„Informace o kontech pojištěnců v roce 2016 obdrží předdůchodové ročníky, muži ročníku narození 1955 a ženy narozené v roce 1958. Navíc plánujeme zpřístupnit elektronické služby ePortálui těm klientům, kteří nevlastní datové schránky,“ uvedla ČSSZ
ilustrační foto: Ivonne Wierink / Photoxpress
Od července do srpna 2015 Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) rozeslala vybraným klientům přes 103 tisíc přehledů dob jejich důchodového pojištění evidovaných v ČSSZ.
Většinu (102 570) dostali klienti, muži ročníku narození 1954 a ženy ročníku narození 1957, klasickou formou poštovní zásilky – dopisem, 493 přehledů odešlo vlastníkům datových schránek. S ohledem na pozitivní hodnocení této aktivity je i letos v plánu zaslání informativních výpisů o stavu důchodového pojištění v obdobném rozsahu.
„Informace o kontech pojištěnců v roce 2016 obdrží předdůchodové ročníky, muži ročníku narození 1955 a ženy narozené v roce 1958. Navíc plánujeme zpřístupnit elektronické služby ePortálui těm klientům, kteří nevlastní datové schránky,“ upřesnil další kroky ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun s tím, že hlavním cílem je vyvolat u občanů zájem o služby ePortálu ČSSZ.
„V maximální možné míře chceme našim klientům nabídnout kvalitní veřejnou službu. V populaci totiž stále přetrvává mylný názor, že „stát se o vše postará, protože má v rukou veškeré údaje potřebné pro výpočet důchodu,“ připomněl ústřední ředitel a doplnil: „Povědomí občanů o této problematice je dle našich zkušeností bohužel na velmi nízké úrovni. Proto se ČSSZ v této oblasti soustředí na otázku zvyšování gramotnosti obyvatel, ruku v ruce se zvyšováním pocitu zodpovědnosti za svoje zabezpečení ve stáří. Proto již nyní, přesně od března loňského roku, jsou informace o získaných dobách důchodového pojištění na ePortáludostupné kdykoli a všem.“
40% nárůst zájmu lidí o doby důchodového pojištění
Rozeslání přehledů vybraným ročníkům v roce 2015 ČSSZ potvrdilo, že se lidé na základě informace dodané „do ruky“ začali o své důchodové záležitosti mnohem více zajímat. ČSSZ zpětně kontaktovalo přes 17 tisíc občanů (což je zhruba 17 % z celkového počtu obeslaných). V rámci dotazů se klienti na pracovištích ČSSZ, okresních správách sociálního zabezpečení zajímali nejen o tzv. předdůchodové řízení, ale také o podání žádosti o důchodovou dávku. Ve sledovaném období došlo k nárůstu korespondence a dalších administrativních činností týkajících se dokládání dob pojištěnío 40 %.
Dotčená skupina občanů měla možnost seznámit se s údaji evidovanými u ČSSZ, prověřit si úplnost evidovaných dob pojištění, případně aktivně začít řešit zjištěné nedostatky tak, aby mohla v budoucnu splnit jednu ze zákonných podmínek nároku na důchod. Získané informace mohou klienti rovněž využít v souvislosti s nově spuštěnou službou ČSSZ, tj. provést přesnější informativní výpočet důchodu pomocí nové důchodové kalkulačky.
Tisková zpráva ČSSZ
Přidejte odpověď