Co škola, to improvizace. Nová pravidla pro začleňování postižených dětí do běžných škol, která od září postupně nabíhají, si ředitelé vykládají porůznu. Někdo třeba už navýšil platy asistentů pedagoga, jiný si stěžuje, že v rozpočtu školy nic navíc nemá.
Ministerstvo přitom ještě před začátkem školního roku připravilo pro školy 270 miliónů korun navíc, aby ředitelé mohli přidat asistentům na odměnách. Dalších 528 miliónů vyčlenil resort pro letošek nejen na odměňování, ale i na speciální pomůcky pro postižené. Mnozí ředitelé se však diví, protože prý žádné mimořádné peníze nedostali.
Koruny se zřejmě v některých regionech zadrhly na krajských úřadech, které finance od ministerstva školám rozdělují.
Asistenti pedagoga dosud dostávali kolem 11 tisíc při plném úvazku, což je na úrovni minimální mzdy, která bude platit od ledna. Plný úvazek však asistenti běžně nemají, takže při půlúvazku se musí spokojit s měsíčním platem 5500 korun.
Školy mají dostávat zvlášť peníze na asistenty právě od krajských úřadů. Ty však neposílaly kompletní sumu, což leckde platí dodnes.
(Pokračování na str. 3)
Nová pravidla pro inkluzi provázejí zmatky
(Pokračování ze str. 1)Řediteli pak nezbývalo než zase brát z odměn pro učitele. „Nedostáváme na asistenta plný plat, jen to, co bylo v souladu s pravidly kraje o financování asistentů. A tam byl úvazek 36 procent, který jsme dostávali. To nestačí na plat asistenta,“ řekl ředitel ZŠ Letovice v Blansku Miloš Randula.
Podle něj bude možné zvednout plat asistentů, až si potřebné děti projdou kolečkem diagnóz a doporučení podle nových pravidel. Pak prý teprve dostane asistent smlouvu, kde už plat začíná na 21 tisících. Pokud bude mít půl úvazku, pobírat bude asi 10 500 korun.
„Pokud jsme chtěli udržet asistenta, tak jsme museli přesunout prostředky od učitelů na asistenty,“ popsal Randula.
Speciální peníze na odměny asistentů, které ministerstvo rozeslalo letos do krajů, prý nikde nezaznamenal. Podle něj se vyšší platy a nová pravidla mohou projevit až v lednu, protože nová diagnostika ještě zabere dost času.
Ale třeba v ZŠ Kunratice v Praze 4 na nové posudky nečekají a asistentům rovnou platy navýšili. „Na základě zákona jsme od 1. září posunuli asistenty do osmé platové třídy. Dostal jsem na to prostředky. Jsou to nárokové prostředky a já jim to nemůžu nedat,“ řekl ředitel školy Vít Beran.
Hodně byrokracie
Jeho škola má čtyři asistenty s vysokoškolským vzděláním, ale všechny na půlúvazek. Proto jejich práci kombinuje s odpoledním zaměstnáním vychovatele, aby si přišli na vyšší výdělek.
Ve škole má také 14 mimořádně nadaných dětí, které mají rovněž nárok na individuální podporu. Těší se, že podle nových pravidel je bude moci spojovat do jedné třídy a dostane asistenta.
Vadí mu jen, že vedle nového systému dnes funguje i starý systém. „Dítě, které má vyšetření z období před 1. září, má doporučení podle starého střihu. Dítě, které je vyšetřeno po 1. září, už má nové doporučení a k tomu vázanou pomoc a vyčíslené nárokové finance. To je přece diskriminace,“ řekl Právu.
Také podle něj se dvojrychlostní systém projeví až v lednu, kdy první děti budou mít nové posudky. Jenže v ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze 8 už dvojrychlostní systém mají a její ředitel Jan Korda si postěžoval, že některé údaje musí vykazovat dvakrát. „Pro mě je to zatím minimální přidaná hodnota za hodně administrativní zátěže,“ uvedl. Několik žáků už má nová doporučení spojená s nárokem na podporu a čeká, jak se to odrazí v rozpočtu školy.
Také ho mrzí, že z celého systému podpory „vypadli učitelé“. Rád by je prý lépe finančně ocenil. Jenže pokud má zaměstnávat asistenty na plný úvazek, na který třeba nebudou mít nárok, pak opět bude muset doplácet odpolední směny asistentů z peněz určených pro ostatní kantory.
Školy také trápí práce s novými elektronickými formuláři. V poradenských zařízeních dřív trvalo vyplnit formulář 45 minut, nyní to vyjde na dvě hodiny. Nejen kvůli tomu jsou poradenská zařízení zahlcena a hned tak si neoddychnou. Během dvou let musí projít jejich kontrolou všechny postižené děti, aby získaly podporu podle nového řádu.
Jiří Mach
Právo
Přidejte odpověď