Co se dnes řeklo o příspěvcích na péči v Poslanecké sněmovně ČR  

parlament sněmovna poslanci

12.04.2024 Poslanecká sněmovna ČR – Přepis od 10:30

mluvčí 2,
——————–
Budeme pokračovat bodem číslo 128, což je návrh poslance Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108 z roku 2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 605, třetí čtení. Jenom připomínám, že ve 13 hodin a 30 minut budeme muset případně projednávání tohoto bodu přerušit, protože máme pevně zařazený bod. Nicméně poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr a poslanec Marian Jurečka a zpravodaj garančního výboru, kterým byl výbor pro sociální politiku, pan poslanec Jiří Navrátil. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku. 605/3, který byl doručen 8. března. 2024. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 605/4. Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevření rozpravy, nemá ten zájem, otevírám tedy rozpravu a do ní se první hlásí paní poslankyně Pastuchová.

Pastuchová,
——————–
Děkuji, pane místopředsedo. Jedná se, jak všichni víte, o příspěvek, o zvýšení příspěvku na péči, bohužel jenom u druhého až čtvrtého stupně na první stupeň asi nejsou peníze. Nebo jak bylo i několikrát řečeno, nejsou to tak moc nemocní lidé. Já jsem tady V prvním čtení vám dávala konkrétní případy prvního stupně a všechny jsem vás prosila, abyste se nad tím zamysleli. Udělala jsem ještě vstřícné gesto, i když si nepředstavuji, že je to částka, která prvnímu stupni hodně pomůže, ale dala jsem pozměňovací b návrh B1 pod číslem 40 83, který načetl můj ctěný kolega Aleš Juchelka. Protože jsem tu nebyla a dala jsem tam navýšení příspěvku na péči pouze v prvním stupni, mimo těch jiných, co navyšuje MPSV o 500 Kč z 880 Kč na 1 360 Kč. Abysme aspoň tý jedničce přidali také něco. Dnes jsme měli ráno v osm hodin řádnou schůzi výboru pro sociální politiku. Děkuju panu předsedovi Kaňkovskému, že se toho ujal na naši žádost hnutí ANO, abysme nemuseli sbírat podpisy a jedná se tam ještě a řešilo se mimo zvýšení příspěvku na péči, financování sociálních služeb s celostátní a nadregionální působností. Tyto poskytovatelé určitě, kdo se zabývá sociální politikou, tak dostával tyto emaily, prosil nás, abysme ten výbor, abysme ten výbor svolali, protože tady není jasné financování. A jsou ve velké nejistotě. Můj kolega je poslanec, vaším prostřednictvím Aleš Juchelka. Pravděpodobně nebudu to dělat já. Navrhne vrácení tohoto tisku do druhého čtení, protože si myslíme, že tam je opravdu mnoho, mnoho nedořešených věcí, ale co nás překvapilo, ono je to takové pro opozici docela teď komplikované, tady je poslanecký návrh, do kterého pan ministr vložil pozměňující návrh zvýšení příspěvku na péči, ale na druhou stranu na druhou stranu není dořešeno financování sociálních služeb a jak bylo řečeno na výboru, my, když to neodhlasujeme a vrátíme do druhého čtení, tak je nebezpečí, že od 1. 7. Lidé od druhého až čtvrtého stupně příspěvku na péči nedostanou navýšen příspěvek.

Jana Pastuchová, poslankyně /ANO/
——————–
Když odsouhlasíme, tak pomůžeme dvojkám až čtyřkám, ale hodíme vlastně přes palubu nedořešené sociální služby, a to se nám teda vůbec nelíbí. Já jsem včera poslouchala debatu na nejmenované televizi, kdy tam byla debata politologů a já toto musím říct, protože bavil se tam právě o kdu.Které řeší teď nějaké své personální problémy a jak řekli politologové, to ty občany vůbec nezajímá. Zajímá je váš program, kdy jste slibovali výbornou pro rodinnou politiku, jak se postaráte o seniory atd ale teď si myslím, že na ně trochu kvůli svým problémům zapomínáte. Mluví se tam o vás jako béčko ODS, kteří byste i chtěli zvednout ruku třeba i pro tu pětistovku v té jedničce, ale vy si to prostě nemůžete dovolit, protože jste prostě v té pětikoalici, ale vraťte se k tomu, co jste slibovali, jak jste tady bojovali v minulém volebním období. Za každé, za, za každou stovku, kolikrát tu, kdo vystupoval? A teď já nabízím kompromis. 500 Kč, u prvního stupně z 880 na 1 360 Kč. Tam se na ně zapomnělo, byl tam návrh na 2000 od mého kolegy Aleše Juchelky vaším prostřednictvím chápu, že tady bráníte státní rozpočet, který jste dostali, kam jste ho dostali, ale 500 Kč, 500 Kč, to je třetina toho nebo čtvrtina toho, co navrhoval můj kolega. To proboha živýho. Snad kdu nemůže se zdržet nebo dát proti? To by byl výsměch už.Já ještě se vrátím k tomu a znovu vám zopakuju, protože stejně už hlasovat nebude, dnes nám bylo také na výboru tak nějak mezi řečí trošku sděleno, nebo to tam někdo řekl. Já už si teď opravdu nepamatuji, že se chystá na MPSV navýšení úhradové vyhlášky pro poskytovatele terénních sociálních služeb. A jsme zase u toho. Takže jednička, která nesplní tři životní potřeby a říkám to znovu. Mobilita, péče o domácnost a osobní potřeby. Tak si zaplatí jednou za týden koupání, nákup dovážku za 880 Kč. Ale ty, to je teď, ale ty služby se nám navýší, pokud to MPSV myslí vážně. Myslíte si, že opravdu, ale opravdu to stačí těm lidem? Já vás opravdu, kolegové a kolegyně, prosím, zamyslete se nad tím, jak dneska budete hlasovat. Dostala jsem vyčiněno za to, že jsem tady při prvním čtení řekla, abyste nekoukali na ty lidi jako na státní rozpočet a čísla, ale na ty lidi, kteří jsou postižení a tu péči si prostě zaplatit musí. Já chápu, že se pomáhá nejvíce ve třetím a čtvrtém stupni, že tam je stupeň čtyři plus. Já jsem za to moc ráda, ale ty jedničce jsou taky nemocní a znovu opakuji, pokud si myslíte, že ne, tak tu jedničku zrušte. Takže já určitě zvednu ruku pro vrácení do druhého čtení. Už jenom kvůli tomu, že jsme dneska měli výbor, který se zabýval financováním sociálních služeb s celostátní a nadregionální působností, kdy vlastně tyhle béčkové poskytovatele teď vlastně vůbec nevědí, budou pod státem, vezme si nás kraj, to nikdo neví, nikdo to neví, ale řeknu to natvrdo, jsme tady vydírání jako opozice tím, že pokud neodsouhlasíme tento zákon, že si nás všichni budou mazat na chleba, že opozice zabránila zvýšení příspěvku na péči od 1. 7.Takže vy jste to udělali tak jako pěkně. A znovu zopakuji, je to poslanecký návrh pětikoalice s pozměňujícími návrhy vicepremiéra a ministra práce, sociálních věcí Mariana Jurečky. A já si myslím, že tento zákon, to všichni víme za ty volební období. Kdo tu jsme dýl, je Pandořina skříňka. A vy jste to udělali strašně špatně. Děkuju.

