děti, které mají střední mentálně postižení, autismus, tak ty běžné školy na ně nemají vytvořené podmínky. Já, když jsem byl v zahraničí, tak třeba v Americe nebo i v Evropě je to uděláno tak, že i tyhle děti mají speciální třídy, které jsou třeba včleněné do běžných škol, ale tihle ti žáci nejsou řazeni do běžné třídy. Nebo v Americe jsem viděl, že i třeba vedle je postavená malá škola, kde z mého pohledu ta inkluze je jako imaginární, prostě neprobíhá.

, moderátor
——————–
Tak tolik zkušenosti ze zahraničí, možná některá z nich by byla i cestou pro nás, pro Českou republiku. Naším hostem byl teď ředitel Mateřské a základní školy speciální Diakonie Českobratrské církve evangelické Praha Milan Černý. Děkujeme za váš čas a na slyšenou.

(17, 1)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.