Po desetiletí jedna z nejvýraznějších českých hereček své generace, která po vynucené umělecké pauze jde z role do role v seriálech, ve filmu i na divadle. A v tom posledním filmu ji čekal herecky i lidsky náročný úkol. Postava ženy bojující s Alzheimerovou chorobou, snímek Tancuj, Matyldo, koprodukovaný Českou televizí, zamíří do kin 30. listopadu a hostem Interview ČT 24 je představitelka titulní role paní Regina Rázlová.
moderátor
——————–
Tancuj, Matyldo. Nový český film s Reginou Rázlovou v titulní roli. Paní Rázlová, o čem ten film je? Dá se to shrnout pod jednoduchou nálepku Alzheimerova choroba?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Co by se k tomu mělo přiřadit?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Já si myslím, že dobré je říci dopředu, že to je tragikomedie, že to není tragický film, kterého je třeba se bát, tak jako je třeba se bát té choroby, ale rozhodně to není nic depresivního.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Patří tam humor k tomuhle tématu, rodil se tam tak nějak organicky a plynule?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ale na to přece my Češi v českém filmu a v českém divadle jsme docela dobří dostat do tragédie humor a černý humor, to umíme si udělat sami ze sebe legraci.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A není to násilné v tomhle případě? Není to bolestivé?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne, přece v každý monádě máte, v temném kusu musí býti světlo, aby to bylo ze života. A obráceně ve světlém kusu je taky vždycky kousek tmy.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Učila jste se hrát člověka stiženého Alzheimerovou chorobou. Snažila jste se to nahlížet nějakým způsobem? Charakteristické projevy, charakteristická gesta, je za tím nějaký kus učení?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Je za tím kus života, protože herec obvykle je stižen takovou taky chorobou, že neustále někoho pozoruje, jak se tváří, jak se netváří, jak hýbe rukama, nohama, co dělá. A to si tak ukládáte v tom mozku. A když je potřeba, tak potom.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Takže vy jste to tam už měla, když se začínalo točit.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Na to jsem už tak stará, že ano, ano, tam už jsem měla uloženo. Ano.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Je to zábavný film nejenom ve smyslu, že by to byla legrace, ale je to prostě kultivovaná zábava jenom, anebo si myslíte, že to je i naučný film svým způsobem? Má to být naučný film?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne, nemá to být naučný film, určitě ne, je to vyprávění příběhu a jestli vypráví vypravěč příběh dobře, to už je jedno jakou formou nebo pomocí jaké techniky, tak je v něm obsaženo všechno, o čem vy jste mluvil. A přesto vy jako posluchač si to neuvědomujete a máte rád ten příběh, protože vy se v něm nacházíte a vy si ho odžijete. A jestliže je na konci ta katarze správně nastavena, tak vy jdete po vyprávěném nebo po takovém odžitém příběhu, jdete domů, vlastně já chci říct lepší, ale z umění byste měl jít lepší, takže ano, ale není to výchova.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Není to výchova. Nebylo to, když jste třeba diskutovali s režisérem a se scenáristkou, kteří koneckonců to skutečně odžili ve své vlastní rodině, tento typ příběhu, tak jste si neříkali, my prostě tomu publiku musíme nabídnout nějaký náhled na tenhle problém?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Nedělají, neříkali jste si, Češi to prostě dělají špatně, nejsou dostatečně empatičtí, nevědí dost v téhle době.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne, ne, ne, určitě ne, určitě takhle ne.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A myslíte si, že Češi vědí dost o tomhle problému a že jsou dostatečně empatičtí vůči lidem a rodinám, které to postihlo?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Víte, já si myslím, ptáte se mě na to dobře, já si myslím, že problém, co si počít se starým rodičem, má čím dál tím víc lidí. Čím dál tím víc mladých lidí, třeba jako jste vy nebo ještě mladších nebo ještě o trošku, o pár let starších. A ti, co ho nemají a neřeší, tak ho budou mít za chvíli. A zrovna ale takový problém mají opačně ti staří lidé, že přemýšlíme o tom, jak vlastně ten život navzdory tomu, že jsme měli děti a že jsme měli manžely a že jsme měli práci a měli, měli, tak najednou jste nemocen a sám a starý. A co si počnete a žijeme dlouho, takže to není jenom problém Česka nebo já nevím, zrovna tohohle města nebo této chvíle, to je docela důležitý problém. Velkej.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Přepadl vás strach z Alzheimerovy choroby i v důsledku natáčení? Z toho, že by člověk sám mohl onemocnět, z toho, že by se ta diagnóza mohla objevit v rodině?
