V telefonním sluchátku úředníka nebo zdravotní sestry se může ozvat věta: „Dobrý den, jsem tlumočnice znakového jazyka a budu vám tlumočit rozhovor s neslyšícím.“ Službu nazvanou Tichá linka nabízí bezplatně agentura pro neslyšící Tichý svět a za pár dní ji představí zájemcům na Děčínsku.
DĚČÍN „Podstatou linky je online tlumočení do znakového jazyka pomocí webkamery nebo přepis mluvené řeči do textu, služby lze využít odkudkoli prostřednictvím internetu, stačí chytrý telefon, počítač nebo tablet,“ přibližuje krajská koordinátorka projektu Karin Vaňková.
Na lince se střídá čtrnáct tlumočníků znakového jazyka, kteří ročně přetlumočí až 25 tisíc situací. V jednom okamžiku jsou ve službě až čtyři. Jen v Ústeckém kraji loni vyřídili 1 900 hovorů. „Nejvíc zde linku využívají neslyšící z Rumburku, respektive z celého Šluknovského výběžku,“ podotkla koordinátorka.
Linka má čtyři kategorie hovorů. Jedna je rezervována pro pacienty v nemocnicích, další jsou pro konkrétní životní situace, jako je volání na úřady či k lékaři, hovory týkající se práce nebo rodinné hovory, a jedna pak je trvale k dispozici pro tísňová volání, která mají před ostatními vždy přednost.
„Vůbec se ale nebráníme tomu, aby lidé zavolali i svým přátelům nebo si třeba objednali pizzu. Délka hovoru by jen neměla přesáhnout 20 minut a volat mohou až desetkrát denně,“ upozornila Vaňková.
O tom, jaké možnosti linka nabízí a jak ji využívat, se lidé nejnověji dozvědí v Děčíně, a to 19. dubna od 14 hodin v Klubu dobré pohody.
Mladá fronta DNES
Přidejte odpověď