Jak jet do lázní

ČRo Dvojka – Poradna

Česko je země vyhlášená právě svým lázeňstvím, do lázní se můžete jet zotavit celoročně. Lázeňská sezóna propuká začátkem května. Kdo má nárok na tzv. křížkové lázně, kdy se předepisují příspěvkové? Jak o lázně požádat?

naším hostem ve studiu právě teď je viceprezident svazu léčebných lázní České republiky a evropského svazu lázní Martin Plachý. Hezké dopoledne a vítejte u nás.

A začnu hned jednou posluchačskou otázkou, protože přišla už před půl hodinou, očividně zaujalo naše téma a možná se týká něčeho aktuálního, protože je tady napsáno lékařka, která vyplňovala žádost o Lázně, mi tvrdí, že od 1. 1. Tohoto roku, tedy 2024, se změnil systém a žádosti vyplňuje indikující lékař. Je to tak, je to nějaká novinka?

mluvčí 1,
——————–
Systém se zásadně nezměnil, on se rozšířil. Doposud platilo, že tzv. návrh na lázeňskou komplexní péči předkládal praktický lékař. A zákon od nového roku dál. Možnost. A myslím si, že ta změna už začala platit v roce minulém, dal možnost tento návrh předepsat i ambulantním specialistou, to znamená, v dnešní zákonné úpravě platí dvě možnosti praktický lékař nebo ambulantní specialista a samozřejmě záleží na tom případu, jestli ten daný, třeba konkrétní spravuje ten praktický lékař nebo to doporučení přijde od toho ambulantního lékaře. Jedna nevýhoda této zákonné úpravy, my jsme si od ní slibovali v tom, že rozšíří možnost a bude v tom systému více lékařů, kteří tu lázeňskou péči mohou předepsat. Často se ale stává, že ambulantní lékař pošle klienta pacienta k praktickému lékaři a praktický lékař zase pošle k ambulantnímu lékaři. Takže vzniká tzv. ping pong. A my chystáme v nejbližší době jednání na půdě ministerstva zahraničních věcí, abychom tomuto ping pongu v uvozovkách zabránili.

moderátor
——————–
Se omlouvám, ale to znamená, že ti lékaři ještě nevědí to, co jste nám teď popsal, jo. Ono je totiž z pohledu laického, musím říct, že trochu jako zábavné, že se budete scházet na ministerstvu, abyste si popovídali o tom, co udělat pro to, aby lékaři věděli, co mají dělat.

mluvčí 1,
——————–
Já si myslím, že bych nikoho nepodceňoval v tom, že neví, co má dělat. Myslím si, že ten zásadní problém je, že ten návrh lázeňské péče je spojen s administrativou, není úplně banální, ten lékař musí zdůvodnit nějakým lékařským komentářem, proč ten člověk by měl mít nárok na lázeňskou péči. A to zabere čas. A samozřejmě lékaři, ať už jedni či druzí, jsou přetížení. To znamená to, co my neustále i opakujeme v tom systému, že je potřeba v době dnešní digitální éry, v době umělých inteligencí nemůžeme trvat na papíru a musíme prostě ten systém zjednodušit, aby nezabíral tolik administrativní práce.

moderátorka
——————–
Děkujeme za to dovysvětlení. Vy jste tady zmínil vlastně důvody, že jsou důležité pro to, aby člověk měl nárok na lázeňskou péči. Co mezi ty důvody patří?

mluvčí 1,
——————–
Já si myslím, že je to přirozené, že zdravotní pojišťovny vynakládají peníze zdravotních poplatníků a mají je vynakládat za zdravotní péči, to znamená, zdravotní pojišťovna posuzuje ten léčebný fakt a nárok, aby to nebylo, jak se často o Lázních říká. Fango tango, dopoledne fango, což je to bahno, odpoledne tango. To znamená, opravdu má li to být hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, aby to byla ta předem daná diagnóza, která pro to předurčuje a seznam těch diagnóz upravuje tzv. indikační seznam, který zahrnuje 11 skupin, ve kterém jsou popsány ty nemoci, kterými, když člověk trpí, tak má nárok na tu péči bez ohledu na to, jestli jsou to nemoci pohybového aparátu, onkologické, gynekologické, urologické, to znamená, je to popsáno dobře v tom indikačním seznamu a samozřejmě mezi takovými těmi praktickými příklady jsou určitě různé pooperační stavy, kdy člověk jde na nějakou operaci a na to doléčení má nárok na tu péči, ať už je to třeba výměna kloubů, výměna kyčle, ať už jsou to různé operace nebo jsou to nějaká těžší chronická onemocnění, kde ten člověk tu péči taky potřebuje v tom režimu, tak, jak je nastavena, takže tak zhruba ta nárokovost té péče.

mluvčí 2,
——————–
Dobrý den, tady posluchač z Prahy, já jsem chtěl zeptat úplně od začátku, tam zazněla věta, že nárok na lázeňskou léčbu a dříve to tak, myslím, nebylo, nebo můj dotaz teda, jestli se to změnilo, ale lázeňská léčba není nároková léčba, čili není možno říct, že pacient má nárok na lázeňskou léčbu, lázeňská léčba je jedna z možností léčby, kterou musí posoudit ten lékař. Samozřejmě pak s přihlédnutím k indikačnímu seznamu, kde jsou daný přesně ty parametry.

