Česká vozidla pro invalidy vyjedou na silnice v Austrálii

Malá vozidla pro invalidy, která vyrábí v budově bývalé tvarůžkárny česká firma Elbee Mobility, vyjedou brzy na australské a novozélandské silnice. Zatím se pomalu rozšiřují v Evropě, koncem loňského roku ale získal výrobce partnera, který je bude u protinožců prodávat.
S vozidlem zvaným Elbee mají podnikatelé velké plány a rozšířit jej chtějí celosvětově. Zatím vyrábějí jen pár desítek kusů ročně, prodávají je přes partnerské firmy v Česku, Francii, Velké Británii, Itálii a Švýcarsku. „Na vozíčku jezdí jedno procento světové populace, to není zanedbatelná skupina. Elbee má proto velký potenciál,“ upozorňuje Ladislav Brázdil, jednatel a spolumajitel firmy, jehož otec s nápadem na zvláštní vozítko před čtrnácti lety přišel.
Stejné vozidlo jako rodinná firma v moravských Lošticích dodnes nikdo jiný nevyrábí. Handicapovaným umožňuje najet na vozíčku předními dveřmi až k volantu, kde se vozík upevní a člověk může řídit přímo z něj. Je proto určené hlavně těm, kteří nezvládnou sesednout a vozík složit, například starším, obézním nebo lidem s méně pohyblivými rukama.
Projektu má pomoct evropský grant SME Instrument, určený na rozvoj malých a středních podniků. V Česku o něj žádalo přes 200 firem, Elbee Mobility patří mezi pouhých sedm úspěšných. „V první fázi je podpora spíše symbolická, jedná se o 50 tisíc eur. My dáváme do vývoje milion korun za měsíc. Pokud se nám ale podaří uspět v navazujícím kole grantu, může být suma velkorysá. Pomohla by byznys více nastartovat,“ popisuje Brázdil.
Díky dotaci se teď firma zaměří na to, co je potřeba na vozidle zdokonalit, zanalyzuje požadavky trhu, vytvoří byznysplán a právně si ošetří vynález. Postřehy ke zdokonalení budou podnikatelé sbírat hlavně z předváděcích jízd, jde jim o to, aby dokázali vyhovět potřebám zákazníků. „Jen typů invalidních vozíků existují po Evropě tisíce, navíc jsou různé míry postižení. Není snadné udělat vozidlo tak, aby splnilo požadavky všech vozíčkářů,“ popisuje Brázdil hlavní úskalí projektu.
Zároveň se chce firma v zemích, kde získala pro svůj byznys partnery, zaměřit na to, aby vozidlo splnilo podmínky pro účast v silničním provozu. Takzvanou homologací vůz nyní prochází ve Velké Británii, v Itálii nebo ve Švýcarsku. Ve Francii, kde česká firma uzavřela smlouvu o exkluzivním zastoupení už v roce 2014, se s Elbee již po silnicích jezdit smí.
Podnikatelé teď pracují na tom, aby handicapovaní s horší pohyblivostí dostali navíc možnost řídit auto pomocí joysticku. „Donedávna to zákony neumožňovaly, některé firmy v západní Evropě a ve Spojených státech už ale tuto bariéru prolomily. Jejich řídicí systémy ale pro nás nejsou vhodné,“ vysvětluje Brázdil.
Firma chce proto vyvinout systém řízení po drátě ovládaný joystickem speciálně pro Elbee. „Měla by to být velká revoluce, protože na trhu zatím není finančně dostupné vozidlo řiditelné osobami s vysokou mírou postižení,“ popisuje Brázdil.
Vývoj vozidla zatím Elbee Mobility financuje sama. Firma o 25 zaměstnancích se teprve nedávno vyčlenila ze strojírenské společnosti ZLKL a loni měla obrat 50 milionů korun. Projekt auta pro invalidy navíc těží z dvacetimilionové investice od spolupodílníka, vstup dalšího investora urychlil jeho globální rozšíření.

Adéla Skoupá
Hospodářské noviny

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.