Samoživitel je kvůli chybě firmy na dně

O firmě, která instaluje solární elektrárny a tepelná čerpadla, v pořadu Černé ovce ČT 1.

Petr PRIBULA, majitel topení
Spustilo se topení, zjistilo se, že ani jedno topení v baráku, kde teda je sedm radiátorů, netopí.

redaktor
To byly první dojmy, které měl z tepelného čerpadla za 220 000 Kč Petr Pribula z Neratovic. Samoživitel v insolvenci, který se stará o čtyři děti, si čerpadlo pořídil za peníze od příbuzných, aby ušetřil náklady na vytápění. Na poruchy opakovaně volal techniky ze Schliegeru.

Petr PRIBULA, majitel topení
Oni přijeli, koukli se na mašinu, koukli se na ten displej, pomačkali tam čudlíčky, tím odstraňovali tu chybu a jeli pryč.

redaktor
Čerpadlo netopilo, jak mělo, ani když firma leccos vyměnila, opravila a přenastavila. Ale něco se přece změnilo. Spotřeba elektřiny. Přivolaný odborník Václav Lom zjistil, že zařízení nefungovalo jako tepelné čerpadlo, nýbrž jako drahý elektrokotel. ČEZ kvůli tomu chtěl od pana Pribuly doplatit za elektřinu 46 000 Kč a zvýšil mu zálohy na 18 000.

Petr PRIBULA, majitel topení
Mně zbývá 4 000 asi 16 Kč na čtyři děti na živobytí, na všechno. Díky tý vysoký elektrice, díky tomu, takže já už nemám prostě vůbec nic.

redaktor
Spolumajitelka firmy Schlieger Markéta Chrbolková nám střídavě slibovala a rušila rozhovory a nakonec poslala písemné vyjádření, že tepelné čerpadlo je v pořádku a netopí proto, že pan Pribula má špatný otopný systém. K zákazníkovi jsme tedy vzali experta na tepelná čerpadla. Nazval byste tohle odbornou montáží?

Pavel STEJSKAL, poradce pro tepelná čerpadla soudního znalce v oboru strojírenství a ekonomika Radima Ledeckého
Rozhodně ne. Tohleto není možné, aby takovouhle práci odváděla odborná firma.

redaktor
Pan Pribula odstoupil od smlouvy, ale peníze mu firma nevrátila, a tak na ni zákazník podal žalobu. Nástup loňské zimy byl krušný. Teplota v domě se pohybovala mezi 5 a 15 stupni, ale rodina nakonec zimu přečkala díky sponzorovi, kterého sehnal odborník Václav Lom.

Petr PRIBULA, majitel topení
Přivezl nám tepelný čerpadlo, který teda dostáváme celý zdarma, jeden den to přivezli, druhej den začali montovat na můj starý topný systém, takže to topí, bych řekl, na 100 procent. To, co nešlo rok od firmy Schlieger, tak to šlo udělat za dva dny s jiným tepelným čerpadlem.

redaktor
Lepší odpověď firmě, která vinu sváděla na špatný otopný systém, asi netřeba hledat. Na tepelná čerpadla i fotovoltaiku Schlieger si stěžovala řada diváků. Klientka Monika Liebichová měla potíže s oběma instalacemi a chtěla vidět všechny certifikáty. K údajně českému tepelnému čerpadlu firma doložila certifikát z čínské zkušebny.

Václav LOM, zkušební komisař profesních kvalifikací, člen Svazu chladicí a klimatizační techniky
My jsme při podrobnějším prozkoumání toho předloženého prohlášení zjistili, že bylo vydáno na čínskou firmu, na čínský výrobek a že pravděpodobně tento předložený certifikát se netýká daného výrobku, to znamená, není to certifikát tepelného čerpadla Schlieger.

redaktor
Česká obchodní inspekce po ročním zkoumání některé modely čerpadel Schlieger zakázala a dala firmě 600tisícovou pokutu.

FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce
U těchto tepelných čerpadel, konkrétně u typu Compact Air Premium 7, 10, 15 a 18 kW Česká obchodní inspekce uložila zákaz uvádění na trh, dodání a také používání.

redaktor
Zmíněné modely prý nemají v pořádku dokumentaci a prohlášení o shodě, takže se, jednoduše řečeno, neví, co jsou zač. Firma Schlieger nám napsala, že zjednala nápravu, ale obchodní inspekce o žádné nápravě nevěděla.

Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce
Tady nelze tu nápravu udělat jinak než vrácením peněz, protože vyměnit ten samý výrobek za jiný, nový, pořád by museli prodat vlastně výrobek, který je na českém trhu zakázaný. Takže nepochybně to může sloužit jako důkaz pro odstoupení od kupní smlouvy.

redaktor
To je právě případ pana Pribuly. Jenže firma odmítla za zakázané čerpadlo vrátit 220 000 Kč, a tak spor skončil u soudu.

Petr PRIBULA, majitel topení
Letos soud rozhodl o tom, že mi má ty peníze vrátit.

, redaktor
A vrátila?

Petr PRIBULA, majitel topení
Ne. Nevrátila, protože se odvolala.

, redaktor
Soud zjistil, že smlouva o dílo nebyla řádně uzavřena, takže se firma Schlieger bezdůvodně obohatila. Tím pádem vůbec nebylo potřeba projednávat zákaz čerpadla nebo jeho chronické poruchy. S firmou Schlieger jsme v uplynulých letech chtěli natáčet už několikrát, ale nikdy se to nepovedlo. Teď si nově firma opatřila mluvčí, která chce mluvit, tak toho pojďme využít.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Odvolávali jsme se ne proti tomu, že nechceme tu částku vrátit, ale proti samotnému důvodu té žaloby, kdy my jsme tvrdili, že čerpadlo nefunguje tak, jak má, z důvodu špatného topného systému v domě. Pan Pribula si nechal namontovat jiné čerpadlo, které nefungovalo stejně tak jako to naše, protože byl špatný topný systém.

, redaktor
To čerpadlo funguje. Zatímco s vaším tepelným čerpadlem tam měl 13 stupňů, když jsem pana Pribulu navštívil, protože prostě netopilo, tak s novým čerpadlem tam má 20 stupňů až 21, tak nicméně tahle věc se vlastně u soudu vůbec neprojednávala, tak já nevím, proč se proti tomu odvoláváte.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Právě proto, že se neprojednávala, bychom chtěli, aby se přišlo na důvod nefunkčnosti.

Petr PRIBULA, majitel topení
Schlieger mi sem dal čínskej výrobek, kterej u nás nikdy nefungoval, a snaží se mě jenom udolat na tom, aby mi došly peníze na právníky.

, redaktor
Kdo chce zpátky peníze za čerpadlo, které zakázala obchodní inspekce, čeká ho dlouhý boj. Zdá se, že firma Schlieger si s tím zákazem nedělá tak těžkou hlavu jako obchodní inspekce.

Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce
Co se společnosti Schlieger týká, aktuálně vedeme jedno správní řízení pro podezření na porušení zákazu ohledně tepelného čerpadla, ale opravdu probíhá teprve fáze dokazování.

, redaktor
A teď pozor. Stejná firma Schlieger, na jejíž výrobky, montáže, opravy i komunikaci doslova pršely stížnosti, momentálně na trhu obnovitelných zdrojů zdaleka vede. Svědčí o tom počty žádostí o dotace.

Jakub HRBEK, ředitel, Sekce realizace projektů energetiky, ochrany ovzduší a klimatu, Státní fond životního prostředí ČR
Jedna firma má podáno více jak 10 000 žádostí do té aktuální výzvy, ta je skutečně daleko přede všemi, pak s odstupem jsou další firmy, které mají zhruba od 4 do 5 000 instalací podaných.

, redaktor
Státní fond sice Schlieger nechtěl přímo jmenovat, ale mimo záznam nám to potvrdil jak on, tak sama firma. A teď se podívejme, co nás u takového lídra trhu může potkat.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Já jsem potřeboval mít bezstarostný automatický systém, který by bylo možné ovládat tím, že se jednou nastaví, od tý doby poběží. A to se se Schliegerem vlastně nikdy nestalo.

