ČT 24 – Události, komentáře
Aplikaci e-doklady si o minulém víkendu stáhlo až 150 000 lidí. Dalším zájemcům se ale do ní nepodařilo kvůli velkému náporu přihlásit. Aplikaci, do které si lze uložit elektronickou variantu občanského průkazu, mohou lidé využít pro identifikaci na 33 ústředních úřadech státní správy. Elektronickým dokladem se lze prokázat na ministerstvech, přijímá ho katastrální a zeměměřický nebo Energetický regulační úřad, ověřovat totožnost elektronicky budou kraje, úřady práce, živnostenské úřady nebo policie.Téma pro další dva hosty, náměstek ministra pro legislativu, pirát Ondřej Profant, dobrý večer.
A vedle něj místopředseda podvýboru pro egoverment z Poslanecké sněmovny Robert Králíček za hnutí ANO, dobrý večer.
moderátorka ČT
——————–
Už máte, pánové, nainstalované e-doklady v mobilech?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Ano.
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Ne.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Proč ne?
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Protože já nejčastěji občanský průkaz používám na poště, v hotelích, občas, když mě zastaví policie, anebo na letišti, a to bude fungovat až od července. Takže já počkám, až ta aplikace bude opravdu stabilní.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Takže prostě čekáte, ne, že by vám to nešlo?
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Nešlo mi to, ale teď kolega Profant tvrdil, že už to jde, ale já teď budu čekat až do toho července.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Mně už to taky šlo, i když nadvakrát, nakolikrát jste to stáhl vy.
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Mně se to stálo napoprvé.
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Piráti maj výhody asi.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
A neslyšel jste někdy takovouto historku, jak lidé občas stahovali jako první e-občanku a pak až teprve e-doklady? Protože u té e-občanky zjistili, že nemají tu čtečku karet?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Ano, to se bohužel stalo, tam ta shoda názvů je velmi hloupá, bohužel se nám ji nepodařilo změnit včas, i když jsme upozorňovali na to kolegy, a samozřejmě ta jejich aplikace je potřeba, ta nemá zmizet, ale je to prostě minoritní systém, který využívá opravdu málo lidí.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Takže jak jste to nazval, že to je, že to bylo nešikovné, nebo hloupé?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Nešikovné.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Neříkám to, že je to uživatelsky nepřívětivé, protože mně to tak přišlo.
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
No, tak určitě je to nepřívětivé, když tam je aplikace s takhle podobným názvem a do budoucna takové věci se nebudou dít.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Proč státní aplikace při rozjezdu vždycky padají?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Tak příčiny můžou být různé, v tomhle případě hlavní problém je zastaralost některé centrální infrastruktury, zvláště základních registrů. Ty jsou 15 let staré, ten hardware a NIA už je taky od roku 2017, to znamená, už má přes šest let, což je samozřejmě chyba, proto také jsme v minulém roce vyjednali peníze na obnovu hardwaru základních registrů po těch 15 letech, co to nikdo neudělal, vysoutěžili jsme veřejnou zakázku a v nejbližších měsících bude opravdu obměněn ten hardware, takže základní registry budou výrazně silnější.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Pane Králíčku, vy jste byl vždycky velice kritický, pokud šlo o takové projekty, o digitalizaci jako takovou. Chtěla jsem se zeptat, jestli by to ANO udělalo líp, ale vzhledem k tomu, že pan Profant říká, že to nikdo neudělal za 15 let, tak se zeptám jinak, proč jste to neudělali?
