Naváděcí pruhy k semaforu, hlasové značení eskalátorů a výtahů v metru nebo vysílačky hlásící číslo tramvaje. Praha pro zrakově postižené vymýšlí „zlepšováky“. Žije se jim tu dokonce lépe než jinde v Evropě.
Tři sta metrů dlouhá trasa jako nepřekonatelná překážka. Tak působila na nevidomé až donedávna cesta z úřadu městské části Prahy 6 na metro. Nově je ale úsekem provede akustický naváděcí systém. Tedy sekvence nahrávek, které nevidomého po kouscích provedou tam i zpátky.
Trasa začíná takzvaným digitálním hlasovým majáčkem, který je nad vchodem do budovy. „Jedná se o zařízení s rádiovým přijímačem, téměř každá osoba se zrakovým postižením totiž u sebe má malou vysílačku,“ popsal nevidomý Lukáš Treml ze společnost Dinasys, která trasu vytvořila.
Z vysílačky zrakově postižený člověk vyšle signál a majáček se ozve.
„Má to dvě fráze. V první je na začátku takzvaný trylek. Podle něj poznám, jestli je vchod v rovině, nebo jsou tam schody, následuje název budovy, případně i adresa,“ vysvětlil Treml. Když nevidomý zmáčkne vysílačku podruhé, vyslechne kromě jiného návod, jak se dostane do budovy a k prvnímu styčnému místu uvnitř. Poté pomocí nahrávek postupně dojde z úřadu na stanici metra Hradčanská a zpátky.
Podobných akustických systémů je po Praze vytvořených několik. Zřídily si je kromě Prahy 6 například úřady Prahy 1, 2, 8 či 10.
PRAHA JE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ BEZPEČNÉ MĚSTO
Podle odborníků si česká metropole v oblasti orientace nevidomých vede velmi dobře. Celorepublikový systém, jehož je součástí, je totiž v rámci Evropy unikátní, protože je ve všech městech totožný. „Frekvence vysílačky je stejná, můžu se dokonce orientovat i na Slovensku,“ dodal Treml.
Stavební úpravy v podobě naváděcích pruhů, signálních pásů u přechodů a dalších úprav jsou dány zákonem.
„Jedná se o opatření, která vedou k bezpečnosti a samostatnosti nevidomých. Podařil se vytvořit účinný a uživatelsky vstřícný systém,“ řekl zrakově postižený Viktor Dudr z Metodického centra pro odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých České republiky.
SNADNÁ ORIENTACE V METRU
Samostatnou kapitolou v oblasti orientace zrakově postižených je veřejná doprava a v metropoli hlavně metro. Dopravní podnik na jednotlivých zastávkách instaluje akustické značení. „V loňském roce podnik upravil 7 stanic metra, jako je Vltavská, Nádraží Holešovice či Háje. Další budou následovat. Letos se úpravy týkají například stanice Hlavní nádraží,“ vysvětlil ředitel metodického centra František Brašna.
V nejbližší době úpravou projde zastávka metra Palmovka. „Ve stanici nainstalujeme pět nových orientačních hlasových majáčků,“ popsala mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Majáčky signalizují například provozní chod eskalátorů, polohy výtahů či výstupy z vestibulů ve vazbě na povrchovou dopravu.
Na nevidomé cestující je připravena i povrchová doprava. „Na tramvajích a autobusech pak hlasové majáčky hlásí číslo a cílovou zastávku linky. Zvláštním typem je pak akustické zařízení signalizující požadavek na otevírání všech dveří souprav,“ dodala Řehková. Kromě toho si o Velikonocích během výluky mohli nevidomí přijet vyzkoušet orientaci v metru. Do Prahy tak na instruktáž přijely desítky lidí z celé republiky.
PROBLÉMY? TŘEBA NAVÁDĚNÍ NEVIDOMÉHO DO KŘIŽOVATKY
Nedostatky má metropole podle nevidomých spíše individuální. Při stavebních úpravách totiž často dochází ke vzniku nebezpečných míst. „Například signální pásy přechodů někdy navádějí nevidomého přímo do křižovatky,“ vysvětlil Dudr. Projektanti se totiž nedokážou vžít do role zrakově postiženého a nevědí tak, jak přesně úpravu provést.
I MHD má své potíže. „Problémem je, že v autobusech a tramvajích mají řidiči na starosti hlášení stanic, stává se tak, že hlášení je posunuté a člověk vystoupí jinde. To je pro nás velká komplikace,“ dodal Lukáš Treml.
JANA KAŠPAROVÁ
Pražský deník
http://www.prazsky.denik.cz/
Přidejte odpověď