Zavedli službu pro neslyšící

Sušická nemocnice začala nově využívat Tichou linku.

Klatovsko – Nemocnice v Sušici se nově připojila k bezbariérovým zdravotnickým zařízením, která nabízejí pacientům možnost využít službu Tichá linka. Ta slouží neslyšícím pacientům k tomu, aby lépe porozuměli svým lékařům. Akce byla iniciativou tamní zdravotní sestry Pavly Denkové.

Službu Tichá linka slouží jako centrum online komunikace neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých osob se slyšícími. „Jsme nemocnice otevřená všem pacientům bez výjimky. Každý takový krok je pro nás důležitý. Dáváme našim zaměstnancům možnost realizovat konkrétní nápady přímo v praxi a jsme rádi, že jde o iniciativu jedné naší zdravotní sestry,“ uvedl ředitel sušické nemocnice Petr Čapek.

Připojení se k bezbariérovým nemocnicím si sestra zvolila jako téma své bakalářské práce. Linka je dostupná přes webovou aplikaci www.tichalinka.cz, kde mají neslyšící možnost spojit se online s tlumočníkem znakového jazyka nebo přepisovatelem mluvené řeči do textu. Komunikace probíhá přes internet, takže tlumočník ani přepisovatel nejsou na místě přítomni.

„Tlumočníka nejčastěji využívají neslyšící uživatelé znakového jazyka a přepis je určen sluchově postiženým, kteří preferují komunikaci formou psané češtiny. To jsou například ohluchlí lidé,“ vysvětlila Denková.

Službu pacienti vítají. „Díky online tlumočení se konečně domluvím se svým lékařem, nemusím otravovat příbuzné, aby šli se mnou. Jsem ráda, že něco takového existuje,“ uvedla neslyšící pacientka Růžena P., která služeb využila v Plzni.

Na Tiché lince se neslyšící mohou předem registrovat a rezervovat si termín tlumočení. Službu nabízí od roku 2014 také Klatovská nemocnice, kde je podle mluvčího nemocnice Jiřího Kokošky hodně využívaná. V Klatovské nemocnici je tablet, který je nainstalován a určen právě pro komunikaci s neslyšícími, uložen v příjmové ambulanci ORL, kam chodí nejvíce pacientů s postižením sluchu. „Tablet si může personál vypůjčit ke komunikaci s neslyšícími pacienty i do ostatních ambulancí i na lůžková oddělení či jiná specializovaná nemocniční pracoviště. Přístroj je k dispozici samotným neslyšícím i pro přetlumočení následné komunikace související s hospitalizací, například k oznámení rodině či zaměstnavateli,“ popisuje mluvčí nemocnice Jiří Kokoška.

DANIELA LOUDOVÁ
Klatovský deník
http://klatovsky.denik.cz/

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.