Ing. Martin Plachý, viceprezident svazu léčebných lázní České republiky a evropského svazu lázní
——————–
Já jestli můžu, myslím, že to tam zaznělo, ano. Komplexní lázeňská péče hrazená z veřejného zdravotního péče, zdravotního systému není nároková péče, není na ni absolutní nárok a vzniká tehdy, jestliže je právě lékařem a následně odsouhlasenou zdravotní pojišťovnou, že ten člověk splňuje předpoklady pro to, aby na to léčení jel do lázní a taky, že ty Lázně budou efektivní na tu léčbu, takže tak přesně to je, samozřejmě člověk na tu komplexní lázeňskou péči může jet i za své vlastní prostředky, to znamená, není mu, li to umožněno z toho systému veřejného zdravotního pojištění, tak samozřejmě do lázní může jet taky. Dá se říct, že v dnešní době zhruba 2/3 lidí, kteří jezdí do lázní, jezdí za své vlastní prostředky a jenom zhruba ta třetina v těch léčebných Lázních přijíždí právě přes ten systém veřejného zdravotního pojištění, ať už v tom, že je plně hrazen, to je ta komplexní lázeňská péče, nebo je hrazen jenom částečně, to je ta příspěvková lázeňská péče.

moderátor
——————–
Je možné nebo začne ještě jinak? Jak dlouho? Pokud se to dá nějakým způsobem zobecnit, může trvat ta prodleva mezi žádostí lékaře, ať toho odborného nebo toho klasického praktika a jaksi nějakou informací od té které zdravotní pojišťovny, jestli té žádosti bude vyhověno.

mluvčí 1,
——————–
Já si myslím, že ve chvíli, kdy je ten návrh podán, to znamená, ať už tím praktickým lékařem nebo tím ambulantním specialistou, o tom jsme se bavili na začátku, že někdy tam vzniká trochu problém, ale ve chvíli, kdy je ten návrh odeslán na nebo je hotov a je odeslán na zdravotní pojišťovnu, tak záleží podle typu zdravotní pojišťovny. Ale včera jsem se ještě o tom bavil se svými kolegy. Zpravidla to bývá tak 14 dnů, maximálně tři týdny. Je to relativně rychlé to posouzení a nesmíme zapomenout, že to je taky z jednoho prostého důvodu, že na nárok na lázeňskou péči v některých příkladech nebo případech to onemocnění vzniká třeba jenom do tří měsíců po operaci, to znamená, kdyby ten systém trval dlouho, tak by ten nárok vlastně jako vypršel. To znamená, i z tohoto důvodu musí být ta prodleva co nejkratší, aby v době, kdy ten pacient objektivně zdravotně potřebuje tu péči tak, aby se k ní dostal.

moderátorka
——————–
Pane viceprezidente, možná ještě jedna důležitá otázka, která je možná velmi častá, jestli v momentě, kdy člověk tedy dostane tu možnost jet do lázní, jestli si může vybrat to lázeňské zařízení.

pan Ing. Martin Plachý,
——————–
Přesně tak. Náš vlastně systém dává možnost výběry každému z těch vlastně účastníků toho systému veřejného zdravotního pojištění, to znamená i kterýkoliv adept na lázeňskou péči. Má li schválenou, si může vybrat. Preferované zařízení probíhá v praxi tak, že ten návrh na lázeňskou péči obsahuje asi tři kolonky, první, druhá, třetí. A tam podle své preference napíše to smluvní zařízení zdravotní pojišťovny, které preferuje, v případě, že by ho tam neuvedl, tak mu samozřejmě pojišťovna přiřadí to zařízení. Podmínkou samozřejmě je, že to zařízení musí být smluvním partnerem dané zdravotní pojišťovny. V tuto chvíli se bavíme o tom, že v rámci té komplexní lázeňské péče bude nějakých 50 poskytovatelů napříč těmi asi 35 lázeňskými místy, které mají, kteří mají smluv se zdravotními pojišťovnami.

moderátor
——————–
A ještě jeden dotaz do této části poradny. Když mluvíme o komplexní lázeňské péči, znamená to, že jediné, co si zaplatí pacienty, dejme tomu, jízdenka na vlak.

