Klienti z domova pro seniory v Chřibské si stěžují, že nevědí, kam mizí jejich peníze

ilustrační foto: Photoxpress

Vyjít musí se stokorunou na týden a někteří už léta nevědí, co se se zbytkem jejich důchodu děje. Takové jsou výpovědi klientů domova pro seniory Potoky v Chřibské na Děčínsku. Ředitel soukromého domova tvrdí, že stačí o vyúčtování služeb požádat.

ilustrační foto: Photoxpress

ČRo – Sever

klientka soukromého domova Potoky v Chřibské:
Dává mi jen stovku.Stovku na týden.

redaktorka: A dostáváte nějaký vyúčtování pravidelně, nějaký papíry?

klientka: Ne. Ne, nic.

:Popisují klientky soukromého domova Potoky v Chřibské na Děčínsku. Jejich ČRo – Sever zná, zveřejnit si je ale nepřejí. Podobnou zkušenost ale popisuje i paní Pokorná, která domov opustila a vyúčtovaní služeb také nedostávala. Při odchodu z domova spočítala, že má nárok na 20 tisíc, dostala ale jen část.

paní POKORNÁ: Mi poslali 7 tisíc.

redaktorka: Nedostala jste žádnej papír, žádný vyúčtování konečný?

paní POKORNÁ, : Ne, ne, ne. Ne, nedostala nic.

redaktorka: Ředitel domova Josef Prokeš podobnou praxi vyvrací.

Josef PROKEŠ, ředitel domova:
Vyúčtování dáváme na požádání, prostě kdykoliv si klient řekne. Někteří ho dostávají pravidelně, že ho požadujou, někdy to požadujou rodinný příslušníci, kteří musejí doplácet na pobyt. Prostě klientům zůstává 15 procent z důchodu podle zákona na depozitu, z toho se jim samozřejmě platí různý doplatky u lékaře a tak dále, to co oni mají svoje útraty, útraty v kantýně a tak dále. To, co jim vyčleňujeme, třeba když 100, 200 korun na týden, to mají většinou na cigarety, protože oni někteří jsou nemocní a oni by to prostě prokouřili všecko, že jo, neměli by za tejden nic.

redaktorka:
To, jak má vyúčtování správně fungovat, popsal David Pospíšil z ministerstva práce a sociálních věcí.

David POSPÍŠIL, ministerstvo práce a sociálních věcí:
Standardně se většinou předkládá jednou měsíčně, pokud se nedohodne uživatel s tou konkrétní službou jinak, to znamená třeba čtvrtletně. Vždycky to musí být upraveno smluvně a vždycky to musí bez vyzvání ten poskytovatel sociálních služeb předkládat.

redaktorka:
Velmi důležité tak je, aby si klient domova, poručník nebo člen rodiny nastavení vyúčtování ve smlouvě dobře ošetřil.

David POSPÍŠIL:
Většinou se ty problémy objevují v tom způsobu vyúčtování těch jednotlivých úhrad. Například dochází k tomu, že do těch povinných úhrad jsou většinou započítány i ty dobrovolné služby, když si chce senior nebo zdravotně postižený třeba objednat na pokoj kabelovou televizi, pedikéra nebo nějaké jiné podobné služby, tak tyto fakultativní služby musí být vždy odděleně vyúčtovány tomu klientovi. A tam se často objevují chyby.

redaktorka:
Stejná pravidla přitom platí jak pro soukromé, tak pro státní domovy.

Český rozhlas

2 komentáře

  1. dobry den já si nemohu stěžovat. u mě pan ředitel je spravedliví. vim očem mluvim vždy, se najde někdo aby mu ublyžil, a hledá jen mu ublyžit, já jsem u něho pracovala pomalu dvacet let a vždy mi vyhověl takovy jako je on by si ho měli vážit, je spravedliví ajá sama nevěřim že uděl chybu. to spíše má někdo na něho stek tak se snaží mu ublyžit ajá na pana ředitele nedám dopustit je to spravedliví člověk amyslim si že. vede potoky dobře. apřeji mu aby tam nadale pracoval

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.