Je mi tady dobře, říká nevidomá školačka

Nevidomou spolužačku mají děti ve třetí třídě žďárské základní školy Švermova. Linda Jůdová bydlí v nedalekých Jamách, a do třídy s ní chodí dalších osm dětí ze stejné vesnice.

„Chodili jsme spolu už do školky,“ usmívá se Linda.

I to mohlo podle ředitele školy Jaroslav Ptáčka hrát roli při rozhodování rodiny, zda zapsat Lindu do běžné školy.

„Myslím, že je důležitý pocit bezpečí, který tady Linda má,“ říká Ptáček. Podle něj se začlenění nevidomé dívky do běžné třídy osvědčilo. „Ale dlouho jsme to zvažovali, přece jen péče ve specializovaných zařízeních je jiná,“ dodává ředitel.

Linda běžnou školu navštěvuje od první třídy. Cítí se tam dobře. „Chodí sem se mnou i brácha, jsme dvojčata,“ dodává Linda.

Kromě bratra má ve třídě další kamarády, účastní se s nimi všech aktivit, které jí její handicap umožňuje, povídají a pomáhají si, i když Linda má ve třídě také asistentku.

Děti se s Lindou sžily a spřátelily rychle, takže bez ohledu na její nevýhodu ji berou jako každého dalšího člena kolektivu. „Děti si zvykly velmi rychle, jsou přizpůsobivé a Lindu berou prostě jako jednu z nich,“ popisuje Lindina třídní učitelka Simona Kirchnerová.

„Musíme být jen trochu opatrnější, děti se třeba naučily nenechávat v cestě tašky nebo židle,“ popisuje učitelka.

„Také když přišla Linda do školy, tak se děti, co ji předtím neznaly ze školky, zajímaly o to, jaké je být v její kůži. Třeba chodily se zavřenýma očima, aby si zkusily, co to je nevidět. To se mi moc líbilo,“ přibližuje Kirchnerová.

Linda je šikovná na jazyky, má ráda hudbu. Ve výuce dělá podle učitelky s ostatními vlastně všechno. „Čte s námi, protože paní asistentka jí všechny texty připravuje, a také píše na Pichtově psacím stroji. Co napíše, mi zase asistentka ‚přeloží‘, abych práci mohla opravit,“ popisuje Simona Kirchnerová.

Stroj na psaní bodového písma je rovněž jednou z věcí, na něž si museli všichni ve třídě zvyknout – není to úplně nehlučná pomůcka, což může někoho ve výuce rušit. K začleňování handicapovaných dětí do běžného kolektivu učitelka říká: „Osobně jsem rozhodně pro – pokud to může fungovat tak dobře, jak to teď funguje u nás, jsem tomuto systému vzdělávání nakloněná.“ Přiznává však, že podmínky výuky nejsou ideální. Ve třídě má kromě Lindy dalších třiadvacet dětí, z toho několik s hyperaktivitou.

„Fakt je, že by to bylo jednodušší, kdyby ve třídě mohlo být méně dětí,“ zmiňuje učitelka Kirchnerová. Uvědomuje si také, že ve vyšších třídách to může být složitější. „Na prvním stupni učí jeden učitel většinu předmětů, tak to není tak problematické. Teď to nedokážeme odhadnout, ale na druhém stupni to už může být náročnější,“ doplňuje.

„Na inkluzi mi dnes vadí, že je taková hodně manifestační. Dělali jsme ji ale vždycky, když to bylo schůdné – jenom jsme se tím nemuseli chvástat a vyplňovat stohy papírů,“ poznamenal ještě ředitel školy Ptáček.

Jihlavský deník
http://www.jihlavsky.denik.cz/

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.