Zajistit okamžitou pomoc – ale také poradit, jak postupovat v případě, že zdravotní obtíže nejsou tak závažné, aby byl potřebný výjezd sanitky. Obojí dokážou operátoři středočeských záchranářů.
OSVĚDČENÁ PRAXE
Bývalo běžné, že na linku 155 volali lidé, kteří nepotřebovali akutní zásah záchranné služby, ale chtěli se třeba poradit, co dělat s teplotou. Nebo poptat, která lékárna má o víkendu otevřeno. V reakci na zjištění, že operátoři tísňové linky strávili řešením takových hovorů přes pětinu času – skutečně zhruba 20 až 30 procent – zřídila středočeská záchranka již v roce 2009 call centrum nabízející možnost probrat s odborníky své starosti týkající se zdraví.
Číslo 800 888 155 bezplatně funguje dodnes. Přibyla i e-mailová adresa s možností snadné domluvy pro neslyšící nebo osoby s komunikačním blokem.
Problém s telefonáty, které nespadají do urgentní péče záchranné služby, call centrum vyřešilo; operační středisko se může věnovat naléhavějším situacím. Podle slov ředitele středočeských záchranářů Martina Houdka skutečně velmi ulehčilo tísňové lince 155. „Tyto hovory sice obvykle nerozhodují o životě či smrti, svoji důležitost ale mají,“ zdůraznil Houdek. A pochvaluje si, že dispečeři tísňové linky, kteří nemají možnost věnovat se těmto lidem po delší čas, mohou jejich hovor přesměrovat právě do call centra.
NEDŮVĚRA ZMIZELA
Ještě dnes si Houdek vzpomene, že počátky nebyly snadné. Středočeši tuto službu zaváděli jako první v republice – a on musel i mezi kolegy z jiných regionů čelit nedůvěřivým hlasům.
„Poradenství ohledně zdraví a první ‚svépomoci‘, než člověk může zajít za svým lékařem, funguje běžně i v dalších zemích. My se inspirovali v Londýně,“ připomněl. Díky dobrým zkušenostem se situace rychle změnila – potvrdilo se, že informační linka skutečně umí zabránit blokování urgentnějších hovorů na 155 – a středočeské pracoviště se stalo vzorem pro další regiony. Jeho příkladu následovaly i další záchranky. Právem. „Call centrum je výborná věc,“ chválí Houdek. „Pokud někdo zavolá na linku 155 s neurgentním dotazem, je přepojen na call centrum – ale jsou i opačné případy,“ připomněl. Ano; stává se i to, že původní žádost o radu skončí výjezdem sanitky.
Call centrum záchranářů
Bezplatné číslo: 800 888 155 SMS: 720 002 655 E-mail: call@zachranka.cz
– Hovory se většinou týkají poradenství v oblasti běžných chorob a onemocnění; jde také o psychickou podporu či rady týkající se spíše sociální oblasti.
– Operátoři se pro volající mohou stát nejenom rádci, ale i oporou a „vrbou“ v těžkých životních situacích. Pro případy závažnějších problémů mají databázi navazujících psychosociálních služeb, aby mohli volajícího nasměrovat k další odborné pomoci.
– Lidem pracovníci poradí například s otevírací dobou ordinací lékařů i pohotovostí, vyhledají lékárnu otevřenou i večer či o svátcích; ale poradí také s domácí léčbou nebo naopak s vyhodnocením, kdy už je lepší zavolat záchrannou službu.
– Zdravotníci sloužící na call centru volajícího v případě potřeby přepojí na sloužícího lékaře záchranné služby nebo jej odkáží na další odborníky či organizace (například na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost), a to včetně informace o telefonním čísle.
ČINNOST V ROCE 2017:
Poradenství ke zdravotnímu stavu: 4864
Informace o zdravotnických zařízeních: 762
Zajištění sekundárního transportu: 362
Informace o záchranné službě: 295
Psychosociální pomoc: 443
Zneužití linky: 53
MILAN HOLAKOVSKÝ
Benešovský deník
http://www.benesovsky.denik.cz
Přidejte odpověď