Regina Rázlová, herečka
——————–
No, tak já hraju někdy tak potřeštěný babky, že kdybych měla mít strach z toho, že to na mě přeleze, to bych byla pěkně střelená. Ale ne, ne, ne, ne, jako že jsem z natáčení tohohle filmu pár týdnů nemocná byla, to ano, to přiznávám.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Nemocná fyzicky?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne, ne, ne, jako mentálně, a to se samozřejmě obrazí i na fyzickém stavu.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Proč se na ten fyzický stav ptám? Protože mimo jiné bych mohl citovat režiséra Slavíka, vy jste se vypravili natáčet do vizuálně atraktivní části francouzské Normandie. On k tomu ovšem dodává, natáčeli jsme v prosinci, kdy tam panují mlhy tak husté, že není vidět na krok, nebo prší nebo obojí. Regina k tomu trpěla velkými bolestmi od nemocné páteře a Karel měl virózu a horečku.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ano, to je pravda.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Tak to zní jako natáčení hororu nebo hororové natáčení.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ano, ano.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Bylo to tvrdé?
Regina Rázlová, herečka
——————–
A ten vítr byl hodně studenej.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Ale k tomu teda dodejme tu psychickou komponentu té věci. Takže je to, nechci říct zdrcující, ale bylo to pro vás těžké?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Já to trošku zlehčím, jestli dovolíte. Víte, co bylo nejtěžší? Vědět, že tam jedeme tu dlouhou cestu takhle nemocní a všelijak zdrchaní a nejen my. I mladší členové štábu nebyli třeba úplně v dispozici dobré. A že vůbec nikdo neví, jestli se ten druhý den ráno ta mlha tam zvedne a ta skála, ta slavná, kvůli které jsme tam jeli, kvůli kterému tomu záběru jsme tam jeli, jestli bude vůbec vidět. A nebyl jinej čas. Nebyly žádné další peníze, že třeba by se čekalo na další den. Vědělo se, že se to prostě musí nějak.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Ale to je napětí, které filmaře potkává poměrně často, slyšel jsem názor, že i úplně u každého filmu, že každý film je vlastně na hraně, máte tuhle zkušenost?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Nevím. Asi jo, asi tam je vždycky nějakej nerváček.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Ještě jednou režisér Petr Slavík, když jsme se pak scházeli nad scénářem, Regina mě přesvědčila, že se nebude bát jít až na dřeň. A nejenže dokáže zahrát tu proměnu v lidskou trosku, ve kterou se lidé postižení touto chorobou mění. Ale dokáže dát té postavě humor i hloubku. Tak tohle zní skoro jako návod na životní roli. Blíží se to tomu?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ale musím taky říct, že Petr se svou ženou mě oslovili po představení v divadle Ungelt, po představení o Marlene Dietrich, která na jevišti nemá sice Alzheimerovu chorobu, ale nepřijde, tedy nejenže nepřijde za krasavici, kterou všichni očekávají, ale přijde tedy v naprosto zoufalém, naprosto nepřijatelném stavu. Takže když potom mi vlastně nabídl tuhle práci, tak to nemůžete, to nemůžete jen tak jako přejít, to nejenže poděkujete nejdřív hereckému pánu bohu, ale potom taky si vážíte toho, že někdo má takovou důvěru ve vás, že to prostě splníte, že uděláte, že budete ten příběh vyprávět tak, jak si ho vysnil ten režisér a jak ho on vidí. A to není nic malého, to je velkej závazek a je to velká důvěra, který si vážím. Ano.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Ale vrátím se ještě k té otázce, jestli to bude jedna z těch velkých vašich rolí, na kterou budete vzpomínat, nebo zůstaneme u Utrpení malého Boháčka jako u něčeho, co napadne asi úplně každého spolu s vaším jménem?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Na začátku mé kariéry stojí Utrpení mladého Boháčka. Přišla jsem na Barrandov, neuměla, ani jsem nevěděla, co je maskérna. A měla jsem to štěstí. Ano, herecký pánbůh mě měl rád, mým kolegou byl vynikající herec Pavel Landovský a paní Stella Zázvorková a režisérem František Filip. A oni mě naučili vlastně filmovat, já jsem o tom nevěděla vůbec nic. A když jsem přečetla ten scénář a uvažovala jsem o tom, tak jsem si ne hned, ale po nějakém čase, protože na tom se pracovalo několik let, tak po nějakém čase se mi spojilo, že vlastně, kdyby se to podařilo, kdybysme dokázali ten film natočit a natočit ho tak, jak jsme si ho vysnívali, jak jsme o něm mluvili, tak že by to byla, že by to byl takový krásný oblouk, takový závěr té kariéry, té práce. Protože i vlastně ten partner herecký zase byl vynikající, režie taky, zase klidný, introvertní muž, takže jsem si říkala, tak to by se mi líbilo, kdyby se to takhle povedlo.