mluvčí 1,
——————–
Úplně to tak neznamená, protože ta zdravotní pojišťovna hradí nějaký základní komfort, který je popsán v podmínkách smluvní dokumentace. Ten zahrnuje, když to řeknu natvrdo, postel ve dvoulůžkovém pokoji, samozřejmě plně vybavenou, zahrnuje to, že ten klient tam má mít skříň, že si tam má mít někde možnost něco uzamknout. Zahrnuje to samozřejmě tu komplexní lázeňskou péči, která obsahuje 21 procedur v průběhu toho týdne a samozřejmě je to nárok na nějakou stravu, která je definována. Výběr ze dvou jídel na oběd a večeři snídaně. Formou kontinentální. To znamená naservírovaná porce. Ve chvíli, kdy ale samozřejmě klient dostává těch služeb víc či samozřejmě chce nějaké lepší zařízení, chce mít jednolůžkový pokoj, chce jet zrovna v ten nejlepší termín. Tak samozřejmě jsou tam většinou, ne vždy, ale v řadě lázní samozřejmě jsou příplatky k tomu nadstandardu a nově, a to je bohužel něco, co nám se nelíbí, nově musí taky vlastně klient, který přijede na tu komplexní lázeňskou péči, je de facto v pracovní neschopnosti, kolikrát třeba dva týdny po operaci vůbec nikam nechodí, tak musí platit místní poplatek, zatímco když přijede na podobnou péči do odborného léčebného ústavu, tak tento místní poplatek v lázeňském místě neplatí, takže to je ještě jeden náklad navíc od letošního roku.

moderátor
——————–
Ten místní poplatek, ale jenom zase, abychom byli spravedliví, to není nějaká závratná částka, pokud si tak jako marně vybavuji.

Plachý,
——————–
Ty místní poplatky se pohybují zhruba od nějakých 20 do 50 Kč na den pobytu.

volající,
——————–
tady Nováková, dobrý den, prosím vás. Prodělal se minulý měsíc operaci krční páteře. Ještě teda oficiálně mi nikdo neřekl, jestli mám, nebo nemám nárok na Lázně. Snad jo, můžete to upřesnit a co mám dělat v případě, že jo.

moderátor
——————–
Děkujeme za zavolání. Možná bychom to mohli rozšířit i o to, jestli vlastně člověk má být sám aktivní a ptát se. Mám v takovémto případě nárok na Lázně nebo čekat, jak se k tomu vyjádří lékař, jak Na to?

mluvčí 1,
——————–
Já bych rozhodně byl aktivní, sám se o to zajímal, myslím si, že doba je taková, kdy nás vlastně nikdo nevede za ruku a měli bysme se o to postarat sami. To znamená, já bych paní posluchačce opravdu doporučil, aby se obrátila na svého praktického lékaře, požádala ho o názor k tomuto problému. Případně ambulantní specialista. Nejsem lékař, nedokážu posoudit, ale tak, jak to paní líčí, troufnu si říct, že by ten nárok měla být, ale o tom nerozhodují já, takže toto bych jí určitě doporučil a všem posluchačům opravdu aktivně se o to zajímejte, protože ten nárok nebo ta možnost do těch lázní se systému veřejného zdravotního pojištění je relativně široká, ale samozřejmě nepřijde do domu, nikdo, nebude ťukat, pojeďte do lázní.

moderátorka
——————–
Pane Plachý, ještě jeden dotaz od naší posluchačky Hanky z Ostravy, dobrý den. Dcera je po operaci. Tep, jestli se tady nepletu, tak to je zkratka. Pro totální endoprotézu. Je mentálně postižená invalida třetího stupně omezená svéprávnosti, má nárok na doprovod do lázní. Jsem její matka i opatrovník.

mluvčí 1,
——————–
Zase nedokážu posoudit od stolu. O tom rozhoduje v konečném důsledku zdravotní pojišťovna. Ale samozřejmě ten systém pamatuje na to, že ať už jsou to třeba malá děti do šesti let nebo osoba, která potřebuje nějakého asistenta, doprovod, je mu to uznáno už v tom péči, je na to třeba nějaký nárok v rámci příspěvků sociálních, tak zpravidla vlastně ta možnost tam je, že potom i zdravotní pojišťovna uhradí i to ubytování a stravu, ale je potřeba toto řešit ze svojí zdravotní pojišťovnou.

moderátor
——————–
Velmi stručný dotaz, ptá se Eva. Když chci jet za svoje, musím mít doporučení lékaře.

mluvčí 1,
——————–
Samozřejmě ne, když chce jet člověk do lázní a chce udělat něco pro své zdraví, tak nepotřebuje doporučení lékaře, samozřejmě, chce li to vzít vážně a chce li opravdu takovou tuto zdravotní péči za své prostředky absolvovat v plném rozsahu, tak může třeba pomoci to, že bude mít nějaký výpis ze své zdravotní dokumentace, že bude mít nějaký souhrn své anamnézy, ale v Lázních jsou odborní lékaři, každý ten pobyt začíná vyšetřením toho klienta, to znamená, nepotřebuje vůbec žádné doporučení, ale nějaký třeba soupis, výpis jeho problému by určitě neškodil, ale není vůbec potřeba, může odjet, kdykoliv se mu zalíbí a má termín v Lázních.

moderátorka
——————–
Děkujeme, taková byla naše dnešní poradna o lázeňské péče, naším hostem viceprezident svazu léčebných lázní České republiky a evropského svazu lázní. Pan Ing. Martin Plachý, děkujeme za návštěvu, za informace a ať se vám daří.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.