Inkluzi ve školství má podpořit novela zákona, jež bude platit od začátku září. Školy na Táborsku mají s inkluzí zkušenosti již teď.
Táborsko – Zkušenosti s individuální prací s dítětem má i Základní škola Stádlec, nejmenší škola v kraji. Díky malému počtu žáků je pro ně zařazení dětí se speciálními potřebami jednodušší. To oceňují i rodiče, a proto budou mít těchto žáků více.
„Budeme mít celkem jedenáct žáků, z toho šest prvňáčků a z nich čtyři, kteří potřebují individuální vzdělávací plán,“ uvedl ředitel školy Vladimír Doležal.
Jedné žákyni první třídy bude navíc kvůli jejímu hendikepu pomáhat osobní asistent. „Od září u nás bude zapojený asistent pedagoga. Od kraje jsem na něj dostali příspěvek 130 tisíc, který pokrývá 0,66 úvazku,“ doplnil Vladimír Doležal. Na konci září, až budou mít se specifickou prací s prvňačkou zkušenosti, chtějí zažádat o speciální pomůcky.
Podle Daniela Roseckého, zodpovědného za projekt na podporu vzdělávání v mateřských a základních školách na Táborsku, má naprostá většina škol s inkluzí, tedy zařazením do tříd různým způsobem znevýhodněné nebo naopak mimořádně nadané děti, již dost zkušeností.
„Možnosti škol se samozřejmě liší. Velmi záleží na velikosti tříd. Školy s méně žáky ve třídě mají většinou více zkušeností,“ říká Daniel Rosecký. Podle něj se o inkluzi sice neustále mluví, ale pouze v obecně rovině. A tak ačkoliv má v září vstoupit v účinnost novela, o konkrétním způsobu fungování systému toho vedení škol moc neví. A ten prozatímní je neefektivní.
„Pedagogicko-psychologická poradna rozhoduje, které dítě má nárok na osobního asistenta. Na základě jejich potvrzení si škola může zažádat o dotace na kraji. Často se ale stává, že takové potvrzení dostanou ředitelé až v září,“ upozorňuje Daniel Rosecký.
Jeho názor sdílí i ředitel Základní školy v Malšicích Pavel Klíma, na jehož škole inkluzi již praktikují. Loňský rok u nich pracovali dva pedagogičtí asistenti, letos mají jednoho. Podle něj se stále neví, jak bude nový systém nastaven.
„Obdržet konkrétnější informace, jak to má od září fungovat, je těžké. Sami jsme se snažili nějaké získat přes různá školení, ale školitelé ani v květnu nevěděli, jak to vlastně bude,“ říká Pavel Klíma.
„Především mi chybí jasně definovaná spolupráce mezi školou a pedagogickopsychologickou poradnou. A ocenil bych, kdyby z poradny jezdili do škol a sledovali situaci přímo, než aby dané problémy řešili na základě papíru, který jim pošleme,“ dodává Pavel Klíma.
Novela školského zákona garantuje s účinností od 1. září právo dětí na podpůrná opatření, která jim pomohou překonávat jejich znevýhodnění – ať už se jedná o žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, zdravotně postižené nebo žáky mimořádně nadané.
LUCIE ŠEBÁNKOVÁ, MICHAELA RYBOVÁ
Táborský deník
http://taborsky.denik.cz/
Přidejte odpověď