V zaměstnání potřebuji asistenta. Kdo ho má platit?

ilustrační foto: Malingering / Flicker.com

Dotaz:
Jsem invalidní a pohybuji se na elektrickém invalidním vozíku s vyšší mírou pomoci. Jsem zaměstnána v chráněném pracovním poměru v normální výrobě. A postupem času potřebuji osobního asistenta. Kdo ho má platit či si ho mám platit já nebo ho má platit můj zaměstnavatel.

Odpověď:
Na úhradu asistenčních služeb, které potřebujete, je primárně určen příspěvek na péči. Nejspíše jej pobíráte.

Váš zaměstnavatel není povinen Vám platit asistenta, avšak zaměstnává-li více jak 50% OZP, může si zažádat na úřadě práce nejen o základní příspěvek na podporu zaměstnávání OZP (max. 8000 Kč/měsíc), jenž je určen na úhradu mezd a zdravotního a sociálního pojištění ve výši 75 % celkových mzdových nákladů, ale i o tzv. zvýšení příspěvku, celkem maximálně o 2000 Kč. To může udělat po dvanácti měsících, po které trvá pracovní poměr se zaměstnancem.

V rámci tohoto zvýšeného příspěvku, může hradit i náklady na pracovního asistenta.

Zvýšený příspěvek ale úřad práce vyplácí za celé následující čtvrtletí po uplynutí těchto 12 měsíců. Bude-li například zaměstnanec v listopadu na pracovní pozici už třináctý měsíc, nedostane zaměstnavatel zvýšený příspěvek od úřadu práce za listopad a ani za prosinec. Může jej dostat až za první čtvrtletí následujícího roku.

Částku, o kterou může být zaměstnavateli zvýšen příspěvek (tj. max. 2000 Kč měsíčně), je možné využít na zvýšené náklady spojené se zaměstnáváním OZP, např. na zvýšené správní náklady, na dopravu zaměstnanců aj. Mezi ně právě může patřit i náklad na zajištění pracovní asistence. A to jak formou nákupu této služby, tak i formou zaměstnání pracovního asistenta např. na dohodu o provedení práce apod.

Jiří Marek
invArena

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.