Doba, kdy se hendikepovaní skrývali, je pryč

Inkluze u rodičů i učitelů vyvolávala ještě nedávno bouřlivé reakce, přesto se ministerstvu školství podařilo ji prosadit. Řada panelistů Deníku však poukázala na to, že od jejího zavedení uběhl příliš krátký čas, než aby se výsledky daly objektivně vyhodnotit.

Hradec Králové – „Škola by měla zrcadlit obraz naší společnosti a my jsme přece již dávno za dobou, kdy se jakýkoliv hendikep schovával a člověk na vozíku znamenal údiv a raději se před světem dobrovolně ukrýval,“ uvedla pro Deník Zdeňka Rychterová, předsedkyně spolku Hořeňák. Podle ní ale začleňování musí být individuální.

„Každý případ je osobitý a za každým se skrývá osud malého človíčka. Jeho dobro musíme mít na paměti a přistupovat k němu, abychom mu neublížili fyzicky, ani psychicky,“ uvedla. Podle ní je ale důležitý i postoj učitelů, kteří musí dětem umět vysvětlit, že člověk, kterému v životě nepřálo tolik štěstí jako nám, patří mezi nás. „A nás to naopak obohatí, když ho mezi sebe přijmeme a pomůžeme mu,“ dodala Zdeňka Rychterová.

Astronom a popularizátor vědy Jan Veselý si myslí, že na to, aby bylo možné výsledky inkluze zhodnotit, uběhlo ještě málo času.

Sám má však bohaté kontakty s učiteli různých škol z několika krajů, kteří s žáky, včetně těch s asistenty, navštěvují planetárium, kde pracuje. „Z jejich ohlasů vyplývá, že to přináší spíš problémy, a to učitelům i dětem tzv. zdravým. A někdy mají asistenty děti, které jsou jen zlobivé, zatímco ty opravdu hendikepované je nemají. V obou případech je to na přání rodičů,“ uvedl Jan Veselý.

Inkluze nenaplňuje očekávání

Rada Asociace speciálních pedagogů ČR, která nedávno zasedala v Hradci Králové, má vůči inkluzi výhrady. „Na základě získaných poznatků z průzkumu v základních školách a školských zařízeních, který ASP ČR realizovala během ledna a února 2017, konstatuje, že aktuálně nastavený průběh realizace společného vzdělávání nenaplňuje proklamovaná očekávání a přináší nepřiměřenou administrativní a personální zátěž v rámci slibovaného zkvalitnění vzdělávání na všech typech škol v ČR,“ uvedl předseda ASP ČR Martin Odehnal.

Hradecký deník
http://hradecky.denik.cz/

(3, 1)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.