Linka tísňové péče Anděl strážný  

foto: Rochelle / Flickr

ČRo Liberec


Pomáhají seniorům, lidem se zdravotním postižením, chronicky nemocným a jejich rodinám v náročných a krizových situacích. Řeč je o pracovnících sociální služby tísňové péče Anděl strážný. V čem pomoc spočívá? Kdo si o ni může požádat a jak funguje SOS tlačítko, tak to probereme s projektovou manažerkou Kateřinou Hložnou.

Když člověk mladý tak moc na stáří nemyslí, na stáří člověk začíná myslet, když ho začíná něco třeba i pobolívat. Roky přibývají a samozřejmě každý z nás si přejeme stáří prožít alespoň relativním zdraví a alespoň doma, doma v kruhu svých nejbližších a doma tam, kde to všichni dobře známe. Jenomže někdy se může stát, že člověk má už určité zdravotní problémy a v tom případě je moc fajn, když může zavolat na určité telefonní číslo a zavolat si tísňovou linku. Tak právě o pomoci si budeme povídat s naším dnešním hostem, s Kateřinou Hložnou, projektovou manažerkou sociální služby tísňové péče anděl strážný, vítejte ale u nás, dobrý den. Vy jste u nás úplně poprvé.

Kateřina Hložná,
——————–
Ano, premiéra.

mluvčí 1,
——————–
Tak já mám takový pocit, že sociálních služeb, obzvláště tísňové péče, není nikdy dost, stále asi její nedostatek, ale tak jsme rádi, že funguje takzvaně anděl strážný. Vy už fungujete od roku 2011.

Kateřina Hložná,
——————–
My jsme vlastně jako nezisková organizace založena v roce 2011 a působíme po celé České republice, vlastně poskytujeme jistotu a bezpečí lidem, kteří to potřebují, především asi z 80 %, jsou to senioři, lidé s nějakým zdravotním handicapem, anebo osoby v krizi, tím míníme, lidé propuštěni třeba z nemocnice, když jsou po nějaké náročnější operaci, tak na přechodnou dobu taková pomocná berlička, vlastně ta tísňová péče může být a naším cílem je primárně také oddálit odchod těch lidí do pobytových zařízení, aby mohli co nejdéle opravdu zůstat doma, pokud jim to ovšem jejich zdravotní stav dovolí a aby nemuseli odejít do nějakých pobytových zařízení, do dpsek a jinam a mohli být opravdu doma a i dožít doma.

mluvčí 1,
——————–
Tak domovů pro seniory je stále nedostatek. A na druhou stranu, čím déle je člověk soběstačný a je doma, tak tím lépe. Tak vy jste sama zmínila, že jezdíte nejenom za seniory, ale za mnohem mladšími lidmi, klienty, kteří vaši pomoc potřebují? Máte třeba nějaký příklad? Ano?

mluvčí 4,
——————–
Máme třeba náš nejmladší klient, tak tomu je kolem 30 let a je vlastně na vozíčku odmalička, protože po dětské mozkové obrně a byl vlastně nebo žije s maminkou v jednom rodinném domě, ale má tam svůj byt, protože vlastně má i epileptické záchvaty vzhledem ke svému zdravotnímu stavu a maminka nemohla být vlastně 20 čtyřhodinovou péči, vlastně takhle je to strašně vyčerpávající pro ty osoby a pro ty rodiny. Takže jednoho dne narazila na anděla strážného na naší tísňovou péči a synově vlastně službu zřídila a my zároveň tím, že nejsme jenom jako tísňová péče, ale máme ještě i vlastně vedlejší službu, říkáme jí taková aktivizační linka, povídává linka, tak ten náš klient se vlastně socializoval, že si povídal s těma našima dispečerkama na té tzv. povídavce a nyní po pár letech tak vlastně i začal pracovat v chráněné dílně a nemá už to tolik jakoby s sociální ostych, povídá si s lidma.

mluvčí 5,
——————–
To je úžasné.

mluvčí 1,
——————–
My jsme nedávno měli reportáž z ostravského domu pro seniory, kde dokonce si senioři povídali s takzvaně umělou inteligencí, tak když už se nenajde někdo, kdo by si popovídal, tak alespoň senior si popovídá s umělou inteligencí, tak bylo to takové zvláštní. O to více s radostí kvituji, že se u vás najdou lidé, kteří jsou na lince a kteří si rádi popovídají s někým na druhé straně, kdo má nějaké problémy a kdo se z nich třeba také potřebuje vypovídat.

