Život invalidy na Sibiři

ilustrační foto

Zima na Sibiři není lehká. Obzvlášť pak pro lidi upoutané na vozík. Promrzlý terén a zasněžené chodníky pro tisíce z nich znamenají prakticky domácí vězení na dlouhé měsíce. I ve velkých městech, jako je půlmilionový Tomsk chybí základní bezbariérová infrastruktura. A to přestože oficiálně jdou z Kremlu na vybudování miliardy rublů. Reportáž ČT24

ilustrační foto

redaktor
Pro děti v Moskvě vítané zpestření prázdnin. Do ruské metropole dorazil sníh až na přelomu roku, o 2 měsíce později než obvykle. To v sibiřském Tomsku na něj lidé čekat nemuseli. Průměrné teploty se udrží pod nulou 5 měsíců v roce. Měsíců plných dech beroucích snímků, jak z ledového království, ale taky měsíců, kdy místní na vozíčku mnohdy radši nevyjíždí z domu.

Andrej VINOGRADOV, vozíčkář
Teď někoho požádám, aby mi podržel vozík. Pomozte mi, prosím!

redaktor
Asistenci jako Andrej Vinogradov potřebuje k pohybu ve městě asi 27 000 lidí. Fungují tu pro ně speciální bezplatné taxíky, konkrétně 2. Ruská vláda před devíti lety slíbila, že do infrastruktury pro vozíčkáře a odstranění bariér investuje přes 10 miliard rublů. Tomsk se k programu připojil. Podle lidí, kterým má pomoci, to ale v ulicích není vidět.

Andrej VINOGRADOV, vozíčkář
Říká se, že tu jezdí (bezbariérové) autobusy. Ale já jsem žádný neviděl, natož abych ho použil.

redaktor
Sníh a ledovka cestování po ruských městech ještě více komplikují. Snadné to ale není ani bez nich, třeba v Kaliningradu. Někdejší vojenský pilot Roman Aranin si tu po zranění a ochrnutí rozhodl ulehčit dopravu sám. Navrhl elektrický vozík, který má zdolat jakýkoliv terén. Jednání s úřady, aby ho mohl provozovat a prodávat, mu ale podle vlastních slov zvedlo hladinu adrenalinu víc než v minulosti seskoky padákem.

Roman ARANIN, výrobce elektrických vozíků
Přijdete na úřad pro dohled nad zdravotnictvím, máte všechna razítka a do svého projektu jste dali všechno. A oni vám řeknou: Proč děláte elektrické vozíky? Můžete dělat normální. Bylo by to levnější, snazší, a pro nás jednodušší na certifikaci.

redaktor
Nakonec od úřadů zelenou dostal a přišel i velký vládní kontrakt na dodávky vozíků po celém Rusku. Moskva slibuje, že bude dál pracovat i na bourání bariér. Projekt, který by měl města jako Tomsk otevřít handicapovaným, ještě neskončil. A do pěti let už prý jeho výsledky vidět budou.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.