Místo aby pomáhaly, stávají se pro nevidomé hloupou džunglí

foto: Flickr.com

Po Praze číhají překážky v podobě sloupů uprostřed orientačních čar.

foto: Flickr.com

„Tady se člověk může přerazit,“ stěžuje si zrakově postižená Lia Kasslová na nebezpečný fenomén. Jde o sloupy veřejného osvětlení, které na některých místech metropole vyrůstají přímo v takzvaném signálním pásu. Ten má pomoci zrakově postiženým chodit po chodnících bezpečněji. Podle Viktora Dudra ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých SONS ale mohou lidé překvapivě právě zde tvrdě narazit.

„Proboha, proč to strčili zrovna sem? Je to velice nevhodné a nebezpečné,“ řekl deníku Metro Dudr, který je sám zrakově postižen. Podle něj si nevidomý může kvůli nevhodnému umístění sloupu pěkně natlouct. „Hůlka nás má včas upozornit. Někdo to neudělal dobře,“ dodává Dudr. Nebezpečí pro nevidomé také podle něj umocňuje fakt, že sloupy bývají umístěny nejen uprostřed signálního pásu, ale také v místech, kde se tyto pásy kříží.
Podobný případ je k vidění například u metra Petřiny nebo na Jižním Městě. Mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková tvrdí, že se zrakově postižení po signálním pásu nepohybují, takže jim srážka nehrozí. Chybu projektantů však přiznává. „Na styku dvou signálních pásů se jejich průnik vynechává. Jde o jednu z vad, kterou zhotovitel musí v co nejkratším termínu odstranit,“ vysvětluje Řehková.

Ačkoliv se může zdát, že se bezbariérovost v metropoli nevyvíjí jak má, podle Viktora Dudra je pravdou pravý opak. „Tak dobrý systém nemají nikde na světě. Zatím ale bohužel nefunguje ideálně,“ doplňuje Dudr.

Citát Je mylné předpokládat, že se osoba se zrakovým postižením pohybuje po slepecké dlažbě. ANETA ŘEHKOVÁ, MLUVČÍ DPP

Trable na áčku Vodicí čáry v nových stanicích metra na trase A vedou přes sloupky, dveře či stěny. * Ačkoliv je pro některé zrakově postižené pohyb v nových stanicích metra kvůli těmto překážkám značně ztížen, podle odborníků jsou bezpečné. * Než se nevidomý vydá na určitou trasu sám, musí si trasu důkladně osvojit, nastudovat a zmapovat. * Podle Jiřího Dudra ze SONS v Praze není zdaleka tak neutěšená situace jako například v Berouně, kde se prý při stavbě nového autobusového nádraží nejednalo v souladu s předpisy.

Metro

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.