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Jednak to není pravda, že nebylo investováno 15 do těch základních registrů, a je třeba říci, že ten neustálý pláč Pirátů, jsou u vlády dva roky. Mohli je obnovit rychleji, mohli je obnovit lépe. Když teda slyšíme tu kritiku. A já nejsem kritikem té digitalizace, my se akorát neshodneme koncepčně, já se domnívám, že tak jako Digitální informační agentura, tak i eDoklady jsou prostě příliš a zbrklé, a to zejména z toho důvodu, že Piráti chtějí nebo ministr Bartoš potřebuje velký a rychlý úspěch, ale jak ukázal ten začátek, byl ten projekt nepřipravený. Můžeme to v tom to poznat i podle toho, jak se projednával ve sněmovně, protože ve sněmovně jsme zkracovali lhůty na projednání toho zákona, pan prezident ho podepsal 22. prosince, ale do sbírky zákonů byl zapsán až 5. ledna, protože ten zákon nabývá účinnosti 15 dní po zapsání do sbírky, takže tam byly nějaké dva tři týdny prostě prodleva, zapsání do toho, protože evidentně tam nebylo něco připraveno, evidentně se oddaloval začátek, protože původní náběh měl být první 1. ledna, potom DIA říkala v půlce ledna a na konci to bylo až 20. ledna. A dopadlo to tak, jak to dopadlo.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Je to pravda?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Ty termíny sedí. Proč se to změnilo? Protože poslanci, včetně tady kolegy Králíčka, tam hlasovali pozměňovací návrh, který změnil ty účinnosti takto, byla to dohoda legislativy Poslanecké sněmovny a vedení poslaneckých klubů, posunulo se to, my jsme samozřejmě chtěli naplnit to programové prohlášení, ale myslím si, že u takovéto aplikace, která je naprosto jako dobrovolná, je to dobrovolný prvek e-government, nikomu to nikdo není nuceno používat nebo tak, takže nikomu nevzniká nějaká škoda, tak posunutí o 20 dní vůbec nevadí.
Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
No, není to pravda, není to pravda, pan Bartoš chtěl zkracovat termíny a pozměňovací návrhy dával pan Bartoš, protože on zapomněl tam do toho zákona napsat dva paragrafy, aby mohla používat eDoklady policie a aby mohl eDoklady používat soukromý sektor. A ty dva pozměňující návrhy tam dával pan Bartoš, nechal si zkrátit lhůty na možné minimum, které je ve sněmovně, takže sněmovna to schválila tak, jak chtěl pan Bartoš. My jsme ho neschválili, protože my jsme nehlasovali pro, pan prezident, opakuji, podepsal ten zákon 22. prosince, takže druhý den mohl být klidně ve Sbírce a mohl plynout těch 15 dní a mohli jsme jet od prvního nebo od třetího, ale byla tam prodleva, protože nebyl prostě ten projekt připraven, tak se napsal až 5. ledna. A od toho máte celých 15 dní na tu účinnost, takže to bylo maximálně posunuto dozadu.
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Já bych tady jenom uvedl trošku ty věci. Tam, co je důležité, tak my ty projekty neděláme tzv. metodou waterfall, to znamená, že bysme pět let plánovali něco, pak vzali miliardu a investovali někam. My to děláme jakoby mnohem flexibilněji, v IT se to většinou nazývá agilněji, a samozřejmě to se docela těžko kombinuje s legislativním procesem. Nebylo to tak, že by někdo zapomněl na policii nebo podobně. Bylo to tak, že v rámci meziresortu jsme se dohodli, že soukromé subjekty, což je věc naprosto navíc, že soukromé subjekty budou moci být také certifikovány s vlastní aplikací, tak my jsme se dohodli s Hospodářskou komorou a s dalšími partnery, že taková možnost nám nevadí a že jI tam přidáme. Akorát ten pozměňovák už se nestihl napsat v rámci toho meziresortu a byli jsme dohodnutý na druhém čtení a policie to samozřejmě mohla používat stejně jako to používají dneska, ale oni chtěli, aby si to integrovali přímo do své aplikace, kterou používají, a že je to pro ně pohodlnější a že se bojí, že tam nemají k tomu jakoby speciální zmocnění, tak jsme říkali, ale tak to není nic proti ničemu, tak to tam doplníme. Takže to není tak, jako že by se na někoho zapomnělo, ale spíše některé skupiny chtěly speciální zacházení.