mluvčí 2,
——————–
Tak s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Juchelka.Pane poslanče, dvě vaše dvě minuty, prosím.

Aleš Juchelka, místopředseda poslaneckého klubu /ANO/
——————–
Já děkuji moc, já jenom ten pultík tady schovám zpátky, já jsem si za dvě minuty právě z toho důvodu, že tady nebude možnost potom od 13. 30, protože máme jiný bod, ještě něco říct. Tak za prvé bych chtěl teda už teď v tuto chvíli navrhnout vrácení do druhého čtení a za druhé bych moc rád poprosil, protože se k tomuto tisku pravděpodobně dostaneme v pátek, kdy budou třetí čtení pokračovat. A protože navýšení té jedničky o těch 500 Kč, o čemž tady hovořila stejná kolegyně Jana Pastuchová, vaším prostřednictvím, se neobejde bez financí, což jsou zhruba dvě miliardy korun. Tak bych moc poprosil vládní koalici a vidím tady místopředsedkyni klubu Evu decroi a vaším prostřednictvím, aby tady byl v pátek přítomen, přítomen pan ministr financí Stanjura a aby nám prostě řekl, z jakých důvodů není schopen, ochoten uvolnit dvě miliardy korun a proč se navyšuje pouze dvojka, trojka a čtyřka? A proč se nenavyšuje teda první stupeň příspěvku na péči? Když jsme se dnes dozvěděli na mimořádném výboru pro sociální politiku, kterou jsme svolali společně s koalicí, že se bude navyšovat úhrada, úhradová vyhláška právě v terénních, u poskytovatelů terénních sociálních služeb to znamená, že se ještě více zdraží ty služby pro jednotlivé klienty, kteří jsou v domácím prostředí a budou si tak moci dovolit méně hodin péče. Tak já moc žádám vládní koalici, aby tady mohl být v pátek u tohoto bodu přítomen taktéž pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Děkuji moc.

mluvčí 5,
——————–
Děkuji. Za dodržení času.A nyní by měla vystoupit paní poslankyně Lesenská. Ale upozorňuju na to, že za minutu bychom měli pokračovat pevně zařazeným bodem. Není, tady.Je, tady nemá smysl. Tak já myslím, že v tuhletu chvíli je asi načase přerušit projednávání, projednávání tisk bodů 128 a sněmovního tisku 605 a vrátíme se k němu v budoucnu, tak předám řízení schůze. Přeji vám hezký zbytek dne.

Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně sněmovny /TOP 09/
——————–
…..zpět k bodu číslo 128, tedy sněmovnímu tisku 605 návrh poslance Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Třetí čtení a nyní tedy jsme v obecné rozpravě a následuje vystoupení paní poslankyně Vladimíry Lessenské, poprosím vás tedy o ztišení, jenom avizuji, že v dnešní 14 hodin bude jednání přerušeno, proto prosím.Abychom s tímto počítali, případně paní poslankyně, samozřejmě bude moci pak dokončit své vystoupení, jakmile se na bod dostane znovu. Prosím, ještě jednou kolegyně a kolegové o ztišení a přesunutí vašich rozhovorů do předsálí. Ještě stále je tady vysoká hladina hluku.Zejména z pravé části, ale i z levé části sálu.Tak už je to lepší. Tak vás poprosím o vystoupení, prosím, paní poslankyně. Máte slovo,

Vladimíra Lesenská, /SPD/
——————–
děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně, vážení zástupci vládyážené kolegyně, kolegové, sněmovní tisk 605, tak, jak jej řešili a předložili pan poslanec Marian Jurečka a další. Mění zákon č. 108 roku 2006 Sb. O sociálních službách, tady bych znovu zdůraznila, že se nejedná o vládní návrh, který by předkládala vláda, ale že se jedná o poslanecký návrh, který neprošel klasickým připomínkovým řízením, ani vnitřním, ani vnějším, neprošel tedy standardním legislativním procesem. Jedná se.O návrh, který v původním znění a v původním záměru navrhovatelů vlastně a měl řešit podpoření poskytování sociálních služeb v přirozeném sociálním prostředí klienta a podporu neformálně pečujících měl rozšiřovat poskytování sociálních služeb pro osoby závislé na návykových látkách. Kdy se vlastně vymezila nová cílová skupina a doplnila se nebo doplnily se nové základní činnosti.

Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně sněmovny /TOP 09/
——————–
Já se omlouvám, paní poslankyně, ale. Hladina hluku je opět velmi vysoká. Ještě jednou vás, kolegyně a kolegové, žádám, ať pokusíte sál, pokud nechcete věnovat pozornost vystupující.

Vladimíra Lesenská, /SPD/,
——————–
Navrhovatelé, kolegové s poslanci se zaměřili na určení sítě sociálních služeb nadregionálního charakteru, která doplňuje síť krajských sociálních služeb.Ač pan poslanec, potažmo pan ministr ujišťoval, že novela byla komunikována s poskytovateli služeb. Následná diskuse na jednotlivých jednáních výboru pro sociální politiku tomuto ujišťování moc neodpovídala. Navíc pozměňovacím návrhem bylo k původnímu návrhu novely přidáno navýšení příspěvku na ve péči ve druhém a třetím a čtvrtém stupni. Kolegyně a kolegové, já bych vám ráda přednesla stanovisko poslaneckého klubu hnutí SPD projednávané novele zákona o sociálních službách. Vláda Petra Fialy se oblasti sociálních služeb věnuje po celou dobu svého vládnutí. Podle mého a podle našeho klubu nedostatečně a tímto návrhem se do jisté míry snaží pouze částečně hasit požár, který dlouhou dobu ignorovala a obrazně řečeno přikládala pod kotel. Jde zejména o situaci zdravotně postižených občanů závislých na pomoci jiných osob a jejich rodin, které jsou zásadním způsobem odkázáni na příjem z příspěvku na péči, příspěvek na péči je sociální dávku určenou osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují pomoc jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb v rozsahu stanoveném stupněm jejich závislosti. Právě podle zákona o sociálních službách. Z tohoto příspěvku pak tyto osoby hradí pomoc, kterou jim může dle jejich rozhodnutí poskytovat buď blízká osoba, asistent sociální péče, registrovaný poskytovatel sociální péče, nebo v určitých případech pobytová zařízení, jako jsou dětské domovy, speciální lůžková zdravotnická zařízení hospicového typu nebo zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a další poskytovatelé sociálních pobytových služeb. Výše těchto příspěvků na péči je ve vztahu k cenám sociálních služeb a potřebám zdravotně postižených dlouhodobě naprosto nedostatečná, přičemž nejhorší je situace osob, dospělých i dětí v prvním a druhém stupni závislosti, kde se tento příspěvek nezvyšoval již osm let. Od pana ministra jsme se na jednání sociálního výboru dozvěděli, že je připraven návrh úhradové vyhlášky, kde předpokládáme, že se služby nebudou nebo cena služeb nebude snižovat, ale naopak navyšovat.Co se týče příspěvku na péči pro dospělé osoby.V prvním stupni závislosti, tedy pro lidi, kteří nezvládají až čtyři základní životní potřeby, je jeho výše. Aktuálně 880 Kč za měsíc, ještě o více než 50 %. Je vlastně v dnešní době nižší, než byla v roce 2011, kdy ji tehdejší ministr práce a sociálních věcí za TOP 09, pan ministr Drábek snížil tehdy tehdejších 2 000 Kč na již zmiňovaných 880.V SPD za nápravu tohoto neúnosného stavu. A o zvýšení příspěvku na péči těmto lidem usilujeme a bojujeme již pátým rokem, v minulém i v tomto volebním období jsme k tomuto tématu předložili příslušné návrhy zákonů, ovšem jak tehdejší, tak současná vláda blokují a blokovali jejich projednávání zde ve sněmovně. Ministerstvo práce a sociálních věcí, vláda a všechny strany vládní koalice, tedy potřebu pomoci zdravotně postiženým občanům a jejich rodinám dlouhodobě systematicky spíše ignorují.Nyní velice opožděně a nejenom pod naším tlakem, ale i pod tlakem právě těchto postižených našich spoluobčanů, jejichž životní situace je často neudržitelná. Přichází vláda s návrhem částečného zvýšení příspěvku na péči. A já jsem sice řekla vláda, ale já se opravím vládní poslanci, že jde o krok vynucený, nikoliv o krok z vlastního rozhodnutí vlády. O tom právě svědčí.Skutečnost, kterou jsem tady zmiňovala na začátku, že toto zvýšení příspěvku se projednávané novele ve sněmovním tisku číslo 600 objevilo až v průběhu jeho vlastně projednávání mezi prvním a druhým čtením ve formě pozměňovacího návrhu.V původní verzi návrhu zákona obsaženo nebylo, jde ovšem o zvýšení naprosto nedostatečné a nespravedlivě opět vůči osobám v prvním stupni závislosti. Ti jsou na tom opět nejhůře, protože Fialova vláda jim nechce přidat ani jednu jedinou korunu. I v případě zdravotnízdravotně postižených ve druhém stupni závislosti je navrhované zvýšení příspěvku na péči zcela nedostatečné a marginální.

Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně sněmovny /TOP 09/
——————–
Paní poslankyně, já se omlouvám, že vás přerušuji a jak jsem avizovala, tak ve 14 hodin bychom měli dnes jednání přerušit, proto váš příspěvek bude dokončen. Samozřejmě dostanete prostor, jakmile se k tomuto znovu vrátíme. Děkuji, taky, děkuji. Tak nyní tedy přerušuji projednávání tohoto bodu,….. Přeji vám hezké odpoledne.

