Přijde lavina žádostí o home office?  

ilustrační foto: Flickr.com

Firmy se začínají připravovat na lavinu žádostí od zaměstnanců o tzv. home office. Rodiče dětí do devíti let a těhotné ženy totiž budou mít na práci z domova zákonný nárok, pokud tedy norma projde.

NOVA – Televizní noviny
——————–
Pokud jim to zaměstnavatel nebude chtít umožnit, bude to muset odůvodnit. Firmy se obávají nákladů navíc a možných problémů kvůli nízké efektivitě některých prací z domova.

Lucie Borhyová, moderátorka
——————–
Změnu zákona by zřejmě už tento týden měla finálně odsouhlasit sněmovna.

Lucie Hlubučková, redaktorka
——————–
Zatímco doposud mohl zaměstnavatel práci na dálku svým zaměstnancům nedovolit i na základě svého rozhodnutí, teď bude muset zákaz, pokud půjde o rodiče dítěte do devíti let nebo těhotnou ženu, pečlivě vyargumentovat.

Vít JÁSEK, ředitel Unie zaměstnavatelských svazů
——————–
Bude to navíc administrativa, budou to navíc i finance, protože ty formulace budou muset být přesné.

Lucie Borhyová, moderátorka
——————–
Výdaji navíc, pokud se firma se zaměstnancem nedohodne, mohou jít i na hledání právě těchto přesných formulací, tedy na právní služby.

Lucie PETRÍKOVÁ, mluvčí, Sodexo Benefity
——————–
Pokud budeme potřebovat víc konzultací, tak samozřejmě to budou náklady vyšší.

Lucie Hlubučková, redaktorka
——————–
I s pomocí advokátů ale může být zamítnutí některých žádostí o práci z domova náročné.

David BOROVEC, advokát, spolupracovník Unie personalistů ČR
——————–
Například v kancelářských provozech může být trochu obtížnější nějakou dobrou argumentaci přinést, a kdyby zaměstnavatel tu povinnost nesplnil, tak se vystavuje riziku pokuty.

Lucie Hlubučková, redaktorka
——————–
Firmy se tak obávají, že zaměstnanci nebudou moci práci na dálku ve chvíli, kdy doma není tak efektivní jako v kanceláři, zakázat. S neefektivitou se prý potýkají hlavně u dlouhodobých home officů.

Vít JÁSEK, ředitel Unie zaměstnavatelských svazů
——————–
Lidi ztrácí motivaci, vypadávají z tempa a nepracují tak, jak by měli. Někdy subjektivně prostě tomu člověku nevěřím a těžko mu budete objektivně zdůvodňovat „nevěřím ti, musíš zůstat v práci“.

Jaroslava REZLEROVÁ, ředitelka ManpowerGroup
——————–
Tam, kde se to obtížně kontroluje, tak víme, že dochází ke zneužívání.

Marian Jurečka, ministr práce a sociálních věcí, vicepremiér /KDU-ČSL/
——————–
My tady tímto sledujeme opravdu posílení dobrých podmínek pro rodiče. Myslím si, že to je velmi důležité. Nám rodiče, když se jich ptáme v různých dotaznících, říkají, že mají největší problémy právě s tím, jak sladit svůj rodinný pracovní život a péči o děti. Takže tímto vycházíme vstříc.

Lucie Hlubučková, redaktorka
——————–
Žádosti o home office nejsou v Česku nijak neobvyklé. Podle průzkumů jedné z personálních agentur si ho přeje až 40 % zaměstnanců. Lucie Hlubučková, televize Nova.

Lucie Borhyová, moderátorka
——————–
Práce z domova se u nás rozmohla až během pandemie covidu. Do té doby jí využívalo jen minimum lidí. Podle psychologů není home office pro každého a zaměstnanci by si měli dobře rozmyslet, zda budou doma opravdu schopni pracovat.

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
V roce 2019 pracovala z domova jen 4 % Čechů. V roce 2022 to podle průzkumů jedné personální agentury bylo procent 28. Dva dny v týdnu je aktuálně na home officu třeba Milan Havelka.

Milan HAVELKA, zaměstnanec na home office
——————–
Jako největší benefit práce z domova považuji možnost zařídit si věci, kvůli kterým bych si normálně musel brát dovolenou, jako je například návštěva úřadu.

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
Zaměstnanci i zaměstnavatelé, kouzlo práce z domova objevili na jaře roku 2020, kdy kvůli covidu-19 ve velké řadě firem nebyla jiná možnost. Vyvolalo to u mnoha lidí nadšení.

Vratislav JANDA, mluvčí společnosti Nestlé
——————–
Jenom v mým týmu jsme si zjistili, že na tom ušetříme dvě hodiny přijížděním z domova do kanceláře a zpátky, šetříme na pohonných hmotách, šetříme na různých službách. Bezpochyby začneme jednat s našimi pronajímateli. Fakticky potřebujeme čtyři patra? Nestačí nám třeba jen dvě?

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
S rozvolněním vládních opatření došlo ale v mnoha případech k rychlému vystřízlivění.

Jaroslava REZLEROVÁ, ředitelka ManpowerGroup
——————–
Po tom prvotním boomu, kdy všichni chtěli už zůstat navždy doma a už nikdy nepřijít do práce, takže to nebylo úplně nejšťastnější, protože zaměstnavatelé potřebují občas s lidmi hovořit na místě. A kupodivu i zaměstnanci potřebují vidět svoje kolegy.