, redaktor
Josef Holický z Liberce si už v roce 2019 objednal za čtvrt milionu tepelné čerpadlo Schlieger do domu, kde pracují zdravotněpostižení. Místo v únoru 2020 ho firma namontovala v dubnu.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Když to konečně zapojili, tak zjistili, že čerpadlo nejde, takže čerpadlo znovu odmontovali a odvezli a přivezli jiný čerpadlo.

, redaktor
To se sice podařilo spustit, ale už v květnu přišly první závady. Ta hlavní závada na sebe nechala čekat do začátku další topné sezóny.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Systém začal v nepravidelných intervalech občas padat do nouzového režimu a netopilo to.

, redaktor
Pan Holický opakovaně volal do firmy a ta k němu opakovaně posílala své techniky.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Vždycky byl problém se s nima domluvit, protože ty servisáci, kteří sem přijeli, nikdy nemluvili česky. Vždycky něco opravili, vytahali z toho dráty, pak tam nějaký dráty nastrkali zpátky, odjeli, čtyři dny to fungovalo a zas to vypadlo. Výsledek byl vždycky ten, že ten systém přestal topit, byla tady zima.

, redaktor
A nemůže to být taky špatnou otopnou soustavou jako u pana Pribuly? Projevy byly podobné a úspěšnost oprav taky.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
U tohoto konkrétního tepelného čerpadla se bohužel stalo to, že se v různých časových obdobích potkaly dvě technické závady. Ta první závada byl únik tlaku a ta druhá závada byla porucha odtávání.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Někdy to vypadlo už večer, když jsme to přes den vlastně restartovali, to byl jediný lék, jak ten systém přinutit k tomu, aby vlastně vykazoval nějakou činnost. Vždycky se musel restartovat.

, redaktor
Takhle pan Holický se zdravotněpostiženými strávil dvě topné sezóny.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Trvalo to, jak říkáte, několik let. Velká chyba Schliegeru byla na straně komunikace, kdy jsme nebyli schopni vyjít vstříc zákazníkovi, hlavně co se týče doby servisu.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Situace vygradovala loni začátkem prosince, kdy udeřily mrazy, systém opět vypadnul, tady taky bylo třeba 12 stupňů vevnitř. Tak jsem i napsal dopis do Schliegeru, že budu chtít vrátit peníze za nefunkční systém.

, redaktor
Místo peněz dorazili začátkem letošního roku opraváři a přivezli horkou zprávu, kterou jsme ovšem v Černých ovcích slyšeli už před rokem, že tepelné čerpadlo Schlieger ovládají hned dvě regulační jednotky, jedna originální a jedna nadstavbová, a ty si spolu nerozumějí a dělají potíže.

Václav LOM, zkušební komisař profesních kvalifikací, člen Svazu chladicí a klimatizační techniky
To čerpadlo nemůže fungovat tak, jak má, Schlieger místo toho, aby tuto regulaci aplikoval, vyrobí rozvaděč s regulátorem Siemens a snaží se tuto regulaci znásilnit.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Tuto nadstavbu ovládací oni vyřadili a teď to topí spolehlivě, nicméně nejde to nijak ovládat. Je tam nastavena nějaká teplota, kterou nelze měnit.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Musí na to přijet servisní technik a nastavit.

, redaktor
Takže on sám si nemůže nastavit teplotu.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Upřímně, nevím tuhle podrobnost.

, redaktor
To není praktické.

Martina FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Když to stopnem, já to půjdu zjistit. Zadám někomu, aby mi to řekl, tuhle podrobnost.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Po zkušenostech, který mám, i kdybych chtěl změnit teplotu tím, že bych ji chtěl snížit, tak bych asi radši otevřel okna.

redaktor
Tak co jste zjistila?

FIŠEROVÁ, PR manažerka, Schlieger, s.r.o.
Zjistila jsem, že ano, zákazník si na místě sám změnu teploty může nastavit. Pokud by s tím měl nějaký potíž nebo si nebyl jistý, samozřejmě může zavolat.

Josef HOLICKÝ, klient, Schlieger
Já už vlastně si to vůbec neumím představit. Já už nechci jim volat. Nikdy. Já toho mám fakt plný zuby.

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor
V příštím dílu se můžeme těšit na solární elektrárny. Ti, co si je objednali, se taky těší. Schválně, kdo se dočká dřív.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.