Olga Richterová, místopředsedkyně sněmovny /Piráti/
——————–
…..nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě, v níž byla právě v tu středu přerušena paní poslankyně Vladimíra Lesenská, ta nyní bude samozřejmě pokračovat v příspěvku, který byl přerušen, následně se připraví pan poslanec Aleš Juchelka, prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

Vladimíra Lesenská, /SPD/,
——————–
Vážená, paní předsedající, děkuji za slovo, vážení zástupci vlády, vážené kolegyně, kolegové, protože tady zajisté všichni nebyli, když jsem byla přerušena. Dovolte mi v krátkosti shrnout, co už jsem řekla, sněmovní tisk 605, tak, jak jej řešili a předložili pan poslanec Marian Jurečka a další, mění zákon č. 108 z roku 2006 Sb. O sociálních službách. A tady bych znovu chtěla zdůraznit, že se nejedná on návrh, který by předložila vláda a který by prošel normálním legislativním procesem a tedy vnitřním a vnějším připomínkovým řízením. Jedná se o poslanecký návrh vládních poslanců, včetně pana ministra. Původním záměrem navrhovatelů bylo podpoření poskytování sociálních služeb v přirozeném sociálním prostředí klienta a podpora neformálně pečujících, rozšíření poskytování sociálních služeb pro osoby závislé na návykových látkách, kdy se vymezovala nová cílová skupina a návrh doplňuje nové základní činnosti. Navrhovatelé, kolegové poslanci se zaměřili i na určení sítě sociálních služeb takzvaně nadregionálního charakteru, tedy sociální síť tzv. béčková, která se doplňuje nebo která doplňuje síť krajských zařízení a přesahuje vlastně možnosti jednotlivých krajů. Pan ministr sice tvrdil, že tato změna byla s poskytovateli služeb diskutovaná, ale tak, jak postupně byla novela projednávaná, tak vlastně vyplývalo na povrch, že ani z poskytovatelé sociálních služeb nadregionálního charakteru, tak v podstatě ani kraje úplně o té diskuzi před tím, než novelu pan ministr sestavil, úplně nevědí. Takže to je tak nějak shrnutí toho, co jsem říkala posledně. Ještě jsem se dotkla i toho, že k poslaneckému návrhu novely, k poslaneckému návrhu ke sněmovnímu tisku 605 byl dodatečně v rámci druhého čtení načten návrh na přidání, bylo tam přidáno navýšení příspěvku na péči, a to ve druhém, třetím a čtvrtém stupni jak pro děti, tak pro dospělé. Tolik teda shrnutí toho, co jsem tady říkala posledně a nyní mě dovolte seznámit vás se stanoviskem našeho poslaneckého klubu, to je poslaneckého klubu hnutí SPD. Vláda Petra Fialy se oblastí sociálních služeb podle nás věnuje velmi nedostatečně a jde vlastně zejména o situaci zdravotně postižených občanů závislých nad pomocí jiných osob a jejich rodin, které jsou zásadním způsobem odkázání na příjem. Z příspěvku o péči příspěvek je sociální dávkou určenou osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují a jsou závislí na pomoci jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb, a to v rozsahu stanoveném stupněm jejich závislosti. Právě podle zákona o sociálních službách. Z tohoto příspěvku pak tyto osoby hradí pomoc, kterou jim může dle jejich rozhodnutí poskytovat buď blízká osoba, asistent sociální péče, registrovaný poskytovatel sociálních služeb a nebo v určitých případech pobytová zařízení, jako jsou dětské domovy, speciální lůžková zdravotnická zařízení, a to až dokonce v takovém stavu, kdy už teda člověk opravdu je na tom s pomocí velmi špatně i zařízení hospicového typu a další zařízení? Výše těchto příspěvků na péči je ve vztahu k cenám sociálních služeb a potřeba zdravotně postižených dlouhodobě velmi, ale velmi nedostatečná, přičemž nejhorší je situace osob, dospělých a dětí v prvním a druhém stupni závislosti, kde se tento příspěvek nezvyšoval již velmi dlouhý čas, což je podle nás něco velmi neuvěřitelného, co se týče příspěvku na péči pro dospělé osoby v prvním stupni závislosti, tedy pro lidi, kteří nezvládají až čtyři základní životní potřeby, je jeho výše aktuálně velmi nízkých 880 Kč, za měsíc a ještě nižší je vlastně oproti roku 2011. To ji tehdy pan ministr Drábek za TOP 09 snížil z tehdejších 2 000 Kč v našem hnutí za nápravu tohoto neúnosného stavu. A o zvýšení příspěvku na péči těmto lidem usilujeme a bojujeme za něj již pátým rokem. V minulém i v tomto volebním období jsme k tomuto tématu předložili příslušné návrhy zákonů, bohužel jak tehdejší, tak současná vláda jejich projednávání zde ve sněmovně nepodpořili ministerstvo práce a sociálních věcí, vláda i všechny strany vládní koalice. Tedy potřebu pomoci zdravotně postiženým občanům a jejich rodinám dlouhodobě, systematicky spíše ignorují, nyní velice opožděně a pod tlakem naším a pod tlakem těchto občanů. Jejich životní situace je často neudržitelná. Přichází vláda s návrhem částečného zvýšení příspěvku na péči. Že jde krok o krok vynucený, nikoliv o krok z vlastního rozhodnutí vlády. O tom svědčí skutečnost, že toto zvýšení se v předloženém materiálu, jak už jsem zmiňovala, objevilo až v průběhu jeho projednávání mezi prvním a druhým čtením formou pozměňovacího návrhu v původní verzi návrhu zákona v tisku 605 obsaženo nebylo. A vlastně vzhledem k faktu, že je v předcházejících dnech pan ministr zmiňoval změnu úhradové vyhlášky, tak lze předpokládat, že zvýšení, které je alespoň ve druhém a třetím a čtvrtém stupni závislosti, že nebude dostačující.