Mě velice zaujala ta vaše linka a povídalka, protože lidé kromě toho, že mají své neduhy, tak si rádi popovídají. Myslím si, že to je pro ně obrovská vzpruha. Teď v průběhu písničky jste mi sdělila, že nebo vaši spolupracovníci jsou empatičtí a je to třeba i o tom, že tomu klientovi zavolají třeba opakovaně a třeba projeví zájem a zeptají se. Tak, paní Horáčková, co ta noha? Jak vám to dopadlo?

mluvčí 4,
——————–
Přesně tak. Naše děvčata, my jim říkáme tak trošičku jakoby familiárně povídavky, tak vlastně mají domluveny termíny nebo časy s těmi klienty, kdy si pravidelně nevolají a navazují na témata, která třeba řešili minulý týden nebo předchozí vlastně hovor, co spolu měli klienti, kteří mají mazlíčky, tak vlastně děvčata si pamatují i ty názvy těch zvířátek, kočiček, pejsků, čehokoliv, ptají se nejenom vlastně na to, jak se má ten klient, ale ptají se i na ta zvířátka, na které jsou většinou ti naši klienti hodně jako citově fixovaní a přece jenom se snažíme, vznikají tam taková ta pouta tak hodně jakoby až důvěrná. Ano, přesně tak, přesně tak.

mluvčí 1,
——————–
Jsou to lidé, kteří třeba mají svoji rodinu nebo jsou úplně sami, o koho jde.

mluvčí 4,
——————–
Je to různé, máme hodně klientů, kteří už bohužel rodinu nemají, že přežili i své děti, ale máme i klienty, kteří rodinu mají, rodina funguje, ale mohou být v cizině, že třeba právě se odstěhují nebo jsou pracovně vytíženi, takže nemají čas na to hlídat vlastně ty své rodiče, prarodiče a kontrolovat jejich zdravotní stav, proto vlastně jsme tady my jak tísňová péče, abysme odlehčili i těm rodinám, rodinným příslušníkům, aby věděli, že o toho jejich blízkého je postaráno.

mluvčí 1,
——————–
A někdy ve vás vyhledá přímo klient, který tu péči potřebuje, anebo to jsou právě ti rodinný příslušníci, kteří se třeba dozvědí, a to bychom tady mohli pro naši babičku udělat, že zkontraktujete tísňovou linku.

mluvčí 4,
——————–
Je to oboustranně, ozývají se nám jak rodinní příslušníci. Já jsem se setkala, i když míváme třeba veletrhy, kde jsme se stánkem, tak za námi přijdou konkrétně lidé, že už o nás slyšeli, už si o nás četli, zjistili třeba na našich webových stránkách nebo na Facebooku událost, že budeme mít, že tam budeme osobně a dojdou se za mě za mnou konkrétně zeptat a chtějí více informací dopodrobna. Ale potom jsou i situace, kdy se nám na doporučení třeba od kamarádek nějaké seniorky, když spolu jsou na kafíčku, tak kamarádka prostě řekne druhé, že co to má za krabičku, co to má za hodinky. A už si o tom povídají a potom si vlastně také zřizují naši službu.

mluvčí 1,
——————–
Já mám takový pocit, že někdy lidé ani netuší, že si můžou takto zažádat, zavolat, že existuje třeba takováto tísňová péče.

mluvčí 4,
——————–
Bohužel o tom lidé stále ještě moc nevědí, že nějaká tísňová péče vůbec existuje, většinou lidé vědí o tom, že když se jejich zdravotní stav zhorší, tak vlastně mohou odejít do ldnek nebo do domovů s pečovatelskou službou, nicméně my se snažíme, pokud ti lidé jim to dovolí, ten zdravotní stav, abysme jim mohli pomoci zůstat co nejdéle vlastně doma tak.

mluvčí 1,
——————–
Nemusí třeba o osamělé lidi, může jít třeba o starší manželskou dvojici, kde třeba někdo z manželů na tom není moc dobře, ale přesto chce zůstat doma. A ten druhý mu bohužel nemůže moc pomoci, protože třeba paní je štíhlá, drobná, muž, který tu pomoc potřebuje. Přece jenom je třeba objemnější, občas se stane tady, že si někdy povzdechnou, co bude dál, tak i tak to si můžou zavolat a zkonzultovat to třeba s vámi. Jestli.,,,

mluvčí 4,
——————–
Mi to šlo. Přesně tak vlastně, když kontaktují naši tísňovou linku, tak dispečerky předají tyto informace vlastně sociálnímu pracovníkovi, který je v tom daném kraji v nejbližší tomu bydlišti vlastně toho našeho, toho člověka a následně potom sociální pracovník kontaktuje toho člověka, domluví si s ním schůzku, že si k němu zastaví. Osobně.

mluvčí 1,
——————–
Když se řekne anděl strážný, tak samozřejmě kolikrát, když je člověk v úzkých, tak si říká Andělíčku, můj strážníčku, hlavně to všecko dobře dopadne. Mně to někdy přijde, jako kdyby si lidé tak trochu, jako kdyby se lidé tak trochu styděli zažádat o pomoc, protože do nějaké doby byli naprosto soběstační. Setkáváte se s tím občas?