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A když mluvíme o tom oblouku, o tom nějakém završení vaší dlouholeté práce, tak to, že hrajete ve filmu Tancuj, Matyldo s Karlem Rodenem, to je něco vlastně podobného. Protože teď mluvíme o vaší pedagogické práci a Karel Roden je váš bývalý žák, hrajete tam myslím spolu úplně poprvé. Je to tak?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ano, ano.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Věděla jste, že do vás byl zamilovaný na DAMU? Tak se to aspoň říká.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Tak myslím, že média jsou mocná a dbají, abychom se všichni všechno o všem dozvěděli. Takže i to se ke mně doneslo, ale já bych se ho neodvážila na to zeptat nikdy v životě, ale jako ta práce s ním, protože na to se asi ptáte, jako bylo něco, o čem jsem, jako co jsem si velmi přála, velmi. A nezklamalo mě to.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A může se pedagog, herecký pedagog ve výsledku učit od vlastních studentů?
Regina Rázlová, herečka
——————–
To je to, co se mně stalo, myslím, ale já jsem v tomhle hodně chytlavá, já jako tím, jak mám neustále, celý život otevřený ty kanály a pořád empaticky prožívám kdeco, tak velmi často přeskočím na vlnu toho spoluhráče v té empatii a musím se pracně vracet zpátky. A k tomu potřebuju dobrého režiséra, aby mě upozornil, že jsem vlastně v dobré víře přeskočila někam jinam.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A ono by bylo asi od koho chytat nějaké ty nové vjemy, protože když se podíváme na vaše studenty, tak kromě Karla Rodena třeba Barbora Hrzánová, Ivana Chýlková, Veronika Žilková a další. Pozná to pedagog už na DAMU, že ten který student směřuje k velké kariéře a velkému úspěchu?
Regina Rázlová, herečka
——————–
To asi nepoznáte, protože to tam hraje roli samozřejmě ještě velmi mnoho jiných věcí, především štěstí a jistá urputnost dosáhnout toho cíle. A to také není jen tak, je to, má to být součástí talentu, schopnost toho cíle dosáhnout, ale nebejvá. Ale to, že ten člověk talent má, to se pozná, jak vejde do dveří.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Ale talent tam má asi opravdu každý na DAMU, tam je to síto tak jemné, že kdo se tam dostane, tak tam se asi musí předpokládat, že má talent, ale k úspěchu to asi skutečně nestačí.
Regina Rázlová, herečka
——————–
K úspěchu to ještě nestačí.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Říkáte, že například herec se nesmí litovat, proč je to pro herce tak důležité nebo v jakých momentech je to, to herce může přepadnout?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ale to myslíte jako osoba nebo jako v roli nebo jak myslíte to litovat?
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Vy jste v jednom z rozhovorů řekla, že je to jedna z důležitých součástí toho hereckého vybavení. Nepropadnout sebelítosti.
Regina Rázlová, herečka
——————–
To je pravda.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A to hrozí jakém v okamžiku, když nepřicházejí role, nepřichází úspěch?
Regina Rázlová, herečka
——————–
To je samozřejmě, to se týká, myslím, všech, kteří mají problémy v práci, to nemusí být o herectví, o divadle, ale to je taky o tom, když vám třeba někdo nerozumí, když vám partner nerozumí, režisér nerozumí. Nebo když to vy nedokážete jako vysvětlit, když se nedokážete domluvit, tak tam ta schopnost nelitovat se, že prohráváte vlastně a musíte poslechnout, jenom poslechnout, a to je velmi důležité, protože poslechnout musíte, tak že ale tentokrát jako bez toho vašeho vkladu. Tak tam jak se začnete litovat, že vám to nejde, že jsou ostatní zlí, tak to je špatně, tam to chce, tam to chce něco jiného.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Bára Hrzánová, tedy jedna z vašich studentek, o vás řekla: byla náročná, někdy nevypočitatelná, ale nebyla svině. Podepsala byste to, je to vaše charakteristika coby pedagoga?