Nicméně vrátím se zpět. K osobám v prvním stupni závislosti. Ty jsou na tom opět nejhůře, protože Fialova vláda jim nechce přidat ani jednu jedinou korunu, a to jak pro děti, tak pro dospělé. I v případě postižení zdravotně postižených ve druhém stupni závislosti je navrhované zvýšení příspěvku.
Na péči velmi malé. O 500 Kč měsíčně u dospělých osob a o 800 Kč u dětí. Po osmi letech. Po několika zdražení sociálních služeb na základě vládní úhradové vyhlášky a poté, co vlastně inflace zlikvidovala velkou část našich finančních rezerv? Dalo by se říci, že vláda se těmto lidem v podstatě směje. Nezlobte se na mě, pane ministře. A ještě mnohem více, než je tomu dnes, prohlubuje finanční rozdíl v příspěvku na péči mezi druhým a třetím stupněm závislosti. Přestože lidi v těchto kategoriích dělí často pouze nezvládnutí jedné jediné základní životní potřeby, navíc rozdíl mezi nima, co se týče výše příspěvku na péči, pokud vládní návrh projde, bude u dětí 9 000 Kč a u dospělých téměř 10 000 Kč měsíčně.Proto moje kolegyně Lucka Šafránková předkládá k vládnímu návrhu pět pozměňovacích návrhů úpravy příspěvku na péči pro osoby v prvním a druhém stupni závislosti v různých variantách. Navíc. Teď bych ráda citovala z webu iDNES.Pan Tomáš. Vládní návrhy změn u příspěvku na péči označil za naprosto otřesné. Je vidět, že my, co máme první stupeň a obzvláště my dospělí v prvním stupni, se už asi nikdy nezbavíme nálepky lidí druhé, možná třetí kategorie, těch, na kterých záleží mnohem méně než na všech ostatních. Tohle je prostě diskriminace. Jinak se to nazvat nedá a není to hrubá diskriminace jen nás příjemců příspěvku, ale i samotných pečujících. I když mám rodiče a známé, kteří mi pomáhají zcela zadarmo, tak to na pokrytí nejenom jejich nákladů, ale hlavně mých nákladů nestačí. Kdyby částka příspěvku měla podle něj rodině nahrazovat mzdu. Když by si museli vzít kvůli panu Tomášovi volno v práci, tak by potřeboval alespoň 3000 měsíčně. Tohle je příklad toho, jak ponechání příspěvku na péči v prvním stupni dospělých dál na 880 korunách může některé příjemce přímo ohrozit i na životě. Tohle už opravdu není sranda. Prosím, uvědomte si to, konec citace, mějte, prosím, tato slova na paměti při závěrečném hlasování. Kromě příspěvků a jeho navýšení v prvním a druhém stupni závislosti navrhujeme i rozšířit portfolio stávajících oficiální poskytovaných sociálních služeb, a to tak, že chceme mezi terénní a ambulantní sociální služby zařadit i pomoc s péčí o nezletilé děti, včetně jejich doprovodu mimo domácnost. Činíme tak na základě mnoha podnětů v rámci naší Poslanecké práce, na základě oprávněných požadavků a zkušeností lidí a rodin, kteří dlouhodobě pečují o vážně zdravotně postižené a bezmocné členy svých domácností a zároveň se starají o nejmenší děti, které ještě nemohou bezpečně chodit do školky, školy či na jiné volnočasové aktivity sami pro rodiny s dětmi, které současně pečují o zdravotně postižené osoby závislé na péči jiných osob vyžadující často prakticky každodenní, náročnou a téměř nepřetržitou péči. Jde o zásadní záležitost zlepšení kvality jejich životů a péče o nezletilé děti, o zajištění jejich pravidelné a bezpečné docházky do škol a o podporu v jejich velice těžkých životech, to znamená těžkých životech té rodiny, jestliže musím 24 hodin pečovat o svého postiženého partnera nebo rodiče a přitom mám malé děti, které potřebuju kamkoliv odvézt, a další člen rodiny je v pracovním procesu, ať už zkrátka se nemůže uvolnit, nebo z jiných důvodů, tak děti nemá kdo dovést do školy, do školky, na kroužky, tak, jak jsem tady říkala, pro tyto rodiny by to znamenalo velkou a naprosto zásadní pomoc v často neřešitelných jejich situacích. Kolegové a kolegyně, já vás moc prosím o podporu těchto našich pozměňovacích návrhů ve prospěch všech lidí se zdravotním postižením, jejich rodin a všech osob, které o ně pečují. Projevte, prosím, alespoň trochu lidskosti a dovolte mi na závěr konstatovat jednu mou osobní věc, to, že do tisku 605 byl dodatečně vložen příspěvek na péči a jeho změna a tlačeno to tak, aby tato změna fungovala od 1. 7. Beru jako od opozice jako velkou podpásovku, protože nás vlastně tím nutíte, abychom ho alespoň částečně podpořili, takže doufám, že vy na oplátku podpoříte pozměňovací návrhy, které alespoň trošku napravují, ano? Tak bych to řekla, zmírňují nedostatky vaší předlohy. Děkuji za pozornost.

mluvčí 4,
——————–
Já vám děkuji, vážené, paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné dopoledne. Vyměnili jsme se v řízení. Schůze.

