Dětí s poruchou autistického spektra je stále víc a mnohé dostávají ve škole místo v lavici po boku zdravých spolužáků.
Před deseti lety bylo na českých základních školách 691 autistů, z toho tři čtvrtiny ve školách speciálních, v běžných tedy zhruba čtvrtina.
O pět let později už bylo evidováno 1749 autistických dětí, z nichž do tříd se zdravými vrstevníky chodilo 738, tedy 42,2 procenta.
Poruch autistického spektra je mnoho typů. Rodiče si přáli, aby jejich autistické dítě chodilo od začátku mezi ostatní děti, čemuž škola vyhověla. Asistentku využívá i nyní v 5. třídě.
„Má mimořádné nadání na počty. Jiný kluk zase má rád slovní hry, což je paradoxní, protože moc nemluví. Vyplňovačky na i/y dělá velmi rychle,“ uvedl učitel.
Škola si objednala osvětu. Pozvala speciální pedagožku, která jim popsala, s jakými problémy se mohou v kontaktu s autisty potýkat a jak se k chlapcům chovat.
„Nepamatuju si, že bychom s nimi měli větší problém,“ řekl učitel.
Nicméně u lidí s těžší poruchou dochází k výbuchům nezvladatelné agrese, při nichž demolují okolí, napadají blízké a zraňují sami sebe.
Autistické děti mají znatelné problémy v komunikaci či představivosti, ale to neznamená rovnou problémové chování. Častěji mají také mentální postižení, ale rovněž mohou být nadprůměrně inteligentní. Podle znalců měla určitý typ autismu i řada slavných osobností, jako třeba Albert Einstein nebo zakladatel firmy Apple Steve Jobs, kteří byli pro lidstvo přínosem díky svému osobitému typu myšlení.
Autistické děti však také bývají necitlivě zařazeny do běžné školy a trápí se tam. Diagnóz autismu přibývá, protože lidé mají o poruše větší povědomí a při podezření si za psychologem zajdou. Diagnózy se stále zdokonalují, dokážou zjišťovat i jemnější formy autismu.
Přidejte odpověď