Václav Krása napsal jako reakci na nedělní Otázky Václava Moravce, kde diskutovala ministryně MPSV Ludmila Müllerová a předseda Senátu Parlamentu ČR Milan Štěch o sKartách, otevřený dopis redaktoru Václavu Moravcovi. Myslí si, že v pořadu nezmínil důležité skutečnosti.
Dobrý den pane redaktore,
dnes jsem s očekáváním sledoval „Váš“ diskusní pořad, ve kterém jste v první části hovořil s ministryní L. Müllerovou a předsedou Senátu M. Štěchem, o stále nekončícím projektu Karty sociálních systému – sKartě.
Bohužel musím konstatovat, že v pořadu byla uvedena velká spousta polopravd a zavádějících informací. Protože se tomuto tématu věnuji poměrně dlouho, dovoluji si uvést několik informací a vyvrátit některé polopravdy.
Ministerstvo se, už od doby pana Drábka, ohání neustále úsporami při výplatě dávek. Především je potřeba vědět, že pan Drábek úmyslně navýšil počet vyplácených dávek, aby mohl použít argument o úsporách. Řada příjemců pobírá více dávek, ale jsou posílány zvlášť, přičemž ještě před rokem 2010 byly zasílány společně v jedné částce. Ještě v roce 2011 byl příspěvek na benzín posílán jednou ročně, dnes se posílá menší částka ve dvanácti splátkách. Kdyby se provedlo sloučení dávek, tak náklady na jejich distribuci poklesnou na méně než sto milionu korun, a sám jistě uznáte, že to už se nevyplatí vytvářet nesmyslné karty.
Paní ministryně nemluvila pravdu, když prohlásila, že soutěž na sKartu schválil ÚOHS. Ten posuzoval zcela jinou věc. ÚHOS pořád šetří, zda ministerstvo nepochybilo, když k soutěži využilo obchodní zákoník, protože mělo použít zákon o veřejných zakázkách nebo koncesní zákon. V této věci jste vůbec neuvedl, že ÚHOS zrušil soutěž na distribuci dávek, což je největší problém ministerstva. Pravděpodobně se bude muset vrátit k OKsystemu. Tato věc zároveň říká, že vlastní výplata dávek nemá nic společného s sKartami. Dávky se mohou vyplácet i bez nich, tudíž jsou nadbytečné. A ještě malý dodatek – systém nové výplaty dávek stál, podle MPSV ČR, 2,5 mld. Kč a ty se asi vyhodí.
SKarta dokonce nemá žádnou přímou souvislost s Jednotným informačním systémem práce a sociálních věcí. Všichni příjemci jsou v systému vedeni pod rodnými čísly, takže k identifikaci je důležitý občanský průkaz a nikoliv sKarty.
Kdyby tomu tak nebylo, nemohly by se vyplácet dávky 800 000 lidí, kteří dosud sKartu nemají. To je také základní argument proti tomu, aby Karta sociálních systémů byla identifikátorem příjemce sociálních dávek. Podle ní nelze totiž rozeznat, zda držitel sKarty je skutečně danou osobou. Potřebuje mít k tomu občanský průkaz.
Úplně špatný byl argument paní ministryně, že se nikdo nepozastavuje, když musí používat průkazku zdravotní pojišťovny. Na tento argument jste vůbec nereagoval, přitom každý ví, že v ČR je sedm zdravotních pojišťoven a tudíž je nezbytné mít identifikaci pojištěnců. Dále u zdravotní pojišťovny zpravidla zůstáváme řadu let, někdy i celý život. Příjemcem sociální dávky může být občan pouze krátkou dobu – dávky v nezaměstnanosti, hmotné nouze apod. K čemu vyrábět speciální kartu na dobu například dvou měsíců? Jen proto, aby Česká spořitelna měla veškeré údaje o příjemci dávky!
Teď zcela zásadní argument proti Kartě sociálních systémů jako povinné identifikační karty. Jestliže bude platební funkce sKarty pouze dobrovolná, bude Česká spořitelna zajišťovat jejich výrobu, ale Úřad práce bude jejich výrobu platit! Vzhledem k tomu, že cena je 240 Kč tak u milionu klientů je to 240 milionů a protože pohyb bude neustálý, tak náklady budou každý rok. Takže slova pana Drábka, ale bohužel i paní ministryně, o úsporách jsou pouze mlhou, která má zakrýt skutečný důvod projektu sKarty.
Vážený pane redaktore, domnívám se, že základní otázkou, od které se musí rozplétat podivné předivo projektu sKarty, je proč se panové Drábek a Šiška pustili do změny distribuce dávek, který fungoval spolehlivě a bez závad?! Proč neřešili změnu úhrady sociálních služeb, podporu zaměstnanosti ohrožených skupin, ucelenou rehabilitaci a další systémové změny, které jsou nezbytné?! Protože tomu nerozuměli a nebyl to tak rychlý kšeft. Pan předseda Senátu M. Štěch byl v debatě dobrý, ale ze svojí pozice nemůže mít detailní informace. Škoda, že si myslíte, že proti politikovi musí být jen politik.
S úctou
Václav Krása
Předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR
navíc OZP mají často jen částečné úvazky a když se někomu podaří najít ještě jeden drobný úvazek nebo krátkou dohodu o práci, je potrestán srážkovou daní. Přitom dohromady nemá často ani celý úvazek na rozdíl od zdravých, kteří celý úvazek mají a žádnou srážkovou daň neplatí.
Plně souhlasím s panem Krásou. A ještě jedna věc. Kdyby raději zrušili druhou daň za zaměstnání člověka, tak mám za to, že by mohlo lidi zaměstnat více podnikatelů. Například tuto daň musí nesmyslně hradit i NNO, které pomáhají zdravotně postiženým. To jenom vysává a podkopává systém zaměstnanosti.