Jan Bartošek, místopředseda Poslanecké sněmovny /KDU-ČSL/
——————–
Budeme pokračovat v obecné rozpravě, jako další vystoupí pan poslanec Aleš Juchelka, připraví se paní poslankyně Jana Hanzlíková, prosím, máte slovo.

Aleš Juchelka, místopředseda poslaneckého klubu /ANO/
——————–
Já moc děkuji, pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení občané, kteří jste ještě na galerii a vydrželi jste tam tu ranní přestřelku, tak je před námi dnes třetí čtení novely zákona o sociálních službách, ta novela je spojená s turbulencemi, už od prvopočátku, byla předložená ministrem práce a sociálních věcí a místopředsedou vlády jako Poslanecká iniciativa, jako poslanecký návrh zákona, což je velmi problematické. A proč? Protože neprošla žádným připomínkovým řízením a neprošla ani legislativní radou vlády. Na jejím počátku jsme správně, správně zabránili jejímu projednávání v tzv. devadesátce, tedy bez jednání výborů. Ba co. Navíc jsme avizovali, že ve středu jsme poprosili a požádali pana předsedu výboru pro sociální politiku Kaňkovského, aby svolal mimořádný výbor pro sociální politiku. Právě kvůli nadregionální síti b, což se ve středu uskutečnilo, a tam jsme se navíc dozvěděli, že se chystá navýšení úhradové vyhlášky pro poskytovatele terénních sociálních služeb. To je neuvěřitelné, jakým způsobem komunikuje tato vláda nejen s opozicí, ale taktéž s občany České republiky? Jsem rád, že sociální výbor společně, na druhou stranu po předložení mých pozměňovacích návrhů, které jsme společně s hnutím ANO dali dohromady, koalice i opozice ve výboru pro sociální politiku napravila všechny vady novely týkající se neformální péče a neformálních pečujících. Jedná se konkrétně o pozměňovací návrhy u zavedení distanční psychosociální podpory, u začlenění mobilních hospiců mezi poskytovatele odborného sociálního poradenství, taktéž co se týká definice osoby pečující, taktéž ohledně zakotvení důležitosti neformální péče. To vše jsme předložili jako hnutí ANO našimi pozměňovacími návrhy. A já jsem rád a děkuji za to ministerstvu, že je taktéž podpořilo. Tyto změny totiž nepodporujeme jenom my, ale celá řada odborných organizací, které pečují, jako je asociace péče o seniory, fórum mobilních hospiců, Moravskoslezský kruh, nadace krása pomoci, spiralis, terapeutická linka, sluchátko za sklem a taktéž život 90. V této části je tedy novela napravena, překvapení však v rámci projednávání novely bylo načtení pozměňovacího návrhu opět ministrem práce a sociálních věcí ke zvýšení příspěvku na péči, respektive to načetl pan poslanec Navrátil. Novela se nám proměnila od základu a od tohoto okamžiku se z ní stala novela zvyšující příspěvek na péči, to bylo teď a v tuto chvíli to teď medializováno jako ten hlavní názorový proud, že navyšujeme tedy nebo nenavyšujeme příspěvek na péči. Jsem rád, že se koalice v této části novely inspirovala samozřejmě zjevně dřívějšími návrhy hnutí ANO. Já sám jsem tady byl čtyřikrát na tomto místě v průběhu minulého roku a apeloval jsem na to, že když zvyšujete všechny náklady rodinám i těm zdravotně handicapovaným, konsolidačním balíčkem, musí jít ruku v ruce taktéž navýšení příspěvku na péči, což se nestalo. Teď ho navyšujete od 1. července. A ještě tady touto, bych řekl, vyděračskou metodou, kterou za chvíli popíšu.Samozřejmě, že nejsem rád, že při tom rychlém opisování od hnutí ANO zapomněla na zvýšení příspěvku na péči v prvním stupni. Já jsem tady ve středu, když jsme ten bod zařazovali a projednávali, navrhoval a prosil, aby tady seděl taktéž pan ministr financí Stanjura, poněvadž on, který sedí na kase, by mohl třeba ty dvě miliardy ohledně navýšení příspěvku na péči uvolnit. Není. Tady je omluven. Tedy z důvodu zahraniční cesty. Nicméně co v tuto chvíli jako máme dělat? Vy na opravdu odsouhlasíte? Možná dneska, možná až příští středu. To je jedno, že se o pětistovku navyšovat příspěvek na péči nebude. Což je náš pozměňovací návrh, který jsme dali pouze právě u jedničky, abyste nemohli říkat a vymlouvat se na další věci, tak, jak se vymlouváte v rámci koaličního jednání jeden na druhého a pevně věřím, že samozřejmě nakonec ten náš návrh podpoříte, takže nejsem rád, že jste prostě zapomněli na první stupeň, také nejsem rád, že od tohoto okamžiku se nediskutuje o zkvalitňování neformální péče a poctivém zvýšení příspěvků na péči pro potřebné, kteří na naše rozhodnutí dlouho čekají. Vzhledem k objektivně zvýšeným životním nákladům, ale jsme tlačeni k tomu rychle schválit novelu, ať se od 1. 