Před nedávnem vyvolala rozruch zpráva o financování nevládních neziskových organizací v ČR (NNO). Právem? Na to není jednoznačná odpověď. Podle materiálu veřejný sektor v ČR v roce 2016 na tyto organizace vydal necelých 18 mld. Kč.
Rozhodující část dotací NNO stát poskytl ze státního rozpočtu ČR, kapitol ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) a ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). V obou jsou zásadní problémy. V případě MPSV jde zřejmě o dotace v zásadě oprávněné včetně jejich značného růstu v posledních letech. Problém je ve skutečnosti, že příjemci těchto dotací v zásadě suplují chybějící systémová řešení vážných sociálních problémů v ČR. V tomto směru vyžadují zásadní nápravu a také posílení. V případě MŠMT jsou rozhodující dotace do sportu, zejména vrcholového, a ty jsou spojené s těžkou korupcí. Druhou hlavní položkou jsou dotace na divoké experimenty, zejména paní ministryně Valachové, zvláště pak zpackanou inkluzi. Zde jsou radikální řezy namístě. Způsob financování školství je dlouhá léta podivný. Snaha nahrazovat učitelky a učitele pracovníky nevládních organizací je velice problematická, snad s výjimkou ekologické výchovy. Největší kritika směřuje na tzv. lidskoprávní NNO, které jsou ve své většině už delší dobu zcela mimo realitu. Podle mnohých svým pseudohumanismem rozvracejí naši společnost, zejména rodinu.
V případě dotací poskytovaných kraji je zarážející jejich velmi vysoký růst, zejména v roce 2017, z krajů pak obzvlášť v hlavním městě Praze. Na krajských dotacích NNO se podílí z 38 procent sport a tělovýchova. Zřejmě větší mírou opět sport vrcholový než masový, což je špatné. U sociálních věcí platí to co u MPSV.
V případě dotací od obcí a měst překvapuje 49procentní podíl tělovýchovy. Podíl vrcholového sportu zde ale bude zřejmě nižší, byť ne nulový. Upřímně řečeno, velká část obcí na větší financování NNO opravdu moc peněz nemá a tudíž je ani nemůže dát.
V případě dotací NNO ze státních fondů zásadní problém nevidím. Jde jen o 220 mil. Kč/rok. Rozhodující podíl na něm má Státní zemědělský a intervenční fond (76 %). Objem těchto peněz navíc citelně klesá.
Co rozbor nemohl odhalit, je otázka, jak jsou tyto dotace (dříve granty) rozdělovány. Je veřejným tajemstvím, že nejednou na základě známostí, popř. přímé korupce (zejména ve vrcholovém sportu).
Samotný cíl dát tuto oblast do pořádku považuji za chvalitebný. Otázkou ale je, co je skutečným cílem obecně prezentovaného záměru. To jsme se nedozvěděli. Proto bych zde byl opatrný.
Články na této stránce vyjadřují
názory a poznatky autorů, redakce neodpovídá za jejich obsah.
Přidejte odpověď