Jste si jisti, že jste zaplatili všechny poplatky? Raději se přesvědčete…

Zajímá vás, kolik loni stála zdravotní péče na Vás? Chcete ev. své pojišťovně pomoci odhalit nesrovnalosti? Nyní je podle VZP pravý čas podat si žádost. Zjistíte tak např., zda máte skutečně uhrazeny regulační poplatky a nehrozí „překvapení“ v podobě exekuce na několik tisíc korun.  

tisková zpráva VZP

Na vyžádání pojištěnce je zdravotní pojišťovna povinna písemně mu poskytnout jedenkrát ročně výpis z osobního účtu, kde jsou údaje o službách uhrazených za něj v období posledních 12 měsíců, včetně zaplacených regulačních poplatků a doplatků za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely.

Podle těchto dat si každý může zkontrolovat, zda „na jeho rodné číslo“ vyúčtovaná zdravotní péče byla skutečně poskytnuta a je tedy oprávněně uhrazena.

Pro lepší orientaci je nejlepší žádat o přehled úhrad zdravotní péče a zaplacených regulačních poplatků a doplatků vždy za celý kalendářní rok.

Začátkem roku však ještě mohou pojišťovně přicházet údaje ze zdravotnických zařízení, které je třeba zpracovat. Proto zdravotní pojišťovna může data poskytnout s jistým časovým odstupem. Ve Všeobecné zdravotní pojišťovně jsou nyní přehledy vykázané a uhrazené zdravotní péče za celý rok 2012 již k dispozici.

O vystavení přehledu můžete požádat na kterémkoli klientském pracovišti VZP a dostanete ho na počkání. Vytisknout si a vyplnit jednoduchou žádanku můžete i předem, případně ji můžete vyplněnou poslat na příslušné pracoviště VZP ČR. Na klientském pracovišti může převzít každý pojištěnec jen svůj vlastní přehled, jinak musí k jeho převzetí mít ověřenou plnou moc.

Pokud o přehled požádáte dopisem, pojišťovna vám ho připraví k vyzvednutí na přepážce nebo bezplatně zašle poštou.

Požádat můžete jen o svůj vlastní přehled nebo o vystavení přehledu za své nezletilé dítě. Vystavení přehledu úhrad zdravotní péče a zaplacených regulačních poplatků a doplatků za osobu zemřelou není možné.

Přehled lze zaslat i prostřednictvím elektronické komunikace, tzv. Portálu VZP. Jelikož se jedná o velmi citlivé údaje, mohou tuto službu využít pouze klienti, kteří o tom s VZP ČR uzavřeli smluvní vztah. Více informací dostanete na přepážkách nebo na naší webové adrese.

Není všechno v pořádku?

Někteří z těch, kdo již dříve využili své právo vyžádat si přehled vykázané a uhrazené zdravotní péče a podílet se tak na kontrole, s překvapením zjistili, že jejich zdravotní pojišťovna zaplatila za něco, co ve skutečnosti provedeno nebylo.

Co v takovém případě dělat? Určitě co nejdříve informovat svoji zdravotní pojišťovnu, která tuto záležitost prošetří. Bohužel, ochota pojištěnce komunikovat v takovém případě se zdravotní pojišťovnou není vysoká. Obávat se, že „si to rozházíte“ se svým panem doktorem, ale nemusíte – VZP provádí kontroly ve zdravotnických zařízeních běžně a na základě nejrůznějších podnětů.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP

Dluh 30 kč může přijít pacienta až na desítky tisíc

Zapomněli jste zaplatit poplatek a sestřička či doktor se po penězích neptali? Či jste si pouze neschovali potvrzení o platbě? Za několik měsíců se může zničehonic ozvat exekutor, že máte zaplatit několik tisíc.

Pak jste s velkou pravděpodobností totiž evidováni jako dlužníci. A z třiceti korun může pohledávka vystoupat klidně na více jak deset tisíc.

Zdravotnická zařízení jsou ze zákona nezaplacené regulační poplatky povinny vymáhat, jinak jim hrozí nemalé sankce. I proto si najímají vymahačské firmy.

Kvůli neuhrazené třicetikoruně si na vás může došlápnout i exekutor. Neplatících pacientů jsou v Česku tisíce a někteří o tom ani neví, zvláště tehdy, když mají komunikační problémy nebo jsou léčeni pro nějakou mozkovou poruchu.

Průměrná vymáhaná částka se pohybuje kolem 17 tisíc. Podstatnou část přitom činí náklady na advokáta či vymahačskou společnost a navíc i náklady exekutora.

Pacienti by si měli uschovat potvrzení a kdo si nenechává originály stvrzenek o zaplacení několik let nazpátek může mít smůlu. Už se vyskytly případy, kdy se prokázalo, že  částka byla vymáhána i na lidech, ketří skutečně zaplatilli, což se nakonec ukázalo při opětovné prověrce dokladů v nemocničních análech. Jindy se stane, že při úhradě složenkou nebo převodním příkazem klient neuvede variabilní symbol (rodné číslo). I tady se stává dlužníkem, aniž by o tom věděl, protože v tom případě systém nerozpozná, kam platbu zařadit, a dluh není vymazán.

invArena

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.