Senior taxi v problémech?

Vedení Litovle končí se spolkem, který vozí seniory. Provozovatel chce pokračovat dál

Litovel – Služba senior taxi, která nabízí nejstarší generaci cenově zvýhodněnou dopravu na objednávku nebo na zavolání, funguje už v několika městech v Olomouckém kraji. Ohlas seniorů na možnost svézt se za dvacetikorunu k doktorovi nebo na úřady je velký.

I v Litovli. Jenže ve městě vznikl spor mezi poskytovatelem senior taxi a radnicí. Až zastupitelé minulý čtvrtek rozhodli, že spolupráce se spolkem Akselit skončí. Vhodnější než spolek je podle města oficiální taxislužba. Úspěšně rozjetou činnost však podnikatel vzdávat nehodlá.

Za dvacetikorunu vozí litovelské seniory spolek Akselit od podzimu nejen k doktorovi, ale i na rehabilitaci, poštu či hřbitov. Důchodci ze satelitních částí města si pětikorunu připlácejí.

Předsedou spolku je Jaroslav Skála, který zároveň sedí v opozičních lavicích zastupitelstva. Učitel autoškoly s koncesí na autodopravu vloni sám městu nabídl, že by senioři a osoby s průkazem TP, ZTP nebo ZTP/P mohli mít komfortnější a levnější přesun. Nato v Litovli projekt spustili – jako první široko daleko.

„Jako zastupitel jsem měl snahu, aby služba byla pro město co nejlevnější,“ kroutil hlavou Skála a připomínal, že nabídl cenu o 270 tisíc korun levnější v porovnání s druhou nejlevnější dopravou. „Jednání o senior taxi trvalo přes dvě hodiny a bylo to divadlo,“ shrnul pohled na zastupitelstvo, které udělalo tečku s květnovým datem.

Zastupitelstvo počátkem roku schválilo Skálovi dotaci 120 tisíc korun a na čtvrteční schůzi se měl projednat podpis smlouvy. „Nikoho nezajímalo, zda jsou senioři spokojeni. Šlo o jediné: aby to nedělal Skála. Dotaci zkrátili a spolupráci ukončili,“ zlobil se provozovatel služby. „Od začátku roku jsem nedostal peníze, protože není smlouva. Dotuji to ze svého! A to jsem za stejnou dotaci nabídl, že seniory budu vozit i do olomoucké fakultky a nemocnice ve Šternberku. To asi zastupitele rozdráždilo,“ pozastavoval se.

Skála vozí zhruba 100 litovelských seniorů, kteří se zapojili do systému senior taxi. Protože od pasažérů potřebuje osobní údaje, věk a bydliště, nabídl jim, aby se stali členy jeho spolku, kde jako předseda ponese za uchování dat zodpovědnost. „Jestliže je podmínkou města pro poskytnutí dotace shromažďování osobních údajů, musím je získat a nést odpovědnost za to, že s nimi pracuji a schraňuji je. Je na seniorech, zda chtějí být členem spolku, nebo ne, žádné příspěvky neplatí. Mohou pouze podepsat souhlas se zpracováním osobních údajů,“ vysvětloval jeden z problémů Skála.

SPOLEK NECHTĚJÍ

Podle starosty Zdeňka Potužáka, který návrh na jiný způsob fungování senior taxi v Litovli předkládal zastupitelům, totiž není forma spolku ideální. „Vyhodnotili jsme loňský výsledek a zjistili, že kdo chce využít senior taxi, musí se stát členem spolku Akselit. Každý spolek má stanovy, členové platí příspěvky, svolávají se valné hromady, a to jistě po seniorech nelze chtít. Ano, jako spolek, který funguje jinak než běžné taxislužby, může mít službu levnější, ale vzhledem ke zkušenostem se senior taxi v jiných městech a předběžné poptávce u taxislužeb, jsme vyhodnotili, že to uděláme jinak,“ vysvětloval starosta Litovle. „Rozhodně to není nic proti panu Skálovi, jak prezentuje. Reagujeme na zkušenosti u nás a v jiných městech a hledáme nejlepší variantu,“ dodal Potužák.

Spolek dostane peníze do konce května, aby nebyla služba přerušena. Poté město vybere oficiální taxislužbu, která bude jezdit do konce roku. „Následně uděláme výběrové řízení na zakázku většího rozsahu. Chtěli bychom zavést čipové karty, poskytovatel musí mít čtecí zařízení. Budeme mít lepší kontrolu, kdo jel kam a kolik kilometrů se najelo,“ plánoval Potužák.

Senioři jsou se službou v Litovli spokojeni. Nevadilo jim, že ji provozuje spolek a lidé jsou jeho členy. „Kdo jel, byl spokojen. Pan Skála jezdí podle dohody a bezpečně. Jen by se mohla služba rozšířit do pozdějších odpoledních hodin,“ hodnotil Lubomír Faltus ze Seniorklubu Litovel.

To se klidně může stát.

Zastupitel se senior taxi vzdávat nechce. Věří, že finanční podporu vyhledávané služby najde i jinde. „Zkusíme oslovit sponzory a budeme hledat i jiné možnosti,“ vzkázal Skála.

Senior taxi v kraji
– Prostějov – Cena: 20 korun. Senioři musejí mít přes 65 let a mají průkaz, za jehož vystavení neplatí.
– Přerov – Cena: 20 korun. Pasažéři musejí mít přes 65 let a průkaz. Službu mohou využít maximálně čtyřikrát v měsíci a jezdit podle nástupních míst.
– Jeseník – Cena: 20 korun. Seniortaxi je určeno lidem nad 73 let. Omezení je na čtyři jízdy měsíčně.
– Šternberk – Cena: 30 korun. Starší 75 let a třeba je vyřídit průkaz. Čerpat lze pětkrát do měsíce. Zatím. Město bude zájem vyhodnocovat.
– Uničov – Cena: 20 korun. Senioři potřebují kartu SeniorTaxi. Skutečné náklady na jízdu po Uničově jsou 50 korun – z nich senior zaplatí 20 korun a město doplatí 30 korun. Například na jízdu z místní části Střelice je doplatek města 60 korun, z Horní Sukolomi nebo Benkova 80 korun a z Dětřichova dokonce 130.

30.4.2018
DANIELA TAUBEROVÁ
Olomoucký deník
http://www.olomoucky.denik.cz/

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.