mluvčí 4,
——————–
Setkáváme si s tím hodně často, kdy ti klienti vlastně se do poslední chvíle snaží být soběstační, byli zvyklí si všechno zvládnout sami, od hygieny po oblékání, procházky, nákupy, ale potom prostě věkem, většinou věkem nebo zdravotním stavem. Tak když se zhorší, tak samozřejmě ti lidé už musí začít přemýšlet nad tím, že opravdu už sami nezvládnou a tu pomoc budou potřebovat. A když už si tohle potom uvědomí, tak je dobré, když dostali informace, kde by vlastně tu pomoc mohli získat. Buďto to jsou různě sociální pracovníci, buď, buď už na městech, nebo například mě napadá. Nyní v nemocnici, že je sociální pracovník a nebo dostanou doporučení právě třeba od známých, kamarádek na tísňovou péči. Například o jinou sociální službu.

mluvčí 1,
——————–
A teď nám prozraďte, co to vlastně všechno obnáší, v čem všem.

mluvčí 4,
——————–
takže v čem nám pomáháme, tak primárně vlastně ta naše monitorovací zařízení, tak mají v sobě zabudované SIM karty, takže to, takové mobilní zařízení, které vlastně je nonstop propojeno s naším dispečinkem, ten klient, to monitorovací zařízení musí mít u sebe nebo na sobě, máme vlastně tři typy monitorovacích zařízení.

mluvčí 1,
——————–
Vy jste nám je, pardon, že vám skáču do řeči, vy jste nám je dokonce přinesla ukázat, máme je zde vystavené, vyfotíme, milí posluchači, a také je uvidíte na našich webovkách. Pokračujte.

mluvčí 4,
——————–
Takže jakoby to pro naše aktivnější klienty, kteří ještě chodíte na procházky, tak máme hodinky, které jsou nově i vlastně s detekcí pádu a mají v sobě zabudované zvukové hlášky. A když se pět vteřin podrží boční tlačítko, tak vlastně se nám spojí hovor s tím dispečinkem a děvčata z dispečinku následně volají zpátky. Druhým typem zařízení máme takovou krabičku, která se nosí buď na náramku, na zápěstí, anebo klienti, kteří to sami nezapnou na té ruce, tak to mají vlastně zavěšené na šňůrce, na krku a zařízení říkáme tipec. Je to zkratka tísňové péče, je to naše takové nejoblíbenější zařízení, protože to si vyvíjíme jakoby sami a má to v sobě. Detekci pádu nebo detekci nepohybu můžeme vlastně nabízet skrz ta monitorovací zařízení, že děvčata z dispečinku volají, nejen, že monitorují zdravotní stav toho klienta, ale mohou připomínat léky, připomínají pitný režim, pokud někdo bere antibiotika, mohou připomínat na tu dobu, po tu dobu, co bere ty léky, tak třeba ty antibiotika. Večer máme klienty, kterým voláme, aby nezapomněli vypnout spotřebiče nebo si zamkli různé vlastně věci, které by potřebovali připomenout, můžeme zprostředkovat nějaké poradenství, naši sociální pracovníci vlastně mohou pomoct vyhledat, pomoct, zajistit vlastně třeba příspěvek na péči, to jsem nezmínila, že vlastně naše zařízení nebo tísňová péče jako sociální služba, tak na ní lze čerpat příspěvek na péči, takže s tím mohou naši sociální pracovníci také pomoci. A potom jako ta naše nejoblíbenější, tak, jak je ta povídavá linka, kdy vlastně si tam klienti popovídají o všem možném možném.

mluvčí 1,
——————–
No, tak to tedy, toho máte určitě hodně tady s tím tlačítkem SOS. Znamená to, že třeba někdo může upadnout, takže to zmáčkne.

mluvčí 4,
——————–
Nemusí to ani mačkat. Ono to v sobě má právě automatickou detekci pádu, takže ono to samo pozná to zařízení, že ten klient upadl a samo to vlastně se propojí s tím dispečinkem.

mluvčí 1,
——————–
A ten dispečink už víka má zajet nebo koho.

mluvčí 4,
——————–
Přesně tak ta krabička vlastně každé to mono monitorovací zařízení, tak, jak má v sobě ty SIM karty, tak ono to neustále zasílá signály, když se podíváte Facebooku, tak vlastně vidí, jak to neustále bliká, ano, ano, ono to neustále posílá signál na náš dispečink, takže oni vidí, teďka, má to GPS lokaci, takže oni neustále vidí, kde jakoby orientačně jsem.

