Pohledy stranou, zakrývání očí dětem či nepochopení. To je často smutná realita provázející životy těch, kdo mají genetické či získané postižení vzhledu. Může jít například o velká znaménka, pigmentové skvrny, Treacher-Collins syndrom, popáleniny, ichtyózu či jiná onemocnění kůže. A právě na tuto citlivou problematiku chce upozornit Mezinárodní týden rovnosti tváří, jehož ambasadorkou je Tamara Klusová.
Mezinárodní týden rovnosti tváří proběhne v České republice vůbec poprvé, a to od 17. do 25. května. Organizátorem je pobočný spolek Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR Be Treacher Collins (Be TCS).
Zapojí se také spolek Ichtyóza a organizace pomáhající lidem po popáleninových úrazech. Ambasadorka Be Treacher Collins Tamara Klusová představuje krátké emotivní video, během jehož natáčení si díky speciální realistické masce prožila den s „jinou“ tváří.
„Když jsem přemýšlela, jak mojí spolupráci pojmout, zrodil se mi v hlavě nápad, že chci prožít den v jiné tváři, a bezmyšlenkovitě jsem se do toho vrhla a netušila jsem, co za prožitek přijde. Před natáčením jsem vyrazila na sraz lidí s Treacher-Collins syndromem, kde jsem vyposlechla se slzami v očích jejich životní příběhy a z nich tak sestavila s Michalem Budínským scénář tohoto minutového spotu. Mezi scénami jsem sama v masce procházela městem a zažívala na vlastní kůži, co všichni lidé se znetvořením zažívají každý, každičký den,“ říká Tamara Klusová.
„Moc si přeju, aby tohle video vyvolalo v každém z nás otázku, jak moc laskaví jsme my sami za sebe. Jak se v takových situacích chováme a co bychom měli zlepšit k tomu, aby se těmhle lidem žilo co možná nejlehčeji. Jejich znetvoření na povrchu totiž odkrývá naše znetvořené duše,“ dodává.
Kampaň ve 20 zemích
Mezinárodní kampaň poběží zhruba ve dvaceti zemích, například v Belgii, Švýcarsku, Velké Británii, Taiwanu či Jihoafrické republice. Společným záměrem národních iniciativ jsou v prvním roce zejména propagace Mezinárodního týdne rovnosti tváří jako takového a usilování o vytvoření General Media Standardu – „kodexu“ pro média, který by definoval, jak mluvit o lidech se znetvořením.
Aliance usiluje také o navázání spolupráce s platformami Facebook, Instagram a Twitter a ujednocení postupu při nahlášení šikany či obtěžování na některé z těchto sítí.
Ke kampani se může připojit kdokoliv, koho se tato problematika týká, tedy trpí onemocněním ovlivňujícím vzhled. A vítáni jsou také ti, kteří se chtějí dozvědět více o pocitech a zkušenostech lidí, jenž se zmíněnými onemocněními prožívají každý den.
Video a odkazy naleznete ZDE
Přidejte odpověď