Fenomén Velorex  

Velorex

Tříkolka Velorex je fenomén. Skoro 80. let. V České Třebové ji vymysleli bratři Stránští, původně pro handicapované. Dnes je ceněným veteránem. To připomíná i sraz majitelů. Do Bystrého v Orlických horách na něj přijelo 61 strojů proslavených především jednou z nejúspěšnějších českých filmových komedií všech dob.

reportáž ČT 1 – Události

Hadrák, hadrolet, hadraplán, tak se říká velorexu. Pan Jaroň s partnerkou tříkolky renovují.

Toémáš JAROŇ, sběratel a renovátor vozů Velorex, Praha
Teď jich mám asi 16, z toho pět jezdí. Další kostry asi čekají na důchod. Jako za kulomet. Přikrčit a mírně zaklonit, jak říkal Josef Abrhám.Sluníčko, sundaná střecha, to je to, co dělá velorex velorexem, a to v žádným plechovým, obyčejným autě nemůžete nikdy zažít.

redaktor ČT
Pan Olexa z Kolínska má unikát, původní model Oscar, dvacátý třetí z roku 52. Šlape jako hodinky.

Roman OLEXA, sběratel, Kolínsko
Zdá se, že jo. Jsem spokojenej. Tak bych chtěl, aby to skončilo třeba v nějaký státní instituci, v nějakým muzeu.

redaktor ČT
Chystáte se to věnovat?

Roman OLEXA, sběratel, Kolínsko
Něco takovýho plánuju.

redaktor ČT
Velorexy se teď prohánějí Orlickými horami kolem Rychnova a Solnice, kde je dřív taky montovali, Velorex je dnes ceněným veteránem. Pokud se náhodou na trhu objeví, jeho cena nebývá obvykle nižší než čtvrt milionu korun.Dvoumístní vůz, původně Oscar, vymysleli a postavili za války bratři Stránští v České Třebové. Mysleli na postižené a na cenovou dostupnost.

Jana VOLESKÁ, účastnice srazu, ředitelka Městského muzea Č. Třebová
Žije sice už jenom svým veteránským životem, ale plným životem. A to je na tomto srazu samozřejmě vidět.

redaktor ČT
V padesátých až sedmdesátých letech vyrobili 15 300 velorexů, asi nejvíc je proslavil Josef Abrhám.

Vrchní, prchni! 1980, režie: L. Smoljak
Čoveče, vy jste do toho bouch,To je hadrák, pane, ten neublíží, ten leští.

redaktor ČT
Karosérii měl velorex z duralu i z plátna na montérky, ale krajkovou viděli účastníci srazu na zámku v Rychnově poprvé.

Česká televize.

Ikonické vozítko velorex  

ČT 24 – Události, komentáře
50 let se už nevyrábí, přesto se zdá, že příznivců Velorexů neubývá. Ikonická vozítka s plátěnou karosérií se vyráběla v Rychnově jako vůz pro invalidy a už za socialismu nebyla jen tak k dostání. Velorexu se věnuje expozice v rychnovském muzeu a zítra se ve městě koná i akce s názvem Den s velorexem. Posledním hostem je Ladislav Šustr, předseda Velorex clubu, dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Aktuální inzeráty, na různých bazarech jsem našel. Cena od 28 000 do víc než 400 000 Kč. To je normální takovýhle rozptyl?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano, ano. Záleží podle stavu, podle toho, v jakém technickém stavu je to, zda to má doklady, zda bude třeba něco investovat do těch renovací, samozřejmě.

moderátor ČT
Za kolik byste prodal ten váš, tedy, ne že bych ho chtěl koupit a ne že vy byste ho chtěl prodat, ale kdyby teoreticky, tak jakou má hodnotu třeba?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Kde by teoreticky, tak to je nějaké nekonečno, protože je to ten můj, má k tomu člověk svůj vztah, takže…

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Vyrobeno bylo necelých 15 000 kusů plus minus, jestli to říkám správně, kolik jich tak ještě někde reálně jezdí? Provozuschopných myslím.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
A polovina těch tříkolek byla vyvezena prostřednictvím podniků zahraničního obchodu Motokov do zahraničí, to znamená do Maďarska, do Bulharska, do Polska, polovina zůstala v Československu tehdy a z těch 7,5, 7 500 zhruba 2/3 ještě jsou jaksi nepojízdné, ale existují.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Samozřejmě, že i v popkultuře bylo tohle vozítko velmi popularizováno. Třeba Ivan Mládek a jeho slavná píseň Džínový velorex, ale při vší úctě k Ivanu Mládkovi mám pocit, že vůbec nejslavnější velorex řídil falešný vrchní.

