Problematické cvičebnice pro žáky

CNN Prima News

Nevhodné, zvrhlé nebo lascivní kontroverzní text cvičebnice pro první stupně základních škol vyvolal rozruch mezi odborníky i laiky na sociálních sítích, dvojsmyslné věty ale podle češtinářů do cvičebnice nepatří i z jiných důvodů.

redaktor
——————–
Právě mě lízá Líza z Liberce, Líza se teď lísá a její sliny pomalu leptají moje obliny. To není text lechtivé povídky z červené knihovny, ale věty, které mají pomoci žákům prvního stupně naučit se český jazyk.

mluvčí 13,
——————–
To je příšerný, za úplně vhodný to nepovažuju, kdyby mi to dal asi učitel, tak bych byla jako zmatená.

mluvčí 14,
——————–
Nechápu, jak se to mohlo dostat do učebnice, která má mnoho čtení, čte to korektor, čte to oponent, čtou to redaktoři a podobně a tady ta, řekněme, nějaká lascivnost je opravdu prvoplánová.

redaktor
——————–
Ani pokračování textu není v pořádku. Rozplývám se Líze na jazyku a ona chtivě polyká. Tento text nenalezl pochopení třeba i mezi uživateli sociálních sítí.

mluvčí 15,
——————–
Děti v tom ten podtext nevidí.

Matěj Říha, redaktor
——————–
Doufám. Asi jediná příležitost, kdy bude puberťák ochotně a dobrovolně dělat domácí úkoly s mladším sourozencem.

mluvčí 16,
——————–
Moje dcera někdy asi ve druhé třídě zase četla ve škole povídku, kde se hlavní hrdina jmenoval strkos brkost do krkos.

redaktor
——————–
Text má přitom být o nevinném lízání lízátka.

mluvčí 17,
——————–
Text evokuje dvojsmysly, ale tím, že byl psanej a autorkou opravdu pro prvostupňový děti, který nemají tu bujnou fantazii a vysvětlit slovo lízá to na ničím jiným nejde, že jo.

redaktor
——————–
Ne všechny děti ale musejí text pochopit stejně.

mluvčí 18,
——————–
Našel by se někdo, kdo ho pochopí a začne pak tady jako popichovat a koukat, kdo se chytne.

mluvčí 19,
——————–
Případně na to upozorní i své spolužáky a rodiče a potom bude učitel velmi v nezáviděníhodné situaci s vysvětlováním.

mluvčí 20,
——————–
Já bych jim to nečetla, to pochopitelně může u těch dětí, který nejsou úplně zralý, on je ten samotnej text, ale reakce ostatních spolužáků můžou prostě vytvořit nějaký problémovější konotace.

Karel Zídka, redaktor
——————–
Ti, co s láskou vzpomínají na mámu, co má mísu, můžou být z textu malinko v rozpacích, ale odborníkovi na něm vadí ještě jedna věc.

mluvčí 21,
——————–
To sloveso je použité nenáležitě, prostě k lízátku se nelze lísat, jaksi může se lísat pes ke svému pánovi, řekl bych taky, že to ukazuje na to, jaký krávoviny čtou děti v učebnicích.

redaktor
——————–
Ať už ale jde o lísané lízátko, nebo jiný text, může být otázkou, jestli je lascivní autor, nebo naše vlastní fantazie Cvičebnice Bystrá kobyla bila kopyty. Na babykové mýtině, ze které text pochází, se přitom začala prodávat už před 13 lety. Tak za tu dobu snad lízání mnoha žákům hlavu nezamotalo.

CNN Prima News.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.