Řešení konfliktů v nemocnicích  

ilustrační foto: Flickr.com

Konflikty s pacienty anebo jejich blízkými. Nepříjemnost, s níž se zřejmě setkává každá tuzemská nemocnice. Některé kvůli tomu ustavují své vlastní ombudsmany, nepostupují přitom ale jednotně. To mění Ministerstvo zdravotnictví, které zavádí závazný manuál.

ČT 1 – Události

Ombudsmanem Masarykova onkologického ústavu v Brně je Martin Hájíček sedmým rokem.

Martin Hájíček, ombudsman, Masarykův onkologický ústav, Brno
Mým úkolem pak je zprostředkovat komunikaci mezi těmito pacienty a jejich blízkými na jedné straně a zdravotníky, potažmo nemocnicí, na straně druhé.

Pavla Kubálková, redaktorka ČT
Od roku 2016 už řešil vyšší desítky případů. Někdy je potřeba mediační jednání, jindy stačí pouze vysvětlení problémů. Druhy stížností jsou různé.

Martin Hájíček, ombudsman, Masarykův onkologický ústav, Brno
Jednou z posledních situací, kterou jsem řešil, byla nespokojenost pacientky s délkou čekání v čekárně. Zdálo se jí, že ostatní předbíhají, že dáváme přednost jiným pacientům.

Pavla Kubálková, redaktorka ČT
Stížnost řešil na místě, vysvětlil, co a proč se za dveřmi ordinace děje, pacientka situaci pochopila. Zřízení pozice ombudsmana si chválí i vedení nemocnice. Do té doby stížnosti a podněty museli řešit vedoucí dotčených oddělení.

Marek Svoboda, ředitel, Masarykův onkologický ústav, Brno
Došlo ke standardizaci řešení stížností, do kterých je zavzat vlastně personál, který je v tomto vycvičený, takže to probíhá více nestranně, navíc je edukovaný, takže i některé konflikty, které třeba některé stížnosti mohou se sebou nést, umí tlumit.

Pavla Kubálková, redaktorka ČT
V současné době má ombudsmana zhruba třetina českých nemocnic. Jak by měly při řešení konfliktů postupovat, teď sjednocuje ministerský metodický pokyn. Problémy totiž řešila každá nemocnice jinak.

Šárka Liola, oddělení podpory práv pacientů, Ministerstvo zdravotnictví
Aby poskytovatelé upravili ten stížnostní postup tak, aby byl efektivní, aby ji nezahlcoval, současně byl propacientský.

Pavla Kubálková, redaktorka ČT
Ministerstvo chce, aby ombudsmana měla všechna zařízení, která jsou v jeho působnosti. Těch je na pět desítek, u ostatních předpokládají, že se jejich pokynem budou také řídit.

Česká televize.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.