Vrchní, prchni, 1980, režie: Ladislav Smoljak
Dobrý den, pane řidiči, silniční kontrola, prosil bych vaše doklady.Promiňte, já mám tady takovej ten, ale jinak mám všechno v nejlepším.Jeďte.Děkuji, děkuji.Chudák.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Mají vůbec velorexáři rádi tenhle film? Protože Darek Vrána v podání nezapomenutelného Josefa Abrháma nakonec velorex vymění za modrý žigulík?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano, vymění za modrý žigulík, ale je to pro nás kultovní film. Skutečně ano, od toho se odvíjí ten zájem o ty velorexy a myslím si, že spousta lidí se k němu dostala právě přes ten film.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
No, ale Darek Vrána se za ten velorex tak trošku styděl. Tak co pro vás vlastně to vozítko znamená? Je to vášeň, je to radost, je to něco, co už dneska je trošku, promiňte mi, to slovo bizarní, krásně bizarní, tak proto?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano, je to něco jiného, je to určitý styl života, jezdit s tím velodexem, protože ten velorix mám, poskytuje úplně jiné pocity a jiné zážitky, než když jedete autem anebo na motorce.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Na druhou stranu, když s ním někdo jezdil před rokem 1989, tak to asi bylo vnímáno jinak než dneska, to je asi logické?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Přesně tak. Tehdy to bylo jiné, samozřejmě řidič tehdejší byl zdrojem nějakého posměchu, nebralo se to tak úplně, ale jako právě z toho úplně vysmívaného vozítka se to v dnešní době, se ten stroj stal ceněným veteránem.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Hadrák, hadraplán, mongomerák, prchající stan, splašené trubky. Je obrovská spousta různých přezdívek. Nevadí vám, nebo berete je, že to je vlastně součást toho příběhu a té popularity toho vozítka?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano, ano, je to tak, rozhodně se nezlobíme, je to součást toho příběhu a toho života s velorexem.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Je to vlastně bezpečné vozítko? Přiznám se vám, že jsem asi před 20 lety tady kousek od České televize viděl na mokrých kostkách, jak se v zatáčce velorex vlastně přetočil na bok, já jsem vyskočil, abych pomáhal, a ten člověk mě pouze poprosil, abych mu pomohl to vrátit zpátky na kola, že se mu vůbec nic nestalo, tak jsem si tehdy říkal, to nevypadá jako úplně nejbezpečnější vozidlo.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ale přesto máte kolem ten trubkový rám, je to lepší než motocykl, přece jenom jo.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Kde jste s ním byl nejdál vy osobně?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Nejdál jsem byl na Islandu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Jak jste se dostal na Island s velorexem? Zkuste mi to popsat.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Jeli jsme do Dánska v Dánsku trajektem, tři dny jsme jeli lodí a pak jsme se vylodili samozřejmě na Islandu, tam jsme udělali takovou okružní cestu a vraceli jsme se stejnou cestou zpět.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Jakou pozornost tohle vozítko budí v zemích, které asi velorex neznají? Protože předpokládám, že z toho Motokovu nebo ten Motokov tzv. pézetka, jak se tedy říkalo, to vyvážela spíše do socialistických států-

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano, bylo to do socialistických států. Oni to neznali, neznají, ale samozřejmě ten velorex pohání motor Jawa, a to jim kor na tom severu říká hodně, že jako je to velmi populární, všichni se o to zajímají, když zastavíte, tak samozřejmě přijdou a povídají si o něm.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Čili je to taková ta situace, kdy občas, když třeba i policisté někde v Evropě zastaví nějaké hodně luxusní auta, aby se podívali, tak i třeba tohle se vám stávalo, že vás zastavili a zkontrolovali, že je všechno v pořádku, ale zajímalo je to?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano. Zajímalo je to, chtěli se podívat.

moderátor ČT
Drtivá většina z těch velorexů, abychom se zase vrátili k té konstrukci, byla tříkolová, později se dělali i čtyřkolky nebo čtyřkolové, tak proč tam byla ta tři kola? Něco mezi autem a motorkou, má to nějaké vysvětlení?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Původně vlastně se vycházelo z bicyklu, postupně, ty díly se dimenzovaly, aby více vydržely a používaly se součástky z motocyklu, byla tendence samozřejmě po té tříkolce přijít pro ty invalidní spoluobčany s nějakým vozítkem, které by více jaksi se podobalo autu, tak výrobní družstvo Velorex přišlo právě s koncepcí toho čtyřkolového vozíku, ale bylo to pozdě a bohužel ani ta kvalita té výroby nebyla dostatečná a skončilo to.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Vy jste vlastně zmínil to, co tam ti příslušníci SNB si mysleli, že Darek Vrána je handicapovaný, že proto se nemůže vysoukat z toho auta, proč tohle vlastně bylo určeno pro handicapované? Protože víme, že handicapovaní, pokud mají úpravu v normálním autě, tak dokáží fantasticky řídit a je to skvělé, když se jim to daří. Ale proč tohle vozítko? Je to jednodušší.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ta úprava nebyla? Bratři Stránští jako konstruktéři tehdy počítali, že to bude vozítko, které zaplní trh mezi motocyklem a automobilem, a bylo určeno spíše pro mladé, ale bylo to z nutnosti, protože,aby prosadili povolení sériové výroby v komplikované době těch padesátých let minulého století, tak přišli s tím, že to bude pro invalidy, protože měli tatínka postiženého a tomu to upravili na ruční řízení.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Jak se dá s tímhle autem třeba přejet díra na silnici? Tam by se člověk obával, že to drncne moc, nebo ne?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Není to tak hroznej, musíte umět takový manévr, takovou osmičku /nesrozumitelné/ trošku.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Á, osmičku. A pak neskončíte na tom boku jako ten člověk tady.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Pak neskončíte, ale správný velorexář každý na boku skončil.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
No, to je jasné a dá se předjet autobus, jako se o to snažil Darek Vrána v tom filmu? To je moje poslední otázka.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Určitě ano.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Povedlo se vám to někdy někoho předjet?

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Ano, ano, předjeli jsme, určitě.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Předjíždějte dál, ale hlavně opatrně. Užijte si tuhle fantastickou vášeň. Děkuju moc, že jste přišel.

Ladislav ŠUSTR, předseda Velorex clubu v AČR
Taky moc děkuju.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
vám děkuju za pozornost a nezapomeňte, že Události, komentáře jsou tady na ČT24 každý všední den v 10 večer, takže i v pondělí. Mějte se hezky a dobrou noc.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.