7. Zvýší příspěvek v třetím a čtvrtém stupni. V tomto směru jsme pokládali za zcela minimální pro naši podporu to, aby sněmovna podpořila můj pozměňovací návrh. Komplexně zvyšující příspěvek na péči, ovšem do doby samozřejmě sociálního výboru, který se uskutečnil 10. dubna, zde jsem byl zcela koncernován a moji kolegové a kolegyně z ANO také, a to informací ministra práce, sociálních věcí o plánovaném zvýšení úhrad za terénní péči a další péči v tzv. vyhlášce o úhradách, ta stanoví maximální částky, které lze sociálně klientům sociálních služeb účtovat. Asi nejsme samotní, kteří nechápeme, jak se má zlepšit situace lidí zvýšením příspěvku na péči, když současně zvýšíme maximální úhrady. A to, co jim přidáme, hned zase sebereme. Jako, pardon, je to vlastně ještě horší. My poslanci lidem zvýšením příspěvku pomůžeme a ministr práce a sociálních věcí a jeho úřednicím to škrtnutím pera zase seberou. Tak se tedy vážené kolegyně a vážení kolegové, parlamentní praxi, demokracii rozhodně nepředstavuji, jenom když uvedu příklad u té jedničky, tak tu využívají v drtivé většině senioři, senioři, kteří jsou doma v domácím prostředí, dokážou se obsloužit, to znamená, dokážou kolem sebe udělat hygienu, dokážou si uklidit, dokážou si uvařit, částečně si třeba dokážou nakoupit, ale žijou sami, sami ve svém domácím prostředí, všechno si platí, mají jedničku. 880 Kč. Občas potřebují dovézt oběd, občas potřebují hloubkový úklid, občas potřebují pomoci s hygienou do vany, z vany atd. a na to jim to stačí. Pokud v tuto chvíli zvýšíme úhradovou vyhlášku, to znamená, že si budou moci dovolit méně péče, tak budeme tlačit některé seniory a jejich rodiny, které se o ně starají, k tomu, aby skončili v domovech seniorů, všichni víme, že v domovech seniorů je samozřejmě ta péče diametrálně dražší, a to samozřejmě nejen pro ně, ale i pro stát. My tady vynakládáme 880 Kč po pozměňovacím návrhu mé kolegyně Jany Pastuchové to bude o pětistovku víc. 1 380 Kč, ale diametrálně odlišné jsou náklady, které obce, kraje, zřizovatelé prostě platí za to, že tam ten senior v domově seniorů je, tím pádem je tam budeme částečně, částečně k tomu nutit.Proto jsem avizoval, že budeme samozřejmě vracet i díky jedničce, i díky neformálním službám v té béčkové síti. Zákon do druhého čtení, protože tady toto celkově, co my se dozvídáme postupně salámovou metodou navýšení úhradové vyhlášky, nenavýšení jedničky atd. je velmi vážná věc, co víc, je to prostě dle mého názoru odporná a falešná hra s lidmi závislými na péči a pečujícími. My chceme projednat a zajistit, aby zvýšení příspěvku na péči bylo opravdu zvýšení a nebylo kanibalizováno úhradami, které ještě nevíme, jak budou vypadat. My to ještě nevíme, jenom, že se tady toto chystá. Jestli to bude z těch 155 Kč zase o pár desítek korun víc, tak to znamená pro ty jedničky, pro ty seniory v domácím prostředí prostě a jednoduše méně péče. Stačí, že v konsolidačním balíčku zasekla vládní koalice svůj dráp do podmínek poskytování péče, novele prospěje společná shoda samozřejmě opozice a koalice o zvýšení příspěvku na péči v prvním stupni. My máme svědomí čisté, my o to usilujeme od počátku. Říkal jsem, že jsem tady stál už čtyřikrát, ještě před koncem roku a prosil vládní koalici o navýšení.Součástí poslaneckého návrhu podpoře neformální péče jsou samozřejmě taktéž změny v oblasti sociálních služeb s celostátním a nadregionálním charakterem. Jak jsme všichni na výboru pro sociální politiku viděli a slyšeli, tak MPSV tuto změnu představuje skoro jako technickou s odkazem na to, že MPSV financuje dotačním titulem sociální služby s celostátním a nadregionálním charakterem, tak, jak ji umožňuje ustanovení § 104 zákona o sociálních službách. O žádnou technickou změnu se ale, prosím, nejedná. Jedná se zhruba o 400 000 klientů sociálních služeb na území celé České republiky. MPSV v podstatě říká, že od 1. 1. 2026 určí síť těchto služeb obdobně jako nyní existují sítě krajské a předpokládá i obdobný systém financování. Vše ostatní je velká neznámá. MPSV na výrobu sociálním totiž odkazovalo, že se vše vyřeší velkou novelou zákona o sociálních službách a dohoda s kraji, kterou ovšem samozřejmě ještě do této chvíle nemají. Vzhledem k tomu, že návrh zákona současně říká, co se rozumí sítí sociálních služeb celostátního a nadregionálního charakteru, již od roku první tohoto roku, od prvního od 1. července.Já, a upozornila jsem na to xkrát na výboru pro sociální politiku, to nepokládám za dobrou praxi. Všichni tušíme, že velká novela zákona o sociálních službách ve sněmovně. Není. Stejně jako není ani na dohled dohoda s kraji na dohled naopak jsou krajské volby a samozřejmě změna zastupitelstev krajů. Nedivme se, že klienti těchto sociálních služeb jsou znepokojeni stejně jako poskytovatelé. Proto jsme připravili návrh, který řeší přechodné období, přechodné období mezi 1. červencem. 2024 a 31. prosincem. 2025. Protože to přechodné ustanovení v zákoně, v té novele, kterou předložil pan poslanec, který je zároveň vicepremiérem této vlády. Poslanecké novele samozřejmě není přechodné období, jak je navrhujeme. Odpovídá úmyslu předkladatele, kterým je zajištění kontinuity financování poskytovaných sociálních služeb do doby určení sítě sociálních služeb s celostátním a nadregionálním charakterem MPSV, a to od 1. 1. 