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Popis nějakých procesů je takové zdlouhavé, možná to náš divák úplně nechápe. Řekněte mi, proč stále žijeme my jako Češi v digitálním pralese? Protože Česko se v tom digitálním žebříčku, který každoročně publikuje Evropská komise, tak v loňském roce se umístilo na devatenáctém místě ze 27, protože tady narážíme na to umění sdílet data a zacházet s nimi. Lidé musí pořád dokola poskytovat svoje údaje úřadům, které o nich stát dávno už má. Je to něco, co už tady řešíme mnoho let, kde je ten problém? Hlavní, podle vás dvou?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Tak ten problém za mě je, že se to dlouhodobě nedělalo koncepčně, byl tu silný resortismus, to znamená, každý resort, každé ministerstvo si vytvářelo něco svého, a nebyly tam dostatečně silné ty centrální systémy, nebyl kladen dostatečný důraz na to, aby se to dělalo od základu správně, ono to bylo teoreticky popsáno, ale v praxi se to u mnohých projektů nedodržovalo. A je vidět i to… no, spíš jsme to neuměli zorganizovat, jo, že není problém, jakoby, když zadáte tu veřejnou zakázku, tak ten dodavatel vám dodá to, co si objednáte, to samozřejmě může být kvalitněji zadaný nebo méně kvalitně, ale problém bylo, že to není propojeno, že to jakoby nemyslelo na ty ostatní, a to je velká chyba, to se napravuje, je potřeba právě obnovit tu centrální infrastrukturu, třeba ten hardware, o čemž jsme mluvili, a stejně tak je potřeba zavádět třeba nové věci, jako je třeba registr zastoupení, který spouštíme k 1. 7. Tohoto roku.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Tak obecně ten problém, proč je Česko na tom digitálním žebříčku tam, kde je?
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Já si myslím, že bohužel ten problém, že ani tady ve studiu se s kolegou profantem neshodnem, protože samozřejmě zase on říká účelové nepravdy, ale jediný, s čím souhlasím s Ondřejem, je to, že já vidím ten problém v tom legislativním procesu, protože ta technologie jde výrazně rychleji dopředu, je výrazně rychlejší, než my jsme schopni schvalovat příslušné zákony, protože ano, je pravda, že bez těch zákonů a bez těch legislativních procesů se prostě neobejdete a nenainstalujete nebo neaplikujete tu digitalizaci v život, takže tam je ten problém prostě, že ty technologie jsou rychlejší, než my jsme schopni teď reagovat, a já si myslím, že do budoucna nejenom v digitalizaci, ale třeba v kybernetické bezpečnosti budeme muset najít nebo v umělé inteligenci, která bude nastupovat, budeme muset najít takové procesy, aby ta legislativa prostě stačila tomu vývoji. Vemte si doopravdy, jak se třeba vyvíjí, ať už v pozitivním, nebo i v tom kriminálním světě, umělá inteligence, a my stále nevíme, jak ji regulovat, kdo za to nese zodpovědnost, kde jsou ty mantinely, takže je do budoucna o tom nastavit ty legislativní schvalovací procesy zákonů, vyhlášek prostě tak, aby byly rychlejší a stíhaly vývoj té technologie a co.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Být třeba razantnější, když je ta digitalizace a ty technologie jsou tak svižné, a tak před námi? Ptám se na to, že my tady vlastně sledujeme dva souběžné systémy, možná eDoklady nejsou úplně dobrým příkladem, protože nemají být náhradou, ale v Česku, když přecházíme na nějaký nový systém, tak necháváme dojet ten starý. Co třeba zrušit složenky tak, jak to udělalo Švédsko s tím argumentem, že stejně mají všichni bankovní účty?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Tak já si myslím, že samozřejmě my se musíme propracovat k tomu, že ty systémy budou na takové úrovni, abychom takovéto radikální kroky samozřejmě mohli udělat, jo, to by samozřejmě teď asi nedopadlo úplně dobře. Ale jsem přesvědčen o tom, že postupně už ty služby do sebe začínají zapadat, je jich čím dál tím víc, a to není jenom za nás, to je i za předchozí vlády a zároveň ty služby se stávají ucelenější, máme třeba tu jednotnou identitu, jo, což už není tak složité pro občana používat, protože už jenom jedna, to znamená, opravdu se přihlásí, může použít třeba i bankovní identitu nebo moje ID a dostane se k těm službám, a díky tomu už se dostáváme k tomu, že ten komplex těch služeb už není jako jednou začas najdu tu službu, která jde udělat digitálně, ale už drtivá většina služeb jde dělat digitálně, já osobně téměř jiné služby nepoužívám a není to složité.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Co vy k té razantnosti?
