O řadě nemocí či postižení mají lidé určité povědomí. Předvídají, jak mohou být člověku nebezpečné, jestli se dají léčit, jakou bolest a nepohodlí pacientovi i jeho nejbližším přinášejí. Mnohem méně toho ale lidé vědí o autismu, což je závažná porucha dětského mentálního vývoje. A právě na dnešní den, 2. dubna, připadá Světový den porozumění autismu.
A právě o autismu, celoživotní komplexní všepronikající vývojové poruše, poskytla Slováckému deníku exkluzivní rozhovor Taťána Slováčková, učitelka ZŠ a MŠ Uherské Hradiště, Šafaříkova, poskytující vzdělání nejen dětem s autismem.
– Je autismus vrozená porucha? Co je jejím důsledkem?
Autismus není nemoc, ta by se dala léčit. Jak uvádíme v naší informační brožurce ke Světovému dni porozumění autismu: je jednou z nejzávažnějších poruch mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí. Porucha vzniká na neurobiologickém podkladě. Důsledkem poruchy je, že člověk dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Duševní vývoj je kvůli tomuto handicapu narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Autismus doprovází specifické vzorce chování.
– Čeho a v jakém věku svého dítěte si mohou rodiče všimnout?
To, že něco není v pořádku, lze často sledovat už v nejútlejším dětství. Stává se, že tomu však rodiče nebo i lékař zpočátku nevěnují pozornost a první příznaky zaměňují za neposlušnost, zasnění, smyslovou poruchu… Přitom je velmi důležité s touto poruchou začít pracovat co nejdříve.
– Co je pro rodiče nejhorší na faktu, že mají dítě postižené autismem?
To může být různorodé. Já si myslím, že je to hlavně nepochopení a odsuzování okolí. Často se s nepochopením nebo neochotou setkávají i na úřadech, ve zdravotnictví nebo u jiných odborníků. Autismus obvykle na první pohled nepoznáte a jeho projevy lze při prvních setkáních snadno zaměnit za nevychovanost. Pro rodiče je velmi obtížné toto snášet a někdy to může vést až k sociální izolaci.
– Jak by měli rodiče nebo zdravý člověk komunikovat s dítětem trpícím autismem?
Každé dítě s autismem je jiné a potřebuje zvláštní přístup. Důležité je vědět o jeho obtížích v oblastech komunikace, sociální interakce a představivosti. Jsou speciální postupy, jak s tímto handicapem pracovat a pomoct tak zapojit se do běžného života. Na toto téma se však píší knihy a je těžké udělat shrnutí na pár řádků.
– Kolik dětí nebo dospělých lidí trpí autismem na Uherskohradišťsku?
To bohužel nevím, ani si nejsem jistá, jestli lze pro náš region tuto informaci zjistit. V naší hradišťské škole a školce pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je z celkového počtu téměř sta žáků třetina s touto diagnózou, často kombinovanou s jiným typem postižení.
– Lze autismus nějak léčit?
Autismus se nedá přímo léčit, ale jsou speciální postupy, které děti učí orientovat se v běžném životě a v „našem“ světě. Většině dětí třeba v chápání světa pomáhá vizualizace informací a strukturalizace prostoru, nelze to však zevšeobecnit. Je důležité vždy „ušít na míru“, co kterému dítěti svědčí a podle toho s ním pracovat.
– Jste spokojená s tím, jak v Česku funguje systém péče o lidi postižené autismem? Podporuje stát v dostatečné míře ty, kteří se o postižené autismem starají?
Vždy se dá dělat víc. To platí v mnoha oblastech a v péči o druhé dvojnásob, osoby s autismem nevyjímaje.
—
Čtyřiačtyřicetiletá rodačka z Huštěnovic, žijící v metropoli Slovácka, vystudovala FTVS UK v Praze, obor tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených se státní zkouškou z psychopedie. Tři roky pracovala ve speciální škole v Praze, kde se poprvé více setkala s problematikou a způsobem vzdělávání dětí s autismem a začala se mu věnovat. Po přestěhování zpět na Uherskohradišťsko a rodičovské dovolené nastoupila do ZŠ a MŠ Uherské Hradiště, Šafaříkova, poskytující vzdělání nejen dětem s autismem, kde se zrovna otevírala třída pro děti s poruchou autistického spektra. Ve zmíněné škole pracuje desátým rokem.
ZDENĚK SKALIČKA
Slovácký deník
http://www.slovacky.denik.cz/
Přidejte odpověď