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
Po skončení koronavirové pandemie se podle průzkumů firmy praly s tím, aby zaměstnance zpět do kanceláří vůbec dostaly a podle personalistů je home office stále jedním z nejžádanějších benefitů u těch, kteří hledají nové zaměstnání.

Hana KŘENKOVÁ, provozní ředitelka, Adison
——————–
Pro nás je důležitý to, aby ta práce, kterou má zadanou, tak aby byla udělaná a je nám v podstatě jedno, jestli je udělaná z kanceláře, z domova nebo z pláže.

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
Proti práci z domova hovoří hlavně faktor možného rozptylování, ať už jde třeba o domácí práce nebo lákadla ve formě zábavy. A zaměstnanci toho nezřídka zneužívají.

Karel HUMHAL, psycholog
——————–
Není vhodný, bych řekl, home office pro takové ty lidi, kteří jsou závislí na vnějším řízení, kde prostě, jakmile je někdo neřídí, tak oni potom nesplní ty úkoly.

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
Jednou z největších výhod pro firmy je naopak to, že mohou zaměstnávat lidi i zdaleka.

Dan HAVEL, zakladatel a výkonný ředitel The Pay
——————–
Určitě nelpíme na tom, aby lidé seděli každý v kanceláři. A někteří nejsou ani z regionu, takže máme lidi napříč celým Českem a Slovenskem a jednoho programátora máme například i v Japonsku.

Háta Sassmanová, redaktorka
——————–
Podle personalistů je nejčastějším modelem home officu, že zaměstnanec tři dny v týdnu dochází do kanceláře a dva zbývající pracuje z domova. Háta Sassmannová, televize Nova.

Reynolds KORANTENG, moderátor
——————–
Práce z domova se netýká pouze zaměstnanců v soukromém sektoru. Od pandemie ji nabízejí i státní instituce, zaměstnanci prý home office využívají velmi často.

Marek BRUNA, redaktor
——————–
Tohle je paní Nováčková, pracuje na Ministerstvu životního prostředí. Práci z domova využívá pravidelně kvůli svým dětem.

Blanka NOVÁČKOVÁ, zaměstnankyně Ministerstva životního prostředí
——————–
Využívám home officy nejčastěji tak dvakrát do týdne. A hlavně je to z toho důvodu, že mám dvě malé děti, jedno je ve školce, druhé ve škole, takže mně to usnadňuje například vodění dětí do školy nebo vyzvedávání potom odpoledne z družiny.

Marek BRUNA, redaktor
——————–
Ministerstvo životního prostředí má okolo 600 zaměstnanců. Nárok na práci z domova mají ještě z dob před pandemií.

Lucie JEŠÁTKOVÁ, mluvčí Ministerstva životního prostředí
——————–
Samozřejmě záleží na dohodě se svým nadřízeným, nicméně snažíme se vycházet vstříc individuálně všem zaměstnancům.

Marek BRUNA, redaktor
——————–
Podobně to mají také zaměstnanci jiných státních institucí, například úředníci rezortu školství nemusejí fyzicky do práce až dvakrát týdně.

Tereza FOJTOVÁ, mluvčí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
——————–
Zaměstnanci tuto možnost využívají, samozřejmě vždy musí být zajištěno, aby byli na telefonu, dostupní na e-mailu, aby měli doma běžné pracovní prostředky, které ke své práci potřebují. Je to jedna z cest, jak sladit osobní a pracovní život a zatím ty zkušenosti jsou spíše pozitivní.

Úřad práce ČR
——————–
Úřad práce má zkušenosti z home office už z doby, kdy byla nepříznivá epidemická situace a bylo nutné s ohledem na ochranu zdraví klientů i zaměstnanců na určitou dobu omezit osobní styk s veřejností. Zároveň je ale institucí, do jejíž náplně neodmyslitelně patří přímý kontakt s klientem. Jsou tedy pozice, u kterých není možnost home office využít, například v případě zaměstnanců na přepážkách.

Hana PRUDIČOVÁ, mluvčí Generálního ředitelství cel
——————–
V současné době jsou hojně využívány většinou na Generálním ředitelství cel, které soustřeďuje více administrativních činností než celní úřady. Ten stupeň digitalizace, který my máme, je dostatečně vysoký, takže my nemáme problém pracovat z domova.

Marek BRUNA, redaktor
——————–
Odbory plánované změny v zákoníku práce vítají, protože podle nich povedou k narovnání poměrů mezi zaměstnanci v pracovním a služebním poměru.

Šárka HOMFRAY, místopředsedkyně Odborového svazu státních orgánů a organizací
——————–
Není důvod pro to, aby to bylo ve státní a v soukromé sféře výrazně odlišné. Součástí té novelizace zákoníku práce je i novelizace zákona o státní službě, který to jako velmi přibližuje, včetně toho, že tam bude povinnost v případě odmítnutí odůvodnit důvody, které vedou služební úřad namísto zaměstnavatele k tomu, aby té žádosti o výkon služby z jiného místa nevyhověl.

Marek BRUNA, redaktor
——————–
Spousta státních zaměstnanců ale možnost pracovat z domova zřejmě nikdy mít nebude. Patří mezi ně například složky Integrovaného záchranného systému.

televize Nova.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.