Už téměř dva měsíce platí v Evropské unii nová pravidla na železnici. Cestující získali sice více práv, ovšem nárok na kompenzace v případě zpoždění či zrušeného spoje už nemusí mít všichni. Dopravce je nemusí vyplácet v případě, že došlo k přerušení cestování takzvaně z vyšší moci, tedy kvůli počasí nebo pandemii. Zkrátila se i minimální lhůta pro žádost o asistenční službu pro handicapované cestující.
Pětašedesátiletá Ivana je kvůli svému onemocnění nohou upoutána na invalidní vozík. Jinak je plně soběstačná. Kvůli svému handicapu ovšem nikam necestuje. „V mládí jsem jezdila vlakem velmi často na čundry a na chmelové brigády. Ale jakmile se mi začalo hroutit zdraví, už nikam nejezdím. Nemám, kdo by mi pomohl,“ povzdychla si. To, že může cestovat vlakem a požádat dopravce o asistenci při nástupu a výstupu, vůbec netušila.
Už přitom téměř dva měsíce platí v členských zemích Evropské unie nařízení, které cestování vlakem lidem s handicapem usnadňuje. Mohou požádat o asistenci při nástupu a výstupu nikoliv s dvoudenním předstihem, ale „jen“ 24 hodin před plánovaným odjezdem. Kromě toho se povinnost zajistit asistenční službu rozšířila z dálkových spojů na všechny regionální.
Směrnice zavádí také jednotná pravidla pro vyplácení kompenzací v případě zpoždění vlaku. Od jedné do dvou hodin zpoždění má cestující nárok na navrácení čtvrtiny ceny jízdenky, při zpoždění dvě hodiny a více je to rovná polovina.
Kromě toho musí dopravce do 100 minut nabídnout náhradní řešení. Pokud se tak nestane, cestující má právo zorganizovat si náhradní cestu vlakem či autobusem a dopravce mu musí proplatit nezbytné a přiměřené náklady. Nově však dopravci nebudou muset vyplácet kompenzace za zpoždění způsobené počasím, pandemií a podobně.
Úpravu pravidel senioři ocenili. „Směrnice umožňuje handicapovaným osobám o něco více flexibility, což je beze sporu důležité, zejména pokud potřebují jet někam neplánovaně a nemají možnost dopravy automobilem. A vítáme i skutečnost, že doprovod nesmí být vyžadován. I to totiž handicapované limitovalo a stavělo do pozice, že jsou v podstatě závislí i na ochotě a času jiné osoby, i když její pomoc třeba ani nepotřebovali,“ myslí si předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová.
Podle ní by se měla nová časová prodleva na objednání asistence aplikovat i třeba u letecké přepravy. Tam minimální limit 48 hodin stále trvá.
Pravidla zavedli dříve
Na nová nařízení reagovali i tuzemští dopravci. Větší změny ovšem dělat nemuseli. České dráhy zůstávají dokonce benevolentnější v případě vyplácení kompenzací. „I nadále odškodňujeme cestující za zpoždění vlaků i v případě takzvané vyšší moci. Zároveň jsme zjednodušili a zautomatizovali výplatu odškodného u elektronických jízdenek,“ reagoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský a poukázal na novinky v aplikaci Můj vlak.
Tuzemští dopravci nemusí měnit přepravní podmínky ani kvůli limitu pro objednání asistenční služby. Kromě Českých drah i menší „žlutý“ dopravce plnil směrnici už dřív. „Objednávání přepravy pro cestující na vozíku do 24 hodin před plánovaným odjezdem máme nastavené standardně,“ dodala mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová s tím, že dopravce nyní aktualizuje smluvní přepravní podmínky, tedy i kompenzace.
Miroslav Elsnic
Deník.cz
Přidejte odpověď