Koronavirová pandemie značně komplikuje život lidem se sníženou kvalitou sluchu. Kvůli povinné ochraně nosu a úst nemohou odezírat ze rtů a komunikace je tak pro ně v každodenním světě tou největší překážkou. Denně potřebují vyřizovat různé věci, ať už se jedná o nákupy nebo domluvu s úřady. S tím jim pomáhá nezisková organizace Tichý svět.
Slyšící člověk je zvyklý si někam dojít, osobně se domluvit nebo vzít telefon a vyřídit svou záležitost za pár minut. Pro osoby se sluchovým postižením to ale může být opravdovým problémem, a právě tady může pomoci služba Tiché linky. Jak taková pomoc vypadá? Redaktorka Deníku společně se znakující konzultantkou Tichého světa Michaelou Jirotkovou prošla několik úřadů, kde klienti nejčastěji vyhledávají pomoc.
„V rámci sociálních služeb Tichého světa nabízíme podporu osobám se sluchovým postižením při vyřizování žádostí o příspěvky a také poradenství, jak postupovat při řešení ztráty sluchu. Kromě toho poskytujeme pomoc při návštěvě úřadů, nemocnic nebo podporu při řešení životních událostí,“ představila možnosti, které nabízejí klientům konzultantka Michaela Jirotková.
Vše začíná na pobočce Tichého světa v Pardubicích v ulici Jana Palacha, kde klienta přivítá usměvavý a příjemný personál. Pomocí znakového jazyka se domluví s konzultantkou, co potřebují.
Tichá linka funguje buď prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu nebo také na webovém rozhraní www.tichalinka.cz. Klient si zde může vybrat podle svých preferencí buď online tlumočení znakového jazyka, nebo online přepis mluvené řeči. „Uživatel si dle svých komunikačních preferencí zvolí vhodnou službu a podle toho se spojí buď s tlumočníkem znakového jazyka, nebo s přepisovatelem mluvené řeči. Pokud upřednostňuje komunikaci ve znakovém jazyce, spojí se s tlumočníkem prostřednictvím videohovoru. Pokud češtinu, spojí se s přepisovatelem skrze textové okno. Tlumočník či přepisovatel potom simultánně zprostředkuje telefonickou nebo osobní komunikaci se slyšícím,“ popsala Jirotková fungování linky, která je dostupná zdarma 24 hodin denně.
Tlumočníci pomáhají se všemi potřebami neslyšících. „Třeba se mohou přes tlumočníka spojit s lékařem a objednat se. Nebo když neslyšící potřebuje zavolat do práce, že nepřijde, protože onemocněl, tak může také využít Tichou linku,“ řekla Jirotková.
Na úřadech, které Deník s konzultantkou navštívil, napomáhá klientům s orientací růžová samolepka nalepená na vchodových dveřích úřadu s informacemi, kde se tablet Tiché linky nachází. „V Pardubickém kraji máme zhruba 20 míst, kde Tichou linku používají přímo na úřadech, kde jsou zaškolení pracovníci, kteří umí používat Tichou linku a znají zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením,“ informovala konzultantka s tím, že se počet takových úřadů stále zvyšuje. „Úřady mají zájem o bezbariérovost a spolupracují s námi,“ doplnila Jirotková.
V Pardubickém kraji využívají službu třeba městské úřady, úřady práce či nemocnice. Například v Pardubicích na Úřadu práce v Jiráskově ulici růžová samolepka navede klienta od vchodových dveří až ke konkrétní kanceláři, kde se nachází zaškolený pracovník a kde je umístěn tablet s Tichou linkou. Zde se pak za zavřenými dveřmi domluví na tom, co klient potřebuje.
„Je dobré vědět, že při komunikaci, u které je přítomen tlumočník, bychom stále měli udržovat oční kontakt s klientem, se kterým se domlouváme, ne s tlumočníkem“ upozornila Jirotková.
—–
Tichá linka je zavedena na více než na 300 místech po celé České republice. U každého místa najdete informace, kde je zařízení s Tichou linkou v budově umístěno. Mapu míst, kde můžete využít Tichou linku, najdete zde: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1ZDDyFpmEUGoznDF0K5f1LPEsWMxqRmIx&ll=49.79786638461126%2C15.452106399999934&z=7
Klára Karasaridu
Pardubický deník
Přidejte odpověď