Rozdělení výnosů z emisních povolenek  

ČT 1

Ani napodruhé se vláda neshodla na tom, které resorty a jak si rozdělí peníze z emisních povolenek. Vyjednávala o tom měsíce, aby teď debatu o novele příslušného zákona znovu přerušila. Evropská směrnice od letoška přikazuje, aby výnosy šly výhradně na ochranu klimatu. Pokud se ministři nedomluví, rozhodnou koaliční lídři.

Nakupovat je musí elektrárny a teplárny, taky těžký průmysl anebo letecké společnosti. Celkem přes 200 firem, které vypouštějí skleníkové plyny ve velkém. Česko teď získává prodejem povolenek v národních aukcích 15–19 miliard ročně. Letos by to mohlo být 23 miliard. V minulosti šly třeba domácnostem jako dotace z Nové zelené úsporám, teď jdou na provoz podporovaných zdrojů. Záležet bude samozřejmě na ceně povolenky, která se v posledních třech letech výrazně měnila, ale v téhle dekádě by Česko podle Ministerstva životního prostředí mohlo získat jejich prodejem minimálně 200 miliard. Teď si část dělí resorty životního prostředí a průmyslu, zbytek končí ve státním rozpočtu. Podle evropské směrnice se ale nově musí ze sta procent využít na dekarbonizaci a klimatická opatření.

Petr Hladík, ministr životního prostředí /KDU-ČSL/
——————–
Má jít do oblasti modernizace, modernizace průmyslu, teplárenství, energetiky, dopravy, taky bydlení a taky do adaptačních opatření.

redaktor ČT
——————–
Vláda o tom jednala už začátkem ledna, ministři se ale neshodli. S tím, aby peníze spravoval Fond životního prostředí, nesouhlasí resort financí, získat je chce ministerstvo průmyslu a o podíl se přihlásila i doprava.

Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu /STAN/
——————–
Aby byl nalezen takový mechanismus, který zajistí, že část těch prostředků opravdu půjde na zelené programy v rámci průmyslu atd.

Martin Kupka, ministr dopravy /ODS/
——————–
To, jak by s nimi naložil Státní fond dopravní infrastruktury, například pro budování železnice, tak by bylo maximálně efektivní využití těch prostředků.

redaktor ČT
——————–
Výsledek nepřinesla ani dnešní schůze vlády. Ministři mají na vyjednávání ještě měsíc.

Marian Jurečka, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí /KDU-ČSL/
——————–
Pokud páni ministři nenajdou tu finální shodu, tak bychom to potom dořešili na úrovni K5.

redaktor ČT
——————–
Zpoplatnění se dotkne v následujících letech taky emisí ze silniční dopravy a vytápění budov. To bude ale předmětem až další novely.
Obchodování s povolenkami spustila EU v roce 2005. Platí přitom, že jedna kryje tunu oxidu uhličitého a cílem zpoplatnění je samozřejmě emise snižovat. Cena se dlouho držela nízko i pod 10 eury, strmě růst začala koncem roku 2020. Rekordních hodnot přes 100 EUR dosahovala loni v únoru, od té doby ale zase o třetinu klesla a právě od ceny se odvíjí, kolik peněz na dekarbonizaci bude Česko mít, kromě zmíněných 200 miliard z národních aukcí je tu modernizační fond s rozpočtem zhruba 500 miliard do roku 2030. Tuzemské projekty můžou soutěžit taky o podporu z inovačního fondu a dalších asi 50 miliard by si měly rozdělit domácnosti a malé podniky v souvislosti se zmíněným zpoplatněním emisí z budov a z dopravy.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.