
Chcete zhubnout? Pak jezte před zrcadlem, radí list The Washington Post. Nová studie zjistila, že když se na sebe člověk dívá, zatímco konzumuje něco nezdravého – například porci čokoládového dortu – jídlo mu začne méně chutnat, a nakonec ho sní méně, než původně chtěl.
Ata Jami, profesor marketingu z Floridské univerzity, který se zaměřuje na chování spotřebitelů a jejich rozhodování, zkusil zjistit, zda a jak ovlivní zrcadlo způsob, jakým jedí dvě skupiny studentů.
Pod záminkou chuťové zkoušky si všichni mohli vybrat mezi kouskem čokoládového dortu běžně prodávaného v supermarketu a mezi ovocným salátem. Polovina studentů pak byla náhodně usazena v místnosti se zrcadlem, druhá polovina v místnosti, kde na sebe neviděli.
Poté, co ochutnali pokrm, který si vybrali, dostali otázku, jak jim jídlo chutnalo, a jestli by si dali ještě trochu. Studentům, kteří seděli před zrcadlem, chutnal dort méně než těm, kdo se neviděli. U studentů konzumujících ovocný salát podobný rozdíl studie nezjistila.
„Nechcete se vidět při konzumaci nezdravého jídla, protože to neodpovídá pravidlům zdravé stravy,“ řekl Jami. A tento rozpor znamená, že se lidé necítí příjemně – i když si sami neuvědomují proč. „A protože si neuvědomují, proč se necítí dobře, napadne je, že něco není v pořádku se samotným jídlem. Hledají nějaký vnější faktor, kterému by mohli připsat vinu za to, že nemají dobrý pocit,“ dodal.
Může tedy umístění zrcadla v domě pomoci zbavit se konzumace nezdravých pochutin? Jami si myslí, že odpověď zní ano. Lidé podle něj můžou zrcadla pověsit třeba do kuchyně, kde je pohled na sebe samotné může v poslední chvíli přimět sáhnout raději po jablku než po sáčku se smaženými bramborovými lupínky.
Také restaurace by mohly tímto způsobem povzbudit strávníky, aby si raději vybírali zdravější varianty nabízených pokrmů. A pokud bude mít restaurace vyšší procento zisku na salátech než na dekadentních dortících, tím lépe.
Přidejte odpověď