Audiohra Českého rozhlasu s názvem Šachová hra je i pro nevidomé 

ilustrační foto: photoXpress

Audiohra Českého rozhlasu s názvem Šachová hra vyhrála první místo na mezinárodní soutěži Prix Europa. Zvítězila v kategorii digitální interaktivní média. Zabývá se Alzheimerovou chorobou. Hlavní postava Klára se právě pomocí šachové partie snaží rozklíčovat své staré vzpomínky. Hra dává důraz na zvukovou stránku a je tak přístupná i pro nevidomé hráče. A podrobnosti máme i na našem serveru irozhlas.cz.

Jak taková audihra vypadá? Ovládání je řešeno jednoduchým swipováním po displeji mobilního telefonu a audio využívá binaurální zvuk (do každého ucha směřuje poněkud rozdílná výška a barva tónů a také je zde mírný časový rozdíl přívodu zvuku do obou uší) pro vytvoření iluze skutečného prostoru.

„Audiohra je široký formát her, které jsou postaveny na zvuku. V tom našem případě tomu říkáme audiohra nebo interaktivní rozhlasový příběh. Posloucháte rozhlasovou hru a nějakými svými interakcemi ovlivňujete, jak se ten příběh bude dál odehrávat, jak skončí nebo co vlastně uslyšíte,“ osvětlil už v lednu v rozhovoru pro Radio Wave formát audiohry herní designér Tomáš Oramus z PlayByEars.

Hlavním posláním Šachové hry je ukázat, jakým způsobem ovlivňuje náš život Alzheimerova choroba. Vzhledem k její nevyléčitelnosti a obrovskému dopadu nejen na nemocného, ale také na jeho okolí, si klade za cíl zvyšovat povědomí o této nemoci a ukázat ostatním, jaké to je s touto nemocí žít.

Vzpomínání během šachové partie

Příběh sleduje paní Kláru, která žije v domově s pečovatelskou službou. Zde se mimo jiné věnuje hře šachů. Během jedné takové hry začne Klára vzpomínat a vyprávět jednomu z ošetřovatelů vzpomínky ze svého života – na manžela Martina, kamarádku Hanu, studium konzervatoře, práci v hudební škole nebo úmrtí matky.

„Hráči“ tohoto neobvyklého formátu ale do příběhu zasahují. Sami si vybírají úryvky z Klářina života, čímž se jim poskládá určitý obraze. Vzpomínky se však trhají, části jsou vynechané.

Ve druhé části hry se Ošetřovatel, který ve skutečnosti neexistuje a je jen v hlavě hlavní hrdinky, mění ve Smrt. Hráči nyní sami aktivně vybírají z odpovědí na otázky, které se týkají skutečností z první části hry. Pokud odpoví správně, slyší následně situaci tak, jak se doopravdy stala. Podle počtu správných odpovědí má příběh dva konce.

Jedním z důležitých motivů je paměť, testována je tedy i paměť hráčů. Příběh trvá necelou hodinu, avšak při jednom poslechu není možné slyšet všechny vzpomínky, takže ho lze poslouchat opakovaně.

Nevidomí pro nevidomé

Formát audiohry nebo interaktivního rozhlasového příběhu není v českém herním prostředí příliš známý.

Pro zrakově postižené svět není jen ohrožující místo. Důležitý je spontánní pohyb, vypráví lektorka

„Je to tím, že většina herních vývojářů je pořád hodně vizuálně orientovaná a z osobní zkušenosti vím, že přemýšlí o hrách tak, že mají nejdříve vizuály, na nichž staví. Ten zvuk přichází dost často až poslední. Což z mé profese zvukaře bylo obráceně. Nejdřív jsem začal přemýšlet o zvuku a pak jsem si říkal, že ta grafika tam vlastně nemusí vůbec být,“ vysvětlil Oramus.

Šachová hra je ale výjimečná i tím, že je optimalizovaná pro potřeby nevidomých, kteří se sami na procesu přípravy hry podíleli. „Hru jsme designovali tak, aby byl herní zážitek sám o sobě pro všechny stejný. Rozdíl, který je ve verzi pro nevidomé, je upravené ovládání. Nevidomí ovládají telefony jinými gesty. A také zde figuruje doprovodný VoiceOver, který vysvětluje samotné ovládání hry a které lidé se zrakem normálně uvidí napsané na displeji,“ doplnil Oramus.

Důraz na udržitelnost

Vítězem v interaktivní kategorii se stal projekt veřejnoprávní španělské RTVE o tom, jak sexismus formoval naše dospívání. Více o něm a oceněných v dalších kategoriích na webu Prix Italia.

Ta se řadí mezi nejstarší mezinárodní rozhlasové, televizní a webové soutěže a nepochybně také mezi nejvíce prestižní mezinárodní festivaly. Festival byl založen po druhé světové válce v roce 1948 a měl za cíl propojit národy a oslavovat to nejlepší z rozhlasového a televizního vysílání.

Soutěžní příspěvky bylo letos možné přihlásit v kategoriích Hudba, Dokument a Reportáž, Drama a Webové projekty. Speciálním tématem soutěže je udržitelnost a důraz na zvyšování povědomí environmentální udržitelnosti skrze média.

Letošní ročník byl úzce spojený s iniciativou RAI Engage Me jako pilotní projekt pro produkci udržitelných živých akcí ESG (Environmental, Social and Corporate Governance), čímž byl zahájen proces postupného snižování dopadu na životní prostředí.

t

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.