Regina Rázlová, herečka
——————–
To je hodná, to je hodná.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A je to takhle?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Jako že jsem nebyla svině? To se mě ptáte?
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Jestli je to něco, jak byste se sama charakterizovala? Jinými slovy dáte jim to někdy pěkně sežrat, ale s nějakými liniemi.
Regina Rázlová, herečka
——————–
To doufám.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A ještě jeden citát, který se vás týká, ten je z české Wikipedie a velmi by mě zajímalo, jestli ten byste podepsala. Postavy ztvárněné Reginou Rázlovou byly většinou pragmatické hrdinky prosté emocí, kterým dokázala dát ironický nadhled a konverzační jistotu. Byly prosté emocí?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Tak některé určitě ano, nevím, jestli vražedkyně zrovna disponují jako emocemi, které jsou k závidění. Ale určitě nějakými taky.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Vy hrajete nejen ve filmu, ale velmi často a velmi hodně také v seriálech, je to pro vás nějakým způsobem lákavé, protože té práce v seriálech máte opravdu hodně?
Regina Rázlová, herečka
——————–
To je práce. Děkuju, pane bože.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Je to práce, je to čistá práce anebo je to radost?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Je to práce a je to radost, je to radost mít práci. Já si nestěžuju. Já mám /nesrozumitelné/ ráda.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Ale tvrdou práci, protože práce v seriálech. Citoval bych jeden z vašich rozhovorů, nemůžu se vytahovat a říkat, že mě to tempo natáčení nezaskočilo. Je to tvrdé pracovat v seriálu?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Už jsem to pochopila. Ano, je to jinak, než to bývávalo za mého mládí. To bylo filmovější a víc se zkoušelo atd. atd. Také na to bylo mnohem více času. Tak je třeba to zvládnout v kratším čase, stojí to asi méně nebo více peněz. To nevím, v tom se nevyznám, ale je to, ta technologie herecké práce je trochu jiná, ano.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
I to samotné herectví?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Samozřejmě, ano, tak vevnitř by to herectví mělo být stejné, měla by to být pravda. Měl byste umět disponovat tím v tom krátkém okamžiku, s kterým pracujete v seriálu, tam tu pravdu dostat té figury. V nadsázce nebo to už je jedno.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A trefit se v podstatě napoprvé.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ale dát to tam a udělat to v tom krátkém čase, to je ale technická věc a to musíte umět. A bez toho to nejde, protože když umíte jenom to a neumíte ten vnitřek tam dodat, tak je to placatý. A když umíte ten vnitřek, ale trvá vám to dlouho, tak je to k nepoužití.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Jenom by mě zajímalo, vy jste divačkou seriálů? Nebo jste, řekněme, klasickou divačkou, která spíš zajde do klasického kina?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Tak od všeho kousek, ano.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A také jste řekla, že herecky to dnes vypadá jinak. Dobře, znamená to, že ta současná nebo mladá herecká generace prostě hraje jinak?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Tak jistěže jo. Doba je doba, čas je jiná. Jinak vyrostli, chodili, jsou vychovávání jinak, mají jiná měřítka, takže jsou samozřejmě jiní. Ale herectví, jeho technologie, jeho jako řemeslo umělecké, to zůstává stejné. Truhlář taky vyrábí jako podle slohu jiné stoly, ale pokud neumí základ jak vyrobit stůl, tak je mu znalost slohu málo platná.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Vy už jste zmínila inscenaci Miss Dietrich lituje, kterou hrajete v divadle Ungelt, čeho vy litujete ve svém hereckém životě?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Tak než řeknu, to je teda zase otázka, ale.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Nepříjemná?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne, tak velmi osobní. A teď se dbá na to, že jako individualita a individuum je třeba jako chránit, tak ne třeba do osobní zóny a podobně. Ale chtěla bych nejdřív říct, tam hraju mnoho let také se svou žačkou, to je dokonce myslím spolužačka Karla, se Simonkou Postlerovou. To není, Karel není jedinej, s kým jako ráda a hraju. A to byla a hraju s ní velmi ráda, je to vynikající herečka, vynikající parťák a hrajeme tu Dietrichovou už před vyprodaným hledištěm 7, 8 let, takže to není jediný žák jako, s kterým jsem si zahrála. Mirek Hanuš, než když mě šel škrtit támhle ve Stínek v mlze, Česká televize, seriál, ano, tak to jsme se nasmáli a říkám, tak teď mě uškrtíš už doopravdy, ne, za všechno, co jsme ve škole.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
A opět i na divadle jste, řekl bych, takřka hyperaktivní, dá se říct, hrajete v řadě inscenací, jednak v divadle Ungelt, jednak na Vinohradech, tak to jsou asi dvě dost odlišné scény, scéna komorní, scéna velkolepá. A co vás baví víc, obojí?
