Je to jedno z nejčastějších zranění, které si lidé z autonehod odnášejí. Opěrkové trauma (whiplash) je poranění krční páteře, které nejčastěji hrozí při nárazu do automobilu zezadu jiným vozem. Mnoho lidí o whiplash syndromu neví a s následky k lékaři nejde.
Jednou z častých příčin dopravních nehod v Česku je nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty. Při nárazu zezadu hrozí takzvaný opěrkový syndrom, whiplash. Může ale k němu dojít i při napadení nebo násilí v rodině, kdy útočník dítětem třese. Výjimkou nejsou ani úrazy tohoto typu ve sportu, třeba hokeji nebo lyžování. Ale také na horské dráze, při bungee jumpingu, na kole nebo motocyklu. Může k němu dojít i při nárazu ze strany nebo zepředu.
Odhaduje se, že asi 60 procent dopravních nehod je spojeno s opěrkovým traumatem.“Pacientů stále přibývá.
Ke zranění dochází už při rychlostech kolem 25 kilometrů v hodině. Způsobí je náhlý pohyb hlavou dopředu a zpět a následkem jsou nepříjemné bolesti nebo otupení smyslů a brnění končetin.
Rozeznat zranění, o kterém se příliš neví, není jednoduché. K symptomům patří bolest hlavy, zad, krční páteře nebo bolest ramen. Pacienti mají dvojité nebo rozmazané vidění, může být i porucha polykání.
Tyto následky se však mnohdy neprojeví hned, ale až několik dní, nebo dokonce měsíců po nehodě.
Whiplash má několik stupňů závažnosti, u nejvyššího stupně dochází ke zlomenině obratle. Nebezpečnější jsou však případy, kdy není zřetelná žádná porucha. Tehdy rentgen nebo magnetická rezonance neukážou žádný nález, negativní bývá i neurologické vyšetření. V prodloužené míše však dochází k skrytému poškození, které ani sebelepší vyšetření nemusí rozpoznat. Zpočátku pacienti nemají žádné problémy, jen je pár dní trochu bolí hlava. Za několik měsíců ale přijdou například velké potíže smyslových orgánů, zejména rovnovážné, sluchové a zrakové funkce, které jsou pozdním následkem traumatu.
Velmi důležitá je cílená rehabilitace těchto pacientů. Pokud se začne včas bývá léčba úspěšná a následky nejsou žádné nebo jen minimální. Pokud ale léčba není včas zahájena, mnohdy již nedochází k významnému zlepšení. Často se pak potíže kombinují a pacienti se stávají invalidní. Důležité je proto přijít na vyšetření bezprostředně po havárii, kdy se problém může léčbou vyřešit.
Výrobci aut se dnes ochranou krční páteře zabývají a snaží se omezit případné následky havárií. Používají různé metody aktivních sedadel nebo hlavových opěrek, které mechanickou cestou jdou při nárazu naproti hlavě tak, aby zmenšily prostor pro prudký trhavý pohyb krku a hlavy.
Nepříjemnému zranění lze předejít správným nastavením hlavové opěrky. Ta může zmírnit poranění až o třetinu. Nastavení opěrky musí být ve výšce hlavy. Její horní hrana má být optimálně asi pět centimetrů nad hlavou. Rozhodně by neměla být níž, protože při dopravní nehodě je tělo během čelního nárazu lehce vyzdviženo a v případě vystřelení airbagů je odraženo zpátky do sedačky.
Nejvíce jsou tímto syndromem ohroženi lidí, kteří již jednou podobné zranění prodělali, dále starší lidé a lidé, kteří trpí bolestmi páteře a zad.
ze zahraničních materiálů Jan Činčura
Přidejte odpověď