mluvčí 1,
——————–
Je tam ještě jde jeden velký přístroj s takovým reprákem, nebo co.

mluvčí 4,
——————–
To je naše velké vlastně třetí zařízení, jak byly nejprve ty hodinky, potom tzv. tipec, krabička a třetím zařízením také. Já to připodobňuji pevné lince. Je to takové větší, je to neustále vlastně zapojené v elektrické síti a k tomu je ještě druhé příslušenství, je to takový náramek, který je odolný, který klient může mít nonstop u sebe nebo na sobě, vlastně má to SOS tlačítko tady ten, tady to Novo, to zařízení, tak má velký reproduktor a je to především pro lidi, kteří již nejsou vlastně tolik aktivní a nechodí ven a jsou především doma nebo jsou ležáci tak, aby si vlastně mohli přivolat pomoc.

mluvčí 1,
——————–
Tak ono to tak trošku vypadá, jako jsou ty chůvičky. Kdo má malé děti a děti spí nahoře, tak tohle to vlastně něco podobného.

mluvčí 4,
——————–
Ano, měli jsme takhle případ nebo máme takhle i případy, já vím konkrétní, bylo to od mé známé, kdy vlastně bydlely v rodinném baráčku i s maminkou starší, té se hodně zhoršil zdravotní stav, takže jí vlastně rodina pořídila tady zařízení Novo naši tísňovou péči a vlastně její dcera té klientky, tak ona bydlela v Horním patře, naše klientka bydlela vlastně vespodu ve svém bytě a v noci ta její dcera nemohla běhat, vlastně maminku kontrolovat, aby věděla, jak se mamince daří, jestli se jí nepřitížila, takže ta tísňová péče jí vlastně uklidnila v tom, že ta dcera její klientky věděla, že jí neustále bude zajištěna pomoc, kdyby se nedejbože v noci něco stalo, od klientce se přitížila, že si může zmáčknout vlastně to tlačítko a přivolat si dispečink, který by kontaktoval následně vlastně tu její Dceru

mluvčí 1,
——————–
Tak myslím si, že ta velká úleva pro lidi, kteří pečují o své, o své rodiče nebo o někoho blízkého a vůbec klobouk dolů před všemi sociálními pracovnicemi a pracovníky, kteří se věnují pečování o starší nemohoucí lidi. Ovšem teď nás možná někdo poslouchá, říká si. Tak třeba v budoucnu bych to rád využil. Využila, jaké jsou kroky, jak vás oslovit.

mluvčí 4,
——————–
Já bych ráda podotkla, že je to pro lidi od 18 let, měli jsme i klientku, které bylo nedožitých 102 let, takže ale je podmínkou, že opravdu ten člověk již musí být plnoletý a můžou nás buďto kontaktovat na naší vlastně bezplatné, bezplatné nonstop lince, jestli mohu říct telefonní číslo, může to určitě, tak je to 806 3030 nebo mohou vlastně přes naše webové stránky www.andelstra.eu, tak tam máme vlastně vzadu poptávkový formulář, který vlastně ti zájemci vyplní a následně se jim ozve vlastně sociální pracovník, který je bude kontaktovat, domluví si schůzku a na základě toho potvrzení toho termínu, kdyby ten sociální pracovník přijel, tak vlastně přijede přímo k tomu zájemci domů, udělá tam sociální šetření v tom bytě, vyzkouší vlastně, který operátor, protože mobilní, jsou to mobilní zařízení, mají v sobě SIM karty, tak vyzkouší sílu signálu, zjistí vlastně v tom bytě, jestli tam nejsou nějaké nástrahy, které třeba člověk, když mu hrozí pád, tak jestli tam má vysoké Prahy nebo nějaké schody, aby se o tom vědělo. Všechno napíše do karty klienta.

mluvčí 1,
——————–
Ovšem vy jste neziskovka, já si tak říkám, kde se berou peníze na tyto přístroje, protože to není rozhodně levná záležitost.

mluvčí 4,
——————–
My jsme jako neziskovka vlastně působíme celorepublikově, takže jsme jakoby nadregionální s působností a my máme vlastně peníze z MPSV, ale ta zařízení, která vlastně klienti si neplatí, mají zapůjčená zdarma od nás, platí si tu tísňovou péči, tak ta zařízení dostáváme nebo snažíme se získat z různých nadací, grantů, mě třeba napadá, tady máme hodinky, které mají na sobě vlastně, že je to dar od nadace Olgy Havlové.

mluvčí 1,
——————–
Tak to veliké díky nejenom nadacím, ale díky i vám, kteří se staráte. Tak naším dnešním hostem byla Kateřina Hložná, projektová manažerka sociální služby tísňové péče anděl strážný. Tak mějte se hezky, ať se vám i nadále ve vaší profesi dobře daří.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.