2026, mimo jiné v návaznosti na tzv. velkou novelou zákona o sociálních službách a dohody s kraji, kterou zatím MPSV předpokládá.V případě nového přechodného ustanovení jde o právní fikci, a to pro období jednoho a půl roku. Pokud neschválíme alespoň tedy ten můj pozměňovací návrh b čtyři a nezavedeme přechodné ustanovení, bude to právě Poslanecká sněmovna, ne předkladatel, poslanec, pan ministr Jurečka či z něho se schovávající MPSV a jeho úředníci, kdo ohrozí, ohrozí právě tu péči o těch 400 000 klientů? Takový bianco šek zneužitelný vůči klientům poslanci a poslankyně ANO rozhodně nevystaví, proto podpoříme pozměňovací návrh se zavedením přechodného ustanovení a podpoříme a ochráníme tak klienty těchto poskytovatelů sociálních služeb. Není jich málo, těch 400 000 klientů je zastoupeno celou řadou neziskových organizací, které pravidelně vystupují na plénu výboru pro sociální politiku. Ve středu jsme to opět zažili. Je to opravdu, bych řekl, strach o existenční a finanční budoucnost, kterou jim MPSV tady tímto de facto hatí, poněvadž de facto jde pozpátku, co se týká celé této problematiky, od cíle ke startu, místo aby teda řekla, jaké podmínky a udělala to v zákoně o sociálních službách, bude klást na poskytovatele tady těchto nadregionálních sociálních služeb. Jak bude řešeno vícezdrojové financování mezi obcema, kraji a státem, tak v tuto chvíli ty sociální služby uvádí do nejistoty a možná, že teďko připravuje nějakou velkou novelu zákona o sociálních službách, kde všechny tyto podmínky, o kterých mluvím, stanoveny. Mně osobně je to strašně moc líto, poněvadž jsem věřil tomu, že se nám podaří kromě těch mých čtyř pozměňovacích návrhů, které napravovaly ty jednotlivé vady, přesvědčit i vládní poslance k tomu, aby neváhaly a navýšili alespoň první stupeň příspěvku na péči. A aby, když to budeme teda, a doufám, že to podpoří, taktéž vracet do druhého čtení, udělali něco s tou béčkovou nadregionální sítí služeb.Ten první stupeň, a to je pár posledních vět, byl naposledy zvýšen v srpnu 2016 z 800 na 880 Kč, v té době byla ale maximální úhrada za hodinu péče stanovena na 130 Kč, tudíž si člověk, který pobírá tento stupeň příspěvku, mohl nakoupit necelých sedm hodin měsíčně. Ta nějaké služby nyní potom za této vlády byla navýšena úhradová vyhláška na 155 Kč, si, což už si může nakoupit pouze 5,5 hodiny. Reálně tedy situace vypadá tak, že tento příspěvek pobírají lidé, kteří potřebují pomoc se třemi a nebo čtyřmi základními životními potřebami, například člověk potřebuje pomoci, jak říkám, zabezpečit nákupy, potřebuje doprovod, potřebuje péči o domácnost, může si zaplatit zhruba 1,5 hodiny týdně, to je příspěvek mu vystačí na jeden nákup za týden a nic víc. Zbytek pomoci prostě nemá z čeho platit. A v tuto chvíli my vidíme, že těch 155 Kč by mělo být ještě markantněji navýšeno právě díky tomu m, že MPSV připravuje novou úhradovou vyhlášku. Já moc žádám a už jsem to udělal ve středu, abychom mi vrátili tady tento zákon zpátky do druhého čtení. My ještě, protože máme do prvního červenc, máme spoustu č, tak rozhodně stihneme projednat ve třetím čtení a je to i závazek hnutí ANO do 1. července. Tady tento zákon právě z toho důvodu, abychom nenechali ve štychu všechny ty, kteří příspěvek na péči mají, pobírají ho a čekají na jeho navýšení. Nicméně já nechci dělat fíkový list tady těmto, a říkám to znovu, vyděračským metodám, kdy do Poslanecké novely zákona o sociálních službách, která neprojde vnějším a vnitřním připomínkovým řízením, která neprojde legislativní radou vlády a která je dána poslancem Marianem Jurečkou, který je vicepremiérem, se ještě vline pozměňovací návrh pana poslance Navrátila, který navyšuje příspěvek na péči taktéž bez jakéhokoliv vnějšího vnitřního připomínkového řízení, a to bez prvního stupně. To je přece úplně iracionální záležitost a já pevně věřím a doufám a kladu samozřejmě důraz hlavně na rozhodování u vládních poslanců, abychom vrátili zpátky do druhého čtení projednávání tohoto zákona. Nadále se o tomto bavili s tím závazkem hnutí ANO, že chceme projednat do 1. července, aby prostě tady tento zákon platil a měl účinnost, ale tady toto se prostě takhle legislativní proces dělat nedá. Děkuji moc.

mluvčí 4,
——————–
Já vám děkuji, pane poslanče.

Jan Bartošek, místopředseda Poslanecké sněmovny /KDU-ČSL/
——————–
Ten návrh byl načten v druhém čtení a budeme o něm hlasovat poté, co skončí obecná rozprava. Nyní poprosím, aby vystoupila paní poslankyně Jana Hanzlíková a připraví se pan poslanec Igor Hendrych.

mluvčí 4,
——————–
Prosím, máte slovo.

Jana Hanzlíková,
——————–
Děkuji za slovo, pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím začít tím, že jsem ráda, že v tomto tisku je řešena podpora pečujících osob prostřednictvím některých aktivit sociálních služeb. Těší mě to o to víc, že tato část zákona o sociálních službách byla tvořena mnou a mými kolegy v době, kdy jsem byla na MPSV, z toho důvodu mě zároveň velmi.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.