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
No, já si myslím, že tady vždycky narazíte na určitou skupinu, která se tomu bude bránit, ať už to jsou, dám příklad, moje maminka nebo rodiče v tom důchodovém věku, kdy udělat ten razantní krok, může být pro ně třeba velmi složité, zrušit ty složenky nebo možnost platit hotovosti ve finále dneska, jaký máme všichni bankovní karty, je velmi složité, a myslím si, že to bude právě narážet na nějakou společenskou diskuzi, ale myslím si, že samozřejmě je prostor, kde můžeme být a razantnější, a to je třeba právě v tom propojování těch dat tak, aby občan, když přijde na jakýkoliv úřad, nemusel vyplňovat ty věci znovu. A tady si trochu vidím ten rozdíl v té koncepci mezi námi a Piráty, kdy já vnímám, že ty Piráti chtějí dělat ty aplikace, protože ty jsou dobře vidět, dobře prodatelné, ale my jsme v minulosti spíš do toho propojování nebo do těch věcí, které tak nejsou vidět, ale které občan uvidí, prostě, až přijde na ten úřad.
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
A mohl byste uvést příklad?
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
Tak to je, to je celá řada. Tak to byl eRecept, eNeschopenka, byla to registrace očkování i bankovní identita, ale hlavně jsme společně schválili zákon práva občana na digitální službu, který má zkatalizovat ty procesy, které jdou digitalizovat, a to by mělo být připraveno k 1. 2. A já věřím, pevně věřím, že na tom Digitální informační agentura pracuje a že 1. 2. Budeme mít vše v digitální podobě, včetně občanského průkazu.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Jste spokojen s odpovědí na vaší otázku, když jste to tady za mě vzal?
Ondřej Profant, náměstek ministra pro legislativu /Piráti/
——————–
Jako, já si právě myslím, že tam moc o té infrastruktuře nezaznělo, protože ta infrastruktura je samozřejmě třeba ten hardware a mimochodem ty základní registry samozřejmě potřebujou třeba i softwarovou obměnu, nejenom hardwarovou, to si přiznejme, tam je té práce ještě hodně a je potřeba jí udělat. Já souhlasím s tím, že vznikly nové služby, ale myslím si, že třeba eRecepty je zcela jednoznačně docela koncová služba atd., a jsem za něj rád.
Robert Králíček, místopředseda sněmovního podvýboru pro e-Government /ANO/
——————–
eRecept je aplikace, ale byla za tím nějaká infrastruktura, stejně tak Moje daně třeba. Jsou za tím vidět, byl to portál Správy sociálního zabezpečení, ale za tím vším je nějaká infrastruktura, vy vždycky vidíte jenom aplikace, webové rozhraní, ale zatím jsou nějaké procesy. Vždyť i ty eDoklady prostě se shodily celou, vlastně skoro celý e-government, nefungoval MPSV, nefungoval eRecept, nefungovala bankovní identita, Portál občana a další věci.
Jana Peroutková, moderátorka ČT
——————–
Pánové, někdy si tu diskuzi zase zopakujeme. Děkujeme, že jste přišli, na shledanou.
Přidejte odpověď