Michaela Dvořáková s rodinou vytvořila projekt, který využívá moderní výukové programy. Prostřednictvím tabletů si děti v speciální škole v Lounech zdokonalují třeba jemnou motoriku.
Zvednout lžíci, nakreslit rovnou čáru nebo poznat, jak vypadá modrá barva. Zdá se vám to snadné? Pro řadu dětí, které trpí mentálním postižením a postižením více vadami, je to velice obtížné. Sedmnáctiletá Michaela Dvořáková jim pomáhá, aby mohly svět objevovat pomocí moderní technologie. Díky projektu, který s rodinou vymyslela, si děti užívají radost z nových podnětů.
Od šestnácti chodí pomáhat do Speciální základní školy v Lounech. Její sestřenice Magdalena Radimská tam pracuje jako asistentka pedagoga, má na starost osm dětí se středně těžkou mentální retardací. Stejnou profesi má i její maminka, která učí děti s těžkým mentálním postižením a kombinovanými vadami.
„Všechny jsme viděly, jak důležité je, aby se děti učily stále něco nového. Zjistila jsem, že existují výukové programy, které jsou přesně pro tento typ postižení. Vyrábí je jen firma Apple a používají se na tabletech iPad,“ popisuje studentka Michaela vznik společného projektu.
Přihlásila ho do programu Think Big. Díky Nadaci Telefónica získala finance na zakoupení tabletů. „Chtěla jsem je objednat u české pobočky Apple. Doufala jsem, že dostaneme slevu, ale bohužel nevyšli vstříc. Nakonec šlo koupit jen dva tablety. Děti si na nich prstem zkouší kreslení či poznávání zvířátek. Trénují jemnou motoriku a je vidět, že jim to pomáhá. Některé už dokážou udržet v ruce lžíci nebo nakreslí sluníčko. A to je vlastně jedno takové malé vítězství,“ vysvětluje Michaela.
Pro většinu rodičů dětí ze speciální školy je nereálné zakoupit tablety. Stojí totiž přes deset tisíc. Některým se přeci jen podařilo na ně našetřit a koupili je i na doma. Michaela a její rodinný tým již proškolil pro práci s tabletem všechny učitele i rodiče, takže mohou s dětmi pracovat samostatně.
„Chodím do speciální školy kdykoliv mám volnou chvilku. Většina mých vrstevníků se diví, proč to dělám, když za to nejsou peníze. Někdy je to skoro ztráta času jim vysvětlovat, že všechno není o penězích. Však ocenění už je to, když vidíte, co to pro děti znamená,“ říká Michaela.
Mladá fronta DNES
Přidejte odpověď