Regina Rázlová, herečka
——————–
Já mám celý život ráda velké divadlo jako velké zlaté portály a ten prostor, protože ovládnutí toho prostoru, to je magie divadla a to neumí každý. To neumí každý režisér, každý scénograf, každý herec, to je třeba velké souhry, je třeba jako přijít do divadla, kde už to jako umí ti lidé a být rád, že jste se tam dostal. A to já právě jsem ráda proto na těch Vinohradech, ale to je jiný. A to, že třeba hraju představení Dům doni Bernardy, ne, teď na Vinohradech, to je magie, to je magické představení a těžké. Je to tragédie, je to jedna ale z nejlepších tragédií, kterou jsem. A že jsem jich v životě pár teda jako hrála, tak tahle ta jako, ta je tak dobře udělaná a my s kolegyněmi si říkáme, že obdivujeme lidi, kteří jdou k pokladně a koupí si lístek na tragédii. Oni to vědí, že to není žádná jako, že to nebude žádná řachanda, že je to tragédie. A pak v tom hledišti prostě vědí, na čem jsou, a když na konci stojí a tleskají, to je tak něco úžasnýho. Oni tím, že. A nekončí to nějak jako konejšivě, je to tragédie, ale je tam katarze, jak má být v každé tragédii. A ti lidé stojí a tu katarzi si prožijou, a proto má herectví smysl.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Jestli milujete velkolepé prostory, tak musíte asi intenzivně vzpomínat na Národní divadlo. Shodou okolností skoro přesně na den před 40 lety vy jste otevírala se svými kolegy Novou scénu Národního divadla se Strakonickým dudákem.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Jejda, to byl průšvih.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Prý to byl průšvih.
Regina Rázlová, herečka
——————–
Ne jako to divadlo, to režisér, všechny herci, Jirka Štěpnička hrál dudáka, paní Blanka Bohdanová hrála matku, já jsem hrála Lesanu atd. Všichni jsme to strašně prožívali, všechno bylo nacvičené, nazkoušené, vypadalo to úžasně, přímý přenos, do těch diváků to jako prali jak 100 let Národního divadla a teď poprvé nové divadlo. Výborně. A hráli jsme. A teď třeba ten Jirka nebo ti, kteří byli na jevišti od toho začátku těch prvních 15 minut, tak nebyli toho svědky, zatímco my jsme byli v zákulisí a byli jsme svědky toho, že se začal dít malér. Začnete vidět, jak poletují, že jo, v zákulisí rozčilení lidé. Kolem té, tam byla točna, ta se otáčela a byla dřevěná a byla o půl metru vyšší než jeviště, takže byla dutá. A někdo na tu premiéru, ne na zkouškách, na tu premiéru obestavil tu točnu takhle vysoko postavenými mikrofony, takže jediné, co bylo slyšet v těch domácnostech, byl ten dupot a řev a křik a ten dupot těch herců. A nikdo vůbec nechápal, co jako se děje. A nejmíň herci, protože nikdo neuměl říct jako zastavit přenos takový státní akce, to není jen tak, že jo. To se nemohli dohodnout, aby to zastavili a zjistilo se, co se dělo, protože nikdo nemohl a nikdo se nepřiznal nikdy k tomu, kdo tam ty mikrofony postavil. Zvukaři to nebyli, ty měli generálku podepsanou.
Martin JONÁŠ, moderátor
——————–
Tak my vám popřejeme hodně premiér bez podobných malérů. Naším hostem byla paní Regina Rázlová, děkujeme.
Přidejte odpověď